لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> لذیذترین غذاهای استان خوزستان
لذیذترین غذاهای استان خوزستان

لذیذترین غذاهای استان خوزستان

استان خوزستان در جنوب غرب ایران و در مجاورت استان های کهگیلویه و بویراحمد،‌ چهار محال بختیاری، لرستان و ایلام واقع است. از سمت جنوب با خلیج فارس و از سمت غرب با کشور عراق هم مرز است. مردم خوزستان در تاریخ ایران تاثیر به سزایی داشته اند از زمان پادشاهی هخامنشیان گرفته تا ورود اسلام به ایران و یا جنگ تحمیلی و … از جمله هتل های معروف این استان می توان هتل جهانگردی دزفول و هتل پارس اهواز را نام برد.
غذاهای استان خوزستان

غذاهای این استان غالبا گرم و تند هستند و مواد غذایی ماهی، گیاهان و سبزی های بومی مانند گشنیز و شنبلیله، تمبر هندی، نخود و رب انار در بیشتر غذاهای این منطقه دیده می شود. نخود، در بسیاری از غذاها استفاده می شود زیرا فیبر دارد و تنظیم سیستم دستگاه گوارش و منظم کردن گردش خون را منجر می شود. هم چنین به دلیل داشتن پروتئین فراوان می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد و گیاه خواران و یا افرادی که می خواهند کمتر از گوشت استفاده کنند، می توانند از آن استفاده کنند.

۱- غذاهای دریایی

در این استان به دلیل مجاورت دریا، از ماهی زیاد استفاده می شود. ماهی از لحاظ غذایی برای بدن بسیار مفید است و از بیماری های متعدد و شایع چون بیماری های قلبی، فشار خون، بیماری های مغزی، تجمع پلاکت و نامنظم بودن ضربان قلب جلوگیری می کند. هم چنین دارای پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، امگا۳، مس، املاح معدنی و ویتامین های آ، ب و د است و از سوی دیگر چربی کمی دارد. با توجه به این موارد از نظر متخصصان تغذیه توصیه می شود. در اینجا غذاهای دریایی این استان را می بینیم.

۱-۱- قلیه ماهی

قلیه ماهی، یک غذای سنتی است و همراه پلو سرو می شود، پس در واقع خورشت به حساب می آید. در این غذا از ماهی، رب انار(یا گوجه)، پیاز، نمک و فلفل، روغن، زردچوبه، سیر، تمبر هندی و سبزی قلیه یعنی گشنیز و شنبلیله(حلبه) استفاده می شود.

۱-۲- ماهی صبور

1683219697 717 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
این ماهی، کبابی است و به همین دلیل که سرخ شده نیست بسیار سالم و مفید است اما تیغ ریز بسیاری دارد. این غذا به دو روش سرو می شود یا با سبزی پلو که به صورت جداگانه تهیه می شود و یا با نان. ماهی صبور، روی آتش پخته می شود و به دلیل طعم خوب این ماهی مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر ماهی صبور، سبزی ماهی و پلویی، سیر و پیاز، نمک و فلفل سیاه، تمبر هندی و رب گوجه برای تهیه این غذا مورد استفاده قرار می گیرند.

۱-۳- امگشت
1683219697 444 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
در این غذا از ماهی کباب که بهترین نوع ماهی تن است، استفاده می شود. ماهی نمک سود و پاک شده و ابتدا در آب جوشانده می شود. سپس استخوان هایش را جدا می کنند و همراه پیاز، سیر و ادویه در روغن سرخ می شود. برای سرو، آن را لای پلو می دهند که ظاهرش مانند پلو مخلوط می شود. امگشت در میان عرب ها طبخ می شود.

10 مورد از خوشمزه ترین دسرهای جهان
ادامه مطلب

۱-۴- قلیه میگو
1683219697 486 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
این قلیه، بر خلاف قلیه ماهی که بسیار مشهور است، کمتر شناخته شده است. این غذا معمولا با نان سرو می شود اما می توان آن را با پلو هم سرو کرد. میگو، سبزی قلیه همان گشنیز و شنبلیله، تمبر هندی، پیاز و ادویه از مواد اصلی این غذای خوشمزه هستند.

۲- غذاهای غیر دریایی

۲-۱- فلافل
1683219697 871 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
فلافل، غذایی است متعلق به استان خوزستان که بسیار محبوب است و در سراسر شهرهای کشور و با طرز پخت های مختلف تهیه می شود. علت محبوبیت این غذا، تند بودن آن است. برای طبخ این غذا از سیر، پیاز، فلفل قرمز، نخود، روغن، آرد لپه، تخم مرغ، سیب زمینی، سرکه و جعفری استفاده می شود.

۲-۲- اوپیوزی(آب پیازی یا اشکنه)
1683219697 504 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
این غذا سریع آماده می شود و برای زمان هایی که در زمان کم باید غذا حاضر باشد، بسیار مناسب است. اوپیوزی، یک غذای دزفولی است و به اشکنه شباهت زیادی دارد. گردو، رب انار، شکر، روغن، نان خشک، زردچوبه، پیاز، تخم مرغ و نمک و فلفل از مواد تشکیل دهنده این غذای فوری هستند.

۲-۳- حمیس توله(پنیرک)
1683219697 463 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
اسم این غذا یعنی پنیرک، نام سبزی توله است. این سبزی، خاصیت های درمانی فراوان چون مسهل و نرم کننده، درمان سرفه، باز کننده مجاری کبدی، درمان یرقان، تقویت کننده روده و … دارد. پنیرک از اجزای اصلی این غذا است. هم چنین نمک و فلفل،‌روغن، پیاز، رب انار، نارنج و زردچوبه استفاده می شوند. حمیس توله، مانند نرگسی یا بورانی است اما تخم مرغ ندارد. از این برگهای مفید و پر خاصیت برای غذای دیگری به نام دمپخت توله نیز استفاده می شود.

۲-۴- نافله خوزستان
1683219698 722 لذیذترین غذاهای استان خوزستان

این غذا که طعم ملس خود را مدیون شکر و سرکه است، یکی از غذاهای سنتی استان خوزستان به شمار می آید. طرز تهیه این غذا دو بخش دارد. در یک طرف، سرکه، شکر، پیاز سرخ شده، نمک و فلفل و نعناع را با هم می جوشانیم. در طرف دیگر، گوشت، پیاز، نمک و فلفل، زردچوبه و آرد نخودچی را مخلوط کرده و به قطعه های مانند دونات تو خالی، تقسیم می کنیم و بهشان نافله می گوییم. نافله ها را در روغن سرخ کرده و در نهایت در مایعی که در طرف اول تهیه کردیم، ریخته و می جوشانیم.

معروف ترین غذاهای لبنانی
ادامه مطلب

۲-۵- آش ارده(ارده پلو)
1683219698 377 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
این غذای دزفولی که نام آش را با خود همراه دارد،‌ یک نوع غذای پلویی است و شباهتی با آش ندارد. مواد اصلی ارده پلو، برنج، ماش، ارده کنجد و شیره خرما است.

۲-۶- پاکوره(پاکورا)
1683219699 154 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
پاکوره نوعی کوکو است که به دلیل داشتن آرد نخود، منجر به افزایش پتاسیم و کاهش فشار خون می شود. این غذا اصالتا یک غذای هندی است ولی زمان بسیار طولانی است که جز غذاهای سنتی خوزستان محسوب می شود. علاوه بر آرد نخود، تخم مرغ، زعفران، فلفل قرمز و تره برای تهیه این غذا ضروری اند.

۲-۷- قلیه تخم مرغ
1683219697 504 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
قلیه تخم مرغ نیز یکی از غذاهای خوزستان است که سریع حاضر می شود و در مواردی که نیاز به فراهم آوردن فوری غذا هستید،‌ بسیار کاربرد دارد. تخم مرغ، سبزی قلیه یا همان گشنیز و شنبلیله، روغن، گرد لیمو، رب گوجه فرنگی، نمک و زردچوبه، پیاز و سیر را با هم مخلوط می کنیم و سپس تمبر هندی و آرد را که در کمی آب حل کرده ایم به آن اضافه می کنیم.

۲-۸- بورانی باقلای سبز

1683219699 284 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
در این غذا از باقلای پخته شده،‌ نمک و فلفل،‌ ماست، سیر، پیاز، شوید و گرد لیمو استفاده می شود. این بورانی خوراکی مشهور شهر شوشتراست.

۲-۹- قلیه دزفولی
1683219699 683 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
قلیه دزفولی همان طور که از نامش پیداست متعلق به شهر دزفول است و برخلاف قلیه تخم مرغ و اوپیوزی که سریع طبخ می شوند، این غذا طبخی طولانی دارد. در این قلیه از گوشت چربی دار استفاده می شود که همراه نخود، بلغور، نمک و فلفل، سیر، پیاز، برنج و لوبیا چشم بلبلی زمانی طولانی حرارت می دهیم. سپس تمبر هندی و رب انار را اضافه کرده و آن را می کوبیم.

۲-۱۰- سمبوسه

1683219699 815 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
سمبوسه نیز از دیگر غذاهای بسیار محبوب و خوشمزه خوزستانی است که در سراسر ایران و به روش های مختلف تهیه می شود. از ویژگی مهم این غذا، همان فرآيند سریع و فوری آماده سازی آن است. تند و لذیذ بودن را می توان از دیگرعوامل محبوبیت آن به حساب آورد. سمبوسه را می توان با مواد مختلف درست کرد. در این غذا، مواد آماده شده را لای نان لواش و یا خمیر های مناسب سرخ می کنند. ابتدا گوشت چرخ کرده، سبزیجات معطر، پیاز، سیر، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، نمک و فلفل، رب گوجه فرنگی و گشنیز را تفت می دهیم، لای نان می ریزیم و به صورت سه گوش یا مثلث بسته و در روغن سرخ می کنیم.

۲-۱۱- خورشت بامیه
1683219699 806 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
این خورشت بسیار شبیه خورشت بادمجان است وتمامی مواد یکسان است و تنها به جای بادمجان از بامیه استفاده می شود. در اینجا دمباله بامیه را جدا کرده و آنها را با سیر درسته سرخ می کنیم. سپس به بقیه مواد اضافه شان می کنیم و می گذاریم بپزند.

چگونه در سفر غذاهای بومی را بشناسیم و امتحان کنیم؟
ادامه مطلب

۲-۱۲- ماسووا
1683219700 408 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
ماسووا یک غذای محلی خوزستان است. گوشت، ماست، نخود، نمک، سیر، پیاز داغ، برنج، شوید و شنبلیله مواد این غذا هستند. ابتدا نخود و گوشت را با هم می پزیم، سپس برنج را اضافه می کنیم. وقتی که پخت، آنها را می کوبیم. سپس بقیه مواد را اضافه کرده و آنها را روی حرارت می گذاریم. ماسووا با نان سرو می شود.

۲-۱۳- کبه عربی
1683219700 980 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
کبه عربی همان طور که از نامش پیداست یک غذای سنتی عربی است. برای تهیه این غذا ابتدا برنج را با مقداری آب، روی حرارت ملایم می گذاریم تا برنج مانند شیر برنج شود. سپس آن را با سیب زمینی که ریز رنده کرده ایم مخلوط می کنیم یا چرخ می کنیم. در آخر زردچوبه، نمک و تخم مرغ به آن اضافه می کنیم.

۳- دسرها

۳-۱- رنگینک
1683219700 636 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
رنگینک یکی از دسرهای سنتی استان خوزستان است که در ماه رمضان میهمان خانه های بیشتر اهوازی هاست و مانند یک وعده غذایی استفاده می شود. مواد اصلی این دسر محبوب، گردو، روغن، خاک قند، آرد و خرما است.

۳-۲- مهلبیه
1683219700 103 لذیذترین غذاهای استان خوزستان
از دیگر دسرهای محبوب که در ماه مبارک رمضان مورد استفاده قرار می گیرد، مهلبیه است و بیشتر محبوب عرب ها است. نشاسته ذرت، شکر و خامه مواد تشکیل دهنده آن هستند. مهلبیه به صورت سرد سرو می شود.
۳-۳- معسل
از دسر های مقوی پر طرفدار خوزستانی میتوان به معسل یا ماعسله اشاره کرد. این دسر که دارای طبع گرم است از ترکیب کردن و حرارت دادن خرما و شیره ی خرما با هل، دارچین و فلفل سیاه، کنجد، زنجبیل، جوز هندی و میخک به وجود می آید. همچنین این دسر چاشتی خوبی برای نوشیدن چای می باشد.

4.2/5 - (18 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر