لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی موزه و آرامگاه میرزا احمد نی ریزی
معرفی موزه و  آرامگاه میرزا احمد نی ریزی

معرفی موزه و آرامگاه میرزا احمد نی ریزی

ایرانی ها از دیر باز دایه دار علم و هنر و فرهنگ بوده اند …
این ایرانی های بودند که با فرهنگ خود دیواری در برابر مغول ها شدند ، این ایرانی های هستند که کتب علمی آن ها همچنان منابع پزشکی دنیا را تشکیل می دهد و این تمدن ایرانی است که اسلام را به ورطه معماری و خطاطی وارد کرده است .
پس از ورود اسلام به ایران و پذیرش دل های مردم نسبت به این آیین، هنرمندان این مرز و بوم دست به کار شدند تا چنین مفاهیمی را شکیل تر از همیشه آماده عرضه کنند .
از جمله مهم ترین فعالیت های ایرانی ها برای تجلی هنر در اسلام، خطاطی و کتابت قرآن مجید بوده است.
میرزا احمد نی ریزی را بزرگترین خوش نویس خط نسخ و کاتب قرآن در دوره صفوی می دانند.
این خطاط که امروزه در کنار نسخه های دیگر قرآن، نسخه هایی با خط ایشان در دسترس است در آرامگاه خود در شهرستان نی ریز استان فارس که معماری منحصر به فردی نیز دارد، آسوده است.

خط نسخ ابتکاری میرزا احمد، پس از عرضه برای اولین بار پسوند نسخ ایرانی را به ارمغان آورد و مورد استقبال گسترده هنرمندان و خطاطان قرار گرفت.

در برخی از نسخه های دستی به جا مانده از استاد میرزا احمد نیریزی ، امضاء به اسم ” سلطانی ” آمده است ، به همین واسطه ایشان را ملقب به همین نام می دانند .
شهرت میرزا احمد نیریزی و آثارش در طول زمان زندگی و حتی پس از درگذشتش باعث شده است که بسیاری از آثار قدیم یا جدید را که کتابت اساتید دیگر بوده به نام او امضاء کرده و عرضه کنند. بدین سبب خطوط اصلی میرزای نیریزی کم یاب و بسیار ارزشمند است.
از این کاتب بزرگ ایرانی حدود 99 جلد قرآن ، 77 جلد صحیفه و بسیاری دیگر از ادعیه به جا مانده است که برخی از آن ها در کتابخانه آستان قدس رضوی و برخی در موزه هم جوار آرامگاه نگه داری می شود.
وی به واسطه هنر کم نظیر خود به اصفهان فرا خوانده شد و در آنجا تحفه ها و درآمد زیادی از جانب پادشاه و دیگر مردمان به دست آورد، اما علی رغم این ثروت بزرگ زنگی ساده ای در پیش گرفت و به انفاق و کمک به دیگران پرداخت .

همواره دیدن آرامگاه بزرگان در سنت ایرانی نماد قدردانی و تجلی افتخار ملی بوده است ، نیک است که مسافران و گردشگران استان فارس پس از سعدی و حافظ ، دیدار و پاسداشت چون احمد نیریزی هایی را فراموش نکنند.
آرامگاه میرزا احمد نیریزی

معماری چشم نواز آرامگاه …

در کنار معماری منحصر به فرد آرامگاه که از آجر ساخته شده و به شایستگی و به نحوی شکیل از معماری اصیل ایرانی وام گرفته شده است، از سال 94 موزه ای برای نگه داری آثار و کتابت های میرزا احمد نی ریزی احداث شد که امکان بازدید از آن در ساعات کاری روز برای گردشگران و علاقمندان فراهم گردیده است.

معرفی موزه و  آرامگاه میرزا احمد نی ریزی

” سلطانی ” کجا آرمیده است ؟
آرامگاه میرزا احمد نی ریزی ملقب به سلطانی در قلب شهرستان نی ریز از توابع استان فارس واقع شده است.
در جوار این آرامگاه ، فضای سبز و کاه گلی کوچه باغ های شهر همچنان باقیست و فرصت قدم زدنی در وادی گذشته و لذت بردن از حال و هوای آن روزگار را همچون معماری بنای آرامگاه ، در دل معماری نوین به ارمغان آورده است.
معرفی موزه و  آرامگاه میرزا احمد نی ریزی
هیجان ماندن …
مجتمع رفاهی نای ذی شهرستان به همراه هتل و اقامتگاه آن خیال هر مسافری را از ماندن در جوار میرزا احمد نی ریزی راحت کرده است. همینطور می توانید برای اقامت روی هتل های لار و هتل های جهرم حساب کنید.
کافه و گالری عکس تازه احداث شده در جوار آرامگاه، هر از چند مدتی قدمگاه علاقمندان به طراحی ، خطاطی و عکاسی است و اگر خوش شانس باشید می توانید در کنار دیدار آرامگاه از آثار دیگر هنرمندان نیز جرعه ای بنوشید.

پارک ملی بمو زیستگاه زیباترین حیوانات و گیاهان در شیراز
ادامه مطلب

چند بیت از اشعار که استاد بسیار نوشته و خوانده اند :

بدین امید نوشتم کلام حضرت دوست که روز حشر به دستم جز این سخن ندهند
کفر و ایمان را هم اندر تیرگی هم در صفا نیست دارالملک جز رخسار وزلف مصطفی

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر