لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه نئور اردبیل
دریاچه نئور اردبیل

دریاچه نئور اردبیل

طبیعت همواره آرامش و آگاهی را برای انسان به ارمغان آورده است. چه جایی بهتر از سرزمینهای بکر که هنوز آلوده به هنرنمایی های انسانی نشده و سراسر آفرینش بکر خداوند است. یکی از این مکان های زیبا دریاچه نئور است.

ریشه کلمه نئور
ریشه این دریاچه منحصر به فرد و ویژه از مغولستان می آید. در زبان سلیس مغولی به دریاچه، نوور گفته میشود و در ترکی آذربایجانی به دریاچه کوچکی که رودخانه‌ای به آن نمی ریزد نئور گفته میشود.
دریاچه نئور
موقعیت جغرافیایی این دریاچه
این دریاچه ۲۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست و وسعت آن ۲۱۰ هکتار است که شامل دو دریاچه یکی کوچکتر و دیگری بزرگتر میباشد که در بهار این دو دریاچه یکی میشوند و یک دریاچه به عمق ۵ متر را تشکیل می دهند. این دریاچه در قسمت ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل قرار گرفته است. مسیری که به سمت خلخال می رویم و یکی از دره های کوهستان باغ رو را می بینیم. آن زمان، نوبت به تماشای طبیعتی بکر و فراتر از تصور است.
این دریاچه بخشی از جغرافیای منطقه اردبیل می باشد که نقطه آغاز یکی از قشنگترین مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری است که از این طریق می توان به روستای سوباتان رسید.
در این سفر می توان از مناظر طبیعی و تماشایی زیادی مثل کوه های بلند و گلزارهای وحشی لذت برد. این دریاچه از نظر برخی کارشناسان مرتفع ترین دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان به حساب می آید. دریاچه نئور شیرینی است که هیچ فرهادی به آن راه نمی یابد در واقع دریاچه آب شیرینی است که هیچ رودخانه ای به آن نمیریزد. این دریاچه طبیعی در بلندیهای باختری کوه باغرو روی ولکانیت پرفیر آندزیتی – ائوسن بالایی واقع شده‌است. در سال ۱۳۶۶ باری ذخیره آب جهت امور کشاورزی، سدی در تنها خروجی که دریاچه (قانلی دره) دارد احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
دریاچه نئور
پرندگان مهاجر
بارندگی و به وجود آمدن چشمه‌های زیاد باعث پایداری وضعیت دریاچه شده. همینطور هوای عالی اینجا باعث پیدایش زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگر به خصوص در فصلهای گرم سال شده است. این منطقه پر از گیاهان متنوعی است هم گیاهان خشکی زی و هم آبزی. دریاچه نئور زیستگاه بعضی از پرندگان مهاجر نیز است اینها برای مدتی کوتاه مهمان این دریاچه می شوند و بعد از استراحت دوباره به راه می افتند. اگر در فصل مهاجرت این پرندگان به دریاچه رفتید بعضی از این پرندگان را می توانید ببینید که شاخص ترین‌ آنها آنقوت است که در این منطقه زادآوری می‌کند. آنقوت پرنده‌ای ازگونه اردکیان و زیرگونه اردک‌های غازنما است که جثه‌ای بزرگتر از اردک های معمولی دارد و ظاهرش شبیه به غاز میباشد.
دیگر پرندگان موجود در این حاشیه این دریاچه عبارتند از : بلدرچین، عقاب طلایی، زاغ و کبک، چکاوک، چنگرو انواع پرندگان گنجشک سان .
دریاچه نئور
اما اطراف دریاچه نئور، به دلیل ضابطه های خاصی که در این منطقه وجود دارد ، به‌عنوان منطقه حفاظت شده زیست‌ محیطی زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. بنابراین شکار هر نوع پرنده آبی در این دریاچه ممنوع بوده بنابراین عوامل خاص طبیعی و انسانی حیات وحش این منطقه راتهدید نمی‌کند.

شهرهای دیدنی استان اردبیل
ادامه مطلب

گیاهان دارویی
در خود این دریاچه و همچنین اطراف آن، ۷۰ گونه گیاهی شناسایی شده که هر کدام دارای استفاده های دارویی و همچنین خوراکی و صنعتی می باشند. مجموعه ‌ای از گیاهان کشتزارهای گندم ، عدس، جو و نخود استپی به همراه گیاهانی چون بابونه ، شبدر، بومادران، جاشير يا سيا كما از تیره چتریان، زردپياز يا نجم طلایی، نعناع ، پنج انگشت، جگن، آلاله، خاکشیر و کنگر در دور و اطراف دریاچه دیده می شود و مهم ترین گونه در در داخل این دریاچه نیز بارهنگ آبی می باشد.

حیات وحش نئور

این منطقه دارای دوحالت خشک (کوهستانی) و آبی است و دو نوع موجود زنده خشکی زی و آب زی در آن وجود دارد. ۹۰ گونه جانور بومی و مهاجر هم در این ناحیه هستند که شامل ۷۰ گونه آبزی، ۱۰ گونه خزنده، ۲۳ گونه پستاندار، ۴۸گونه دوزیست و دو گونه پرنده است.
آبزیانی که در این دریاچه زندگی میکنند: گونه سخت پوستان گاماروس و صدف دوکفه ای پلانکتون هاست همچنین سنجاقک ها و ماهی های قزل آلای خوشمزه.
دوزیستان منطقه: قورباغه مردابی و قورباغه مردابی راه راه.
خزندگان منطقه : لاک پشت مهمیزدار. مارمولک ها، مار آتشی، مار چلیپر، گرزه مار (افعی)، مار زنگی مار آبی.
اینجا زیستگاه پستاندارانی چون خفاش سبیل دار، خرگوش، موش صحرایی و گرگ و راسو است و البته حیوانات اهلی : گوسفند ، گاو و اسب را هم دید که به چرا مشغولند.
دریاچه نئور
و سخت پوستان: صدف‌های دوکفه‌ایو زالو .
این سخت پوستان و برخی از نرم تنان این دریاچه غذای مناسبی برای قزل آلای رنگین کمان می باشد و فضای خوبی را برای پرورش ماهی قزل آلا فراهم کرده است. تنها پستاندار آبزی دریاچه هم سمور آبی (شنگ) میباشد که گونه ای جالب توجه است .

خصوصیت تالاب ها
این دریاچه دارای ارزشهای – اکوتوریستی – زیستگاهی کشاورزی ، دامداری و زنبور داری می باشد .باران منبع اصلی تأمین آب چشمه‌های ورودی و همچنین دریاچه می‌باشد. در اطراف دریاچه چشمه‌های گسلی زیادی وجود دارد که مقدار آب این چشمه‌ها بر اساس نزولات برفی سالانه و آب نشدن برف چالها در فصول گرم و موقعیت آن‌ها تفاوت دارد. بعضی از چشمه های این منطقه عبارتند از: گول بلاغی، پیالا گوزه، قاشقا بلاغی، قورما قوتور بلاغی، گور بلاغی، شبلو بلاغی، حسین بلاغی، اسدخان یوردونون بلاغی، اوبا بلاغی، سید یوردونون بلاغی، قالا گوزه سی، چوخور بلاغی، پاسگاه بلاغی، دیری بلاغی، فرخ یوردونون بلاغی و …
دریاچه نئور
ماهی قزل آلا بگیرید
این دریاچه نوعی ماهی به نام قزل‌آلای رنگین کمان دارد. هر سال تعدادی بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان برای کنترل جمعیت گامارس‌هایی که در دریاچه هستند می ریزند.
در شهریورماه مسابقه تفریحی به نام «مسابقه ماهیگیری» در این دریاچه بین کسانی که به صید ماهی علاقمند هستند انجام می شود.
دریاچه نئور
دوچرخه سواری
یکی از بهترین مسیر های دوچرخه سواری و همینطور پر طرفدارترین آنها، از نئور شروع می شود و تا ییلاق سوباتان ادامه دارد. علاقه مندان به دوچرخه سواری، در گروه های مختلف به نئور می روند و از آنجا تا سوباتان را رکاب می زنند تا هم در طبیعت کیف کنند و هم خالق تجربه ای متفاوت برای خود باشند. این مسیر که بلندای آن به صد و بیست کیلومتر میرسدوالبته شامل دامنه های پرشیب نیز میشود پس برای گذشتن از آن باید حرفه ای بود .
دریاچه نئور
آفرود و سافاری
در بین گزینه های مختلف تفریح و خوشگذرانی، آفرود و سافاری یکی از انتخاب های مناسب برای کسانی است که دوستدار هیجان در سفر هستند.
دریاچه نئور
دیدار از مردمان آن حوالی
زمان فصل ییلاق مناظر و چشم اندازهای زیبایی از زندگی کوچ نشینان و عشایر را میتوان در این منطقه دید که غرق در سادگی و اصالت هستند.
دریاچه نئور
بهشت وحشی
در بهار گل های وحشی در دشت پهناور و سبز، بهشتی زمینی را در برابر دیدگانتان قرار می دهد، که ضبط و ثبت آن در حافظه دیداری الزامی به نظر می رسد.
دریاچه نئور
قایق بادی سوار شوید
با وجود منظره زیبای نئور و جلوه های اطراف آن هنوز امکاناتی برای قایق سواری در نیست ولی بعضی از گردشگران با قایق های بادی خود به دریاچه می روند تا خالق تفریحی فراموش نشدنی برای خود باشند و در کنار همسفرانشان از آن لذت فراوان ببرند.
دریاچه نئور
اسب سواری
در مسیر مشخص شده برای اسب سواری، آنجا اسب‌تان را زین کنید و به سمت سوباتان بتازید. از میان جنگل و طبیعت بکر با اسب بگذرید و خاطره ای به یاد ماندنی را برای خود بسازید. خوشبختانه به تازگی گروه ها و تورهای اسب سواری هم در این منطقه برگزار می شوند که می توانید با اطمینان خاطر از آنها استفاده کنید.
دریاچه نئور
کوهنوردی
نئور دریاچه ای در میان کوهستان است و اطراف آن پر از قله هایی است که منتظرند تا فتح‌شان کنیم. می توان بر فراز این کوه ها قرار گرفت و از تماشای دشت و دریاچه درخشان لذت برد. اطراف حوضه آبریز حدود ۱۲ قله در محدوده ارتفاعی ۲۵۷۰ تا ۳۲۲۲ متر از سطح دریا وجود دارد و هر کدام‌ از آنها جلوه ای خاص و با شکوه دارند.
دریاچه نئور
پیاده روی
اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد، بهترین فصل برای پیمودن مسیر مشخص شده برای پیاده روی است. این مسیر فوق العاده است و در میان راه نیز جاذبه هایی مثل آبشار ورزان و قله بغروداغ هم وجود دارند که با زیبایی خود مسحورتان می کنند.
دریاچه نئور
مناسب ترین زمان بازدید
بازدید از نئور بسته به سلیقه افراد می تواند در تمام فصول مناسب باشد مثلا دمای هوا در این منطقه از اواسط بهار تا اواخر تابستان در گرم ترین حالت به ۲۵ درجه سانتی گراد می رسد و حال و هوای مطبوعی را به وجود می آورد.
1683370055 523 دریاچه نئور اردبیل
همچنین در پاییز و زمستان نیز با سرد شدن هوا دما خیلی کاهش پیدا می کند و در اواخر پاییز و اوایل زمستان دریاچه کاملا یخ می زند چون دمای نئور حدودا به ۲۰ درجه سانتی گراد می رسد و همین کوهستانی بودن منطقه عاملی می شود تا دریاچه دارای زمستان‌هایی طولانی گردد. سطح دریاچه ای که یخ زده مکانی جذاب برای برخی از فعالیت های زمستانی را فراهم می کند و همچنین در این فصل می توان در طبیعت آنجا به برف بازی هم پرداخت. جالب است بدانید که آب این دریاچه به مدت ۵ ماه به قطر ۸۰ سانتی متر یخ می زند.
دریاچه نئور
لوازم پیشنهادی

– کفش پیاده روی
– لباس اضافه
– کلاه آفتابگیر
– وسایل بازی
– وعده های غذایی
– پاور بانک
– پتو و لوازم خواب
– چادر مسافرتی

مقبره مغولی اسفستان قزوین در سرابِ آذربایجان شرقی
ادامه مطلب

اقامت
در سفر به نئور می توان برای اقامت از گزینه های مختلفی استفاده کرد. رزرو هتل و مهمانسرا یکی از گزینه ها ست هتل های اردبیل با امکانات خود، اقامت خوبی و به یادماندنی را برای شما رقم می زنند.
اگر می خواهید شب را در فضایی متفاوت و در دل طبیعت بگذرانید می توانید از میان خانه ها و کلبه های محلی یکی را انتخاب کنید و یا خودتان دست به کار شوید و کمپی را برپا کنید و شب را زیر آسمان پرستاره به صبح برسانید.
دریاچه نئور
آدرس
شمال غربی شهرستان تالش است. حدود ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل که به‌ طرف خلخال می رویم.

از قسمت جنوب شرقی شهر اردبیل (میدان ایثار) وارد راه آسفالت می شوید و به طرف خلخال می روید. بعد از طی حدود ۳۵ کیلومتر به ده بودالالو می رسید. در قسمت سمت چپ مسیر این راه آسفالت تا روستای عباس آباد به طول ۱۰ کیلومتر ادامه دارد، به دریاچه عباس آباد می رسید که از آنجا میتوانید نئور را ببینید.
دریاچه نئور

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر