لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> چابهار، نگین آب های نیلگون دریای مکران
چابهار، نگین آب های نیلگون دریای مکران

چابهار، نگین آب های نیلگون دریای مکران

امروزه گردشگری ساحلی، جايگاه قابل توجهی را در میان انواع گردشگری به خود اختصاص داده است. در این میان شهرستان چابهار با میراث فرهنگی غنی و برخورداری از موهبت های بیشمار طبیعی و جغرافیایی که در نوع خود منحصر به فرد و یگانه اند به یکی از مهمترین کانون های جذب گردشگری ساحلی مبدل شده است. وجود سواحل صخره ای و کوه های مینیاتوری که به آنها کوه های بدلند یا مریخی نیز می گویند در امتداد سواحل آن چشم اندازی بدیع و سحرانگیز را برای مسافران رقم می زند. در ادامه به معرفی بخشی از این جاذبه ها می پردازیم.

چابهار
چابهار در استان سیستان و بلوچستان و در منتهی الیه جنوب شرقی کشور در کنار آب های نیلگون دریای مکران قرار دارد. فاصله آن تا زاهدان 731 کیلومتر و تا مشهد 1450 کیلومتر می باشد. این شهر از جنوب به دریای عمان، از شمال به شهرستان های نیکشهر و ایرانشهر، از غرب به استان های هرمزگان و کرمان و از شرق به کشور پاکستان منتهی می باشد.
چابهار به دلیل آنکه از نظر مختصات جغرافیایی نزدیک مدار راس السرطان و هم عرض با بندر میامی در شبه جزایر فلوریدای آمریکاست و دارای شرایط آب و هوایی مشابه با این بندر می باشد. چابهار دارای آب و هوای معتدلی است. وزش بادهای موسمی (مونسون) تابستان و بادهای غربی زمستان آن را به خنک ترین بندر جنوب کشور تبدیل می کند.
این دیدگاه وجود دارد که به دلیل بهاری بودن تمام فصول در چابهار، اسم چهاربهار یا چابهار به آن اختصاص داده شده است.

خلیج گواتر چابهار
ادامه مطلب

راه های دسترسی
علاوه به مسافرت با وسیله نقلیه زمینی، از طریق هواپیما و قطار نیز می توان به این شهرستان سفر کرد. از فرودگاه کنارک چابهار به شهرهای محتلف داخلی و خارجی پرواز وجود دارد، از مسیرهای داخلی می توان به زاهدان، مشهد، بندرعباس، تهران، شيراز، کرمان، کیش و از مسیرهای خارجی می توان به دبی و مسقط اشاره کرد. قطار نیز از مقصد تهران به زاهدان و بالعکس حرکت می کند.
هتل-لیپار-چابهار/
هتل ها، رستوران ها و مراکز خرید
اسامی هتل های چابهار عبارتند از: هتل لیپارچابهار، هتل سپیده، هتل کسری، هتل صدف، مهمانسرای کشتیرانی، هتل لاله چابهار
مراکز خرید: بازار پردیس، بازار تیس، بازار صالحیار، بازار صدف، بازار فردوس، بازار سیتی سنتر
رستوران ها: رستوران دریا، رستوران ارکیده، رستوران کشتیرانی، رستوران لیپار، رستوران تهرانی، رستوران بلوچ، رستوران قصر، رستوران نمونه، کبابسرای مهدی و پلاژ ساحلی
خانه معلم چابهار نیز در بلوار امام خمینی این شهرستان، خیابان تعاون آماده خدمت رسانی به فرهنگیان محترم و خانواده آنها می باشد.

دو جاذبه کمتر شناخته شده چابهار

تالاب لیپار
تالاب لیپار
talab
تالابی بسیار زیبا که در فاصله 15کیلومتری بندرچابهار، در مسیر جاده ای – ساحلی گواتر، درست بعد از روستای رمین، در تنگه ای صخره ای مشرق به دره ای سرسبز و زیبا واقع شده است. این تالاب در میان دو کوه که فاصله زیادی با هم ندارند ایجاد شده و آب های سرگردان اطراف را در خود جمع نموده است. این آبگیر 14 کیلومتر است و انواع درخچه های کلیر و گز و چش با چشم اندازی خیره کننده و پرندگانی چون فلامینگو، انواع حواصیل، طاووس، تیهو، چنگر، خوتکا، کشیم، باقرقره و عقاب دشتی را در خود جای داده است. لازم به توضیح است که رستوران و مرکز اقامتی در این تالاب وجود ندارد و تنها مسافران می توانند از مناظر دلپذیر آن استفاده کنند ولی قایق هایی برای تفریح مسافران در این تالاب اجاره داده می شوند.

چابهار

جاده ساحلی تا خلیج گواتر
جاده ساحلی تا خلیج گواتر

بندری کوچک و زیبا در جنوب شرقی ترین نقطه ایران، نقطه مرزی، این خلیج مابین ایران و پاکستان قرار دارد. و آب رودخانه باهوکلات و نهردشت به آن می ریزد. این خلیج دارای جنگل های بسیار زیبای حراست. در آنجا قایق هایی برای گرداندن مسافران و بردن آنها به جنگل های حرا و تماشای دلفنین ها منتظر هستند. برای رسیدن به گواتر باید حدود یک ساعت و نیم در امتداد جاده ساحلی زیبای مکران با ماشین حرکت کنیم. جاده ای پر پیچ و خم و خلوت که در سمت راست ما ساحل صخره ای عمان و در سمت چپ ما کوه های مینیاتوری قرار دارند. ساحلی با وجود هزاران خرچنگ زیبا که آرام آرام مسیر خود را به سمت دریا پیدا می کنند.

کوه‌های مینیاتوری
خرچنگ

پسابندر نیز در کناره خلیج گواتر قرار دارد. بندری کوچک مملو از لنج های پهلوگرفته رنگارنگ که در آن امکان ماهیگیری و خرید ماهی تازه وجود دارد. در کناره بندر مردمانی را می بینیم که مشتاقانه قلاب های ماهیگیری خود را به آب انداخته و منتظر صید ماهی هستند. آرامش و سکوت رویایی در این بندر کوچک حاکم است.
پسابندر

یکی دیگر از شگفت انگیزترین مناظر پسابندر دیدن ماهی هاییست که دسته جمعی حرکت می کنند و به بیرون از آب می پرند.
چابهار

 قلعه پرتغالی ها

چابهار جاذبه های گردشگری بینظیر دیگری نیز دارد که به اسامی آنها اشاره می کنیم. انجیر معابد که به زبان محلی به آنها کرگ می گویند. ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار که توسط انگلیسی ها ساخته شده است و از قدیمی ترین ساختمان های این شهر می باشد و به منظور تجارت با هند ساخته شده است. پیل بند که دیواری عظیم است که با ساروج و سنگ گچ ساخته شده و محل نگهداری فیل های شاه بوده و فیلبانان در آنجا به تربیت فیل ها مشغول بوده اند. قلعه پرتغالی ها یا قلعه تیس که در فاصله 5 کیلومتری روستای تیس بر بلندای تپه ای بنا شده است. پرتغالی ها در زمان استقرارشان در چابهار آن را ساخته اند که برخی اعتقاد دارند قدمت این بنا به ماقبل از تاریخ برمی گردد. تمساح گاندو یا تمساح پوزه کوتاه که بومی این منطقه می باشد و از ارزش ملی و بین المللی بیشماری برخوردار است.
gando

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر