لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> باغ گلشن طبس، تکه ای از بهشت در دل کویر
باغ گلشن  طبس، تکه ای از بهشت در دل کویر

باغ گلشن طبس، تکه ای از بهشت در دل کویر

باغ گلشن، تکه ای از بهشت در دل کویر

اغلب افراد با شنیدن نام کویر، محیطی خشک و بی آب و علف را تصور می کنند. اما از آنجا که ایران کشوری چهار فصل بوده و شرایط اقلیمی متفاوتی دارد، ایجاد یک باغ سر سبز در یک کویر پهناور، دور از انتظار نخواهد بود. طبس یکی از شهرستان های زیبای استان خراسان جنوبی است. این شهر دارای نخلستان های پهناوری بوده که با شرایط آب و هوایی این منطقه سازگار است. باغ گلشن یکی از مناطق سر سبز و دیدنی این شهر است.

بنای تاریخی و زیبایی که در ورودی باغ ساخته شده است، از المان های معماری ایرانی اسلامی برخوردار است. پایداری این بنا بسیار مورد توجه قرار دارد و هر ساله افراد زیادی از داخل و خارج کشور برای بازدید از بنا و محوطه سر سبز این باغ، به طبس سفر می کنند. یک حوض بزرگ در قسمت مرکزی باغ گلشن ساخته شده است که به جلوه و زیبایی آن افزوده است. آب این حوض بزرگ به صورت پلکانی از انتهای باغ توسط جوی آبی به سمت حوض هدایت می شود و سپس در انتهای حوض نیز، آب از طریق کانالی، به داخل باغ تقسیم می شود.
باغ گلشن طبس
پیشینه تاریخی باغ گلشن
باغ گلشن توسط دو حکومت زندیه و قاجاریه در شهر طبس بنا نهاده شد. این باغ سر سبز و زیبا، جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.شخص میر حسن خان سومین، فردی بود که باغ گلشن را ساخت. او دستور داد تا باغ گلشن، خیابان باغ گلشن، میدان مرکزی شهر تا دروازه دشتغران را وقف عام نمایند و هر سال وقف نامه او را به تایید علمای طبس برسانند.
این باغ معروف در جهان، ویژگی های منحصر به فرد زیادی دارد. باغ گلشن در میان دو دشت لوت و دشت کویر قرار دارد و بر خلاف اذهان عمومی، کیفیت آب و پوشش گیاهی منطقه، شباهتی با بیابان ندارد. آب جاری در باغ دائمی بوده و در هیچ فصلی از سال، متوقف نمی شود. پوشش گیاهی باغ گلشن به گونه است که چنار در کنار درخت نخل می روید. از آنجا که چنار درختی مربوط به مناطق سرد سیری و نخل، سازگار با مناطق گرم و خشک است، رشد این دو در کنار هم جالب و دور از انتظار خواهد بود. بوته های گل رز و ختمی در باغ، رایحه ای دلچسب را ایجاد نموده است.
باغ گلشن طبس
سر در باغ گلشن در زلزله ویرانگر سال ١٣٥٧ طبس به صورت کامل تخریب شد ولی بلافاصله به صورت کامل بازسازی شد و تغییری در معماری آن ایجاد نشد. وجود چند عدد پلیکان و تعدادی مرغابی و اردک در کنار حوض باغ گلشن باعث جذب گردشگران زیادی شده است. این پرندگان هیچ خطری برای بازدید کنندگان باغ ندارند و افراد می توانند به راحتی در نزدیکی آنها قرار گیرند.

مسجد جامع هندوالان خراسان جنوبی، روایتگر تاریخی شکوهمند
ادامه مطلب

مختصات جغرافیایی باغ گلشن
شهر طبس در مدار ٣٣ درجه و ٣٥ دقیقه شمالی و نصف النهار ٥٦ درجه و ٥٥ دقیقه شرقی قرار دارد.شهرستان های بردسکن و شاهرود در شمال، فردوس و بیرجند در شرق و کرمان در جنوب و شهرستان نایین در جنوب شهر طبس قرار دارند. ارتفاع این شهر از سطح دریا ٦٩٠ متر است. از آنجا که طبس در منطقه ای بیابانی قرار دارد، می توان نتیجه گرفت که آب و هوای آن گرم و خشک خواهد بود. اما برخلاف باور اغلب مردم و شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی منطقه بسیار سر سبز و انبوه است. وجود درختان میوه و مرکبات در کنار نخل های سر برافراشته، محیطی دیدنی را ایجاد نموده است.
باغ گلشن طبس
معماری بنای باغ گلشن
باغ گلشن بر اساس چهار باغ طراحی و ساخته شده است. معمار آن، انواع مختلف درختان را به صورت شطرنجی در آن کشت کرده است. وجود یک حوض بزرگ با تعدادی فواره، بر خنکای محیط افزوده است. همچنین وجود سایه درختان، عاملی در ایجاد فضایی برای بازی نور و سایه شده است. مهم ترین نکته معماری این باغ که مشابه آن را می توان در تاج محل هندوستان دید، این است که باغ به صورت مربع ساخته شده و طول و عرض باغ یکسان است. زمستان و بهار، بهترین فصل برای سفر به این منطقه هستند.

مسیرهای ارتباطی

پس از سفر به استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس، می توان از خیابان امام خمینی به باغ گلشن دست یافت. نمای زیبای ورودی باغ از دور قابل مشاهده است. اما اگر تا به حال به این شهر سفر نکرده اید، پیشنهاد می کنیم که از وسایل حمل و نقل عمومی و یا تاکسی برای رفتن به باغ گشن استفاده کنید. شهر طبس یکی از ازران ترین شهرهای ایران است، در نتیجه هزینه رفت و آمد در آن بسیار کم است. مردم خون گرم و مهمان نواز طبس، به بهترین شکل از مسافران و گردشگران استقبال می کنند.
باغ گلشن طبس

وجود بقعه مبارک حضرت حسین بن موسی کاظم (ع) در انتهای بلوار حرم مطهر سبب گشته تا مراکز و فروشگاه های زیادی در اطراف این منطقه از طبس به فعالیت بپردازند. هنرمندانی که در مغازه های کوچک قلم زنی بر روی مس مشغول هستند، ظروف مسی خوش رنگ و نگاری را برای فروش به علاقه مندان ارائه می دهند. همچنین در این منطقه از شهر طبس، نمونه هایی از بهترین رستوران های این شهرستان وجود دارند که غذایی عالی و درجه را طبخ کرده و به مشتریان ارائه می دهند. می توان برای سرو یک وعده غذایی در این رستوران ها، هزینه ای معادل حداقل ١٥٠٠٠ تومان در نظر گرفت.
برای اقامت کوتاه مدت در این شهرستان، می توان به مهمانپذیرها و هتل های موجود در شهر مراجعه کرد. این مراکز اقامتی، برای ارائه خدمات رفاهی به مسافران، هزینه گزافی را درخواست نخواهند کرد.
باغ گلشن طبس
هتل نارنجستان طبس، با سوئیت های سه تخته، چهار تخته و کلبه های چوبی دو تخته، فضایی مناسب را برای اسکان در این شهر ایجاد می کند. هتل بهمن و هتل آپارتمان امیر طبس از دیگر مواردی است که می توان برای اقامت به آنها مراجعه کرد. رزرو آنلاین هتل شیوه ای مناسب برای تهیه یک مکان عالی در مسافرت است.

جاهای دیدنی فردوس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر