لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تالاب های چهارمحال و بختیاری
تالاب های چهارمحال و بختیاری

تالاب های چهارمحال و بختیاری

همان طور كه می دانیم ما در كشوری زندگی می كنیم كه از لحاظ منابع طبیعی و تاریخی بسیار غنی و برجسته است. مخصوصا گردشگران و مسافران توریستی زیادی سالانه به مناطق مختلف كشور ما سر میزنند و از دیدنی های طبیعی و تاریخی آن بازدید می كنند. همانند سفرنامه های قبلی در این راهنمای گردشگری نیز شما علاقه مندان به طبیعت و سفر را به گوشه ای دیگر از كشور برده و با دنیایی از پرندگان و گیاهان و حشرات زیبا آشنا می كنیم. باز هم سفری به استان زیبای چهارمحال و بختیاری داشته و در این سفر شما علاقه مندان طبیعت و گردشگران عزیز را با سه تالاب بزرگ و زیبای این استان كه از تالاب های فعال و بزرگ كشور هستند آشنا می كنیم. همان طور كه می دانید تالاب ها از مناطق منحصر به فردی هستند كه در مكانی خاص، همه شرایط زندگی گونه های مختلفی از پرندكان و آبزیان و حشرات را فراهم كرده و در چرخه طبیعت نقش به سزایی دارند. تالاب هایی كه از لحاظ گونه های گیاهی، ماهی ها، پرندگان و دیگر جانداران ساكن در این مكان ها جزو بهترین های كشور و جهان می باشند و محل زیبا و مناسبی برای متخصصان محیط زیست، عكاسان، گردشگران و توریستان و طبیعت دوستان می باشد. «تالاب چغاخور»، «تالاب گندمان» و «تالاب سولقان» كه از زیباترین تالاب ها در كشور می باشند هر سه در این استان زیبا قرار گرفته اند. در ادامه به هر كدام از این تالاب ها به صورت ریز و دقیق پرداخته تا بدون شك سفر طبیعت گردی بعدی خود را سوی این مقاصد تنظیم كنید.


تالاب چغاخور
اين تالاب زيبا كه سالهاست محل تجمع حيوانات و پرندگان و آبشخوری برای هر نوع جنبنده ای در ارتفاعات كوه «كلار» در همسايگی شهر «بلداجي» در استان زيبای چهار محال و بختياری قرار گرفته است. برای رسيدن به اين تالاب و زيستگاه وسيع و زيبا از شهركرد مركز استان چهارمحال و بختياری، باید حدود 70 كيلومتر به سمت خوزستان طی كرد. از نقاط قوت اين تالاب و منطقه سياحتی، قرار گرفتن آن در كنار كوه های بلند و زيبا (حدود 4000 متر از سطح دريا) و هوای خنك اين خطه در فصول گرم سال به ويژه تابستان می باشد. در اطراف و نزديكي اين تالاب هميشه زنده، دهكده سياحتی چغاخور با محل هايی براي اقامت و استقرار مسافران و گردشگران وجود دارد كه اسكان در اين طبيعت زيبا را برای مسافران آسان كرده است.

تالاب گندمان در چهار محال و بختیاری
ادامه مطلب

تالاب چغاخور از ابعاد مختلفی افراد را با سليقه های مختلف جذب خود می كند، يكي از اين جنبه ها تجمع گونه های مختلف گياهان در اين تالاب مي باشد كه خود از دلايل زيبايی و جذابيت اين تالاب شده است، از انواع گياهان خود رو در اطراف تالاب و دامنه های كوه های اطراف گرفته تا انواع گياهان آبی و معلق چون بيد و پتامژتون و نيلوفر های آبی زيبا كه طي سال فضای تالاب را سبز و دوست داشتنی نگه می دارند.
تالاب چغاخور
از گونه های گیاهی موجود در این تالاب كه بگذریم، می توان به دنیای زیر آب این تالاب اشاره كرد كه خود دنیایی متفاوت از محیط بیرون را در دل خود جای داده است. انواع ماهی از عروس و كپور گرفته تا انواع شیر ماهی و زرده پر و انواع گونه های دیگر در دل این تالاب زندگی می كنند. درون و اطراف این تالاب انواع خزندگان از جمله لاك پشت ها و مارهای گوناگون و حیواناتی از قبیل شغال، روباه، خرگوش و موش به وفور دیده می شود. شاید به همین دلایل است كه این تالاب همه ساله همه نوع گردشگری را با سلیقه های مختلف دور خود جمع كرده و زیبایی خود را به رخ همگان می كشاند.
تالاب چغاخور
از مهمترین ویژگی های این تالاب كه شاید بیش از همه زیبایی ها به چشم می آید وجود پرندگان مهاجریست است كه از كشور های دیگر مهاجرت كرده و در این تالاب زیبا همه ساله ،ماه ها به زندگی و مراقبت از جوجه های خود پرداخته و با تجدید قوایی كامل به ادامه سفر می پردازند. در میان این پرندگان زیبا انواع شكاری ها، لك لك ها، مرغابی ها،حواصیل، قو و بسیاری از گونه های دیگر دیده می شود كه به بیش از 70 گونه می رسد. صحنه هایی كه در این تالاب می توان دید بدون هیچ بزرگ نمایی زیباتر از بسیاری مناطق طبیعی در دنیا می باشد و دلیل آن تنوع بالای این پرندگان و موجودات اطراف و درون این تالاب است.
تالاب چغاخور
همان طور كه در ابتدای مقاله اشاره كرديم در اطراف اين تالاب بين المللی و منحصر به فرد مناطق و شهرك های گردشكری و سياحتی، با امكانات كاملی جهت رفاه حال گردشگران و مسافران فراهم شده كه می توان بدون هيچ نگرانی به اين مكان زيبا سفر كرد و لذت برد، همچنين در نزديكی اين تالاب از هتل های بروجن به راحتی می توان استفاده كرد، يا با رزرو هتل در شهركرد قبل از سفر،می توان بدون نگرانی و استرس از فضای مناسب اين هتل ها استفاده كرد. هتل هايی از جمله هتل بام بروجن شهرکرد، هتل پارسيان شهركرد و …

آبشار کرودیکن لردگان چهارمحال بختیاری
ادامه مطلب

تالاب گندمان

این تالاب زیبا كه در مسیر شهرهای بروجن و گندمان از توابع استان زیبای چهارمحال و بختیاری و در 85 كیلومتری مركز استان قرار گرفته است، از دیگر تالاب های استان و ثبت شده در دفتر تحقیقات بین المللی آبزیان لندن است كه با ارتفاعی بیش از 2200 متر از سطح دریا از چشمه های آب شیرین اطراف خود تغذیه می كند و زیستگاه گونه های بسیاری از گیاهان و جانوران می باشد. در این تالاب زیبا نیز گونه های گیاهی منحصر به فردی از جمله آلاله های آبی، هزار نی ،نخل مرداب و عدسك آبی و دیگر گونه های از گیاهان معلق آبی وجود دارد كه زیبایی دو چندانی را به تالاب می بخشد.
تالاب گندمان
تالاب گندمان
مراتع اطراف این تالاب به دلیل فراوانی گیاهان مختلف همه ساله محل چرای اسب، گاو میش و دیگر حیوانات بومی این منطقه می باشد. ولی نقطه قوت این تالاب بین المللی زیبا همانند دیگر تالاب های استان تنوع پرندگان بومی و مهاجر ساكن در آن می باشند. پرندگان زیبایی از قبیل انواع مرغابی ها، حواصیل ها، لك لم ها و سلیم ها و دیگر گونه ها كه به بیش از 60 گونه داخلی و خارجی می رسد. به دلیل نزدیكی این تالاب به تالاب چغاخور، پرندگان مهاجر بیشتری نسبت به دیگر تالاب های كشور در این تالاب ها تجمع می كنند.

تالاب سولقان

از دیگر تالاب های استان زیبای چهار محال و بختیاری كه به دلیل آب و هوای خاص و خنك خود مهد تالاب ها و مناطق گردشگری و طبیعت های دست نخورده می باشد، تالاب سولقان است كه در فاصله 70 كیلومتری جاده شهركرد به ایذه واقع شده است. به دلیل عمق كم این تالاب محل مناسبی برای انواع پرندگان به ویژه مرغان آبی است. طبیعت اطراف این تالاب از نقاط قوت آن می باشد كه باعث جذب گردشگران و مسافران زیادی به این منطقه زیبا و اقامت آنها مخصوصا در فصول گرم سال به دلیل خنكی هوای این منطقه می شود.
تالاب سولقان
در زمستان ها دمای این منطقه به 30 درجه زیر صفر هم می رسد و در تابستان در گرمترین روزهای خود به30 درجه بالای صفر می رسد كه همین اختلاف دما نشان گر خنكای فصول بهار و تابستان است.
تالاب سولقان
انواع گونه گیاهان و حیوانات در این منطقه و همچنین نزدیكی به مركز استان و قرار گرفتن بین راه های اصلی، نسبت به دیگر مناطق گردشگری، توانسته این منطقه را از نقاط مسافر گیر و پر رونق استان قرار دهد.
تالاب سولقان

زردکوه کوهرنگ شهرکرد
ادامه مطلب

3/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر