لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای ورکانه همدان
روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه، که در 20 کیلومتری شهر همدان واقع شده است؛ روستایی کوچک اما زیباست که میتواند گزینه ی بسیار خوبی برای گذراندن یک روز تعطیل باشد.

آنچه که این روستا را منحصر بفرد میسازد، معماری متفاوت آن، خانه های سنگی و خیابانهای سنگفرش می باشد. قدمت این روستا حدودا 400 سال بوده و آن را بدلیل شباهتش با اروپای دوره ی رنسانس، روستای رنسانسی نیز می نامند.

مسیری زیبا با جاذبه های گوناگون
برای رفتن به روستای ورکانه، باید از خروجی جنوبی شهرهمدان، بسمت جاده ی سد اکباتان حرکت کرد. در مسیر، سد پرآب اکباتان که خود منظره ای چشم نواز را خلق میکند، بسیار قابل توجه است ؛به گونه ای که بسیاری از رهگذران نیز مدتی را در کنار جاده ی مشرف به آن توقف می کنند و از مناظر سرسبز اطراف سد لذت برده و آب ذخیره شده پشت سد را تماشا می کنند.

این منظره شامل کوه ها و درختانی است که در دور دست واقع شده اند ؛ همچنین دو خشکی با مساحت بسیار کم در این آب های بیکران بچشم می خورند که تا حدی مرتفع هستند و مانند جزیره و شبه جزیره ای کوچک که از آب سر بیرون آورده باشند، به چشم می خورند.روستای ورکانه

در ادامه ی مسیر به سمت ورکانه، جاده بسیار زیبا و دیدنی است که در برخی نقاط در دو طرف جاده درخت ها و دیوار باغ ها وجود دارند و در برخی قسمت ها دشت ها و تپه های سرسبز دیده می شوند.
مسیری که مارا به سمت این روستا می برد، خود جاذبه ای توریستی بشمار می رود. آب و آبادی ، کوه و دشت، باغ و درخت؛ که این ها خود مجموعه ای کامل از طبیعت یک منطقه ی کوهستانی هستند.

آب و هوای این روستا که در منطقه ی کوهستانی قرار گرفته است، در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان، سرد می باشد.
روستای ورکانه

روستای رنسانسی ورکانه
درامتداد جاده ی سد اکباتان، به جاده ی اختصاصی ورکانه می رسید که روستا در انتهای جاده قرار گرفته و بعد از آن نیز جاده ای وجود ندارد یعنی روستا نقطه ی پایانی این جاده است.

ورودی روستا که از ستون های سنگی تشکیل شده است مانند سردر سازه های جدید بوده و خود بیانگر آن است که این روستا تا حد زیادی با سایر روستاهای منطقه و حتی کشور تفاوت دارد.
روستای ورکانه

کف خیابانها سنگفرش است و این موضوع علاوه بر زیبایی خاصی که دارد، به نوعی فضا را تمیزتر نشان میدهد و حتی القا کننده ی آن است که در این روستا ، فرهنگ بالایی وجود دارد و بدین ترتیب نگاه بازدید کنندگان کمی ماجراجویانه تر می شود؛ بگونه ای که سعی میکنند روستا، خیابانها، خانه ها و مردمش را با دقت و ظرافت بیشتری رصد کنند.

اگر با وسیله ی شخصی به این روستا سفر شود، بهتر آن است که وسیله را در همان ورودی روستا که فضای نسبتا وسیعی است، پارک کرده و پیاده به سمت خیابان های باریک سنگفرش شده بروید.
varkaneh
خانه ها همه سنگی و سقف ها همه مسطح و دارای تیرهای چوبی هستند. بجز مواردی که بعدها مورد بازسازی قرار گرفته اند و درها و پنجره ها فلزی شدند، خانه ها عمدتا دارای درو پنجره های چوبی بوده که در کنار دیوارهای سنگی مستحکم، بسیار زیبا بنظر می رسند.

این روستا بقدری زیبا و اسرار آمیز است که می توان ساعت ها به قدم زدن، خوب نگاه کردن و عکاسی کردن در گوشه و کنار آن، پرداخت.
در اطراف روستا، دشت های سرسبز و درختان بسیاری وجود دارد که برای استراحتی کوتاه یا صرف غذا و یا میان وعده ای که احتمالا بهمراه دارید،مکانی بسیار مناسب است.
روستای ورکانه

مردم این روستا عمدتا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند از این رو می توان زمین های کشاورزی و باغ های میوه ونیز درختان کهنسال گردو را در اطراف این روستا مشاهده کرد.
اقامت در روستای ورکانه
یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت در این روستا، اقامتگاه بوم گردی ورکانه همدان می باشد که به شکل و شمایل سنتی ساخته شده است و برای آن دست از میهمانان عزیزی که به دنبال فرصتی برای فراراز زندگی روزمره و ماشینی هستند، می توانند در این اقامتگاه طعم زندگی به سبک سنتی رابچشند. در صورتی که اقامت در هتل های ستاره دار را ترجیح می دهید می توانید با طی کردن مسافت 20 کیلومتری در تاپ ترین هتل های همدان اسکان داشته باشید.

اگر در فصل مناسب یعنی اوایل فروردین ماه به این منطقه سفر کنید، شانس این را خواهید داشت که گل های تازه روییده شده ی درختان بیدمشک را نیز ببینید. اسانسی که از این گیاه گرفته می شود، همان عرق بیدمشک است که خواص درمانی بسیاری دارد و ازآن جمله مقوی قوای دماغی و قلب و مفرح روح بودن است. بدلیل طبع سرد این عرق، می توان آن را بهمراه گلاب و بصورت شربت میل کرد.

آرامگاه بو علی سینا همدان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر