لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی طبیعت >> سوباتان تالش
سوباتان تالش

سوباتان تالش

کشور ما سرزمین مناطق بکر و ناشناخته‌ است. چنانچه هر لحظه از زندگی روزمره خسته شده باشید، در هر فصلی می‌توانید به مکانی مناسب و زیبا رهسپار شوید. می‌توانید برای تفریح و دریافت آرامش و طبیعت گردی به سوباتان سفر کنید.

اگر برای سفر، مناطق سرسبز و کوهستانی در اولویتتان قرار دارند سوباتان را فراموش نکنید. رنگ سبز نشان‌دهنده سرزندگی و امید است و مشاهده مناظر پوشیده از چمن‌زارها و دشت‌های سرسبز، بدون شک روحتان را نوازش کرده و باعث آرامش خواهد شد. در ادامه مقاله با سوباتان تالش آشنا می‌شوید.

دشت شقایق سوباتان

یک روز صبح در یک بهار دل انگیز یا یک تابستان نفس گیر، کوله تان را بردارید و دست عشقتان را بگیرید و حتما ببریدش سوباتان، یا اگر به خودتان بابت کم توجهی به روحتان بدهکارید، یک سفر خودتان را تنها مهمان سوباتان کنید. بروید رشت و خودتان را به لیسار برسانید و با ماشین محلی های خونگرم و جذاب لیساری عازم سوباتان شوید.

یک کلبه چوبی از مردم محلی کرایه کنید و شب را به صبح برسانید. صبح وقتی بارقه های نور و نسیم خنک در جانتان پیچید از خواب بیدار شوید، پنجره چوبی کلبه را باز کنید و چشم در چشم بهشت روزتان را آغاز کنید، شاید دخترکی را دیدید که با گله گوسفندی شاخدار سرگرم است، یا شاید در کلبه ای اقامت دارید که پنجره اش رو به یک دشت گل باز می شود، کلبه ای محصور در گل های بومادران و یا شقایق شاید هم داوودی.

از کلبه بیرون بزنید، کمی چشم بچرخانید تا زن هایی را ببینید که اول صبح تنورشان را برپا کرده اند و بوی عطر نان محلی سوباتانیشان عقل و هوش هر رهگذری را می برد بنشینید، کنارش نان بخرید و بخورید یک چندتایی را هم بگذارید برای سوغاتی. بروید به صاحب کلبه بگویید که برایتان پنیر سرخ شده برای صبحانه آماده کنند. صبحانه را با عطر دل انگیز نان محلی و طعم بی نظیر یک صبحانه محلی صرف کنید و بعد با انرژی بزنید بیرون.

کلبه ای در دشت سوباتان

ما بین کلبه های چوبی که بوی درخت بلوط می دهند و با سقف های شیروانی رنگی چشم نوازی می کنند، گشتی بزنید. اینجا بدور از هر دکل مخابراتی روحتان را با این همه زیبایی بشویید. جلوی خورشید زیبای سوباتان دراز بکشید. بگذارید نسیم خنک سوباتان بر روح و جانتان، روی صورتتان، لای موهایتان بپیچد و خستگی ها و دلمردگی ها را ببرد و توی دلتان برای روزهای خوش آینده جا باز کند.

بیایید کمی پیاده روی کنیم، برویم تپه روبروی ییلاق آنجا که چمن زاری زیبا دارد و بنشینید و از منظره کوه های سربه فلک کشیده روبرویتان که همیشه خدا رویشان برف است لذت ببرید و چشم بچرخانید؛ شاید گله اسبی وحشی برای چرا به تپه بیاید و از دیدن این همه زیبایی حیرت کنید.

ییلاق سوباتان تالش کجاست؟


سوباتان یک منطقه ییلاقی در استان گیلان بوده که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در 22 کیلومتری شهر لیسار و 36 کیلومتری شهر تالش قرار دارد. این منطقه که در 21 کیلومتری دریاچه نئور واقع شده از شرق به جنگل‌های تالش، از شمال به رود لیسار، از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از غرب نیز به دریاچه نئور محدود می‌شود. از همین رو این منطقه با مناطق ییلاقی اردبیل دارای فاصله بسیار اندکی است.

چطور به سوباتان برویم؟

طبیعت بکر سوباتان

جاده منتهی به سوباتان، جاده تالش است که با این روستا چیزی در حدود 36 کیلومتر فاصله دارد. بخش‌هایی از سوباتان خاکی بوده که در صورت بارش باران می‌تواند خودروی شخصی شما را با مشکل روبه‌رو کند. از این رو می‌توانید از تالش، با نیسان و یا پاترول به این روستای ییلاقی سفر نمایید.

فاصله رشت تا سوباتان

فاصله رشت تا سوباتان

مسافت رشت تا این منطقه 140 کیلومتر با فاصله زمانی 1 ساعت است. شما می‌توانید از سمت رشت که به این منطقه سفر می‌کنید، طبیت بکر شمال را نظاره گر باشید.

بهترین زمان سفر به سوباتان

سوباتان از نمای بالا

سوباتان، یک منطقه ییلاقی بوده که زمستان‌های سردی دارد؛ به همین خاطر بهترین زمان برای سفر به این منطقه در فصول گرم سال از نیمه دوم اردیبهشت تا اواسط تابستان است. تابستان‌های این منطقه ییلاقی و کوهستانی بسیار خنک می‌باشد و می‌توانید از مشاهده مناظر زیبا و چشم‌نواز در هوای خنک و مطبوع بهره‌مند گردید.

جاهای دیدنی درگز
ادامه مطلب

چنانچه در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به این منطقه سفر کنید دشت زیبا و اعجاب‌انگیز شقایق‌های وحشی که شما را مجذوب و مدهوش خود می‌کند را می‌بینید.

سوباتان یا ماسال؟

کلبه ها در دل دشت های سرسبز سوباتان

ماسال شهری در گیلان است که در کنار کوه‌های تالش قرار دارد. همچنین شهرستان تالش یکی از شهرستان‌های گیلان محسوب می‌شود که از شمال به آستارا، از شرق به دریای خزر، از غرب به اردبیل و از جنوب به رضوانشهر راه دارد. ماسال و سوباتان تالش گردشگران زیادی را در همه فصول به خصوص بهار به خود جلب می‌کنند.

سوباتان با ماشین شخصی چطوری بریم؟

دشت های سرسبز سوباتان

چند راه مختلف برای دسترسی به ییلاق سوباتان شهر تالش وجود دارد که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد:

  • مسیر تالش به سوباتان: اصلی‌ترین راه دسترسی به این منطقه ییلاقی از شهر تالش است. از طریق جاده سوباتان به تالش که تقریبا 36 کیلومتر طول دارد به این ییلاق می‌رسید. از آنجایی که قسمت‌هایی از این جاده خاکی است با بارش باران احتمال دارد که رفتن به این منطقه با خودروی شخصی مشکل باشد.
  • مسیر اردبیل به سوباتان: از دیگر راه‌های دسترسی به ییلاق سوباتان شهر تالش، جاده پر فراز و نشیب اردبیل به سوباتان می‌باشد. برای دسترسی به این منطقه از اردبیل باید به روستای بودالالو بروید و مسیر 30 کیلومتری را با وانت‌هایی که در این منطقه وجود دارند، بپیمایید. در این مسیر می‌توانید از دریاچه زیبای نئور هم دیدن کنید.
  • البته تمامی این مسیر را نمی‌توانید با وانت بپیمایید و لازم است تا از دریاچه نئور 18 کیلومتر پیاده‌روی و کوه‌پیمایی کنید تا به ییلاق سوباتان برسید. اگر به کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی علاقه‌مندید این مسیر از جمله زیباترین مسیرها جهت دسترسی به سوباتان است.
  • مسیر تالش، آق اولر، سوباتان: جاده‌ای آسفالته و جنگلی از تالش تا منطقه آق‌اولر به طول 40 کیلومتر وجود دارد که مراتع سرسبز و پر از گل را پس از آن مشاهده خواهید کرد. ادامه مسیر از آق‌اولر به سوباتان خاکی می‌باشد و تردد در آن با خودروهای شاسی ‌بلند صورت می‌گیرد.
  • مسیر لیسار به سوباتان: شهر لیسار تا ییلاق سوباتان شهر تالش تقریبا 20 کیلومتر فاصله دارد. این مسیر به قدری پیچیده می‌باشد که دسترسی به آن را از این طریق به گردشگران غیرحرفه‌ای پیشنهاد نمی‌دهیم.

ییلاق سوباتان

با رودخانه ورزان که از رودخانه لیسار جدا شده سفر کنید تا برسید به صخره ای که ورزان از آن پرواز می کند و با تمام وجود غرق در زیبایی این اعجاز الهی باشید. اینجا زمان خیلی زود می گذرد تا فرصت باقیست سری به آلچالق بزنید، شاید زنی را دیدید که کنار بوته های آلوچه کوتاه و بامزه سوباتان آلوچه می چیند. شانس بیاورید و از یکی از همین زنان با سلیقه سوباتانی لواشک یا رب آلوچه خوشمزه بخرید، حرفش هم با فضای ذهنمان بازی می کند و مزه اش را زیر زبانمان می آورد.

اگر کمی چشم بچرخانید جنگل های تاریخی تالش را می بینید و اگر اهل جنگل نوردی باشید اینجا بهشت شماست. نمیدانم کی به سوباتان می رسید، اگر اوایل اردیبهشت است کم کم پونه ها لب جوی آب خودنمایی می کنند و عطرشان مدهوشتان می کند. اگر اواسط اردیبهشت به سوباتان می رسید، داوودی های زرد فرششان را روی دشت پهن می کنند و با روحتان بازی می کنند. اگر اواسط خرداد به سوباتان می رسید بنشینید و رقص شقایق ها را به نظاره بنشینید.
سوباتان تالش
آدم رمانتیکی هستید یا اهل هیجان؛ جزو هر دسته که هستید پاییز خیره کننده سوباتان را از دست ندهید. محلی ها دیگر کم کم برای کوچ مجدد از سوباتان آماده می شوند، از روزهای آغازین بهار که به سوباتان آمده بودند شش ماهی می گذرد حالا که زمستانی سخت در پی سوباتان است، در و پنجره خانه هایشان را قفل می کنند و تا بهار دیگر کوچ می کنند.
اگر از مسیر تنگه زورمی که سال هاست مسیر کوچ اهالی سوباتان است عبور کنید آنقدر سرمست این همه زیبایی می شوید که قطعا گذر زمان را فراموش می کنید. سوباتان هزار رنگ در پاییز حیرت انگیز است. هوا کم کم رو به سردی می رود و در سوباتان خبری از هیاهوی قبل نیست اما به جرأت میتوان گفت این سکوت بر شکوه و زیبایی سوباتان می افزاید.
اما بیایید سنت شکنی کنیم و وقتی سوباتان یکسره سفیدپوش شد سری به این ییلاق افسانه ای بزنیم. منظره کلبه های پوشیده از برف دردامنه کوه ها منظره بی بدیلی است، آنقدر چشم نواز که از دیدنش سیر نمی شوید. یک چای گل گاوزبان یا آویشن در این هوای سرد به روح و جانتان مزه می‌دهد.

اقامت در ییلاق سوباتان تالش

چرا گاوها در دشت های سوباتان

اکثر افرادی که مقصدشان برای سفر ییلاق سوباتان شهر تالش است، این منطقه را اغلب با هدف کمپ زدن در طبیعت انتخاب می‌کنند. به همین خاطر سفرشان به این منطقه با تجهیزات کامل است. با این حال چنانچه جزو این دسته از افراد نیستید، اصلا نگران اقامت در سوباتان نباشید؛ چراکه در سوباتان خانه‌ها و کلبه‌های محلی قابلیت اجاره کردن برای اقامت را دارند.

آبشار کیمون کجاست؟ مسیر دسترسی + عکس
ادامه مطلب

سوپرمارکت‌های متعددی در سوباتان خواهید یافت که از آن‌ها می‌توانید مواد غذایی و لبنیات محلی تازه را خریداری نمایید. همچنین انواع غذاهای محلی با گوشت دام تازه را غذاخوری‌های محلی این منطقه برای وعدهای ناهار و شام ارائه می‌دهند.

اگر به این منطقه سفر می‌کنید، چشیدن طعم کباب در بازارچه سنتی آن را به هیچ عنوان از دست ندهید. این منطقه مانند طبیعتش رستوران‌های بکری دارد که میزها و صندلی‌های آن‌ها از چوب درختان جنگلی ساخته شده‌اند. بدون شک لذت خوردن غذاهای محلی دوچندان می‌شود.

جاهای دیدنی ییلاق سوباتان شهر تالش

منطقه ییلاقی سوباتان را با طبیعت زیبا، چشم‌نواز و منحصر به فردش می‌شناسند. هرچند جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز در نزدیکی ییلاق سوباتان شهر تالش وجود دارد که با زیبایی خاصشان دل‌های گردشگران را می‌رباید.

از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این منطقه شامل بازارچه سنتی سوباتان، چمنزار وسیع بیده‌دشت و تماشای اسب‌های وحشی و زیبا، باغداگول (معروف به بهشت گل‌ها)، صخره گنج‌نامه (برای تماشای طلوع و غروب خورشید)، آبشار ماهار واقع در روستای ماهار، سیاه چادرهای عشایری اطراف سوباتان و غیره می‌شوند.

دریاچه نئور

دریاچه نئور

دست عشقتان را بگیرید کمی از سوباتان فاصله بگیرید، بروید دریاچه نئور و به او بگویید که نئور باستانی سال های سال است که آنجاست و عشاق فراوانی را به خود دیده است. چوب ماهیگیریتان را آورده اید؟ اینجا قزل آلای رنگین کمان طنازی می‌کند و نئور زیبا در این ارتفاع محصور در کوه ها جان می دهد برای ماهیگیری و لذت بردن از یک بعداز ظهر دل انگیز.

دریاچه زیبای نئور را می‌توان از جمله جذاب‌ترین و منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی ییلاق سوباتان شهر تالش معرفی کرد. این دریاچه در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده است. دریاچه نئور که بین شهرهای خلخال و تالش در مرز استان‌های گیلان و اردبیل می‌باشد، از مرتفع‌ترین دریاچه‌های یخچالی بازمانده از دوران باستان می‌باشد.

جهت دسترسی از سوباتان به دریاچه نئور تقریبا 20 کیلومتر پیاده‌روی لازم است. همچنین می‌توانید از طریق وانت نیسان‌های موجود در منطقه، خود را به دریاچه برسانید. اگر به ماهیگیری علاقه‌مند هستید، بد نیست تا در این دریاچه قزل‌آلای رنگین‌کمان صید کنید.

چشمه‌های آب طبیعی سوباتان

سوباتان همچون بسیاری از مناطق ییلاقی دیگر، دارای چشمه‌های آب طبیعی بوده که آب زلال و خنک آن‌ها در فصول گرم سال یکی از عوامل جذب مسافران و گردشگران به این مناطق است. تعدادی چشمه آب معدنی در منطقه سوباتان وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به سید بلاغی، ورزان بلاغی، ساری بلاغ و چشمه کلیه سویی، نظیری بلاغی، نومندان بلاغی اشاره کرد. خوب است بدانید که این چشمه خاصیت درمان برای بیماران کلیوی دارند.

ییلاق شکردشت

ییلاق شکردشت

از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهرستان تالش و منطقه سوباتان ییلاق شکردشت بوده که تنها هفت کیلومتر با سوباتان فاصله دارد. از جمله دلایل معروفیت این ییلاق دشت‌های شقایق وحشی آن می‌باشد. این دشت‌ها در مقابل چشمان گردشگران منظره‌ای زیبا، حیرت‌انگیز و منحصر به فرد را به نمایش درمی‌آورد.

آبشار ورزان

آبشار ورزان

آبشار ورزان در فاصله 4 کیلومتری غرب ییلاق سوباتان شهر تالش واقع شده که یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌آید. این رودخانه از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار بوده و یک آبشار 30 متری دیدنی و چشم‌نواز را بوجود می‌آورد.

غار گنج‌ خانه

غار گنج‌ خانه

در سمت شمال شرقی منطقه سرسبز سوباتان این غار قرار دارد که مسیر دسترسی به آن از شقایق‌های وحشی پوشیده است. این غار را بین صخره‌هایی در ارتفاع 5 تا 15 متری پیدا می‌کنید. دیواره صخره‌ای غار بیش از 200 متر عرض داشته پیمایش آن برای گردشگران امکان‌پذیر نیست. به این غار تنها غارنوردان حرفه‌ای امکان دسترسی دارند و پیمایش آن را انجام می‌دهند.

ساکنین بومی بر این باور هستند که گنج عظیمی درون این غار نهفته شده و تاکنون به این خاطر کسی نتوانسته وارد این غار شود که بر روی آن طلسم و جادو گذاشته شده است.

جاهای دیدنی اطراف ییلاق سوباتان شهر تالش

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال

خودتان را در جاده پاییزی بین انبوهی از درختانی در هم تنیده تصور کنید؛ به خصوص که اگر آهنگ آرامش بخشی در حال پخش باشد. درختانی که با از دست دادن برگ‌های خود مثل سروی همچنان ایستاده‌اند و برای گردشگران جاده‌ای پر از زیبایی های بی انتها را بوجود آورده‌اند. جاده اسالم به خلخال را می‌توان از بی نظیرترین و رویایی ترین جاده‌ها در شمال کشور معرفی کرد.

بهترین مسیر های دنیا برای پیاده روی
ادامه مطلب

سورتمه ریلی تالش

سورتمه ریلی تالش

در میان جنگل‌ها و با مشاهده تمامی این همه شگفتی‌ها با سرعتی زیاد، علاوه بر هیجان، در زیبایی‌های محیط اطرافتان غرق خواهید شد. در پاییز و زمستان این مسیر بسیار تماشایی خواهد شد. هنگامی که از میان مه عبور می کنید، درختانی را خواهید دید که با رنگ های زرد و نارنجی خودنمایی می‌کنند.

تجربه تمامی این شگفتی‌ها و زیبایی‌های خلقت و هیجان در کنار هم بی‌نظیر است. سورتمه ریلی تالش تجربه بی‌نظیری است که در سفر به تالش بهترین لحظات را برای شما ثبت می‌کند.

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه

درواقع این دریاچه یک آبگیری کوچک بوده که به خاطر زیبایی و انعکاس درختانی که روی آب بوجود می‌آید آن را به دریاچه شگفت انگیز سراگاه نیز می‌شناسند. این دریاچه را مردم محلی با نام سد خاکی نیز صدا می‌زنند. مردم بومی در این آبگیر ماهیانی را پرورش داده و منبع درآمدی را از این طریق دارند. به خاطر وجود ماهی‌ها، مرغ‌های ماهی خوار بسیاری به این منطقه می آیند.

گیاهان دارویی در دشت های سوباتان

گلپر

گلپر

این گیاه که از جمله مشهورترین گیاهان شمال ایران می‌باشد که از خاصیت دارویی برخوردار بوده و به عنوان ادویه هم بکار می‌رود. هرساله از این گیاه خودرو چندین تن توسط مردم سوباتان برداشت و در بازار به فروش می‌رسد.

پونه

پونه

هر کجا آبی در سوباتان دیده شود قطعا گیاهی به نام پونه هم کنار آب می‌روید که دارای بوی دلنشینی است. معمولا این گیاه را همراه ماست مصرف می‌کنند. همچنین در تهیه ترشی هم پونه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بومادران

بومادران

این گیاه را با نام علف هزار برگ نیز می‌شناسند. مردم ییلاق سوباتان شهر تالش از بومادران جهت درمان بواسیر و تب استفاده می‌کنند. بومادران را بعضی از بومیان این منطقه در زمین‌های خود کشت می کنند تا منبع درآمدی داشته باشند.

سوغات سوباتان

سوغات روستای سوباتان شهر تالش پنیر، کره و ماست محلی است. همینطور لباس‌های پشمی و محلی این روستا نیز از جمله بهترین سوغاتی‌ها به شمار می‌رود.

غذاهای محلی و محبوب سوباتان

این روستا غذاهای محلی بسیاری دارد که از محبوب‌ترینشان کباب بره است. از غذاهای لذیذ و محلی دیگر ییلاق سوباتان شهر تالش می‌توان به سیرجینه، گوزلی بریان (بره بریان)، سوجا دیله (ساج ایچی)، قورتماج، جزلق، قورما، سوجا نون (ساج چورگی) و کته نون (نان سنگی) اشاره کرد. چشیدن طعم خوشمزه آن‌ها از جمله جاذبه‌های سفر به این منطقه است.

یکی از غذاهای محلی خاص سوباتان پندیر ویسوج یا پنیر سرخ‌شده بوده که پنیر تازه جوشانده شده و سرخ شده در روغن همراه با برنج می‌باشد. این پنیز یکی از لذیذترین غذاهای این منطقه است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید.

در مسیر حتما سری به بازار محلی سوباتانی‌ها بزنید. بنشینید در یک رستوران چوبی و کباب بره سوباتانی را امتحان کنید که مطمئنم مزه اش تا ابد به یادتان خواهد ماند؛ قصاب جلوی چشمتان هر گوشتی را که بخواهید به سیخ می کشد.

نکته‌هایی برای سفر به سوباتان

  • باتوجه به اینکه موبایل فقط بالای یکی از تپه‌های سوباتان، آنتن می‌دهد، پس حتما به‌اندازه کافی پول نقد همراهتان باشد. چراکه در این منطقه دستگاه کارت‌خوان کار نمی‌کند.
  • پانچو یا بارانی مناسب در سفر به ییلاق سوباتان، همراه خود داشته باشید. هوا معمولا در این منطقه بارانی بوده و در صورت بارندگی، خیس خواهید شد.
  • هیچ‌وقت به گله‌های محلی‌ها نزدیک نشوید و با گوسفندهایی که پشم‌های آن‌ها را با حالت خاصی زده‌اند، عکس نگیرید. زیرا احتمال دارد سگ‌های گله به شما حمله کنند.

جمع‌بندی

در انتها اگر تنها ذره‌ای اندک علاقه به طبیعت دارید، بدون شک فکر سفر به سوباتان به سراغتان آمده است. منطقه‌ای منحصربه‌فرد به دور از هیاهوی دنیای اطراف که در قطعه‌ای از بهشت، روی زمین واقع شده است. چنانچه می‌خواهید به سفر شمال بروید، این بهشت زمینی را به هیچ عنوان فراموش نکنید. برای سفر به این منطقه می‌توانید در شهر تالش، لیسار یا حتی خود سوباتان اقامت کنید.

یک روز صبح حتما دست عشقتان را بگیرید و ببریدش سوباتان. میخواهد پاییز باشد یا زمستان، تابستان باشد یا بهار، بروید و سوباتان را زندگی کنید. گیلان پر از زیبایی است و اگر خواستید شبی را در رشت بگذرانید و به دنبال یک مکان مناسب برای اقامت یا رزرو هتل هستید، می توانید به هتل کادوس یا هتل پامچال بروید. اما اگر به دنبال گزینه های بیشتری هستید یا اطلاعات بیشتری می خواهید، قبل از اقدام به سفرتان سری به سایت ما بزنید. ایران هتل آنلاین لیستی از هتل های رشت با قیمت ها و امکانات مناسب در اختیار شما قرار می دهد و شما را در انتخاب بهتر یاری می دهد.
4/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر