لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> شاه دو شمشیره کابل آرزوها را برآورده میکند
شاه دو شمشیره کابل آرزوها را برآورده میکند

شاه دو شمشیره کابل آرزوها را برآورده میکند

آرزوهای دختران و پسران جوان کابل در کنار زیارتگاه شاه دو شمشیره برآورده میگردد . همینطور بیماران ، زنان عقیم و تعداد زیادی از نیازمندان به خصوص در چهارشنبه ها به این زیارتگاه می آیند و برای برآورده شدن حاجاتشان دعا میکنند و نذر میکنند اگربه خواسته اشان رسیدند به کبوتران زیبا و رنگارنگی که هرگز از زیارتگاه دور نمی شوند دانه بدهند و بسیاری از اعیاد مذهبی خود را نیز در این محل برگزار می کنند . جالب است بدانید این مریدان و معتقدان هرگز نمیدانند به زیارت چه کسی آمده اند ؟ این جا مرقد کیست و این شاه دو شمشیره چه کسی است و از کجا آمده ؟ این زائران با اخلاص تمام به گردشگرانی که این سوال برایشان پیش می آید، پاسخ می دهند: مهم نیست در این زیارتگاه چه کسی خوابیده، مهم این است که صاحب این زیارتگاه حاجت بیشتر مردم را برآورده می کند. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

پیشینه تاریخی
بعضی از داستان هایی که در مورد این زیارتگاه وجود دارد یادآور افسانه های حیرت انگیزی است که انگار به وسیله نویسنده های توانا خلق شده تا ما را به هزارتوهای حکایات جذاب ببرد. اما واقعیت اینست که روایات درباره این مکان بسیار زیاد است و احادیث فراوان.
اما کسی نتوانسته به طور حتم بگوید شاه دوشمشیره چه کسی بوده است ؟
برخی می گویند برای اولین بار لشکریان اسلام در سال 36 هجری به فرماندهی فردی به نام ” لیث بن قیس بن عباس” به کابل حمله می کنند. در جریان جنگ مابین سپاه اسلام و کابلیان ” لیث” به شهادت می رسد و در این مکان به خاک سپرده می شود . به گواه تاریخی شاه آن زمان کابل اجازه نمی داده که از سپاه دشمنش زیارتگاه بسازند اما بعد ها این اتفاق می افتد و به گفته خود اهالی کابل این مکان نخستین زیارتگاهی است که نخستین فرد عرب در آن آرمیده است .
به روایت برخی داستان های دیگر : شاه دوشمشیره مردی مومن بوده که با دو دست شمشیر می زده و اندکی بعد از اینکه سر خود را در راه خدا از دست می دهد زنده میماند و همچنان با دو شمشیر در دو دستش به صف دشمنان حمله برده تا اینکه بالاخره توان خود را از دست می دهد و به زمین می افتد و از بین می رود بر طبق برخی روایات کابلیان در آن برهه تاریخی همه بت پرست بودند و بعد از آنکه معامله و رفت و آمدهای تجاری بین اعراب و کابلیان شروع می شود، مسلمانان در محلی که قبلا جایگاه بت آسمایی بوده مسجدی می سازند ، زیرا مسلمانان عادت داشتند بت خانه ها را خراب کنند و به جای آن مسجد بسازند .
بعضی تاریخدان ها نوشته اند : شاه دو شمشیره از سرداران عرب در جنگ با کابل بوده و به اندازه ای خشمناک و غضبناک بوده که بعد از خراب شدن دیوار کابل، با دو دست شروع به کشتن کابلیان می کند تا اینکه در محلی که این مسجد واقع شده دفن می شود و بعد از پیروزی کامل مسلمانان در محلی که وی را دفن کرده بودند مسجدی ساخته می شود .
شاه دو شمشیره در کابل
فراز و فرود این بنای باستانی
در طول تاریخ ، نام این مکان بارها عوض شد و حتی چندین بار تخریب گشته است اما می توان دید که این مسجد با گنبدی آبی رنگ و دو مناره بسیار زیبا با همه این ناملایمات تاریخی هنوز سرپاست و نشانی از فرهنگ و ظرافت معماری در کابل به شمار می رود . این مسجد که اولین مسجد در کابل است در قلب شهر قرار دارد و در واقع زیارتگاهی است که به مسجد تبدیل شده و در حال حاضر کابلیان نماز و مراسم عبادی خود را در آن مکان برگزار می کنند .

پارک مشهور گوزن های ژاپن
ادامه مطلب

کبوترهای وفادار

در حوالی این مکان کبوتران همیشه زائری در پروازند که هرگز آسمان این قسمت از کره خاکی را رها نمی کنند و حتی اگر آنها را بگیرند و به جای دیگر ببرند باز به لانه اصلیشان برخواهند گشت. این کبوتران رنگارنگ که بر زیبایی این مکان گردشگری- مذهبی افزوده اند گاه گداری از ارزن هایی که به دست مردمان حاجت روا برایشان پاشیده می شود ارتزاق می کنند .
بیشتر بخوانید:

شاه دو شمشیره در کابل
شاه دو شمشیره در کابل
جاذبه های گردشگری
ساختمان زرد رنگ این زیارتگاه باستانی و متفاوت در کنار مناره های فیروزه ای رنگ ، رودخانه ای که در نزدیکی این بنا در جریان است و کبوتران حوالی این مکان همگی تلفیقی از حسهای مذهبی و زیبایی شناسی را در گردشگران ایجاد میکند که نهایتا به نظاره نشستن این قاب زیبا را به همراه دارد . این بنا در مرکز شهر قرار گرفته و در کنار یک بازار بسیار بزرگ قرار دارد .

بنای داخلی
زمان ورود به مسجد مسحور سقف تزئین شده از چوب های خاص می شوید. در سمت راست ورودی یک لوح تاریخی نصب شده و روی آن این آیه نوشته شده است :
” یاایهاالذین آمنواارکعوا و اسجدو و اعبدوربکم و افعلو الخیر لعلکم تفلحون “
این مسجد در سال‌های اخیر توسط کشور ترکیه بازسازی و مرمت شد و همچنین عمارت شاه دو شمشیره که دارای یک گنبد و چند تالار است و سنگ های بسیار زیبا مزین شده است.شاه دو شمشیره در کابل
محل اقامت
می توان از اقامتگاه های بومگردی استفاده کرد و یا از طریق رزرو آنلاین هتل اقدام نمود.

10 عكس شبانه شگفت انگیز از شهر توكیو كه گویی تصاویری از آینده هستند
ادامه مطلب

زمان مناسب برای بازدید
آب و هوا در این منطقه استیپی می باشد. طیف تغییرات رطوبتی دراین منطقه بین بیست تا سی و پنج درجه است. ولی تعادل بین چهار فصل برقرار است و تغییر فصول هر سه ماه یکبار به صورت منظم اتفاق می افتد .
فصل بهار را می توان فصل رویش و سرسبزی در این منطقه ی پر از درختان زیبا دانست. فصل تابستان گرم ترین روزهای این ناحیه است و با شروع پاییز ، فصل برداشت و چیدن میوه آغاز می گردد و در نهایت زمستان با سرمای زیاد و بارش برف از راه می رسد که متوسط میزان بارش باران حدود سیصد میلیمتر است. با توجه به شرایط گفته شده، گردشگران بسته به ذائقه گردشگری خود می توانند فصل بازدید از این محل را برگزینند .

سوغات متفاوت
در اطراف این زیارتگاه بازارهای محلی و همچنین یک بازار بزرگ قرار گرفته است که در آنها می توان قالیچه های دست باف با سلایق محلی، کیف های دست ساز با چرم طبیعی و محصولاتی با پوست گوسفند ، لباس های محلی و وسائل باستانی را یافت .

مردمان این حوالی
دستپخت بسیار خوب و مهارت کافی برای تهیه غذاهای محلی برای گردشگران را دارند . مهمان نوازند و ساده زیست و کم توقع و پرتلاشند. اهل تفریح و خوش گذرانی و خوش اخلاقند اما در برابر زورگویی هرگز سر خم نمی کنند. متدین و معتقدند. هنر دوست و هنر پرورند.
شاه دو شمشیره در کابل
به پایان آمد این دفتر … حکایت همچنان باقیست
داستان این بنا هرچه باشد اما دیدن تمام این لحظات ناب از قدیمی ترین و جذاب ترین بنای یک شهر به همراه شور و شوق مردم وکبوترهایی که پرواز را به خاطرشان سپرده اند می تواند هر گردشگری را به سوی خود جذب کند .

فوق‌العاده‌ترین سوئیت‌های هتل در دوحه
ادامه مطلب

4/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر