لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> بزرگ ترین مزرعه عمودی جهان در دبی 2019
بزرگ ترین مزرعه عمودی جهان در دبی 2019

بزرگ ترین مزرعه عمودی جهان در دبی 2019

کمبود شدید آب در امارات متحده عربی باعث شده که این کشور در خاورمیانه بعد از کویت، دومین کشوری باشد که بحران آبی در آن بر اقتصاد کشور تاثیرگذار شده است. از این رو وقتی که پای کشاورزی به میان می آید رویکردی هوشمندانه و مدرن مورد نیاز است. بدین ترتیب کشاورزی با تکنولوژی بالا و مصرف کمترین میزان آب با اعلام شروع ساخت بزرگ ترین مزرعه عمودی جهان در دوبی به مرحله بسیار تازه ای رسیده است و تولیدات این مزرعه مدرن به زودی در اختیار مسافران هوایی خاورمیانه قرار خواهد گرفت.
این مزرعه بزرگ با مساحت 130.000 فوت مربع و با هزینه 40 میلیون دلار در نوامبر آغاز شده و گروهی از کمپانی های تکنولوژی-کشاورزی امارات قصد دارند از طریق این پروژه، روزانه 225.000 غذا برای فرودگاه بین المللی دوبی فراهم کنند. به گفته این مراکز تحقیقاتی، این مزرعه عمودی 99 درصد کمتر از مزراع روباز معمول آب مصرف خواهد کرد و بعد از این که افتتاح شود روزانه نزدیک به 3 تن گیاه برگ دار از آن برداشت شده و در ماه دسامبر به مراکز غذایی فرودگاه مذکور راه یافته و در دسترس مسافران این فرودگاه قرار خواهد گرفت.
vertical farm
بر اساس آمار ارایه شده امارات متحده عربی نزدیک به 85 درصد از نیاز غذایی خود را از طریق واردات تامین کرده و تنها بخش کوچکی از زمین های این کشور قابلیت کشاورزی دارند. بدین ترتیب مفهوم کشاورزی عمودی در مراکز بسته و گلخانه ای با قابلیت تولید بالا که در نزدیکی مصرف کنندگان ساخته شده اند، دستکم روی کاغذ بسیار قابل توجه و هیجان انگیز و البته موثر به نظر می رسد.
vertical farm
این شیوه زراعت به اصطلاح «بدون فصل» بوده و در 365 روز سال امکان پذیر خواهد بود. به جای خاک، برای تغذیه گیاهان این مزرعه از یک ترکیب مغذی خاص استفاده شده و تمامی متغیرهای محیطی مانند دما و رطوبت نیز به شدت توسط گلدان های ماژولار بسیار پیشرفته کنترل خواهد شد تا بیشترین و با کیفیت ترین محصول بدست آید. همچنین در این مزرعه به جای نور خورشید از لامپ های LED استفاده خواهد شد.
vertical farm
سعید محمد، مدیرعامل کترینگ خطوط هوایی امارات، بر این باور است که این حرکت، زنجیره تولید مواد غذایی با کیفیت و استفاده از سبزیجات تازه بومی را تضمین خواهد کرد و همزمان به مقدار قابل توجهی تاثیر منفی انسان بر روی محیط زیست را کاهش خواهد داد.
vertical farm

اما منتقدان مزرعه های عمودی بر این باورند که ساخت چنین مزرعه هایی و ادامه فعالیت های آن ها به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارد. با این وجود تولید کربن در این مزارع را می توان با تامین انرژی آن ها از طریق منابع انرژی تجدید پذیر و افزایش بازده لامپ های LED کاهش داد.

موسسه کراپ وان (Crop One) که یکی از شرکای فعال در این پروژه است تایید کرده که مزرعه عمودی مذکور از ترکیبی از الکتریسیته قابل تجدید و معمول استفاده کرده و سعی دارد در اولین فرصت ممکن از انرژی خورشید برای تامین تمام انرژی مورد نیاز خود استفاده نماید.
vertical farm
لئو مارسلیس، استاد کشاورزی و باغبانی پیشرفته و فیزیولوژی تولید در دانشگاه واگنینگن، هلند، که البته هیچ دخالتی در این پروژه بزرگ ندارد، گفته است که تحقیقات زیادی در این حوزه برای کاهش مصرف انرژی در مزارع عمودی در حال انجام است. وی در این باره چنین می گوید:” کمپانی های تولید لامپ در حال کار بر روی تکنولوژی LED خاصی هستند تا بتوانند الکتریسیته را برای تولید نوری بهتر مورد استفاده قرار داده و چیزی که ما در حال کار بر روی آن هستیم این است که چطور می توانیم گیاهان را با نوری کمتر و یا با همان میزان نور و بازده بیشتر کشت دهیم. انتظار داریم که در سال های آینده سیستم های با بازده بسیار بهتری تولید شود زیرا هنوز در اول راه این موضوع هستیم”.
بیشتر بخوانید:
vertical farm
کمپانی کراپ وان تنها موسسه تحقیقاتی فعال در حوزه مزارع عمودی نبوده و در سایر نقاط جهان نیز موسساتی در این حوزه وارد شده و نتایجی شگفت انگیز و ادعاهایی باور نکردنی داشته اند. برای مثال موسسه کشاورزی مدرن AeroFarms از مزرعه داخلی و بسته 69.000 فوت مربعی خود در نیومارک، نیوجرسی نزدیک به 1 تن محصولات گیاهی تولید کرده است. یک مزرعه دیگر در کالیفرنیا به نام Plenty نیز ادعا کرده که در مورد دانه های خوراکی خاصی، و در زمینی معین می تواند تا 350 برابر مزارع معمولی تولید محصول داشته باشد. مزرعه Infarm در برلین نیز یک سیستم ماژولار مبتنی بر استفاده از ترکیبات مغذی به جای خاک ساخته که محصولات آن در بسیاری از فروشگاه های نزدیک به خود عرضه می شود.
vertical farm

این که یک موسسه اقتصادی و یک شرکت هواپیمایی بسیار بزرگ مانند خطوط هوایی امارات، به جای وارد کردن تمامی غذای خود، تصمیم به وارد شدن به عرصه تولید غذا و کشاورزی در مزارع عمودی گرفته بسیار قابل توجه است. صنعت مزارع عمودی به مرحله ای رسیده است که انتظار می رود خطوط هوایی امارات نتایج مورد انتظار را از این سرمایه گذاری دریافت نماید.

سواحل لوکس دوبی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر