لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بازار بزرگ کرمان، یک تیر و چند نشان
بازار بزرگ کرمان، یک تیر و چند نشان

بازار بزرگ کرمان، یک تیر و چند نشان

تردیدی نیست که بازار یک پدیده ای است که ابعاد فرهنگی، تاریخی و سبک زندگی یک منطقه را به خوبی نمایان می سازد و نمادی است از تک تک خرده فرهنگ های شکل دهنده یک اجتماع که هر کدام از این نشانه ها را در طول تاریخ از پدیده هایی که بازار یک شهر را شکل داده اند، می توان شناسایی کرد و بازار شهر کرمان به روشنی تبیین کننده و گواه چنین دیدگاهی است و اگر می خواهید با قدم زدن در بازار علاوه بر خرید، محو معماری باشکوه، شیفته سنت های حکیمانه و مسحور فرهنگ و تاریخ یک جامعه شوید کافیست تا در بازار کرمان قدم بزنید تا با یک تیر چند نشان زده باشید.
بازار بزرگ شهر کرمان به عنوان طولانی ترین بازاری که در یک راستا امتداد یافته است از نمونه های کم نظیر اینگونه بازار ها در کشور ایران است که علاوه بر شهرت جهانی اش یکی از مراکز اصلی تجارت و کسب و کار در شهر کرمان بوده که بیش از نیمی از داد و ستد استان کرمان به عنوان وسیع ترین استان کشور ایران را در خود جای داده است.

این بازار به نام بازار گنجعلی خان مشهور است و از قرن هشتم تا انتهای پهلوی اول به توسعه و گسترش خود ادامه داده و نشانه های بسیاری از معماری و سبک های مختلف زندگی در طول قرن ها را در خود دارد و همین امر موجب تمایز این بازار از نمونه های مشابه خود شده است. این بازار در بافت سنتی و قدیمی تر شهر کرمان از میدان ارگ آغاز می گردد و تا میدان مشتاقیه امتداد می یابد و به جرات می توان گفت اگر بخواهید هوشمندانه سفر کنید و همه ویژگی های گردشگری شهر کرمان و جاهای دیدنی کرمان را در یک نقطه بیابید بهترین راه بازدید از مجموعه گنجعلی خان کرمان است چراکه این بازار به تنهایی بیش از شصت درصد آثار تاریخی شهر را در خود جای داده است.

اطلاعات جغرافیا و شرایط اقلیمی شهر کرمان
کرمان به عنوان پهناور ترین استان ایران شناخته می شود که به تنهایی مساحت آن اندازه کشور سوریه بوده و حدود 4 میلیون نفر جمعیت دارد.
این استان دارای شرایط اقلیمی خاصی است، به طوریکه همزمان در شمال و شمال غربی آن آب و هوایی گرم و خشک دارد و در بخش های جنوب و جنوب غربی در حال پرورش خرما و محصولات گرمسیری بوده و در بخش های مرکزی آن هوایی سرد و کوهستانی را شاهد هستیم.
استان کرمان با در بر داشتن کوه هزار که بلندای آن حدود 4501 متر، چهارمین کوه مرتفع کشور بوده و این منطقه با داشتن 14 قله مرتفع در ارتفاع بیش از 4 هزار متر یکی از مکان های مورد توجه کوهنوردان در دنیا می باشد.
شهر کرمان دارای مردمانی سخت کوش است که مشهور به صبور بودن و اسقامت بسیارند مردمانی نازک اندام و معمولا سبزه رو که میهمان نوازی شان زبانزد خاص و عام بوده و در عین حال بسیار خونگرم و خودمانی هستند. شما در فضای شهر و بازار کرمان به هیچ وجه احساس دلتنگی و غریبی نخواهید کرد و مردمانی بسیار دست و دلباز و اهل سخاوتی دارد و شهر کرمان نیز از گذشته با نام کریمان شناخته شده است که در مرور زمان حرف ی به قرینه لفظی حذف شده و گردشگری و تفرج در این شهر می تواند یکی از خاطرات خیلی خوب شما باشد.

بازار بزرگ کرمان

سفر و اقامت در شهر کرمان
بهترین نوع حمل و نقل برای سفر به شهر کرمان قطار می باشد چرا که دارای راه آهن مجهز بوده و مسیرهای ریلی بسیاری از سراسر کشور به این شهر می رسند و از آن عبور می کنند، هواپیما نیز برای کسانی که زمانبندی برایشان اهمیت دارد گزینه بعدی است و البته باید به کیفیت مسیر زمینی این استان از شهر تهران نیز اشاره نمود که سراسر اتوبان بوده و همه مسیر دارای روشنایی و کیفیت بالای جاده است و حدود 8 ساعت طول می کشد تا شما از تهران به شهر کرمان از طریق خودروی شخصی یا اتوبوس سفر نمایید.
شهر کرمان یکی از غنی ترین ارائه دهندگان اقامت گاه های بوم گردی است که دارای 110 اقامتگاه در 30 روستای این استان می باشد و به راحتی می توانید با رزرو اقامتگاه های بوم گردی در این شهر با قیمت های بسیار مقرون به صرفه در این شهر اقامت خوبی را داشته باشید.
همچنین با رزرو هتل های با کیفیت و خوبی نظیر هتل 5 ستاره پارس کرمان و هتل جهانگردی کرمان که در نزدیکی بازار این شهر اند، می توانید لحظاتی مرفه و خوبی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید ضمن اینکه می توانید از نزدیکی فاصله این هتل ها تا بازار سنتی شهر بهره های کافی را ببرید.
برای رفتن به بازار کرمان در شهر می توانید از تاکسی استفاده نمایید و هزینه رفتن به بازار از هر سوی شهر، بسیار کم هزینه بوده و اصولا شهر کرمان شهر کم هزینه ای برای گردشگران محسوب می گردد و اگر بخواهید بازار کرمان را با دو شب اقامت برای یک خانواده 3 نفری تخمین بزنید می توان با هزینه حدود 600 هزار تومان سفر خیلی خوبی را تجربه نمود.
 بازار بزرگ کرمان

سوغات کرمان
ادامه مطلب

بازار کرمان یادگاری از حاکمان در طول تاریخ
بازار کرمان مشهور به بازار گنجعلی خان نیز می باشد و حد فاصل میان میدان ارگ شهر کرمان تا میدان مشتاقیه را در بر می گیرد و دارای قسمت های بسیاری است که در طول تاریخ و در زمان زمامداری حاکمان گوناگون ساخته شده و بخش اصلی را توسعه داده اند و این قسمت از شهر به دلیل اهمیت خود در طول تاریخ مرکز اصلی کسب و کار و فرهنگ و هنر بوده به نحوی که بیش از 60 درصد آثار تاریخی شهر کرمان در این بازار دیده می شوند.
این بازار از بازارهایی با نام های گنجعلی خان، بازار کلاه مال ها، بازار عطاران، بازار قدمگاه، بازار مسگرها، بازار کفاش ها، قیصریه زرگران، بازار قلعه و بازار مشتاقیه تشکیل شده که به وسیله چارسوق ها به یکدیگر و دیگر بازار های فرعی متصل می شوند و در هر بازار مسجد و حمام مختص خود را داشته و مساجدی مانند مسجد گنجعلی خان، مسجد وکیل، صف عزاخانه و چهل ستون از نمونه مسجد هایی هستند که نام بازاری را که در آن وجود دارند را داشته و در واقع این مساجد جزو بدنه اصلی سازه های بازارهایشان هستند.
 بازار بزرگ کرمان
شیوه معماری و سبک خاص قرار گرفتن کارکرد های اجتماعی در نوع خود بسیار جالب بوده و نمایانگر سبک زندگی اهالی این منطقه در طول دوران می باشد. از جمله بناهای دیگری را که می توان در این بازار دید مدرسه ها، کاروانسرا و مجموعه ابراهیم خان است.
در محل برخورد دو راسته چارسوق شکل می گیرد که قدمت نقاشی ها و رنگ و روغن های این چارسوق ها در برخی موارد به 400 سال نیز می رسد ولی همچنان مسحور کننده و زیبا هستند. در میان چارسوق های اصلی بازار چارسوق گنجعلی خان از پر تردد ترین و شلوغ ترین آنهاست که از مراکز مهم بازار محسوب می شود.
 بازار بزرگ کرمان
بازاری با نام میدان قلعه از کهن ترین و در عین حال طولانی ‌ترین بازارهای شهر کرمان بعد از بازار بزرگ می باشد که در محله میدان قلعه قرار گرفته است و محل آن از خیابان امام خمینی در رو به ‌روی محلی به نام قلعه محمود آغاز و به چهارسوق گنجعلی خان منتهی می گردد. به دلیل غرابت به بازارهایی که از سمت شرق به غرب می روند اهمیت بازار قلعه محمود دو چندان گردیده و از رونق بهتری نسبت به بازارهای دیگر برخوردار است.

ارگ بم؛ شگفت انگیز ترین بنای خشتی جهان
ادامه مطلب

سوغاتی های متنوع و منحصر بفرد بازار کرمان
شهر کرمان یکی از غنی ترین منابع مس دنیا را دارد و همین امر موجب شده است تا صنعت مسگری و تولید صنایع دستی از جنس مس یکی از محوری ترین تولیدات کسبه شهر کرمان باشد که در عین حال خلاقیت و هنر ایرانی اهالی این منطقه تنوع بینظیری را به این تولیدات داده است که در نوع خود بی همتا می باشد.
یکی از صنایع دستی با ارزش شهر کرمان در حتی در یونسکو ثبت جهانی گردیده است گلیمی است با نام شیریکی پیچ که سبک ویژه ای در تولید آن به کار رفته است و نقش های آن برخواسته از فرهنگ، هنر و تاریخ بومی این منطقه بوده و دارای ارزش فراوانی می باشد.
همچنین فرش و قالی کرمان نیز از شهرت جهانی برخوردار است و یکی از صنایع مرسوم و دارای رونق برای کسب درآمد خانوار بوده و علاوه بر آن ترمه بافی، شال بافی، پته دوزی و ساخت چاقویی با نام چاقوی راینی از دیگر صنایع شهر کرمان می باشد.
از این میان در گذشته شال کرمان دارای ارزش و منزلت فراوانی بوده است و به نوعی به عنوان پیشکش و کالای مبادله ای از آن بهره برده می شده است و خانواده های ایرانی در سراسر کشور یک قواره از آن را به عنوان سرمایه در خانه نگهداری می نموده و حتی شاهان نیز برای پیشکش به یکدیگر قواره ای از این شال را ارسال می نموده اند و از آنجا که در دوران صدارت امیرکبیر بر کشور از تولید آن حمایت بسیاری شده است، این شال را شال امیری نیز می نامند.
 بازار بزرگ کرمان

محصولات کشاورزی شهر کرمان نیز دارای کیفیت و شهرت بینظیری هستند و حتما تعریف زیره کرمان به گوشتان خورده است علاوه بر زیره که صورتی نمادین برای شهر کرمان دارد این شهر دارای محصولات مرغوبی از جمله گردو، خرما، گلاب و دارو های گیاهی است و پسته رفسنجان شهرت جهانی دارد.
حاجی بادام

همچنین شیرینی های حاجی بادام و حاجی پسته، کلمپو، کماج سهن، مسقطی، و قاووت یا قوتو نیز از سوغاتی های خاص این منطقه می باشد.

باغ سنگی درویش خان کرمان؛ راز سر به مهر قلبی سبز
ادامه مطلب

غذاها و رستوران های معروف شهر کرمان
طعم لذیذ و چرب گوشت بز در آبگوشت و خورشت بزقورمه هرگز از ذهن شما بیرون نخواهد رفت و شیوه طبخ خاص این غذا ها که با لپه نخود و کشک و زعفران، سیر و پیاز سرخ شده و ادویه های محلی به همراه گوشت بزغاله تجربه ای را در اختیار شما قرار خواهد داد که نمونه آن را کمتر در غذاهای ایرانی که تا امروز میل کرده اید خواهید یافت.
این غذا را می توان با نان و یا برنج سرو نمود و تردید نکنید به تجربه اش می ارزد تا یکی از غذاهایی را که طعم و مزه متمایزی با غذاهای معمول دارد را امتحان کنید. ضمن اینکه کشک، نخود و گوشت بز سه منبع غنی از مواد مغذی و پروتئین بوده که خواص این غذا را چندین برابر می نماید.

یکی دیگر از غذاهای بینظیر شهر کرمان و بویژه شهر رفسنجان آبگوشت متجنه می باشد که معمولا در مراسمات و عزاداری ها تهیه می شود و در دهه محرم نیز یکی از نذری های متداول و معمول بوده و از گوشت گوسفند، نخود، مغز گردو، لوبیا چیتی، سیب زمینی، ادویه، دنبه و برگه زردآلو تهیه می شود از محتویات ذکر شده می توان حدس زد که این غذا چقدر مقوی و خوشمزه بوده و می توانید در رستوران های سنتی شهر کرمان سراغ این خوراک لذیذ را بگیرید.
آبگوشت متجنه

اگر طرفدار غذاهای ترش هستید می توانید خورشت آلوچه کرمانی را که دارای گوشت و سبزیجات و آلو و لیموترش است را امتحان کنید و ببینید طرز تهیه ساده این غذا چه دنیای شگفت انگیزی را به روی ذائقه و حس چشایی شما می گشاید و یکی از غذاهایی است که در فصل گرما بسیار دلچسب خواهد بود.
بزقورمه
خوشبختانه شهر کرمان دارای رستوران های با کیفیت با فضاهای سنتی و مدرن بسیاری است که می تواند پاسخگوی تقاضای گردشگران با هر سلیقه ای باشد، اگر خواستار رستوران های مدرن و طعم غذاهای بین المللی و فست فود هستید می توانید به رستوران سالسا بروید و از غذاهای بین المللی و منوی گیاهخواری آن لذت ببرید و یا اینکه به رستوران آ اس پ رفته و علاوه بر بهره بردن از فضای دلنشین از کباب ها و غذاهای دریایی و فست فودهای آن استفاده نمایید.
بزقورمه و غذاهای سنتی دیگر شهر کرمان را در رستوران سنتی مکث می توانید بیابید و رستوران پالیز نیز علاوه بر منوی سرشار از غذاهای خوب و باکیفیت می تواند فضای بسیار دلپذیر و خانوادگی را به شما ارائه نماید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر