لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بام لرستان خرم آباد
بام لرستان خرم آباد

بام لرستان خرم آباد

1. مقدمه
این بار صحبت از آبشار و طبیعت زیبای لرستان نیست. صحبت از جاذبه تفریحی لرستان بر بالای کوه (( مدبه)) در شرق شهر خرم‌آباد به وسعت 800 هکتار است. بر فراز کوه که قرار گرفتید نمای زیبا و دل‌فریب شهر خرم‌آباد را در آن ارتفاع خواهید دید. گردشگران آن را بانام قبلی‌اش که چهارده معصوم بود، می‌شناسند. هم‌اکنون مجتمع بام لرستان که بزرگ‌ترین مجتمع غرب کشور است به‌عنوان یک مجتمع تفریحی، گردشگری و تحقیقاتی مشغول به فعالیت است. پیونددهنده شما از زمین به آسمان برای درک عظمت خلقت و نظم کائنات در ارتفاع 1860 متری، رصدخانه کاسپین، بزرگ‌ترین رصدخانه خاورمیانه در بام لرستان است این رصدخانه به تلسکوپ خورشیدی برای ثبت داده‌های خورشیدی مجهز شده است. وجود باغ‌وحش و آبشار مصنوعی که طول آن 327 متر است در کنار رستوران گردان، آمفی‌تئاتر بر جذابیت هرچه بیشتر مجتمع بام لرستان افزوده است.

2. بام لرستان

کوه مدبه در سال 1389 در شرق شهر خرم‌آباد به دلیل موقعیت توپولوژی که دارد برای احداث بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی، گردشگری و تحقیقاتی انتخاب شد، به یاد داریم که آن زمان کوه مدبه عاری از پوشش گیاهی بود. هم‌اکنون از فضای 800 هکتاری مدبه کوه، 500 هکتار از آن با کاشته شدن 700 هزار درخت زینت داده‌شده است. این اقدام سرآغاز افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی، گردشگری و تحقیقاتی در غرب کشور بود. کمی بعدتر مجتمع بام لرستان برای احداث بزرگ‌ترین رصدخانه خاورمیانه یعنی ” کاسپین ” انتخاب شد. علاوه بر این‌ها در بام لرستان وجود باغ‌وحش، مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی، رستوران گردان و کافی‌شاپ در طول شبانه‌روز پذیرای گردشگران و محققان کشور خوبمان ایران است.

3. آنچه در بام لرستان خواهید دید

3-1. رصدخانه کاسپین
اولین مرکز نجوم و ستاره‌شناسی دانش‌بنیان در ارتفاع 1860 متری از سطح دریا و ارتفاع 700 تا 1200 متر از سطح شهر در بام لرستان احداث و درنهایت افتتاح شد. رصدخانه کاسپین در خاورمیانه بی‌نظیر است. از ویژگی‌های رصدخانه کاسپین در بام لرستان گنبد الکترومکانیکی باقابلیت چرخش 360 درجه و همچنین تلسکوپ با قطر آینه 0.5 متری، وجود پیشرفته‌ترین تلسکوپ خورشیدی است.
برای بازدیدکنندگان از رصدخانه 16 دستگاه تلسکوپ متحرک و دوربین‌های دوچشمی تعبیه‌شده است. با توجه به مدرن بودن رصدخانه کاسپین امکان رصد شگفتی‌های آسمان هم در روز و هم در شب فراهم است. وجود نمایشگاه از زمین تا کیهان در کنار آمفی‌تئاتر ایده‌ای برای به تصویر کشیدن اجرام آسمانی بود که امکان رصد کردن آن‌ها با چشم مسلح امکان‌پذیر نبود. رصدخانه کاسپین ایجاد شد تا پیونددهنده روح مشتاقان از زمین تا کیهان باشد.
bam lorestan

3-2. باغ‌وحش کاسیت

اگر دوستدار طبیعت و جانداران آن هستید به خرم‌آباد که سفر کردید از باغ‌وحش کاسیت در بام لرستان غافل نشوید. عمده حیواناتی که در باغ‌وحش کاسیت خواهید دید 157 حیوان از 27 گونه جانوری که عمدتاً گوشت‌خوار هستند مانند شیر آفریقایی است.
3-3. مجتمع اقامتی رصدخانه کاسین خرم آباد
این هتل در 5 طبقه ساخته‌شده است که متولی برگزاری دوره‌ها و سمینارهای علمی نجوم است. هتل رصدخانه شامل: رصدخانه کاسپین، رستوران، کافی‌شاپ است که امکان اسکان 100 رصدگر را دارد. از دیگر هتل های محبوب خرم آباد می توان هتل رنگین کمان خرم آباد که واقع در خیابان شهدای شرقی، چهار راه رنگین کمان است را نام برد.
مجتمع اقامتی رصدخانه کاسین خرم آباد

4. بیشتر بدانیم

بام لرستان دارای…
35 کیلومتر جاده آسفالته است.
دو حلقه چاه آهکی با دبی 60 لیتر در ثانیه برای تغذیه 270 هزار نهال و کل مجموعه بام است.

300 سکوی پیک‌نیکی برای نشیمنگاه گردشگران است.
bam lorestan
5. آنچه در آینده شاهد آن خواهید بود

در مجموعه بام لرستان در آینده شاهد احداث بزرگ‌ترین هتل‌های 4 و 5 ستاره (بام شهر و شاپور خواست)، اضافه شدن چندگونه حیوان و پرنده به باغ‌وحش کاسیت، افزایش قابلیت‌های رصدخانه کاسپین، ایجاد نهالستان بزرگ غرب کشور و صادرات سالیانه 5 میلیون نهال از گونه‌های سرو نقره‌ای، خمره‌ای، بلوط و…، ایجاد ایستگاه هوایی پاراگلایدر، ایجاد مرکز تحقیقات زیست‌محیطی در کنار مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، احداث آکواریوم گیاهی و… است.
bam lorestan

6. دسترسی به بام لرستان

6-1. از شمال
بزرگراه الشتر، اتوبان شهید چاغروندی، بلوار ولایت، میدان کیو (کی اب)، بلوار 60 متری، بلوار زند، 14 معصوم (بام لرستان).
6-2. از شرق
بزرگراه درود- خرم‌آباد، کهریزک، کرگانه، میدان دانشجو، بام لرستان.
6-3. از جنوب
جاده اندیمشک- خرم‌آباد، شمشیرآباد، میدان دانشجو. بام لرستان.
6-4. از غرب
جاده خرم‌آباد- کوهدشت، بزرگراه خرم‌آباد- کوهدشت، جاده اندیمشک- خرم‌آباد، بلوار شریعتی، بام لرستان.

آبشار چشمه گوش لرستان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر