لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> کمک‌های اولیه‌ای که باید برای‌ 8 آسیب متداول در سفر بدانید
کمک‌های اولیه‌ای که باید برای‌ 8 آسیب متداول در سفر بدانید

کمک‌های اولیه‌ای که باید برای‌ 8 آسیب متداول در سفر بدانید

خون‌دماغ‌شدن

زمانی که رگ‌های خونی داخل بینی پاره می‌شوند خون‌ دماغ می‌شوید و از آنجایی‌که این رگ‌ها بسیار نازک هستند احتمال وقوع این اتفاق زیاد است.
بلافاصله چه کاری انجام دهید: کمی به جلو خم شوید و بینی‌تان را درست از قسمتی که غضروف و استخوان به‌هم رسیده‌اند بین 5 تا 15دقیقه بگیرید. نگه‌داشتن کیسه یخ روی بخش فوقانی استخوان بینی نیز مؤثر است.
چه کاری نباید انجام دهید: سرتان را به عقب نبرید. طبق گفته دکتر دیوید مارکِنسون، رئیس شورای مشورتی کمک‌های اولیه و ایمنی صلیب سرخ امریکا، «این کار ممکن است باعث واردشدن خون به حلق و یا در بعضی موارد به شش‌هایتان شود».
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید: اگر بعد از 20دقیقه نتوانستید خونریزی را بند بیاورید؛ اگر بی‌اختیار دچار خونریزی می‌شوید و یا اگر این خونریزی همراه با سردرد، سرگیجه، زنگِ گوش و یا مشکلات بینایی همراه است با پزشکتان تماس بگیرید.

جسم خارجی در چشم
First Aid Techniques

هرچیزی که وارد چشم شما شود، چه دانه شن و چه ماده‌ای شیمیایی باعث ایجاد درد و آسیب به قرنیه خواهد شد.
بلافاصله چه کاری انجام دهید: سعی کنید با چند بار پلک‌زدن این جسم خارجی را از چشمتان خارج کنید. اگر این کار مؤثر نبود چشمانتان را زیر شیر آب باز نگه دارید (اگر لنز می‌گذارید در صورت امکان ابتدا آنها را از چشمانتان خارج کنید).
چه کاری نباید انجام دهید: هرگز چشمانتان را نمالید. حتی یک آلودگی جزئی نیز می‌تواند به قرنیه آسیب وارد کند و باعث ایجاد عفونت شود. هرگز سعی نکنید شیء خارجی که در چشمتان فرو رفته را خارج نمایید-این کار را به متخصصین بسپارید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید: اگر ماده‌ای شیمیایی (مانند وایتکس) به چشمتان پاشیده شد یا جسم خارجی در آن فرو رفت با اورژانس تماس بگیرید. اگر همچنان در چشمتان احساس سوزش کردید یا پس از شستشو چشمتان متورم شد و یا اگر دچار مشکل بینایی‌ شدید با پزشکتان تماس بگیرید.
رگ‌به‌رگ‌شدگی
First Aid Techniques

تصور کنید تیم فوتبالی برای انجام مسابقات به کشور دیگری سفر کرده و رزرو هتل انجام داده است و در حال حاضر کل اعضای تیم مقیم در کشور خارجی هستند. در هنگام انجام تمرین خیلی امکان دارد که رباط‌های اطراف یک مفصل بازیکن بیش از حد معمول دچار کشیدگی شود و این آسیب غالباً همراه با کبودی وتورم در ناحیه مورد نظر است.
بلافاصله چه کاری انجام دهید: در روز اول به طور متناوب هر 20دقیقه کیسه یخ را روی ناحیه مورد نظر بگذارید و بردارید. بستن مفصل با باند کشی و بالانگه‌داشتن عضو مورد نظر نیز مؤثر است. حداقل به‌مدت 24ساعت کاری نکنید که باعث تحریک ناحیه آسیب‌دیده شود. سپس با کمک حرارت‌دادن، گردش خون را در آن ناحیه بالا ببرید.
چه کاری نباید انجام دهید: آرت شِی، مدیر ارشد عملیات انجمن پیراپزشکی سانفرانسیسکو می‌گوید نباید دردی که دارید را نادیده بگیرید زیرا این کار باعث آسیب‌های جدی مانند پارگی رباط خواهد شد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید: اگر پس از گذشت چند روز بهبودی حاصل نشد ممکن است شما دچار شکستگی و یا پارگی رباط شده باشید و باید با پزشکتان تماس بگیرید.
سوختگی
First Aid Techniques

سوختگی‌های درجه یک منجر به قرمزی پوست؛ سوختگی‌های درجه دومنجر به تاول و سوختگی‌های درجه سه منجر به شکاف و تورم پوست می‌شوند.
بلافاصله چه کاری انجام دهید: ناحیه‌ای که دچار سوختگی شده را زیر شیر آب سرد بگیرید، در ظرف آبی فرو کنید یا حوله خیسی روی آن قرار دهید. برای محافظت از سوختگی‌های درجه یک یا دو آن را به‌صورت شل با باند ببندید.
چه کاری نباید انجام دهید: کیسه یخ روی سوختگی‌های شدید قرار ندهید. طبق نظر مارکِنسون، «یخ می‌تواند به پوست صدمه بزند و مشکل را حادتر کند». تاول‌ها را نترکانید. روی سوختگی پماد آنتی‌بیوتیک نزنید زیرا این کار باعث ایجاد عفونت می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید: در سوختگی‌های درجه سه، سوختگی‌های الکتریکی و شیمیایی و همچنین اگر فرد آسیب‌دیده شروع به سرفه کرد و از چشمانش اشک سرازیر شد و در تنفس دچار مشکل شد با اورژانس تماس بگیرید. برای سوختگی‌های درجه دو که از کف دست بزرگ‌تر هستند به بیمارستان مراجعه کنید- معالجاتی که انجام می‌شود شاید مانع از ایجاد آثار جراحت شوند.
ضربه به سر
First Aid Techniques

جمجمه محافظ بسیار محکمی‌ست، بنابراین ضربه‌ای که به سر وارد می‌شود به‌ندرت به آن آسیب وارد می‌کند. ولی اگر ضربه بسیار شدید باشد می‌تواند به گردن، ستون فقرات و بافت‌های نرم درون سر آسیب وارد کند.
بلافاصله چه کاری انجام دهید: اگر فرد هوشیاری‌اش را از دست داد با اورژانس تماس بگیرید. اگر ناحیه مورد نظر خونریزی کرد مانند هر خونریزی دیگری با آن رفتار کنید و با دکتر تماس بگیرید زیرا ممکن است شخص آسیب‌دیده دچار خونریزی داخلی نیز شده باشد. قراردادن کیسه یخ روی برجستگی‌های کوچک باعث کاهش تورم می‌شود.
چه کاری نباید انجام دهید: فرد آسیب‌دیده را تنها نگذارید، مخصوصاً وقتی که او خواب است. هر 3 تا 4ساعت او را بیدار کنید و از او بخواهید تا به چند سؤال ساده پاسخ دهد تا مطمئن شوید آسیبی به مغز وارد نشده و فرد دچار مشکلی مانند ضربه مغزی نشده است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید: اگر فرد آسیب‌دیده دچار حمله‌های ناگهانی، سرگیجه، استفراغ، حالت تهوع، یا تغییرات رفتاری آشکار شد با اورژانس تماس بگیرید.
احساس خفگی
First Aid Techniques

به گفته آرت شِی، مدیر ارشد عملیات انجمن پیراپزشکی سانفرانسیسکو خفگی واقعی اتفاقی نادر است. زمانی که شخصی دچار خفگی واقعی می‌شود، قادر به سرفه‌کردن قوی، صحبت‌کردن یا نفس‌کشیدن نیست و ممکن است صورتش به رنگ قرمز یا آبی دربیاید.
بلافاصله چه کاری انجام دهید: با اورژانس تماس بگیرید. در مورد افراد یک‌ساله یا بیشتر از یک‌سال: او را به پشت خم کنید و با کف دستتان بین دو کتف ضربه بزنید. اگر این کار بی‌فایده بود، مانور هایملیک را اجرا کنید، به این صورت که پشت او بایستید، یک دست مشت‌شده را بالای ناف او قرار دهید و با دست دیگر مشتی که بالای ناف قرار داده‌اید را بگیرید و به سمت داخل و بالا در جهت قفسه سینه 5بار فشار وارد کنید. اگر تنها هستید: به کمک جسم محکمی مانند لبه اُپن آشپزخانه و یا دستانتان به شکم خود فشار وارد کنید.
چه نباید کاری انجام دهید: به کسی که در حال سرفه‌کردن است آب و یا چیز دیگری ندهید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید: در خفگی‌های واقعی همیشه با اورژانس تماس بگیرید.
مسمومیت
First Aid Techniques

مسمومیت خانگی می‌تواند ناشی از مواد شوینده و پاک‌کننده، مونوکسید کربن و یا حشره‌ کش‌ها باشد. در برخی افراد گزیدگی و نیش نیز ایجاد مسمومیت می‌کند.
بلافاصله چه کاری انجام دهید: اگر فرد مورد نظر هوشیاری‌اش را از دست بدهد یا در تنفس دچار مشکل شود باید با اورژانس تماس بگیرید. باید اطلاعات کافی اعم از زمان حادثه، سن و وزن فرد و اینکه چه موادی و به چه میزان در شخص ایجاد مسمومیت کرده را در اختیار افراد مربوطه قرار دهید.
چه کاری نباید انجام دهید: برای درخواست کمک صبر نکنید تا علائم خود را نشان دهند. از دادن شربت ایپکاک (القاکننده استفراغ) به مصدوم اجتناب کنید و او را وادار به استفراغ نکنید. سم واردشده به بدن وقتی که بالا آورده شود ممکن است فرد را دچار مشکلات بیشتری کند. مصدوم نباید چیزی بخورد یا بنوشد مگر اینکه افراد ذی‌صلاح انجام این کار را ترجیح دهند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید: همیشه.
زخم باز
First Aid Techniques

شکاف پوستی که خونریزی می‌کند (مانند بریدگی، خراشیدگی یا سوراخ‌شدگی) و برای جلوگیری از عفونت باید فوراً درمان شود.
بلافاصله چه کاری انجام دهید: گاز استریل (یا پارچه‌ای تمیز) را با فشار روی زخم نگه دارید تا خونریزی قطع شود. در بریدگی‌های جزئی و خراشیدگی‌ها، زخم را با آب و صابون بشویید؛ سپس لایه نازکی وازلین یا پماد آنتی‌بیوتیک روی آن بمالید و بعد آن را ببندید.
چه کاری نباید انجام دهید: زخم‌های بزرگ، عمیق و یا زخم‌هایی که خونریزی شدیدی دارند را شستشو ندهید و روی آنها را پماد نزنید. به‌جای آن درخواست کمک پزشکی کنید. اگر چیزی از زخم‌تان بیرون زده سعی نکنید آن را بکنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید: اگر جسمی (مانند سوزن) در زخم‌تان فرو رفته با اورژانس تماس بگیرید. اگر دچار سوراخ‌شدگی عمیق و زخم عفونی شده‌اید و یا جراحتی که دارید همراه با تب است و یا دور آن قرمز و متورم می‌باشد با پزشکتان تماس بگیرید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
فواید سفر کردن| سفر باعث افزایش طول عمرتان می شود
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر