لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> «مُجن» شاهرود، شهری با معماری زيبا و چشمه هايی رنگارنگ
«مُجن» شاهرود، شهری با معماری زيبا و چشمه هايی رنگارنگ

«مُجن» شاهرود، شهری با معماری زيبا و چشمه هايی رنگارنگ

«استان سمنان» نامی آشنا برای همگان است، البته بیشتر به دلیل موقعیت خاص و جغرافیای منحصر بفرد این استان زیباست. استانی كه در همسایگی خود استان های تهران، خراسان رضوی، قم، اصفهان، خراسان شمالی، مازندران، خراسان جنوبی و گلستان را دارد و یكی از ویژگی های این استان همین موقعیت جغرافیایی خاص و دسترسی آسان به نقاط مختلف این استان می باشد. سفر ما به شهر زیبای «مُجن» در 35 كیلومتری «شاهرود» در استان سمنان می باشد، شهری با فرهنگ غنی و با مناطق بكر كه در دل خود جای داده است. در این سفرنامه با مناطقی از جمله: آبشار تنگه داستان، چشمه هفت رنگ، آبشار تنگه اسمال، سد تنگه تاریك، آبشار تنگه تاریك، آبشار مُجن، امامزاده واجب التعظیم ابراهیم (ع) ، چشمه آب درخانیاب و دیگر مناطق زیبای این شهر زیبا كه شاید كمتر شنیده و یا دیده باشید میپردازیم.

گاهی طبیعت و انسان با هم و در هم آمیخته می شوند و منظره ای بی مثال و دیدنی را به وجود آورند، اغلب سكونت گاه هایی كه در دامنه كوه ها و رشته كوه ها ساخته می شوند به دلیل شرایط جغرافیایی و طبیعی اطراف شكل ویژه و خاصی به خود می گیرد كه از شاهكارهای معماران چیره دست و هنرمندان ایران عزیز می باشد. شهر مُجن نیز از این زیبایی ها مستثنی نیست و همانند شهر زیبای ماسوله در استان گیلان و روستای سر آقا سید در استان چهارمحال و بختیاری از معماری خاص و سبك ساخت زیبایی برگرفته شده است و به صورت پله كانی در دل كوه و بین دره های طبیعی ساخته شده است. ظاهر پله كانی این خانه ها با نوع مصالح استفاده شده در این عمارت ها تصویری واقعا تماشایی را به وجود آورده است. رنگ های زرد و سرخ به كار رفته در دیوارهای این ساختمان ها كه البته از خاك های سرخ رنگ خود این منطقه می باشد، از دور چشم نوازی می كند.
مجن شاهرود
پس از ورود به شهر زیبای مجن می توان در اطراف این شهر كوهستانی یك روز زیبا را آغاز كرد و از بین كوه ها و دره ها گذشته و به آبشاری زیبا و چشم نواز رسید. «آبشار مجن» از آبشار های دیدنی این منطقه به حساب می آید. آبشاری كه در میان غار و صخره ها در نزدیگی شهر مُجن قرار گرفته است. برای بازدید از این آبشار می بایست حدود 10 كیلومتر از شهر فاصله گرفت. برای رسیدن به این آبشار زیبا چند قدمی را در آب خنك رودخانه باید میهمان شوید و با وارد شدن به دل غار گونه ای كوچك در بین صخره ها، آبشار مُجن در برابر چشمان شما ظاهر خواهد شد. طبیعت دست نخورده اطراف این آبشار هر انسانی را شگفت زده می كند، از لاله های زیبای دشت گرفته تا گل های آفتاب گردان كه به هر مسافری لبخند می زنند.
مجن شاهرود

مجن شاهرود
اگر از سه راهی شاهرود حدود 5كیلومتری جلوتر برویم می توانیم به یكی دیگر از جاذبه های طبیعی این منطقه به نام «چشمه هفت رنگ» برسیم. چشمه ای كه از دل كوه های شاهسوار در این منطقه جاری شده و دنیایی از زیبایی و اعجاز را به رخ همه می كشد. این چشمه زیبا و آب رنگارنگ آن همان طور كه از نام آن مشخص است چشمه ای معمولی نیست و در هر زمان رنگی خاص را از خود نمایان می كند. رنگ هایی زیبا و طبیعی كه در نگاه اول باور كردنی نیست كه این آب از دل كوه بیرون می آید. البته این چشمه كه از شكاف صخره ها بیرون می آید به جز زیبایی خود، از سال های دور تا كنون مورد توجه همگان به ویژه بومیان این منطقه بوده است. چشمه ای با خواص دارویی بالا. آب این چشمه با گذشتن از میان دل كوه و مواد معدنی مختلف از جمله گوگرد، داروی بسیاری از بیماری هاست. البته در مجاورت این چشمه زیبا مراتع سر سبز و البته چشمه آب شیرین و باغ های بسیاری از جمله باغات فرحزاد قرار دارد كه زیبایی این منطقه را دو چندان كرده و یكی از مناطق بكر و گردشگر پذیر این استان زیبا را بوجود آورده است.

تنگ داستان
گاهی در سینما صحنه هایی دیده می شود كه اگر انسان لحظه ای خود را در آن محیط قرار دهد، بی شك از ترس كلامش بریده بریده می شود، ولی در دل كوه هایی كه در 7كیلومتری شهر مُجن قرار گرفته اند می توان چنین تصاویری را به چشم دید. البته نه تصاویر ترسناك، بلكه صحنه هایی از عجایب خلقت. در نزدیكی شهر مُجن تنگی به نام «تنگ داستان» واقع شده كه محلی برای گردشگران و عاشقان كوه و صخره را پدید آورده است. دو كوه بلند به نام های تنگ اسمال و تنگ داستان كه در دل خود آبشار زیبا را جای داده محل مناسبی برای صخره نوردان، و عاشقان آبشارها را بوجود آورده است. سفری در میان صخره ای بلند با عرضی كم، گردشی در میان صدای آبشارها و برخور آب با دل كوه. آبی به سرمای برف كه از بالای كوه روانه این صخره ها می شود و كمتر كسی تحمل خنكای بین این تنگ را حتی در دل تابستان دارد.
مجن شاهرود
این خطه زیبا یعنی شهر مُجن و تمام استان سمنان و شهرستان هایش به جز مناطق كم نظیر طبیعی و آب و هوای خاص سوغات و محصولات باغی و صنایع دستی بیشماری را نیز در دل خود جای داده كه نشان از فرهنگ والای این منطقه است. سوغات هایی از جمله: زرد آلو و انگور صادراتی و صنایع دستی نظیر: سوزن دوزی، سفال و سرامیك، منبت كاری و دست بافت های زنان این منطقه كه هیچ مسافری را دست خالی به سوی مقاصدشان راهی نمی كند.
هتل
همیشه در سفر به هر منطقه ای استرس اقامت و انتخاب محل اسكان دغدغه های همه گردشگران و توریست ها می باشد. البته در دنیای امروزی این مشكل تا حدودی حل شده و در هر زمان و مكان می توان به راحتی هر نوع اقامتگاه و هتلی را پیدا كرد. رزرو آنلاین هتل یكی دیگر از كارهاییست كه خیال هر مسافر و گردشگری را راحت كرده است. در نزدیكی این شهر زیبا نیز هتل ها و اقامتگاه های درخور وجود دارد كه می توان به هتل بزرگ پارامیدا شاهرود و یا هتل جهانگردی شاهرود اشاره كرد.

تپه های مریخی دامغان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر