لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> فرودگاه های آینده
فرودگاه های آینده

فرودگاه های آینده

در بهترین فرودگاه جهان چه حسی به شما دست می دهد؟ طبق گزارش شورای بین المللی فرودگاهها، در سال 2015 بیش از 5 میلیون گردشگر در فرودگاه های جهان تردد کردند. این تعداد رقم غیرقابل باوری است زیرا تعداد کل جمعیت جهان چیزی برابر 7 میلیارد نفر است. در این مقاله جدیدترین پیشرفت های فرودگاه ها در آینده ارائه خواهد شد.
مالکان و توسعه دهندگان فرودگاه ها به این نتیجه رسیده اند که افراد – حتی گروه های مقتصد کمی از وقت خود را در فرودگاه ها سپری می کنند و به خوشگذرانی می پردازند. امروز پس از گذشت یک دهه از حادثه 11 سپتامبر، توجه به همین موارد دوباره مورد توجه قرار گرفته است. این بار خود مسافران رغبت زیادی را در پذیرش طی مراحل امنیتی و در کنار آن استفاده از ارتباطات از خود نشان دادند؛ این یعنی مسافران می توانند برای طی مراحل اداری به اداره فرودگاه مراجعه کرده و در عین حال قبل از پرواز از یک نوشیدنی و استیکی خوشمزه نیز لذت ببرند. در واقع مالکان و توسعه گران جهان با افزایش اشتیاق مردم، فرودگاه را به مکان تفریحی برای مردم تبدیل کردند و این همان معنای اصطلاح زمانی برای ” ابدالدهر” است.

در تصویر زیر نمایی هنری از چگونگی فرودگاه ها در آینده به تصویر کشیده خواهد شد. در سال های اخیر برخی از طرح های فرودگاه های جدید مورد انتقاد قرار گرفته اند. منتقدان معتقدند این طرح ها غیرضروری و یا بسیار تجملاتی هستند. ولی در حقیقت چه کسی می تواند مرز بین ضرورت و آرمان را مشخص سازد؟

پکن قطب اصلی گردشگری در چین و نیز در سطح بین الملل است و ظرفیت پرواز فرودگاه آن کاملا پر است. بر اساس قوانین جدید پرواز، نمی توان پرواز روزانه بیشتری چه خروجی چه ورودی را برای این فرودگاه برنامه ریزی کرد. با این حال مسافرت هوایی چین در حال رونق یافتن است. انتظار می رود بازار هواپیمایی کشور چین تا سال 2030 تبدیل به بزرگترین در نوع خود شود. و اینجاست که فرودگاه جدید واقع در حومه DAXINGدر جنوب پکن معرفی می شود.

در این فرودگاه برنامه های مختلفی از جمله سیستم شناسایی صورت و نیز ربات ها برای ارائه خدمات مناسب به مشتریان بکار گرفته شدند. در فرودگاه های آینده شما را با نامتان خطاب قرار داده و با شما احوالپرسی می شود و دقیقا محل نشستنتان به شما نشان داده می شود.

future of airports

فرودگاه های آینده و گنبدهای تفریحی پیشرفته

تمامی فرودگاه های جهان در مسیر تبدیل شدن به مکان تفریحی پیشرفته گام برداشته اند. در فرودگاه Gatwick لندن، چراغ هایی اتوماتیک امواج گوشی های هوشمند شما را دریافت کرده و شما را شناسایی می کند؛ این چراغ ها با ارسال مسیرهای GPS مانند شما را به سمت گیت مورد نظرتان هدایت می کند و در بین راه نیز مکان های صرف غذا و خرید را هم به شما نشان می دهد. در آلمان در فرودگاه Dusseldorf، ربات ها اتومبیلتان را پارک می کنند و با نصب برنامه سفرتان به پلاک وسیله نقلیه شما، پس از برگشتتان و به محض فرود هواپیما آن را در نزدیک خروجی فرودگاه به شما تحویل می دهند.
future of airports

بزرگترین ترمینال فرودگاهی جهان طراحی شده توسط زاها حدید، پکن
شرکت معماری زاها حدید مسئولیت طراحی ترمینال جدیدی را برای اضافه شدن به طرح فرانسوی فرودگاه ( طرح شرکت ADPI ) برعهده گرفت. این شرکت با یک چالش روبرو شد: چگونه می توان با حفظ بنای ساختمان فضایی را ایجاد کرد که بتواند 45 میلیون مسافر ( 72 میلیون نفر سالانه) را در خود جای دهد؟ جواب طراحان زاها حدید در ساختار بنا نهفته است: توجه به شکل فرودگاه، سقف ها و چگونگی تقسیم بندی فضاها در آن.

این فرودگاه محوری شکل احتمالا پس از بازگشایی در حدود سال 2018، بزرگترین فرودگاه یک ترمینالی در جهان خواهد بود. شکل این فرودگاه همانند گل پلاستیکی کشیده شده در دست است. در سال 2025، یک ترمینال ماهواره ای حدود 4.5 میلیون فوت مربع را به این فضا اضافه خواهد کرد. هزینه ساخت این ترمینال 12.8 بیلیون دلار تخمین زده شده است.
نسل بعدی کشتی های کروز. آیا سفر با آن را تجربه خواهید کرد؟
future of airports
تصویر زیر نمایی از کشتی کروز هوایی در آینده است که توسط Dassault Systemes طراحی شده است. با شکوه و خیره کننده بنظر می رسد.
فرودگاه Changi در سنگاپور در میان لیست سرگرمی های خود، استخر شنایی با تم بالی دارد. در هنگ کنگ ، سرگرمی های فرودگاه دیدنی است: زمین گلف نه سوراخ دار در فضای بیرونی و نیز سالن نمایشی مجهز به تکنولوژی IMAX با 350 صندلی .
future of airports
future of airports
future of airports
علاوه بر این برخی مدعی شده اند که صفحه نمایش این سالن بزرگترین صفحه از نوع خود در کل هنگ کنگ است.

این پارک شهر غیرقابل باور در درون یکی از شلوغ ترین فرودگاههای جهان ساخته خواهد شد.
این پروژه تمامی باورها و حقایق در مورد فرودگاه ها را تغییر داده و اصلاح کرده است. تسهیلات فرودگاه ها در آینده غیرقابل باور و تصور هستند. فرودگاه های آینده آبشار هم خواهند داشت. JEWEL یک مجتمع عظیم 10 طبقه در وسط فرودگاه Changai سنگاپور است. این مجتمع در قلب فرودگاه ساخته شده است و از طریق یک هال ورودی وسیع به ترمینال 1 و از طریق پل های عابر به ترمینال 2 و 3 مرتبط می شود. طبق برنامه این پروژه تا اواخر سال 2018 به تمام می رسد.
پس اتمام پروژه، ” روستای جنگلی” وسط آن با ردیف هایی از گیاهان سبزرنگ، آبشارها ، حوضچه ها و تراس های احاطه شده با فروشگاه های لوکس و رستوران های غذا خوری خوب توجه مسافران را به خود جلب خواهد کرد.

این بنا به طرح و خواسته طراح مشهور Moshe Safdi با فضای گلخانه ای وسیعی در فرودگاه دولتی سنگاپور ساخته شده است. این فضای سبز 4/1 میلیون فوت مربعی با نام JEWEL Changai Airport، مسیرهای مارپیچی طبیعی ، فضای تفرجگاهی و غداخوری ویژه ای دارد. در مرکز این گنبد شیشه ای وسیع که اطراف باغ کشیده شده است فواره ای وجود دارد که آبشاری 131 فوتی بنام ” Rain Vortex” در میان آن به چشم می خورد. آب خروجی از آبشار برای استفاده در کل ساختمان تصفیه می شود و جریان آبشار در طول شب نورانی می شود.

future of airports

future of airports
1683281096 175 فرودگاه های آینده
شهر فرودگاهی در جنوب چین

طرح شهر فرودگاهی در جنوب چین، انقلابی در مفهوم طرح ریزی برجسته بشمار می رود. این شهر توسط Woods Bagot طراحی شده است و نه تنها دفتر اصلی هواپیمایی جنوب چین را در خود جای داده است بلکه تمامی زیرساخت های مورد نیاز برای رشد و گسترش تجارت فرودگاهی را نیز در بر گرفته است.

بر اساس این طرح محوطه اطراف به سه حوزه تقسیم می شود. کاربردهای تجاری، فرهنگی و سرگرمی و نیز دانشگاه فرودگاه جنوبی در حوزه مرکزی بخش مجزایی را شکل داده است که پل ارتباطی با بزرگراه است. در این طرح از چارچوب کلی طبیعی مکان مقصد و نیز سنت چینی استفاده شده است تا نقطه مرکزی تعریف شده ای برای پروژه، همان حلقه بزرگ مشاهده شده در شکل، تعریف شود. دفاتر مرکزی فرودگاه در قلب میانی حلقه قرار دارد که روح زندگی را به سمت قسمت های غربی و شرقی متشعشع می سازد.
future of airportsfuture of airports
future of airports
future of airports
شهر پایدار جدیدی در درون فرودگاه در کره جنوبی

اولین چیزی که باید در مورد این فرودگاه بدانید اینست که این مکان قابل مقایسه با همتاهای آمریکایی خود نمی باشد. این فرودگاه همچون همتاهای آسیایی خود بنایی بسیار عظیم است. کیت تامسون، مدیر Gensler اظهار داشت” در نقطه شروع با مساحتی برابر یک میلیون فوت مربع سر و کار داریم؛ در آمریکا مساحت دو میلیون فوت مربع مساحتی خارق العاده و بسیار عجیب است”. ظاهرا مردم عاشق بناهای عظیم هستند. شورای بین المللی فرودگاهی Incheonرا در طول هشت سال گذشته بعنوان بهترین فرودگاه در جهان انتخاب کرده است.

یکپارچه سازی عناصر در این فرودگاه کار آسانی نبوده است. فرودگاه ها بر خلاف ساختمان های اداری در طول شبانه روز فشردگی انرژی خواهند داشت؛ مساحت سقف فرودگاه ها زیاد و گسترده است و بطور کلی نمی توان پنجره ها را باز کرد. در فرودگاهی با این مساحت، زباله های زیادی به اندازه زباله یک شهر تولید می شود.
future of airports
future of airports
1683281097 3 فرودگاه های آینده
future of airports
دیدگاه های جدید در مورد موقعیت فرودگاه های شناور لندن در چالش های آینده

این فرودگاه معرفی شده بر روی آب های Thomas Estuary شناور بوده و حداقل اختلال و مزاحمت را برای شهروندان لندنی بوجود می آورد و نیز به پایتخت اجازه می دهد فضای خود را بدون دغدغه داشتن فرودگاهی وسیع گسترش دهند؛ این فرودگاه با بنای توپ چرخشی خود گردشگران را از سرتاسر جهان به خود جلب خواهد کرد.

“برای اعمال عملکرد شناوری بر روی زیرساخت به روز فرودگاه لندن ، باید رویکردی کاملا جدید اتخاد شود.” این رویکرد زمانی مطرح شد که آسمان در سرتاسر دنیا مملو از جمعیت گردید. بر اساس گزارش Eurocontrol، در اروپا تا سال 2030 حداقل 7000 جت تجاری در آسمان ها به پرواز در خواهد آمد. ارقام و آمار بدست امده از سوی وزارت حمل و نقل انگلستان نشان می دهد که اگر بتوان در جنوب شرق انگلستان ظرفیت لازم را مهیا ساخت شمار مسافران تا سال 2030 از سالانه 127 میلیون به 300 میلیون نفر می رسد.
future of airportsfuture of airports
future of airports
در این فرودگاه انرژی مورد نیاز از طریق توربین های آبی فراهم می شود که در امتداد مجراهای شناور قرار دارند و انرژی موج را برای متعادل سازی مصرف انرژی در فرودگاه مهار می کنند. فرودگاه شناور محیط جزیره نمایی مانندی را بوجود می آورد که تداعی کننده زندگی دریایی است. برای بحداقل رساندن آسیب های محیطی مجراها در بستر و محل تلاقی تنگ خواهند شد.

روش های موثر برای غلبه بر ترس از پرواز
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر