لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معبد داش کسن زنجان، مأمن دو اژدهای همیشه بیدار
معبد داش کسن زنجان، مأمن دو اژدهای همیشه بیدار

معبد داش کسن زنجان، مأمن دو اژدهای همیشه بیدار

معابد و پرستشگاه ها در تمامی ادوار تاریخ همیشه مکانی برای رهایی از تنش ها و کسب آرامش بوده اند، آرامشی که به نظر می رسد این بار حضور دو مهمان ناخوانده در معبد داش کسن کمی آن را بر هم زده است. معبدی سنگی که معماری نامأنوسش آن را به یکی از جاذبه های این منطقه تبدیل کرده که دیدنش خالی از لطف نیست.
در دوازده کیلومتری شهر تاریخی سلطانیه در استان زنجان و در نزدیکی روستای ویر، یکی از شاهکار های دوران ایلخانی قرار دارد. معبد داش کسن، معبدی با قدمتی هفتصد ساله، مشرف به دشت های وسیع و چشم نواز شرق سلطانیه، با ویژگی های منحصر بفرد که نظیر آن در ایران وجود ندارد. این معبد در بین گردشگران با نام معبد اژدها شهرت یافته است. “داش کسن” در گویش محلی به معنای سنگ بر و یا محل سنگ بری است.

این معبد آرام گرفته در دل کوه که البته ساخت آن نیمه کاره رها شده دارای یک محوطه مستطیلی شکل ، که آثاری از حصاربندی در اطراف آن مشاهده می شود، و ایوان ها و محراب ها و طاقچه های تراشیده شده در دل سنگ است. طاقچه هایی با مقرنس های زیبا و چشم نواز و ایوان های با نقوش اسلیمی که یادآور معماری باشکوه ایرانی- اسلامی است.
در اطراف معبد سنگ های بزرگ و کوچکی با طرح های اسلیمی دیده می شود که به صورت پراکنده بر روی زمین قرار دارند و متاسفانه در معرض آسیب هستند. اما تفاوت اصلی و مهم این معبد با سایر معابد ایران که آن را زبانزد عام و خاص کرده معماری صخره ای منحصر بفرد آن است. دو اژدها ی غول پیکر با پیچ و تاب های بسیار که روبروی یکدیگر در دل کوه قرار دارند و به سان دو محافظ همیشه بیدار مراقب معبد هستند. این کنده کاری نامأنوس با فرهنگ ایرانی در یک قاب متسطیلی شکل با طول پنج متر و عرض یک و نیم متر قرار دارد. اژدها در فرهنگ ایرانی هماره یادآور رنج و ظلم بوده است و همین امر موجب تعجب بیننده از دیدن دو اژدها در دیواره معبد می شود که بیشتر شبیه معابد چین است، اما به گفته باستان شناسان این دو اژدها رهاورد مغول هاست، مردمانی که اژدها را نماد برکت می دانستند اما با گرایش مغول ها به دین اسلام ساخت این معبد نیمه کاره مانده است. در دو طرف طرح اژدها تعدادی محراب اسلامی نیز کنده کاری شده است که منقش به طرح های اسلیمی است. آنچه در معماری این معبد جلب توجه می کند تقارن بی نظیر در طول معبد است، تقارنی که در تمامی طرح ها رعایت شده است. این همه ظرافت در کنده کاری ها و رعایت اصول تقارن در تمامی نقوش نشان از اهمیت بالای این معبد و نظارت دقیق بر ساخت آن داشته است.
معبد داش کسن

معبد داش کسن
عده ای بر این باورند که این معبد متعلق به دوران قبل از اسلام است و در دوران ایلخانی فقط نقش دو اژدها به آن اضافه شده است. اما آن چه بیشتر در این معبد خودنمایی می کند غلبه فرهنگ اسلامی بر فرهنگ بیگانه است، چرا که معماری معبد بیشتر مناسب حال فرهنگ بودایی بوده که ساخت آن در سرزمین اسلامی نیمه کاره مانده است. این معبد نزد مردمان منطقه نیز از اعتبار خاصی برخوردار است. اگر قصد سفر برای دیدن بزرگترین شاهکار دوران ایلخانی در ایران و جهان یعنی گنبد فیروزه ای سلطانیه را دارید حتما سری هم به این معبد باستانی زیبا بزنید، دیدن این معبد آرام خفته در دل کوه در مجاورت دشت های وسیع خالی از لطف نیست.
معنی داش کسن

اقامت در زنجان
اگر قصد مسافرت به استان زنجان و بازدید از آثار تاریخی بی نظیر یا طبیعت بکر و حیرت انگیز آن را دارید اقامتتان را به ما بسپارید. ایران هتل آنلاین لیستی از هتل های زنجان، مثل هتل بزرگ زنجان، هتل جهانگردی زنجان، هتل پارک یا سایر هتل های شهر را با لیستی از آخرین قیمت ها و امکانات و نظرات مسافرین آن ها در اختیارتان قرار می دهد، تا قبل از سفر با رزرو آنلاین هتل در زنجان اقامتی آسوده و برنامه ریزی شده داشته باشید.

موزه ی مردان نمکی زنجان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر