لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه سقالکسار رشت، رقص نور، آب و آسمان در سکوت بی پایان طبیعت
دریاچه سقالکسار  رشت، رقص نور، آب و آسمان در سکوت بی پایان طبیعت

دریاچه سقالکسار رشت، رقص نور، آب و آسمان در سکوت بی پایان طبیعت

احتمالا تابه‌حال به عکس های فانتزی گذران اوقات در طبیعت نگاه کرده اید و دلتان خواسته در سکوتی بی پایان به منظره آب و آتش و جنگل های بی پایان خیره شوید و یا در نغمه موهوم طبیعت در حالی که به آسمان آبی و ابرهای آن می نگرید نسیم خنک دریاچه را بر گونه هایتان احساس کنید. این تفاسیر شاعرانه از یک مکان می تواند یادآور منظره ای بکر در سوییس و یا قطعه ای توصیف شده از بهشت برایتان باشد؛ اما با خواندن مطلب پیش‌رو در می یابید که دسترسی به مکانی با این تفاسیر چندان هم دور از دسترس نیست. بی شک گذراندن یک روز در کنار دریاچه ای آرام و قدم زدن در اطراف آن، پرداختن به تفکر و مدیتیشن و دم کردن یک چای بر روی آتش در حالی که از موسیقی طبیعت بهره می برید و به جنگل ها و کوهستان اطراف چشم دوخته اید آرزوی هر شهروند و گردشگری است و شرح مکانی با این ویژگی ها انگیزه لازم را برای رفتن به آنجا دو چندان می نماید. دریاچه سقالکسار رشت در واقع اگر از توصیف فوق چیزی فراتر نداشته باشد کمتر ندارد و در این مقاله تلاش شده اطلاعاتی را درباره نحوه سفر به این مکان و استفاده از ویژگی های تفریحی منطقه در اختیارتان قرار دهیم.

ویژگی های دریاچه سقالکسار، رویای هر گردشگر

دریاچه سقالکسار در واقع یک سد خاکی است که از آبریزهای منطقه تغذیه می شود و از ابتدا برای آبیاری زمین های برنج و چای استفاده می شده است. البته ویژگی های جغرافیایی منطقه در این محل نقش به‌سزایی در شکل گیری دریاچه داشته و از ابتدا به صورت آبگیری کوچک وجود داشته که پرندگان در کوچ فصلی خود به این محل می آمدند و به استراحت می پرداختند. از آنجایی که اغلب پرندگان از نوع لک لک و سار بوده اند، دریاچه به محلی برای آب خوردن لک و سار یا سقای لک و سار تبدیل شده و به اصطلاح بومیان محلی آن را سقالکسار نامیدند. ارتفاع این دریاچه از سطح دریای خزر 64 متر بوده و ابعاد آن در حدود 600 متر طول و 500 متر عرض می باشد که با توجه به فصول مختلف و میزان بارنگی این ابعاد قابل تغییر است. در مقابل چشم انداز کوه های شفت وجود دارد که محلی بسیار عالی برای کوهنوردی است.
این منطقه که محل تلاقی باغات چای، رودخانه و جنگل است دارای ییلاقات بکر و بسیار زیبایی بوده که همه ساله پذیرای گردشگران از نقاط مختلف کشور است. این در حالی است که سکونت و کشاورزی در دامنه این کوه ها وجود دارد و می توانید از معاشرت با ساکنان محلی اطلاعاتی در خصوص تاریخچه و سبک زندگی محلی منطقه به دست آورید. کمی نزدیک تر به دریاچه، منطقه جنگلی وجود دارد که اطراف آن را پوشانده و اغلب درختان این جنگل بلوط بوده و جلوه زیبایی را به دریاچه بخشیده اند؛ این درختان منظره ای بسیار دیدنی و ناب را در چشم هر بیننده ای تداعی می کنند و زیبایی دریاچه را چندین برابر کرده اند. انعکاس تصویر درختان نارنجی و زرد در فصل پاییز و همچنین سبز شدن اطراف دریاچه سقالکسار باعث شده است که بهترین فصل رفتن به منطقه فصل پاییز و تابستان باشد.
دریاچه سقالکسار

موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی دریاچه

شهرستان شفت به لحاظ جغرافیایی از دو بخش جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده که در انتهای شرقی کوه های تالش قرار می گیرد و در بخش جلگه ای زمین های حاصلخیز آبرفتی و جنگل های فراوانی را در خود دارد. اکثر فضای این شهرستان به کشاورزی و دامداری اختصاص داده شده و حوضچه های ماهی نیز در این منطقه فراوان است. روستاهای معروف منطقه را می توان جیرده، سیاهمزگی، چماچا، ویسرود، کمسار، بداب، طالقان و شالما معرفی کرد. آب و هوای دریاچه سقالکسار رشت در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان سرد و مرطوب بوده و بهترین فصل سفر به این منطقه از اوایل شهریور تا آخر پاییز می باشد که رقص نور و رنگ در فضای دلنشین دریاچه فرصتی را به‌دست می دهد تا تجربه ای ناب را از جلوه شکوه آفرینش خداوند در خاطرتان ثبت کنید.
دریاچه سقالکسار

آداب و رسوم مردم بومی

مردمان شهرستان شفت عمدتا از قومیت های تالش و گیلک هستند که بسته به سبک زندگی این اقوام، قوم تالش بیستر در ناحیه کوهستانی و قوم گیلک در ناحیه جلگه ای سکنی گزیده اند؛ در بافت جمعیتی این منطقه اقوام کرد و ترک نیز مشاهده می شوند. از نظر دین و مذهب به جز عده ای اندک از اهل تسنن بقیه شیعه اثنی عشری بوده یا به عبارت دیگر 12امامی هستند. مردم چماچا گیلک و تالش هستند و شغل آن ها عموماً دامداری و کشاورزی است. محصولات این منطقه شامل برنج، چای، عسل، لبنیات و ابریشم است. اهالی روستا با تصویب مصوبه ای از سوی شورا و در اقدامی نوآورانه طرحی را اجرا کرده اند که در آن اشخاصی که وارد محوطه دریاچه می شوند، هزینه ای را به بهای یک کیسه زباله پرداخت کنند و هنگام بازگشت در صورتیکه حامی طبیعت بوده و زباله های خود را در کیسه تحویل دهند، می توانند مبلغی از هزینه پرداخت شده را پس بگیرید.

راه های رسیدن به سقالکسار

مسیر دقیق رسیدن به دریاچه سقالکسار بدین صورت است که بعد از ورود به استان گیلان و شهر رشت باید به میدان انتظام رفت؛ سپس بعد از آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی در کیلومتر ۱۴ جاده جیرده به بخش آقا سید شریف می رسید و بعد از بقعه آقا سید شریف به روستای توریستی سقالکسار وارد می شوید. برای رسیدن به شهر رشت استفاده از هواپیما و اتوبوس دو راه مطمئن و البته تنها گزینه های سفر هستند. بهترین راه تردد به منطقه سقالکسار خودرو شخصی است چراکه برای تامین مایحتاج و اسکان در این محل نیاز دارید به روستاهای اطراف که چند کیلومتر فاصله دارند بروید و از آنجا که در حاشیه جاده اصلی قرار ندارند تاکسی هایی در مسیر شما را تا این محل نمی برند و می بایست یک مسیر طولانی را پیاده روی کنید.
دریاچه سقالکسار

هزینه های سفر و بازدید از این منطقه گردشگری

اگر از تهران به سمت دریاچه سقالکسار رشت بروید باید بدانید با استفاده از اتوبوس تا شهر رشت و رفتن به این محل با تاکسی و بازگشت از آن هزینه های سفرتان زیاد خواهد بود؛ اما اگر کمی هوشمندانه سفر کنید می توانید با همین پول گزینه های اقامتی بهتر و هزینه های کمتر را انتخاب و استفاده نمایید. اگر اهل طبیعت گردی باشید بهترین محل چادر زدن در کنار دریاچه است که البته مناسب بودن هوا نقش موثری در تصمیم شما خواهد داشت و می توانید شبی بی نظیر را در کنار رودخانه سر کنید؛ البته پماد ضد حشره و مختصر آتشی که علاوه بر روشنایی حشرات را دور کند را نباید فراموش کنید. همچنین ترفند های سکونت در این مکان ها را طبیعت گردان به صورت حرفه ای می دانند و با جستجو در اینترنت می توانید از تجربیاتشان بهره مند شوید.
دریاچه سقالکسار

پنیر سیاهمزگی، بهترین سوغات این منطقه

پنیر سیاهمزگی و برنج پشته‌سرا مهم‌ترین سوغات شفت و روستاهای اطراف آن هستند و شالبافی، گلیم‌بافی، حصیربافی و ابریشم‌بافی نیز از صنایع دستی این شهرستان به حساب می آیند. پنیر سیاهمزگی یکی از پنیرهای کم نظیر در ایران از نظر طعم و مزه است که می‌تواند با بهترین پنیرهای دنیا رقابت کند. این پنیر به صورت سنتی در منطقه سیاهمزگی تهیه می‌شود که به گفته برخی می‌تواند با بهترین پنیرهای فرانسه رقابت کند و طرفدارن زیادی نیز دارد؛ همواره گردشگران زیادی در این منطقه برای خرید پنیر یاد شده اقدام می‌کنند. مراحل تهیه پنیر سیاهمزگی به دلیل جوشاندن دلمه آن با پنیرهای خارجی مشابه بوده و هنگام مصرف نیز به راحتی آب شده و هرچه این پنیر کهنه تر و خشک تر باشد طعم بلوری و شور آن بیش از پیش در دهان خودنمایی می کند. از این پنیر می توانید در پخت ماکارونی و لازانیا استفاده نمود و به دلیل چربی بالا به خوبی بر روی پیتزا و لقمه های پنیری آب می شود.
پنیر سیاهمزگی
پنیر سیاهمزگی اصل از شیر گوسفند تهیه می شود، هر چند که به دلیل بالا بودن تقاضا برای این پنیر ممکن است از شیر گاو نیز استفاده شود. روش تهیه پنیر به این صورت است که پس از دوشیدن شیر گوسفند و رد کردن از صافی به همان شیر خام مایع پنیر می زنند و پس از دلمه شدن آن را مدتی می جوشانند و محصول را در سبدهای چوبی نگه می دارند تا آب آن برود؛ سپس حدود دو تا سه ماه آن را در آب نمک غلیظ در ظروف مختلف که بهترین آن ها پوست گوسفند است نگهداری می کنند و پس از آن مکررا به اطراف پنیر نمک می زنند تا خشک شود. این پنیر را هم به صورت نرم و هم به صورت خشک می توان یافت که پیشنهاد ما آن است که نوع خشک تر، طعم تند تری دارد و بهتر است. پنیر سیاهمزگی هنگام خرید یک لایه نمک اطراف خود دارد که از آن محافظت می کند و به جرات می توان گفت نوع خشک آن با پنیر پارمزان و نوع نرم آن با موزارلا در غذا برابری می کند. پیشنهاد می شود حتما نوع مرغوب این پنیر را خریداری نمایید و نگران نگهداری آن هم نباشید چون ماندگاری بالایی دارد.
دریاچه سقالکسار

چی و کجا بخوریم؟

از جاده سراوان به فومن علاوه بر اینکه می توانید از پارک جنگلی سراوان و موزه زندگی روستایی دیدن نمایید می توانید سری به چلوکباب طوفانی زنید. هنگامی که از جاده جیرده به آقا سید شریف در حرکت هستید رستوران های ترنگ طلایی، غذاخوری جمال و رستوران طاووس در مسیر شما قرار دارند و در این رستوران ها با توجه به حجم غذایی که با مخلفات مخصوص غذاهای شمالی از جمله اشبل، ماهی شور، زیتون پرورده، سیر ترشی، گردو، باقالی و ماست و دیگر مزه ها برایتان سرو می کنند، با هزینه ای معقول می توانید از ذائقه و طعم های این منطقه لذت کافی را ببرید. غذاهایی که شما در این مکان ها قادرید تهیه کنید شامل کته کباب، باقلا قاتوق، میرزاقاسمی، فسنجان و سایر غذاهای معروف ایرانی مانند زرشک پلو با مرغ و خورشت قیمه و قرمه سبزی است.
دریاچه سقالکسار

اقامت در منطقه

یکی از بهترین راه های اقامت در این منطقه رزرو هتل است. شهر رشت تا دریاچه سقالکسار 19 کیلومتر فاصله دارد و شما می توانید به راحتی یکی از هتل های رشت را رزرو کرده و در هر موقع از شبانه روز به محل اقامت خود بازگردید. هتل بزرگ گیلان(کادوس) رشت، هتل شبستان و هتل پامچال از جمله محل هایی هستند که برای اقامت مناسب هستند؛ علاوه بر فاصله کمی که این هتل ها با جاذبه های گردشگری روستاهای اطراف دارند شما می توانید از جاذبه های توریستی شهر رشت نیز دیدن نمایید؛ از برجسته ترین جاذبه های این شهر می توان به پارک ملت رشت، بازار رشت، عمارت کلاه فرنگی، محوطه شهرداری رشت و غیره اشاره نمود.

کلام پایانی

جاذبه های دیدنی استان های شمالی کشور به قدری زیاد است که اگر روزها هم به گشت و گذار بپردازید باز هم برخی از مناطق بکر را از قلم خواهید انداخت. یکی از جاهای دیدنی طبیعی استان گیلان دریاچه سقالکسار رشت است که بازدید از آن بسیاری جالب توجه است و جان آدمی را تازه می کند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
چگونه یک سفر گردشی سافاری مناسب را انتخاب کنیم؟
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر