لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> گیاهان دارویی استان همدان
گیاهان دارویی استان همدان

گیاهان دارویی استان همدان

همدان شهر کوهستانی با آب و هوای سرد و خشک است. این شهر در احاطه ی دشت ها، باغ ها و کوه های بسیار زیبایی است که به شهروندان ومسافرانی که به این خطه سفر کرده اند و در هتل های همدان مقیم هستند این فرصت را می دهد تا با طی مسافت های بسیار کوتاه به حاشیه ی شهر سفر کنند و از این همه زیبایی لذت ببرند. در این میان، توجه به گیاهان و حشرات خاص موجود در این مناطق بسیار ارزشمند است. متناسب با فصل می توان به چیدن گیاهان دارویی یا سبزیجات کوهی پرداخت. در این نواحی قدم زد، عکاسی کرد و ساعتی را بدلیل نزدیکی با طبیعت، در آرامش سپری نمود.
از جمله گیاهان خاص این منطقه می توان به گیاه گل کوفته اشاره کرد که از خواص دارویی بسیاری برخوردار است. دیگر گیاهان کوهی مانند آذربه، پونه کوهی و تیغ دوراغ نیز دراین منطقه یافت شده و بسیار مورد مصرف خود همدانی ها می باشد.
پونه کوهی
گیاهان دارویی کم ضررند

در مقایسه با داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی در دسترس تر، کم هزینه تر و کم ضرر ترند. در شهر همدان نیز از دیرباز، استفاده از گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی بسیار مورد توجه بوده است. در بسیاری از منازل، انواع سبزیجات مانند شوید و پونه و نعناع به روش سنتی خشک و نگهداری می شود و نکته ی قابل توجه آن که برخی از آنها توسط خود اعضای خانواده در کوهستان یا دشت های اطراف شهر دستچین می شود. از جمله گیاهان پرطرفدار در شهر همدان، آذربه است که از آذربه ی خشک شده و بصورت پودر درآمده، اغلب برای روی ماست و دوغ استفاده می شود. این گیاه گرم است و سردی ماست و دوغ را خنثی می کند و علاوه بر آن عطر و طمع بسیار خوبی هم دارد. عرق آذربه نیز برای معده بسیار مفید بوده و مورد استفاده است.

از دیگر گیاهان پرکاربرد، پونه می باشد که هم بصورت تازه، بهمراه غذا، هم بصورت خشک شده برای روی ماست و هم عرق آن مورد استفاده قرار می گیرد.
پونه

پونه کوهی برای از بین بردن میکروب های معده بسیار موثر بوده و دمنوش آن بسیار معطر و مفید است. کافیست چند برگ پونه کوهی خشک شده را به همراه آبجوش داخل قوری بریزیم تا دم بکشد و بعد از ده دقیقه دمنوش پرخاصیت آماده خواهد بود.

از دیگر گیاهان پرخاصیت که در بسیاری از دامنه های کوه های اطراف همدان و نیز در بسیاری از باغ های این شهر یافت می شود، گیاه گل کوفته است که در زبان آذری آن را توکلیجه می نامند. این گیاه از خواص بیشماری برخوردار است که از جمله آنها خاصیت ضدافسردگی آن است، به همین دلیل آن را گیاه نشاط بخش می نامند. بسیار مفید برای آرامش ذهنی و سلامت دستگاه گوارش و مجاری ادرار می باشد.
گیاهان همدان
مصرف این گیاه بصورت دمنوش توصیه می شود و بسیار مورد توجه مردم همدان است.
علاوه بر آن، سایر گیاهان پر خاصیتی که در سراسر ایران یافت شده و مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله تخمه شربتی و خاکشیر و نعناع و عناب و چای ترش و غیره ، نیز در این شهر مورد استفاده هستند.
بارهنگ

مردم همدان ازسال ها پیش به درمان های ساده و کم ضرر خانگی بواسطه ی گیاهان دارویی پایبند بوده اند. از جمله درمان های پرکاربرد در این شهر دمنوش بارهنگ بهمراه نبات است. بارهنگ دانه های بسیار ریزشبیه به خاکشیر است که با جوشانده شدن در آب، حالتی پر لعاب بخود می گیرد و این دمکرده ، تقویت کننده ی معده، اشتها آور و درمان کننده ی رودل است.
از جمله گیاهان دارویی موجود در همدان، گیاه بومادران است که در فصل متناسب می توان به جمع آوری آن پرداخت و بصورت خانگی از آن استفاده کرد. گذشته از خواص دارویی اش، استفاده ی منحصر بفرد این گیاه، به عنوان بوگیر کفش است. کافیست چند شاخه از گل بومادران را در لایه ی داخلی کفش خود قرار دهید تا به مرور بوی نا مطبوع کفش از بین برود.

بصورت کلی عرقیات گیاهی یز در شهر همدان پرطرفدار هستند که گلاب و بیدمشک از پرمصرفترین آنها بشمار می روند. عرق رازیانه، نعناع، دارچین، پونه، آذربه و بهارنارنج نیز مورد استفاده اند. که البته برخی از آنها در خود همدان تهیه می شوند.
بیدمشک
تره های پرخاصیت کوهی

مردم همدان بسیار اهل گردش و کوهنوردی هستند و این فرصت مناسبی است تا بصورت خانوادگی برای تفریح به حاشیه ی شهر، کوه ها یا باغ های شخصی بروند و علاوه بر کسب آرامش از طبیعت، به چیدن گیاهان دارویی و سبزی های کوهی بپردازند.
از آنجایی که همدان در منطقه ی سردسیر واقع شده، آش از غذاهای محبوب مردم این شهر بشمار می رود و انواع آن طبخ می شود. بسیاری از تره های کوهی مورد استفاده در این آش ها را می توان از دشت های اطراف همدان برچید. این تره ها اغلب آش را خوش عطر و لعابدار می سازند و مکمل غذایی مفیدی برای حبوبات بشمار می روند چراکه اغلب دارای طبعی گرم هستند که سردی و نفخ مربوط به حبوباتی چون نخود را برطرف می کنند.از جمله این تره ها می توان به گیلاقه و بالا قوتی اشاره کرد. از دیگر تره های کوهی این نواحی میتوان شنگ را نام برد که هم بصورت پخته در آش و هم بصورت خام مورد استفاده است. شنگ بسیار پر خاصیت بوده و اغلب آن را به همراه آبغوره و گاها نمک میل می کنند. مواردی چون جلوگیری از خونریزی معده و سم زدایی و درمان کولیت از خواص عمده ی آن است.
بالا قوتی

سفر به همدان، مهد تاریخ و تمدن ایران و رزرو نزدیک ترین هتل ها به مقاصد گردشگری
ادامه مطلب

میوه های خشک
سنجد
، میوه ی خشک پرخاصیت، در همدان به وفور یافت می شود چرا که این منطقه پر از درختان سنجد است. سنجد برای کلیه و معده بسیار مفید بوده و استعمال پودر سنجد در شیر بهمراه عسل برای درد مفاصل و پوکی استخوان معجزه می کند.

خشکبار همدان هم که از دیرباز روی زبان بوده است ومهمترین آنها گردو و کشمش و مویز و شانی آلو بخارا هستند که هریک خواص ویژه ای دارند.
سنجد

آلو بخارا برطرف کننده ی صفراست و کشمش و دیگر محصولات مشابه آن خون سازند.

بسیاری از مردم همدان، به روش سنتی آلو بخارا را تهیه می کنند. این نوع آلو در اوایل پاییز به بار می آید و بسیاری از باغ های همدان مملو از درختان آلو هستند.
اسفندیار خزایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: بیش از ۳۱۵ گونه دارویی، صنعتی و خوراکی در اراضی ملی استان شناسایی شده‌اند که خودرو هستند و مهمترین آنها آویشن، بابونه، اسپند، رازیانه، پنیرک، گاوزبان، ریواس، کنگر، کلپر، بومادران، خاک شیر، سماق، نسترن وحشی و مریم گلی است.همچنین سیر، رازیانه، گشنیز، کلزا و سیاهدانه گونه‌های مهم دارویی، صنعتی و معطر هستند که در سطح استان پراکنش داشته و در بخش کشاورزی به صورت انبوه تولید می‌شوند.

2.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر