لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار نوژیان لرستان
آبشار نوژیان لرستان

آبشار نوژیان لرستان

1. مقدمه
وجود مردمان قانع و بی‌آلایش و با داشتن طبیعتی پهناورو مراتع وسیع در کنار منابع آب فراوان، لرستان را سرزمین آبشارها و شگفتی‌ها کرده است. آبشار نوژیان به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای استان است که باران نگاه گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود می‌کشاند. چشمه‌ای که غرق در شگفتی آبشار نوژیان می‌شود دیگر قادر به پاک کردن این شگفتی از خاطره‌ها نیست، زیرا این آبشار بود که به ما آموخت در سقوط هم می‌شود سهمگین، باصلابت ماند. نوژیان واقع در 38 کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد می باشد که با 95 متر ارتفاع و تاج 5 متر، بلندترین آبشار استان لرستان به شمار می‌آید و در فهرست طبیعی ایران در سال 1387 به ثبت رسیده است. نوژیان در میان دو کوه تاف که در جنوب شرقی است و هشتاد پهلو در جنوب غربی قرارگرفته است. در اطراف آبشار نوژیان رودخانه‌های کوچکی وجود دارد که از به هم پیوستن آن‌ها رودخانه سزار شکل می‌گیرد این مفهوم وحدت را به‌خوبی برای انسان نمایان می‌کند.

آبشار نوژیان
2. موقعیت جغرافیایی

اگر روزی چشم‌هایتان را باز کردید و شاهد قرار گرفتن خود در یک طبیعت بکر باوجود آبشاری در مختصات ۳۳٫۲۳۰۵۷7°شمالی ۴۸٫۵۷۴۹۴۲°شرقی از استان لرستان در 38 کیلومتری خرم آباد و بخش پاپی شدید، تعجب نکنید. آبشار نوژیان با قرار گرفتن در بالای کوه تاف و وجود گیاهان دارویی فراوان بر شهرت خود افزوده است.
3. زمان مناسب برای بازدید از آبشار
بهترین زمان بازدید از آبشار، فصل بهار و تابستان است. در این دو فصل چشمه‌های بالادستی آبشار پر آب‌تر هستند و حیرت شما را بر خواهند انگیخت. وجود این چشمه‌های کوچک در کنار آبشار و از به هم پیوستن آن‌ها رودخانه‌ای شکل می‌گیرد که نامش سزار است. این رودخانه را که دنبال می‌کنید در مناطق پائین‌دستی به دلیل خنک بودن آب حوضچه‌های پرورش ماهی سرد آبی برپاشده است که خود می‌تواند شرایط یک غذای لذیذ را فراهم آورد.
آبشار نوژیان
4. دسترسی و اقامتگاه

شاید مسیر آن برای شما پرپیچ‌ و خم باشد اما وقتی در حال گذر در دل کوه‌ها و جنگل‌های مملو از درختان بلوط در زاگرس هر سختی راه را برای شما سهل خواهد ساخت. به استان لرستان که سفر می‌کنید یکی از این دو مسیر را متناسب با مبدأ حرکت خود برای بازدید از این آبشار زیبا انتخاب کنید:
آبشار نوژیان

4-1. شهرستان الیگودرز
به شرق استان لرستان سفر کنید و با رسیدن به شهرستان الیگودرز، مسیر الیگودرز به شول‌آباد را انتخاب کنید که زمان تقریبی برای پیاده‌روی در این مسیر حدوداً 2 ساعت است.
4-2. خرم آباد- سپیددشت
سپیددشت مرکز بخش پاپی شهرستان خرم آباد است. عبور راه‌آهن تهران- جنوب از این شهر بر مزیت آن افزوده است. راه آسفالته آن از مرکز استان لرستان (خرم آباد) به سپیددشت و شول‌آباد می باشد.
4-3. اقامت
نگران اقامت خود در استان لرستان و شهرستان‌های تابع آن نباشید. قصد سفر و اقامت در هتل‌های لرستان به‌راحتی برای تمام گردشگران امکان‌پذیر است و برای شما تدابیر اندیشیده شده است. نزدیک‌ترین هتل‌ها به منطقه سرسبز نوژیان، هتل ایران‌زمین دورود و هتل جهانگردی الیگودرز است.
آبشار نوژیان
5. تجهیزات لازم
اگر قصد دارید که طول مسیر را پیاده به آبشار سفر کنید به دلیل کوهستانی بودن بخشی از مسیر آبشار حتماً همراه خود کفش مناسب، مواد غذایی موردنیاز و … به همراه داشته باشید. به زمان سفر خود دقت کنید و متناسب با هر فصل از سال به تهیه تجهیزات کافی اقدام کنید. اگر مسیر حرکت آسفالته را انتخاب کرده‌اید برای خودروی شخصی خود بنزین کافی به همراه داشته باشید چون نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین به آبشار نوژیان 42 کیلومتر فاصله دارد. اگر قصد برپا کردن کمپ و ماندن در دل طبیعت رادارید مراقب حیوانات درنده کوهستان باشید.

آبشار چشمه گوش لرستان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر