لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بقعه سید رکن الدین یزد، بنایی از دوره آل مظفر با تزئینات هنر اسلامی
بقعه سید رکن الدین یزد، بنایی از دوره آل مظفر با تزئینات هنر اسلامی

بقعه سید رکن الدین یزد، بنایی از دوره آل مظفر با تزئینات هنر اسلامی

بقعه سید رکن الدین یزد، بنایی با دیوار نگاره ها و آرایه های گچی می باشد که عمدتا با قالب اجرا شده اند.این تکنیک های قالبی به شیوه ای خاص طلاکاری شده است و دارای ظرافت چشمگیری می باشد. هنرمندان در این بنا تلاش نمودند تا از ورق های زرین در تزئینات قالبی گچ و همچنین در کاشی های لعابی استفاده نمایند. این تزئین نادر در معماری که به دلیل شیوه ی اجرا، آسیب پذیر بوده و نمونه های کمی از آن باقی مانده است، بیانگر تزئینات دوره آل مظفر است که نظر گردشگران را به خود معطوف نموده است.

تصویر شماره 1 : بقعه سید رکن الدین یزد .
قلعه سید رکن الدین یزد

تصویر شماره 2 : نمایی دیگر از بقعه سید رکن الدین یزد .


معرفی و تاریخچه بقعه سید رکن الدین یزد
بقعه سید رکن الدین در شهر یزد واقع شده است . تعلق این بنا را به دوره آل مظفر منسوب می دانند. این بنا در برخی منابع به صورت مدرسه رکنیه معرفی شده است که ام البقاع می باشد و ذکر شده است که در هیچ مملکتی نظیر ندارد. بنای مذکور در حال حاضر با کاربری بقعه به حیات خود ادامه می دهد. بقعه سید رکن الدین، به دستور مولانای اعظم سعید رکن الحق و الدین محمد بن نظام الحسینی در شهر یزد ساخته شده است. ایشان از حامیان معماری بوده و دستور ساختن موسسه وقت الساعت را صادر نمودند. موقوفات او به انضمام آثاری که فرزندش سید شمس الدین محمد وقف کرد، در وقف نامه ای موسوم به جامع الخیرات آمده است. سید رکن الدین محمد را از سادات عریضی نسب یزد می دانند. سادات عریضی در یزد مقیم بودند. گفته شده است که ، در اواخر دوره اتابکان یزد سید رکن الدین مردمی ترین و مشهور ترین چهره علمی و مرجع حل و عقد بسیاری از مسایل مردم بود و با خواجه رشید الدین فضل الله همدانی دوستی دیرینه داشته است،تا حدی که عنوان شده دختر خواجه رشید الدین را برای پسر خود شمس الدین به همسری گرفته است.
قلعه سید رکن الدین یزد

تصویر شماره 3 : موقعیت بقعه سید رکن الدین نسبت به میدان وقت الساعت یزد .
سید رکن الدین در سال 732 هجری وفات یافت و او را در قبه مدرسه رکنیه نهادند. پا بر جا بودن بنا حاکی از مرمت و حفاظت از تخریب در سنوات گذشته بوده است، که می تواند به دلیل منحصر به فرد بودن شیوه تزئین معماری و نیز تعلق بنا به یک شخصیت مذهبی بوده باشد.

ویژگی ها و تزئینات معماری بنای بقعه سید رکن الدین یزد
پایین تر قرار گرفتن از سطح محیط پیرامون یکی از ویژگیهای این اثر می باشد، که این اختلاف حدودا یک متر برآورد شده است. این اثر دارای میان سرا، ایوان و فضای زیر گنبد می باشد. داخل میانسرا ساده و فاقد هر گونه غرفه و سایر ساختار های معماری می باشد. دو طرف دیوار های خارجی ایوان ِ بنا، از انواع کاشی های شش ضلعی پوشیده شده است. ایوان بقعه سقفی با طاق گهواره ای را به نمایش می گذارد و در انتها فضاهای نور گیر مشبک تعبیه شده است که خود با تزئینات گچبری مزین شده است.
قلعه سید رکن الدین یزد

تصویر شماره 4 : نمای ایوان بقعه سید رکن الدین.

فرم گنبد بنای مذکور از نوع شبدری ، همراه با دو پوسته ی پیوسته می باشد. گنبد با تزئینات کاشیکاری به نمایش گذاشته شده است. این تزئینات که سبک هنر دوره اسلامی را منعکس می نمایند، از نوع معرق و به رنگهای سفید، فیروزه ای و لاجوردی هستند. فضای زیر گنبد نیز دارای پلان چهار ضلعی می باشد. گنبد بنا با گوشه سازی های متعدد از تبدیل 8 به 16 ضلعی بر روی بدنه استوار شده است . از چهار جهت گنبد و در امتداد ساقه، نورگیر هایی مشبک ایجاد شده است که از جنس آجر می باشند. بنای بقعه سید رکن الدین نیز به نوعی به مانند سایر بناهای هم عصرش در آغاز با روش سفت کاری و سپس با تزئینات گچ و نقاشی کامل شده است. تنوع تزئینات یا آرایه های بنای بقعه سید رکن الدین از دلایل علاقه ی گردشگران جهت بازدید از بنای مذکور می باشد .
قلعه سید رکن الدین یزد
تصویر شماره 5 : گنبد بقعه سید رکن الدین یزد به همراه تزئینات کاشیکاری و معقلی .
قلعه سید رکن الدین یزد

تصویر شماره 6 : تزئینات پرکار سقف بنای بقعه سید رکن الدین یزد.

اگر بخواهیم تزئینات معماری را در این اثر به طور کل معرفی نماییم، می توانیم به تزئینات گچی از نوع برجسته، قالبی و فیتیله ای و نیز نگاره های تزئینی و همچنین کاشیکاری و تزئینات براق فلزی اشاره نماییم. بهره گیری ورق های طلا و ایجاد لایه های براق در تزئینات گچی قالبی و قسمتهایی از تزئینات گچی فتیله ای و نیز بخشهایی از سطوح مسطح، را می توان یک ویژگی بارز و حائز اهمیت دانست که از آن نمونه های نادری پا بر جا مانده است، که در این بنا به وضوح مشاهده می شود.
استفاده از فلز قلع جهت القای جلوه طلا که با استفاده از لایه روغن کمان بر روی ورق قلع انجام می شد و بیشتر به دلیل کاهش هزینه در خصوص مصرف طلا بوده است نیز در این اثر مشاهده می شود. این تکنیک می تواند به دلیل نشان دادن نور و روشنی باشد که گاهی با قرار دادن لعاب شفافی بر روی طلا، نقره یا قلع صورت می گرفت.

اتاق های هتل داد یزد را بهتر بشناسید!
ادامه مطلب

مهمترین تزئینات در این بنا شامل گل بری ( زیر سازی آستر با کاهگل که روی آن لایه نازکی از گچ قرار می دادند.)، انواع تزئینات گچی و دیوار نگاره می باشد. نقشمایه های تزئینات گچی بقعه سید رکن الدین شامل نقش های پیچان اسلیمی، نقش های هندسی و نقش های کتیبه ای می باشند. نقشهای پیچان اسلیمی با دقت در طنین پیچش گل های بسیار ریز، شکوفه های تخیلی و برگ های بزرگ و پیچک های درهم بافته شکل گرفته اند. نقوش هندسی نیز همانند دیگر نقوش هندسی از گره هایی که با اسلوبی بسیار منظم و مجموعه خاصی از عناصر قابل تعریف ریاضی است ، تشکیل شده است. اساس این هندسه دایره است که هنگامی که به تساوی تقسیم گردد، به چند ضلعی های منظمی بدل می شود. تزئینات کتیبه ای بنای بقعه سید رکن الدین در ایوان با ساق های عمودی پیچک های درهم شونده ، نشان داده شده است.
قلعه سید رکن الدین یزد

تصویر شماره 7 : ترسیم و تصویر نقوش هندسی بقعه سید رکن الدین یزد در حاشیه قاب های تزئینی گچی و شمسه دوازده پر در بالای سر در داخلی بنا .

در فضای داخلی نیز کتیبه های گچ بری و نقاشی از یک طرف و ثلث و کوفی از طرف دیگر با یکدیگر تلفیق گردیده اند. کاربرد انواع کوفی تزئینی، کوفی بنایی و تحریری در بنای مذکور مشاهده می شود. آنچه که از مطالعه بنای بقعه سید رکن الدین یزد می توان نتیجه گرفت، رعایت زیبایی در بنا است که چیزی جز ء تعادل ساختار متناسب بنا و به کارگیری تزئین هایی که با ساختار بنا ارتباط تنگاتنگ داشته و به شکلی منطقی عرضه شده، نمی باشد.
قلعه سید رکن الدین یزد

تصویر شماره 8 : تزئینات کتیبه ای بقعه سید رکن الدین یزد در چهار فیلپوش گنبد خانه بقعه به خط کوفی تزئینی.

بازار ها ، انواع سوغات در شهر تاریخی یزد
بازار زرگری و بازار مسگرها از جمله بازار های یزد به شمار می روند که در آن صنایع دستی و ظروف فلزی عرضه می گردد. زیلو، دارایی (ایکات)، شال بافی، خورجین بافی، چادر شب، زری، مخمل، قالی، دندانی، ترمه و… از سوغاتهای شهر یزد به شمار می آیند. در زمینه خوراکی ها نیز می توان به باقلوا یزدی، حاجی بادام،قطاب، پشمک، فالوده یزدی و … اشاره نمود.
نمونه ای از ترمه های یزد
تصویر شماره 9 : نمونه ای از ترمه های یزد .
نمونه ای از زیلوی یزدی
تصویر شماره 10: نمونه ای از زیلوی یزدی.
شیرینی قطاب یزدی
تصویر شماره 11 : شیرینی قطاب یزدی.
شیرینی حاجی بادام یزدی

تصویر شماره 12 : شیرینی حاجی بادام یزدی.

رستوران ها و غذاهای محلی ، هتل ها و مراکز رفاهی شهر یزد
آش شولی، قیمه نخود، آش انار، آبغوره، آش آلو یزدی، کوفته یزدی، کشک خیار، آش گندم، خورشت به آلو و … از غذاهای محلی شهر یزد به شمار می روند که در رستورانهای شهر یزد، از جمله رستوران ملک التجار یزد، رستوران سنتی فیروزه، رستوران بام یزد، رستوران سنتی یزد و … به گردشگران عرضه می شود.
آش آلو یزدی
تصویر شماره 13 : آش آلو یزدی .
کوفته یزدی
تصویر شماره 14 : کوفته یزدی.
قیمه نخود یزدی
تصویر شماره 15 : قیمه نخود یزدی.
آش شولی یزد
تصویر شماره 16 : آش شولی یزد.

هتل های بسیاری در شهر یزد وجود دارد که دارای امکانات فراوانی جهت پذیرش گردشگران هستند. هتل صفائیه یزد، هتل سنتی فیروزه یزد ، هتل باغ مشیر الممالک یزد و … از این نوع هتل ها به شمار می آیند. برای سهولت در امر سفر، توصیه می شود تا گردشگران از روش رزرو آنلاین هتل استفاده نموده تا با برنامه ریزی و عدم اتلاف وقت از سفر خود نهایت لذت را برده باشند.

اماکن تفریحی و تاریخی
پارک کوهستان یزد از اماکن تفریحی است که بسیار مورد توجه گردشگران می باشد. از اماکن تاریخی می توان به برج خاموشان یا دخمه زرتشتیان، عمارت خانه پدری یزد، موزه آب، مجموعه امیر چخماق، مسجد کبیر یزد، موزه قصر آیینه، موزه وزیری یزد ،امامزاده سید محمد جعفر و … اشاره نمود.

شیرینی های استان یزد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر