لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> بزرگترین و زیباترین کتابخانه های دنیا
بزرگترین و زیباترین کتابخانه های دنیا

بزرگترین و زیباترین کتابخانه های دنیا

برای قرن ها، کتابخانه ها مکانی مقدسی برای پاسداری از دانش و اشتراک آن با افراد هم عصر خود بوده اند. حتی امروزه نیز، کتابخانه ها به عنوان معابد دانش و پناهگاه خردمندی و روشن فکری شناخته می شوند و به نقاطی برای جذب گردشگر و رونق گردشگری و رزرو هتل در کشور ها بدل شده اند. کتابخانه ها علاوه بر اینکه قصرهای باشکوه برای کسب علم محسوب می شوند، در بعضی موارد، ساختمان های زیبایی نیز دارند که تعداد زیادی بازدیدکننده به خود جذب می کنند که جنبه های معماری آنها را تحسین می کنند. در مقاله زیر به معرفی دلرباترین کتابخانه های اروپا میپردازیم.

کتابخانه ملی جمهوری چک

جمهوری چک
کتابخانه ی ملی جمهوری چک واقع در کلمینتونم، پراگ، اصلی ترین و مهم ترین کتابخانه این کشور است. این کتابخانه در حال حاضر توسط وزارت فرهنگ چک اداره می شود و قدیمی ترین کتابخانه کشور است. این کتابخانه با دربرداشتن حدود 6 میلیون سند که هرساله با اضافه شدن 70000 عنوان جدید وسیع تر هم می شود، به عنوان بزرگترین کتابخانه جمهوری چک شناخته می شود.

کتابخانه کالج ترینیتی دوبلین
کتابخانه های جهان

ایرلند
کتابخانه ی کالج ترینیتی دوبلین، بزرگترین کتابخانه تحقیقاتی در ایرلند است. این کتابخانه بخاطر اهمیت تاریخی اش،یکی از کتابخانه های ملی بریتانیا و ایرلند شمالی محسوب می شود و هر دو موقعیت خود را به صورت قانونی و تحت قوانین ایرلند حفظ کرده است. بنابراین، این کالج حق قانونی دارد تا از همه کتاب هایی که در بریتانیا و ایرلند به چاپ می رسند، یک نسخه داشته باشد و به این ترتیب، هر ساله بیش از صد هزار نسخه جدید دریافت می کند. در حال حاضر، این کتابخانه میزبان بیش از 4.25 میلیون کتاب است که شامل سی هزار ماهنامه های فعلی و مجموعه های مهمی از کتب خطی، نقشه ها و صفحه های موسیقی چاپی می شود.

کتابخانه رویال سایت سن لورنزو د ال اسکوریال

کتابخانه های جهان

اسپانیا

کتابخانه رویال سایت سن لورنزو د ال اسکوریال، یکی از شگفت انگیزترین کتابخانه های اروپا، کتابخانه ای اسپانیایی متعلق به دوران رنسانس است که توسط فیلیپ دوم بنیان گذاری شد. این کتابخانه در شهر سن لورنزو د ال اسکوریال، مادرید، واقع شده است و بعنوان بخشی از میراث صومعه و سایت اسکوریال محسوب می شود. این صومعه و محیط باستانی اطرافش در سال 1984 به عنوان سایت میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این کتابخانه میزبان مجموعه ی کمیابی شامل بیش از 4700 کتب خطی است که بیشتر آنها تذهیب کاری شده اند و همچنین، دارای چهل هزار کتاب چاپی است.


کتابخانه ادمونت ابی
کتابخانه های جهان

اتریش

کتابخانه ادمونت ابی بزرگترین کتابخانه رهبانی دنیاست. این صومه در شهر کوچک ادمونت واقع شده است. این کتابخانه در سال 1776 ساخته شده و شامل حدود دویست هزار نسخه است که با بیش از هفتاد هزار کتاب ترمیم شده و هزاران کتب خطی است که در زیر این گنبد سبک باروکی نگهداری می شوند و 503 کتاب چاپ نخستی که در قفسه هایش جای گرفته اند، جلوه گر تکامل فوق العاده هنری و تاریخی ادبیات در طی قرن ها است. روشنایی این کتابخانه با 48 پنجره تامین می شود که با این سبک معماری و طراحیش، اثبات کننده ی آرمان های روشن فکرانه ای است که با تندیس “چهار چیز آخر”، تندیسی گیرا، ساخته جوزف استامل، تناسب دارد.


کتابخانه جوانینا
کتابخانه های جهان

پرتغال

جوانینا، کتابخانه ای تاریخی مربوط به دانشگاه کویمبراست که در قرن 18ام توسط شاه جان پنجم پرتغال ساخته شده است. این کتابخانه که در محوطه دانشکده حقوق قرار گرفته است، جزئی از کتابخانه عمومی دانشگاه کویمبرا است. سبک این بنا بطرز قابل توجهی تحت تاثیر سبک اواخر باروک (رکوکو) است و بعنوان یکی از اصیل ترین و خارق العاده ترین کتابخانه های سبک باروکی اروپا شناخته می شود. این کتابخانه، علاوه بر اینکه برای بسیاری از محققین، محیطی تحقیقاتی محسوب می شود، بطورمرتب به عنوان تالار کنسرت، نمایشگاه و سایر رویدادهای فرهنگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
کتابخانه ویبلینگن ابی
کتابخانه های جهان

آلمان

اگرچه تاکنون اکثر کتاب ها به کتابخانه های بزرگتر منتقل شده اند ولی تالار باشکوه و فاخر کتابخانه ویبلینگن ابی هنوز هم میزبان کتب خطی است. نمای داخلی کتابخانه به عنوان یکی از عالی ترین نمونه های معماری سبک رکوکو شناخته می شود. تندیس های بیشمار و سقف های سراسر پوشیده از نقاشی بیانگر دید معمار بنا است که عقیده داشت این کتابخانه قرار است محلی برای پاسداری از “گنجینه های خردمندی و دانش” باشد.
کتابخانه سنت ژنویو

کتابخانه های جهان

فرانسه
کتابخانه سنت ژنویو در میدان پانتئون پاریس قرار گرفته است و حدود 2 میلیون سند و نسخه کتاب در آن نگهداری می شود. این کتابخانه، همچنین، بخشی از دانشگاه پاریس-سوربن است.

ساختمان کتابخانه در اواسط قرن نوزدهم، تحت نظارت هنری لابروست، طراحی و ساخته شد و پروژه در سال 1861 به پایان رسید. ارتباط معماری این کتابخانه در این است که این بنا یکی از معدود نمونه های معماری چدنی مربوط به آن قرن است. اگرچه نمای بیرونی بنا، یادآور سبک رنسانسی است ولی ستون های چدنی تقویت کننده بنا در داخل ساختمان دیده می شوند.

شهر کوچکی که مرز ایالات متحده و کانادا از وسط کتابخانه آن می گذرد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر