لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بابا امان بجنورد، توقفگاهی مجهز و دل انگیز
بابا امان بجنورد، توقفگاهی مجهز و دل انگیز

بابا امان بجنورد، توقفگاهی مجهز و دل انگیز

طی کردن مسافت های طولانی در سفر، نیاز به وقفه و استراحت دارد. در چند سال گذشته، تعداد توقفگاه های بین راهی در کشور افزایش یافته است تا مسافران با خیالی آسوده، در مکانی امن و مناسب، ساعاتی را استراحت نمایند. بابا امان یکی از استراحتگاه های زیبای استان خراسان شمالی است که امکانات رفاهی زیادی دارد. طبیعت زیبای این مکان، وجود آب جاری و فروشگاه های مواد غذایی، هر رهگذری را برای گذراندن ساعاتی خوش، خاطر جمع می کند. بابا امان در نزدیکی مرکز استان خراسان شمالی، بجنورد قرار دارد.
طبیعت زیبای این پارک، با آب و هوای خنک استان، مسافران زیادی را به خود جذب می کند. همچنین به دلیل قرار گرفتن این تفریحگاه در یکی از پر رفت و آمد ترین جاده های کشور، استفاده از این مکان افزایش یافته است. از آنجا که افراد، شرایط آب و هوایی را در سفر خود لحاظ می کنند، می توان گفت که استان خراسان شمالی و توقفگاه بابا امان برای مسافرت در فصول بهار، تابستان و پاییز مناسب است. این تفریحگاه در کوهپایه قرار گرفته و این امر بر زیبایی آن افزوده است.

توقفگاه بابا امان یکی از قدیمی ترین پارک های موجود در ایران است. این تفرجگاه زیبا طی سال های گذشته گسترش زیادی یافته است. ساخت فروشگاه های عرضه مواد غذایی، بناهای مورد استفاده در سایر موارد و افزایش امکانات رفاهی به جذب گردشگر بیشتر برای این منطقه کمک زیادی نموده است. در این منطقه درختان زیادی وجود دارند که قدمت آنها بیش از ٤٠٠ سال است. تنوع زیستی و پوشش گیاهی منطقه، جلوه بصری زیادی به این تفرجگاه بخشیده است. وجود استخرهای متعدد که با آب چشمه های جاری منطقه پر می شوند، بر جاذبه این مکان می افزاید. وسعت پارک بابا امان حدود ٢٥٠ هکتار است که اغلب آن توسط گیاهان و درختان پوشیده شده است.
بابا امان - بجنورد

وجود ٤٠٠٠٠٠ اصله درخت در منطقه باباامان، فضای این ناحیه را مطبوع تر نموده است. چنارک، زردآلو، اقاقیا و زالزالک از جمله درختان این منطقه هستند که اغلب عمر زیادی دارند. گذشتن شاخه ای از رود اترک از کنار این پارک، سبب سرسبزی دائمی این منطقه شده است، زیرا این رود در اغلب سال آب دارد. همچنین تعدادی چشمه در مرکز و اطراف این پارک می جوشد که آب های آنها پس از طی مسافتی به درون استخرها می ریزد. آبدهی این چشمه ها حدود ٣٠٠ الی ٤٠٠ لیتر در ثانیه است. شرایط آبی این پارک، زمینه مناسبی برای ماهیگیری است. در نتیجه علاقه مندان به این امر، روزهایی از هفته را برای ماهیگیری به این پارک مراجعه می کنند. همچنین آب چشمه های پارک بابا امان، جزو آب های معدنی محسوب می شوند که سرشار از سولفاته کلسیک و سدیک هستند. این نوع آب در هضم غذا و دفع سموم بدن موثر است و دستگاه گوارشی بدن را تقویت می کند.
بابا امان - بجنورد
توقفگاه بابا امان در ده کیلومتری جاده بجنورد-مشهد واقع شده است. همچنین می توان گفت که این پارک در سیزده کیلومتری بزرگراه بجنورد به شیروان قرار دارد. این تفرجگاه در مختصات جغرافیایی N٣٧٢٩٠٥ E٥٧٢٦٠٦ قرار دارد. آب و هوای غالب استان خراسان شمالی، معتدل و مرطوب است. بارندگی های مناسب سالانه در این استان، سبب رویش گیاهان و پوشش گیاهی مناسب گشته است. تابستان های خنک و زمستان های سرد، از جمله ویژگی های آب و هوایی خراسان شمالی است. در نتیجه اگر به دنبال فرار از گرمای هوا در فصل تابستان هستید، حتما به این استان و این توقفگاه سفر کنید. پارک حیات وحش پردیسان در غرب این توقفگاه، یکی دیگر از نمونه های گردشگری منطقه بابا امان است. گوزن زرد، قوچ، میش، آهو و غیره از جمله جانوران موجود در این پارک حیات وحش هستند. وجود بنای امام زاده ای بر فراز تپه ای از این پارک، یکی دیگر از عوامل جذب گردشگر است. شاهزاده اسماعیل معروف به بابا امان، نام این امام زاده است که مردم زیادی برای توسل به آن در ایام مختلف به پارک بابا امان مراجعه می کنند.
بابا امان - بجنورد
اکثر ساکنان استان خراسان شمالی از دو قوم کرمانج و ترک هستند. اما شهر بجنورد را می توان شهر کرمانج زبانان نامید، زیرا اغلب ساکنان آن را این قوم تشکیل می دهند. لباس سنتی بانوان کرمانج زبان، شِلوار کردی است که از یک پیراهن و دامن کوتاه تشکیل شده است. نوار دوزی های منحصر به فرد این لباس ها، از جمله ویژگی های بارز آنها محسوب می گردد. دَوکَلی (کله جوش) و فَتیر مَسکَه از جمله غذاهای محلی و معروف این منطقه است. قوشمه نوای محلی بجنورد است که به وسیله نی نواخته می شود. عروسی های این استان در اغلب اوقات نظیر گذشته و با رسم و رسومات محلی برگزار می شود. آبنبات یا شکر پنیر بجنورد معروف ترین سوغاتی این استان است که در طعم های متفاوتی نظیر هل، دارچینی، شکلاتی و غیره وجود دارد.

بجنورد
ادامه مطلب

راه های مواصلاتی این منطقه :

اگر در شهر بجنورد قرار دارید و قصد سفر به این پارک زیبا را دارید، از سمت میدان امام رضا (ع) به سمت بزرگراه بجنورد – شیروان حرکت کنید. بعد از گذشت سیزده کیلومتر، به یک بریدگی جهت دور زدن می رسید. زیرا پارک بابا امان در قسمت چپ جاده بجنورد به شیروان قرار دارد. همچنین اگر از مشهد به قصد سفر به استان خراسان شمالی وارد شدید، در ده کیلومتری بجنورد می توانید به راحتی از این پارک دیدن نمایید.
بابا امان - بجنورد

از آنجا که این تفرجگاه در خارج شهر و در کنار جاده اصلی قرار دارد، در فصولی که مسافرت ها افزایش می یابد، تعداد مسافرین زیادی در آن اسکان می یابند. اما ناوگان حمل و نقل اختصاصی برای آن وجود ندارد. در نتیجه برای رفتن به پارک بابا امان، باید از وسایل نقلیه شخصی استفاده کرد. اتوبوس های مسافر بری بجنورد – مشهد نیز می توانند افراد را به این محل منتقل کنند. استفاده از وسایل نقلیه سواری، نظیر تاکسی ها نیز گزینه بعدی محسوب می شود که هزینه بیشتری دارد. برای سفر به این تفرجگاه زیبا، حدود ١٠٠٠٠ تومان باید برای حمل و نقل با تاکسی باید هزینه کرد.
بابا امان - بجنورد

در داخل این پارک مراکز فروش زیادی وجود دارد که اغلب مواد خوراکی و حتی سوغاتی های استان خراسان شمالی را عرضه می کند. این فروشگاه ها با عرضه مناسب محصولات خود، به رونق کسب و کار این منطقه کمک زیادی می کنند. در بالای تپه ها و در میان درختان این پارک، مراکز زیادی نظیر رستوران، پارک کودک و متل قرار دارد. برای اقامت در این منطقه علاوه متل موجود در پارک، می توان از شیوه دیگری نیز استفاده کرد.
بابا امان - بجنورد

دو هتل در شهر بجنورد وجود دارد که می توان برای اسکان به آنها مراجعه کرد: هتل داریوش بجنورد و هتل نگین بجنورد. هتل داریوش در کیلومتر ٣ بجنورد قرار داشته و امکانات رفاهی مناسبی دارد. هزینه هر شب اقامت در این هتل برای یک نفر ٢١٨٠٠٠ تومان است. تنوع اتاق های این هتل، از جمله ویژگی های آن محسوب می گردد. وعده صبحانه در این هتل، به صورت رایگان است و در ازای سرو آن از مشتری هزینه ای دریافت نمی گردد. هتل نگین بجنورد در میدان امام رضا این شهر واقع گردیده است. فضای مناسب این هتل بسیار مورد توجه مسافرین قرار گرفته است. هزینه یک شب اسکان در این هتل برای یک فرد ١٤٣٠٠٠ تومان است و وعده صبحانه آن رایگان سرو می گردد. با توجه به اطلاعات فوق می توان از طریق رزرو آنلاین هتل، یکی از این دو هتل را رزرو نمود.

بهترین هتل های بجنورد کدام اند؟ عکس و جزئیات کامل
ادامه مطلب

3/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر