لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای گره بان کرمانشاه
روستای گره بان کرمانشاه، میعادگاه گوران و گلاب و گردشگران

روستای گره بان کرمانشاه

روستای گره بان کرمانشاه مکان مقدسی برای اهل حقی‌ها است. گردشگرانی که به این محل می روند جزو زائران و مریدان محسوب شده و با دست و دلبازی کم نظیری از آنان پذیرایی می شود و به صورت محدود محل اقامت رایگان در اختیارشان قرار می گیرد. عرقیات گیاهی گره بان شهرت جهانی دارند و گلاب گره بان و عرق نعنای این منطقه به سراسر دنیا صادر می گردد. شیرینی های ناب و دنده کباب و خورش خلال کرمانشاهی ذائقه هر گردشگری را نوازش می دهد و ساختمان های بلند با معماری ای که بیشتر در کشورهای بلوک شرق مانند روسیه و اکراین قابل مشاهده است در نوع خود بسیار حیرت انگیز است. با ما همراه شوید تا با این روستای زیبا و منحصر بفرد بیشتر آشنا شویم و عکس و تصاویر زیبای گره بان را با هم مشاهده کنیم :

اگر بگوییم که استان کرمانشاه و جاهای دیدنی کرمانشاه بهشت گردشگری ایران است نه تنها اغراق نکرده ایم، بلکه باید در جستجوی واژه ای بهتر برای توصیف اینهمه زیبایی، عظمت، تاریخ، شعر وادب، آداب و رسوم و هنر و صنعت گردآمده در این استان باشیم و هنگامی که واژه ها پاسخگوی اینهمه شگفتی های گردشگری این استان نباشند، تنها راه رزرو هتل و بستن چمدان است تا پا در این شهر شگفت انگیز بگذاریم جایی که تاریخ ایران نه تنها در عصر معاصر، که از ابتدای تمدن آریایی و شکوه تاریخ ساسانیان را در آن به عینه می توان دید که همانا دیدن این آثار جز افتخار و غرور را القا نمی کنند و هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد.

علاوه بر آثار بینظیری که در شهر کرمانشاه وجود دارد، از جمله بیستون، طاق بستان، معبد آناهیتا و چندین اثر تاریخی دیگر، نام یک روستا در شهر هرسین در فاصله 64 کیلومتری کرمانشاه به نام گره بان خودنمایی می کند. این روستا دارای سبک معماری خاص و آداب و رسوم ویژه ای است که به جرات می توان گفت کمتر مکانی در کشورمان با این خصوصیات وجود دارد و این ویژگی ها این محل را برای گردشگران منحصر بفرد می کند.

گره بان کجاست؟

روستای گره بان مکان مقدسی برای فرقه ای از عرفان و تصوف با عنوان اهل حقی‌ها است که علت آن وجود مکان مقدسی با عنوان “اجاق حضرت آقا بخش” و اجاق دیگر بزرگان این فرقه از جمله اولیا و نزدیکان و مسند نشینان این فرقه است و این روستا محل تجمع پیروان این مسلک و برگزاری مراسمات مخصوص بوده و کسانی که به این محل می روند جزو زائران و مریدان محسوب شده و هر روز به غیر از روز جمعه به صورت نذری از میهمانان پذیرایی می گردد.
روستای گره بان

تاریخچه ی گره بان

محلی که امروزه در آن کرمانشاه قرار دارد از جنبه مشاهده آثار سکونت پیش از تاریخ یکی از مناطق پربار و دارای اهمیت در خاورمیانه و قاره آسیا است. کهن ترین نشانه های حضور انسان مربوط به پارینه سنگی قدیم توسط یافتن چند تبر سنگی در منطقه هرسین کنونی اثبات شده است که قدمتشان حداقل دویست هزار سال تخمین زده می شود.

استان کرمانشاه در زمان ساسانیان به عنوان پایتخت ییلاقی استفاده می شده است و پس از ظهور اسلام و ورود اعراب به ایران و از قرن یازده به بعد فرقه اهل حق بوجود آمده است و طایفه ای که در گره بان زندگی می کنند ملقب به اهل حق آتش بیگی یا مشعشعی ها هستند که یکی از طوایف این فرقه بوده و با استفاده از امکانات و کمک های پیروان خود نسبت به ساختن این مکان و حفظ و نگهداری و توسعه آن اقدام نموده اند.

اطلاعات جغرافیایی مکان و شرایط اقلیمی

استان کرمانشاه در میان فلات ایران و جلگه بین النهرین قرار دارد و منطقه ای کوهستانی است که در بستر رشته کوه زاگرس و دشت های مرتفع کوهستانی است. این استان در مسیر بادهای مدیترانه ای قرار داشته و بارش و برف و باران در این منطقه امری معمول است .
زمستان معتدل و تابستان گرم و خشک در شهرستان های مرزی مانند سرپل ذهاب و پاوه و قصر شیرین کاملا قابل لمس است و زمستان و تابستان خنک و زمستان سرد در جوانرود و پاوه دیده می شود و شهر هرسین و روستای گره بان هرسین نیمه خشک است.

روستای گره بان

عرقیات گره بان با شهرت جهانی

این روستا جزو آثار تاریخی و از اماکن مهم مذهبی شاخه ای از مذهب شیعه به نام اهل حق است و بزرگان این مذهب در این روستا دفن هستند که برای پیروان آن دارای تقدس بوده و ساکنان این روستا پذیرای پیروان بوده و در طول سال مراسم خاصی را برگزار نموده و آیین های مخصوص خود را به جا می آورند.
معیشت مردم روستای گره بان هرسین از روش های گوناگون تولید در بخش کشاورزی و دامداری و فرآوری محصولات به صورت صنعتی تامین می شود و همت بلندی در انجام فعالیت های تولیدی به صورت با کیفیت دارند که مبین آن برندهای عرقیات گیاهی با نام همین روستاست که شهرت جهانی دارند و گلاب گل محمدی و عرق نعنای این منطقه به سراسر کشورهای جهان صادر می گردد.
خاک حاصلخیز این منطقه فرصت بینظیری را برای باغداری و پرورش نهال، دامپروری فراهم نموده است که باعث می شود دست هیچ گردشگری برای خرید سوغاتی های با کیفیت و استفاده از غذاهای محلی بینظیر این منطقه خالی نماند و طعم اصالت و کیفیت به عنوان خاطره ای فراموش نشدنی در اذهان گردشگران این منطقه باقی بماند.

جاهای دیدنی کنگاور
ادامه مطلب

چگونه به گره بان برویم؟

برای رفتن به کرمانشاه هواپیما، اتوبوس و خودروی شخصی 3 گزینه برای سفر هستند که اتوبوس را می توان به صرفه ترین آن ها دانست اما از کرمانشاه به گره بان، فقط و فقط می توان با خودروی شخصی سفر کرد، چرا که اگر بخواهید این مسیر را با تاکسی بپیمایید در کمترین حالت مبلغی 100 تا 150 هزار تومان برای رفت یا برگشت به طور جداگانه هزینه خواهید کرد که به صرفه نخواهد بود.
بسته به اینکه چقدر هوشمندانه سفر کنید و زمانبندی درستی برای سفر به این مکان داشته باشید، اگر با خودروی شخصی سفر کنید می توانید هزینه کمتری را برای این سفر صرف نمایید ولی در مجموع هزینه رفت و آمد به این روستا و بهمراه دو روز اقامت در آن با احتساب امکاناتی که اهالی این روستا در اختیارتان می گذارد می توان مبلغی حدود هر نفر 250 تا 400 هزار تومان را برآورد کرد.
روستای گره بان

مسیر دسترسی

پس از ورود به شهر کرمانشاه برای رفتن به روستای گره بان باید به میدان شهدا و یا میدان امام خمینی (ره) بروید سپس پس از رد شدن از ساختمان پلیس راه تابلوی راهنمای مسیر شهر هرسین قابل مشاهده می باشد، مسیری که در آن قرار دارید بلوار شهید کشوری می باشد که پس از عبور از شهرک صنعتی فرامان، و در چند کیلومتر بعد در دو راهی شهرک بیستون به سمت راست به سمت هرسین رفته و پس از فراش و سلیمانیه یک راه خاکی آغاز می شود که هشت و نیم کیلومتر مسیر خاکی بسیار ناهمواری وجود دارد و خالی از هرگونه آبادانی است و آنقدر طی این مسیر کسل کننده و دشوار خواهد بود که احتمال دارد پشیمان شوید اما هر سختی ای پاداشی دارد و گذشتن از این مسیر بی شک به آنچه در ادامه خواهید یافت می ارزد.
پس از گذشتن از روستاهای شاه ملکی، گرمیانک و پاسار به دو راهی ای خواهید رسید که سمت راست به روستای گره بان می رسد. این مسیر در کل از کرمانشاه تا روستای گره بان حدود شصت و یک کیلومتر است و حدود یک ساعت و بیست دقیقه طول می کشد تا در میان بیابان بدون سکنه به نگینی سبز به نام روستای گره بان برسید . روستایی که در حاشیه رودخانه سیمره با نظمی چشمگیر زمین های کشاورزی پر محصول را به نمایش می گذارند و اندکی که به مرکز روستای گره بان نزدیک می شوید ساختمان های بلند با معماری ای که بیشتر در کشورهای بلوک شرق مانند روسیه و اکراین قابل مشاهده است رخ می نماید که در نوع خود بسیار حیرت انگیز می باشد.

روستای گره بان

اقامت رایگان و غذای نذری اوج میهمان نوازی اهالی گره بان

اگر نخواستید در هتل های با کیفیت و بینظیری مانند پارسیان یا هتل بین المللی لاله بیستون کرمانشاه شب را سپری کنید ایرادی ندارد، چرا که مردم این روستا بسیار میهمان نواز هستند و گردشگران را به عنوان میهمانان و زائران می پندارند و اگر در روزهایی که پذیرای میهمانان هستند به این روستا سفر کنید علاوه بر بازارچه فروش غذا و محصولات می توانید از پذیرایی اهالی این روستا به صورت نذری توزیع می شود استفاده نمایید و برای گردشگران تا دو روز اقامت رایگان در نظر گرفته شده است که البته همه این شرایط بسته به میزان حضور گردشگران به شیوه های مختلفی اعمال می گردد.
روستای گره بان

7 قلعه ی شگفت انگیز در نزدیکی دوبلین
ادامه مطلب

اهل حق چه کسانی هستند؟
پیروان مذهب اهل حق که به آنها “گوران” هم اتلاق می شود از فرقه های وابسته به شیعه 12 تمامی محسوب می شوند که در اصل در آذربایجان سکونت داشته و بعد ها به سمت کرمانشاه کوچ و در آنجا مستقر شده اند و گویشی مرکب از لهجه های اورامانی و لکی و کرمانجی دارند که در نواحی جنوبی و غربی کردستان از آن استفاده می شود. اما مرکز و میعادگاه این جماعت گره بان است که مسند نشین این جماعت در آن قرار دارد و از سوی مریدان و پیروان این فرقه به نحو مناسبی نسبت به توسعه و رسیدگی به امور روستای گره بان هرسین اقدام می شود .
اهل حق، ، نصیری، اهل سر، یارسان، علی اللهی نام هایی است که برای این افراد به کار برده می شود از نشانه های آن ها نزدن ریش و سبیل تا جایی است که لبهای آن ها را می پوشاند و موهای بلندی دارند و این حالت که اصطلاحا “شارب” گفته می شود را نماد حقیقت می دانند و اعتقادشان بر این است که حضرت علی (ع) نیز شارب خود را نمی زده و این کار را گناه می دانند.
كوشش برای «وصول» به حق و خداوند اساس مذهب اهل حق میباشد و «شریعت» یعنی انجام آداب و مراسم ظاهری دین باید بعنوان نخستین مرحله و مرحله «طریقت» یعنی رسوم عرفانی و مرحله معرفت یعنی شناخت خداوند، و مرحله «حقیقت» یعنی وصول به خداوند را به پیمایند.

مذهب اهل حق ترکیبی از نظرات و دیدگاه های تحت تاثیر تعالیم اسلامی، یهودی، هندی، زرتشتی و مانوی، مسیحی و مهرپرستی و افكار فلاسفه است. در دستورهای دینی اهل حق، اجرای سه اصل اخلاقی زرتشتی، كه «پندار نیك» و «گفتار نیك» و «كردار نیك» باشد از واجبات است.

 

روستای گره بان

 

عید شاهی
یکی از مناسکی این فرقه مذهبی در این محل انجام می دهند با نام عید شاهی است که در فصل زمستان در 5 شب پشت سر هم جشن گرفته می شود و در جمع هایشان که به اصطلاح جم گفته می شود علاوه بر انجام مراسمات خاص و پذیرایی های مخصوص تعابیر نمادینی استفاده می شود و به گفته یکی از بزرگان این فرقه این اعمال منسوب به 5 تن آل عبا است که شب اول را به داوود و دوم منصوب به بنیامین و شب سوم را به حضرت مولی و شب چهارم به پیر موسی و شب پنجم به خاتون رزبار تعلق دارد.

درکلام یا سروده ای به زبان آذری که توسط قوشچی اوغلی سروده ، عید شاهی توضیح داده شده است.

مسجد عمادالدوله؛ مظهر شکوه معماری ایرانی
ادامه مطلب

اول شب دور بوگون سیز بو دیداره خوش گلدیز
الیووزده خدمت گوته وبحضور یاره خوش گلدیز
بش گجه کردار خدمت پنچ تن آل عبا عشقنه
امرسلطان عالمدور مجلس یاره خوش گلدیز
اول گجه کردار ایلین حضرت داود عشقند
سواوزونده چالان چوکان کلن سرداره خوش گلدیز
ایکی مین جی گجه حضرت پیر بنیامین عشقه احسان ایلین
قاصد حق حضورینه شرط اقرار ه خوش گلدیز
اوچومونجی گجه حضرت مولای عالم عشقینده احسان ایلین
بهشته صاحب اودور سیز اومولای خوش گلدیز
دوردومنجی گجه حضرت پیر موسی عشقینده بذل ایلین
دفترده ثبت ایتما غا اودفترداره خوش گلدیز
بشی مینی گجه حضرت رزبار عشقینده کردار ایلین
پادشاه عالم حضورینه عید سلطانه خوش گلدیز
مولایولوندا دایم کردارایلین سنیز
اخرتده اودورسیزه سرمایه اواحسانه خوش گلدیز
قوشچی اوغلی دیر حق دورعلی حق دورعلی حق
ذات حقه مهمان اولان وریب آلانه خوش گلدیز

روستای گره بان

نظم، معماری متفاوت و زیبایی روستای گره بان

در روستای گره بان هرسین قبل از همه چیز پاکیزگی و نظم بی همتای معابر و سپس طراحی باغچه ها و آبنماهای آن قابل مشاهده است و برای رسیدن به بنای اصلی باید از بلوار بزرگی که بسیار زیبا با گلکاری های هنرمندانه تزیین شده و پهنا و ابهت آن هرچقدر به عمارت اصلی که مقبره نزدیک می شوید بیشتر خودنمایی می کنند که گویی فرش رنگارنگی تا سر قله کوه پهن شده است .

زمان بازدید از گره بان

به ابتدای دامنه کوه و اول راه پله که برسید مسیر توسط نگهبانی بسته شده است و اسلوب خاصی را برای ورود به حریم عمارت اصلی مد نظر قرار می دهند و دلیل این کار آنست که این عمارت در روزهای جمعه و حتی برخی از ماه های سال از دسترس گردشگران خارج می شود و دلیل آن را رسیدگی به امور داخلی و انجام امور خاص و برداشت محصولات روستای گره بان و انجام مراسمات مذهبی خاص اهالی این روستا بیان می کنند. این امر دلیلی است که گردشگران می بایست قبل از حرکت به سوی این روستا و بازدید از آن نسبت به پذیرش آن اطلاع حاصل نمایند.
بدون شک روستای گره بان کرمانشاه در حاشیه رودخانه سیمره نظر هر گردشگری را جلب خواهد کرد. روستایی با نظم و ترتیبی که کمتر در سایر روستاهای کشورمان شاهد آن هستیم. این نظم و ترتیب از زمین های کشاورزی گرفته تا ساختمان ها و معابر روستا به خوبی به چشم می خورد. معماری جذاب و کمتر دیده شده، طبیعتی بکر، آداب و رسوم منحصر به فرد و ویژگی های خاص مردمان این روستا آن را به مقصدی جذاب تبدیل کرده است.
به خاطر داشته باشید که برای ورود به این روستا باید حتما از قبل هماهنگی های لازم را به عمل بیاورید. حتما دوربین خود را هم به همراه داشته باشید. تماشای ساختمان هایی با معماری برگرفته از جماهیر شوروی و مسیرهای گلکاری شده تا دامنه کوه های سربه فلک کشیده کرمانشاه و نظم و ترتیب این روستا آنقدر جذاب است که حتما سوژه عکاسی مناسبی خواهد بود. شما چه خاطره ای از سفر به این روستای متفاوت دارید؟

 

4.1/5 - (12 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر