لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کوه های مینیاتوری چابهار
کوه های مینیاتوری چابهار

کوه های مینیاتوری چابهار

اگر دوست داشتید که کوه‌های کره ماه را تماشا کنید و جزء آرزوهای دست‌یافتنی روزهای فعلی نبود جای ناامید شدن نیست. چون نقاش جهان هستی آن‌گونه ترسیم کرده است که با دیدن این کوه‌ها انسان برای یک‌ لحظه که شده فکر می‌کند در سیاره دیگری قرارگرفته است. در 50 کیلومتری از شهرستان چابهار وقتی به‌ سوی بندر گواتر سفر می‌کنید در سمت چپ شما کوه‌های مینیاتوری (مریخی) دیده می‌شود که گویی شیارها و تراش‌های سطح آن سنگ‌ها را نقاشی ماهر با ظرافت هرچه تمام به تصویر کشیده است. بدون تردید منظره ایجاد شده توسط این کوه‌ها از ترکیب با دریا جزء یکی از مناظر زیبای جنوب استان سیستان و بلوچستان است. اشکالی که براثر فرسایش بر روی کوه‌های مینیاتوری شکل‌ گرفته است به دلیل غیرعادی بودن، شهرت خاصی یافته‌اند و در دسته بدلند از پدیده‌های بوم‌ شناختی ویژه هستند؛ که باران نگاه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کرده‌اند.

1. معرفی کوه های مینیاتوری چابهار

وقتی از منطقه کچو به سمت بندر گواتر سفر می‌کنید در 50 کیلومتری از شهر چابهار استان سیستان بلوچستان در سمت چپ جاده کوه‌هایی را می‌بینید که شکلی شبیه ناهمواری سطح مریخ دارند و قدمت آن‌ها به دوره سوم زمین‌شناسی یعنی 5 میلیون سال پیش ‌برمی‌گردد. مطالعات انجام‌شده نشان داده است که ماده اصلی این کوه‌ها از بقایای بدن سخت‌ پوستان و ماهی‌ها با وجود ماسه و خاک رس است. هم‌اکنون در میان این کوه‌ها فسیل آبزیان به چشم می‌خورد. این کوه‌های زیبا که از خاور چابهار شروع می‌شود و به طول 10 کیلومتر تا دهکده صیادی تیس امتداد می‌یابند از گونه‌های نادر زمین‌شناسی در جهان هستند و بد بوم نامیده شده‌اند؛ و فقط در جنوب استان سیستان و بلوچستان دیده می‌شوند.
فرسایش شدیدی که رخ‌داده است موجب سر برآوردن این کوه‌های زیبا شده است که کمتر نمونه آن در جهان‌ دیده شده است. کوه‌های مریخی با توجه به جنس رسوبی که دارند فاقد پوشش گیاهی هستند.
کوه های مینیاتوری چابهار

البته نباید فراموش کرد که این کوه‌ها سالیان متمادی در زیرآب‌های دریای عمان مدفون بوده‌اند و فرسایش شدید باد و باران موجب شده است که بعدها سر از زیرخاک درآورند و شیارهای بر روی آن‌ها به وجود آید که حیرت‌ آور است و بر زیبایی هرچه بیشتر آن‌ها افزوده است.
کوه های مینیاتوری

2. جاهای دیدنی کوه های مینیاتوری چابهار

– در منطقه کوه‌های مینیاتوری، قابلیت رصد 14 صورت فلکی وجود دارد.
– دارای ویژگی جانوری مانند فلامینگو، حواصیل، تیهو و عقاب دشتی است.
– دارای سرویس بهداشتی است.
– دارای اقامتگاه است
– دارای پوشش شبکه است.

– دارای مجتمعی با مساحت 7 هکتار در میان کوه‌های مینیاتوری و مشرف بر دریای عمان با سالن ویژه اردوی دانش‌آموزی، سرویس بهداشتی، آلاچیق، سراچه و فضای سبز است.
3. در سفر به کوه های مینیاتوری کجاها رو ببینیم؟

3-1. تالاب لیپار (تالاب خون، تالاب صورتی)

این تالاب به دلیل زیست‌ محیطی از سایر تالاب‌ها متمایز شده است. دلیل رنگ قرمز در این تالاب وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی است؛ که در آذرماه وجود پلانکتون‌ها به بیشینه خود می‌رسد.
کوه های مینیاتوری

کوه های گل افشان چابهار
ادامه مطلب

3-2. روستای تیس

این روستا از توابع شهرستان چابهار است که در 5 کیلومتری شمال غربی آن واقع‌شده است. از بندرها مهم ایران در دریای مکران است. پیشینه آن مربوط به دوره هخامنشیان است و دارای آثار تاریخی فراوانی است. اهمیت بندر به‌ قدری است که کالاهایی از آسیای شرقی و هند به این بندر وارد می‌شده است و در میان خاورمیانه، قفقاز و آسیای میانه توزیع می‌گردیده است.
3-2-1. مکان‌های دیدنی روستا؟
در سفر به این روستا می‌توانید از رودخانه لاوری، قلعه پرتغالی‌ها، قلعه پیروز گت، قلعه بلوچ گت، سدهای تیس، کوه‌های شهباز، پیلبند و لاوری و … دیدن کنید و لذت خود را از سفرتان با تماشای هنر سوزن‌دوزی خانم‌های روستای تیس چند برابر کنید.
کوه های مینیاتوری

4. آداب‌ و رسوم مردم چابهار

با توجه به وسعت استان سیستان، شاهد آداب‌ورسوم بسیاری در آن خواهید بود. ذکر چند مورد از آن‌ها در این نوشتار خالی از لطف نیست.
4-1. عروسی
یکی از آداب‌ و رسوم خاص مربوط به شهر چابهار جشن‌ها و اعیاد آن‌ها است که در برخی از آن‌ها باشکوه‌ تر ظاهر می‌شوند و در برخی شکل معمول دارد. مثلاً در مراسم عروسی، تأکید زیادی بر ازدواج خویشاوندی وجود دارد تا از این طریق بتوانند به گسترش تیره و طایفه‌ها استمرار ببخشند. در مراسم عروسی در میان بلوچ‌ها 8 مرحله وجود دارد که شامل: گِندونِن، هِبَرجنی، بربند مال، جُل بندی، حِنا دوزوکی، حِنا راستکی، سرآپی و شب یکجایی است. در سال‌های پیشین مراسم عروسی 8 شبانه‌ روز به طول می‌انجامید اما متناسب با شرایط اقتصادی فعلی این زمان به 3 روز کاهش پیداکرده است. نکته جالب‌تر اینکه در این مراسم سفره عقد و جهیزیه‌ ای وجود ندارد.
4-2. عزاهای عمومی و خصوصی
استان سیستان دارای مردمانی از مذهب شیعه و سنی است که با وحدت در کنار هم در حال گذران زندگی هستند. عزاداری‌های خصوصی در میان این دو گروه تفاوت‌هایی دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است.
4-3. موسیقی
بیشتر ترانه‌های محلی در میان استان سیستان در مراسم عروسی و اعیاد خوانده می‌شود که برخلاف روح خشن منطقه سیستان، ترانه‌ها با حسی لطیف بعد زندگی مادی و معنوی را توصیف می‌کنند. این موسیقی شامل طبل، دهل و سرنا است.
لباس محلی
4-4. لباس محلی

وقتی به سیستان سفر می‌کنید تنوع رنگ در پوشش مردمان این خطه توجه شما را به خود جلب می‌کند. در میان مردان آنچه مرسوم‌تر است لباده بلند، کمربند ضخیم، دستار سفید و پیراهن یقه‌ باز است. در میان زنان سیستان آنچه مرسوم‌ تر است پیراهن بلندی است که حجاب کامل را برای آن‌ها فراهم آورده است.
 سوغاتی‌های چابهار

5. سوغاتی‌های چابهار

بدون تردید صنایع‌دستی چابهار از زیباترین صنایع‌ دستی کشور است و تنوع آن‌ها بسیار زیاد است. تراش سنگ‌های قیمتی، سفالگری، سوزن‌دوزی و سکه دوزی از معمول و مرسوم‌ ترین صنایع‌ دستی خطه چابهار و استان سیستان است.
کوه های مینیاتوری
6. مسیر دسترسی و اقامتگاه

استان سیستان و بلوچستان، بندر چابهار، 50 کیلومتری چابهار مسیر کمب، رمین، کچو تا بندر گواتر بهترین مسیر برای تماشای کوه‌های مینیاتوری در کنار سواحل دریای عمان است.
علاوه بر اینکه گردشگران می‌توانند از کمپینگ گردشگری کوه های مریخی بهره‌مند شوند، امکان رزرو هتل لاله چابهار، هتل لیپار چابهار و چندی دیگر از هتل‌های چابهار وجود دارد.
کوه های مینیاتوری

سخن آخر

خلق چنین پدیده‌هایی بر روی زمین از قدرت لایزال الهی دور نیست و برای مخلوق اش ستودنی است. نقاش جهان هستی آن‌چنان خلق کرد که می‌فرماید: همه چیز را برای تو آفریدم و تورا برای خودم، باشد که سپاسگزار باشید.

معرفی هتل آذین چابهار – هتلی مقرون به صرفه در شهر زیبای چابهار
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر