لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای اولسبلنگاه ماسال
روستای اولسبلنگاه ماسال

روستای اولسبلنگاه ماسال

از نمادهای پرشکوه طبیعت کشور عزیزمان ایران که صحبت می‌شود سرسبزی خطه شمال در ذهن آدم نقش می‌بندد. مقصدی که برای رهایی از خستگی‌ ذهن، گردشگران داخلی و خارجی را فرامی‌خواند. حس قرار گرفتن برفراز ابرها اشتیاقی برای لمس کردنش ایجادمی کند که می‌شود آن را در روستای اولسبلنگاه تجربه کرد. به گیلان که سفر کردید در غرب آن بر بلندای شهر ماسال یعنی کوه تالش در ارتفاع 1489 متری سطح دریا روستایی به نام اولسبلنگاه وجود دارد که در زبان تالشی به معنی جایگاه بلند برای رویش درخت ممرز است. یکی از مزیت‌های عمده‌ای که اولسبلنگاه برای مردم ماسال ایجاد کرده است ییلاق آن است که رؤیایی را به واقعیت تبدیل کرده است. اولسبلنگاه بهشتی است که علتش سرسبزی، چشمه‌ها، کلبه‌های جذاب روستایی و روستائیان باصفای آن است.

2. آنچه در اولسبلنگاه خواهید دید
2-1. جاده گیلوان
زیبایی‌های مسیر ماسال یعنی جاده گیلوان با انبوهی از درختان درهم‌تنیده با آلاچیق‌های بین‌راهی منتهی به روستای گیل وانه، حوضچه‌ها و ویلاهای اطرافش که امکان شبمانی را فراهم کرده است خود می‌تواند دلیلی بر فزونی رضایت شما از سفر به این منطقه باشد. وقتی به سمت روستا قدم می‌زنید و از جاده گیلوان فاصله می‌گیرید در آن بلندی که ابرها آدمی را در آغوش می‌گیرند به‌خوبی شهر ماسل را می‌بینید.
2-1-1. روستای گیل وانه
فاصله‌ای با روستای اولسبلانگاه ندارد. از بخش‌های شاهرود است. زبان صحبت کردنشان تانی است. محل مرگ میرزا کوچک خان (یونس استادسرایی) است که برای مشتاقان، گرامی داشت زحمات رهبر جنبش جنگل امکان دیدنش میسر است.
2-2. رودخانه خالکایی
منشأ رودخانه در قله شاه معلم است. رودخانه‌ای که در ترکیب با صدای دل‌نشین پرندگان اش با سرسبزی طبیعت ماسال فضایی روح‌نواز را برای گردشگران به وجود آورده است.
2-3. دیدن دریا
درجایی که ایستاده‌اید تصویر شگفت‌انگیزی که در ارتفاعات 1489 متری برای بوم گردیتان وجود دارد دیدن دریا است. نه رؤیا است نه خیال‌پردازی، واقعیتی است که در روستای اولسبلنگاه تحقق می‌یابد.
اولسبلنگاه
3. آنچه در ییلاق روستای اولسبلنگاه خودنمایی می‌کند
پیش‌ازاین اشاره شد یکی از عمده‌ترین مزیت‌هایی که برای روستای اولسبلنگاه قابل وصف است ییلاق آن است تا به این طریق بتوان فضای حاکم بر منطقه را به‌خوبی درک کرد. فضایی که در آن اجازه ساخت خانه با مصالح وجود ندارد. خیلی از ما انسان‌ها تمایل داریم که زندگی روستایی را چند روزی با صدای پرندگان بیدار شویم، با باز کردن پنجره کلبه به نظاره مرتع‌ها بنشینیم و یا صبحانه‌ای مفصل را باوجود ابرها در کنار هیزم‌های بر فروخته تجربه کنیم.
اولسبلنگاه
4. مسیر دسترسی
انتخاب مسیر به مبدأ و مقصد سفر شما وابسته خواهد بود. در 50 کیلومتری غرب رشت شهر ماسال قرار دارد و جاده جنوبی این شهر به مسافت 25 کیلومتر بهترین گزینه برای سفر به‌سوی روستای اولسبلنگاه است.
4-1. هزینه سفر
در چند کیلومتر مانده به ورودی روستا، ایستگاهی وجود دارد که به ازای هر اتومبیل 5000 تومان دریافت می‌کند.
5. شرایط آب و هوایی
با توجه به‌قرار داشتن این روستا در خطه سرسبز شمال و ماندگاری جلوه‌های زیبای آن در تمام فصل‌های سال، هستند گردشگرانی که در شرایط آب و هوایی خاصی حاضرند قصد سفر کنند. به دلیل هوای معتدل حاکم در خطه سرسبز شمال شب‌ها و صبح‌هایی سرد بر منطقه چیره می‌شود. پس بار دیگر انتخاب فصل سفر به روستای اولسبلنگاه با شما خواهد بود.
اولسبلنگاه
6. امکانات بوم گردی
6-1. اسب‌سواری
اگر عاشق اسب‌سواری بودید اما فرصتش پیش نیامده، در سفر به روستای اولسبلنگاه از آن غافل نشوید چون اسب‌های این منطقه در دودسته اهلی و وحشی می باشند و با پرداخت مبلغ کم لذتی وصف‌نشدنی را برایتان خواهند ساخت.
6-2. اقامتگاه‌های سنتی، هتل مجلل
اقامتگاه سنتی یا رزرو هتل مجلل؟ انتخاب با شما خواهد بود. منع ساختن مکان‌های اقامتی از مصالح مرسوم امروزی در روستا جلب‌توجه می‌کند و وجود کلبه‌های چوبی بر زیبایی هرچه بیشتر روستا افزوده است. رستم کلاه چرمینه و کوهسار از دیگر اقامتگاه‌هایی هستند که در این روستا وجود دارد؛ اما مدرن‌ترین هتل هایی که در ماسال وجود دارد، هتل فردین معصومی ماسال و هتل آپارتمان مرزبانی ماسال می باشد. ظرفیت رستوران این هتل 150 نفر است. برخی اتاق‌های هتل معصومی مشرف بر جنگل است و چشم‌انداز زیبایی را برای شما می‌سازد.
پاییز اولسبلنگاه
7. توصیه‌های مهم

به دلیل فقدان برق‌رسانی به روستا و عدم روشنایی کافی در مسیر سفر حتی‌الامکان قبل از غروب آفتاب خود را به روستا برسانید و همراه خانواده در جاده نمانید. برای ثبت خاطره‌ها به دوربین عکاسی یا تلفن همراه نیاز دارید پس به دلیل مشکل برق روستا پاور بانک فراموشتان نشود! به دلیل کمبود فروشگاه‌های مابین راه، مواد غذایی کافی خود را در شهر ماسال تهیه کنید. به دلیل شرایط آب و هوایی که منطقه شمال دارد سعی کنید با برنامه‌ریزی عمل کنید که گرفتار برف و بوران نشوید، لباس کافی به همراه داشته باشید. سعی کنیم به طبیعت احترام بگذاریم همان‌گونه که مایع آرامش ما در ناآرامی‌های روحی می‌شود، درنهایت یگانه خالق هستی را به خاطر نعمات اش سجده شکر بجا آوریم…
کمتر کسی است که نام اولسبلنگاه را نشنیده باشد. این طبیعت بکر که در تمامی فصول سال گردشگران زیادی را به خود جلب می کند از پر طرفدار ترین طبیعت های شمال کشور است که هر چشم هر بیننده ای را به خود جلب میکند. نه تنها مناظر زیبای این منطقه، بلکه هوای پاک و بی نظیر آن باعث تازگی روح و روان هر انسانی می شود.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
منطقه ی ییلاقی لیلا کوه لنگرود
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر