لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> پارک ناژوان اصفهان
پارک ناژوان اصفهان

پارک ناژوان اصفهان

اصفهان به عنوان یکی از شهرهای زیبا و پرطرفدار در میان گردشگران، هر ساله مملو از مسافرانی است که از داخل و خارج کشور خود را به این شهر می‌رسانند؛ از این رو رزرو هتل های اصفهان آن هم در ایام پرسفر به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. پارک جنگلی ناژوان اصفهان از معدود پارک‌هایی است که از گسترش مناطق شهری محفوظ مانده است. ناژوان از نام گیاهی از خانواده صنوبر گرفته ‌شده است. در این باغ فضاهایی مانند آشپزخانه، زمین‌بازی کودکان، پارک بادی و مسیر دوچرخه‌سواری در نظر گرفته‌ شده و اطراف آن به‌وسیله باغات کشاورزی، رودخانه زاینده ‌رود و بخشی از شهر احاطه ‌شده است. این پارک با داشتن پوشش سبز در کنار باغ پرندگان به‌ عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان شناخته‌ می شود.

معرفی پارک ناژوان اصفهان

پارک جنگلی ناژوان یکی از میراث‌های طبیعی غرب شهر اصفهان است. پارک بانوان ناژوان در کنار باغ پرندگان چون نگینی در شهر اصفهان خودنمایی می‌کند و مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت بانوان است. فضای اطراف و داخل پارک به سبب بخش‌های متمایزکننده با اقلیم معتدل‌تر نسبت به شهر اصفهان مکانی امن و آرام برای یک پیاده‌روی و ورزش صبحگاهی است. پارک جنگلی ناژوان از معدود پارک‌هایی است که در توسعه شهری ایمن مانده و به همین دلیل تسلی خاطری است نسبت به باغ‌هایی که در توسعه شهری از بین رفتند. این پارک مکان مناسبی برای دورهمی‌های گروهی و اردویی است به ‌نحوی‌ که فضای جنگلی این پارک با وجود ساختمان‌هایی که دارد در طول سال اسباب راحتی و فراغت ارگان‌های مختلف است و برای آن‌ها برنامه‌های ویژه مانند مسابقات دوچرخه‌سواری، بزرگداشت روز دختر و دهه کرامت در نظر می‌گیرد.
باغ بانوان ناژوان

آنچه در پارک شاهد آن خواهید بود

این پارک علاوه بر فضای جنگلی با آلاچیق‌های دلربایی که دارد، دارای کافه ‌تریا، عکاس خانه، ترامپلین، پارک بادی، زمین ماسه و دوچرخه‌ سواری نیز است. همچنین کلاس‌های آموزشی متعددی مانند آشپزی (مکان مناسبی برای پخت‌وپز یک دیزی سنگی و چای آتشی)، تربیت مختص کودکان و آموزش سلامت روحی و روانی خانم‌ها در حال رسمی شدن است.
باغ بانوان ناژوان

مسیر دسترسی و اقامت

به استان اصفهان که سفر می‌کنید، پس از رسیدن به شهر اصفهان و عبور از اتوبان شهید حبیب الهی، خیابان الفت پارک جنگلی ناژوان پذیرای همشهریان و گردشگران عزیز است. برای داشتن اقامت در این شهر، زیبا و پر رمز و راز می‌توانید برای رزرو هتل‌ آسمان اصفهان و هتل مجلل خواجو اصفهان در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کنید.
باغ بانوان ناژوان

از پارک بانوان ناژوان کجا بریم؟

باغ پرندگان

باغ پرندگا
مساحت این باغ 55 هزار مترمربع بوده و دارای 3500 قطعه پرنده از 200 نوع مختلف است که در غرب پل وحید توسط شهرداری اصفهان در بیشه ناژوان احداث‌ شده است. لازم به ذکر است بازدیدکنندگان برای دیدن از این باغ باید هزینه‌ای را جهت ورودی پرداخت کنند. نوع طراحی باغ پرندگان اصفهان در کشور بی‌نظیر است به‌ گونه‌ای که علاوه بر پاسخ به نیاز پرندگان، منظره‌های زیبایی را فراهم کرده است.
مسیر دسترسی: شهر اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت.
ساعت بازدید: 8 صبح الی 16:30

باغ ‌موزه پروانه ها

باغ‌موزه پروانه‌ها
مساحت این باغ‌ موزه 2000 مترمربع است که در آن بیشتر از 100 نوع گل و گیاه مانند فردوس، بنجامین‌ها، سیکاس، فیکوس، آگاو، بگونیا و غیره دیده می‌شود. علاوه بر این‌ گونه های مختلف از گل‌ها و گیاهان، 48 عدد قاب که در آن‌ها 2200 پروانه زیبا وجود دارد نیز به نمایش گذاشته‌ شده اند. زمان بازدید از باغ‌ موزه همه‌ روزه از ساعت 8:30 الی 19:30 است و برای بازدید از این باغ نیز باید هزینه‌ای تحت عنوان ورودی پرداخت نمود.
مسیر دسترسی: خیابان شهید حبیب‌اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک ناژوان.
ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت 9 صبح الی 19.
باغ بانوان ناژوان

تله سیژ

در تله سیژ که شبیه تلکه کابین است اما به ‌جای اتاقک از صندلی‌های ایمن استفاده ‌شده است شما می‌توانید یک مسیر تقریباً 2 هزار متری را بر بالای درختان پارک ناژوان که ارتفاع آن 24 متر است پرواز کنید. این تله سیژ دارای دو ایستگاه با امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان است که ایستگاه اول در ابتدای ورودی پارک ناژوان بوده و ایستگاه دوم در باغ پرندگان ناژوان و در جنوب رودخانه زاینده‌ رود قرار دارد.
مسیر دسترسی: خیابان شهید حبیب‌اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک ناژوان
ساعت بازدید: همه ‌روزه از ساعت 10 صبح الی 19

باغ خزندگان

در مجموعه باغ خزندگان پارک ناژوان، ویواریوم هایی (کوچک و بزرگ) برای رشد و نمو گیاهان و حیوانات وجود دارد. در این مکان انواع مختلفی از خزندگان سمی و نیمه سمی مانند مارها، تمساح و غیره دیده می‌شود و بازدیدکنندگان می‌بایست در بدو ورود هزینه‌ای را پرداخت نمایند.
مسیر دسترسی: شهر اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت
ساعت بازدید: همه ‌روزه از 8:30 صبح الی 21
باغ بانوان ناژوان

موزه صدف ها

یکی دیگر از جاذبه‌های اطراف پارک ناژوان اصفهان موزه صدف ها است که بازدید از آن می‌تواند برای بسیاری از افراد جالب توجه باشد. در این مجموعه بیش از 2000 نمونه از 800 نوع مختلف از صدف‌ها و جانوران دریایی نادر که شامل نرم‌تنان، خرچنگ‌های آب‌شور و نمونه‌های متفاوتی از خارپوستان سراسر دنیا، در 25 سال گردآوری ‌شده است
مسیر دسترسی: خیابان شهید حبیب‌اللهی، میدان سهروردی، جاده الفت
ساعت بازدید: همه‌روزه از 8:30 صبح الی 21

موزه صدف ها اصفهان

رستوران‌های اصفهان

همانطور که می‌دانید غذاهای محلی هر شهر و یا منطقه جزو از سرمایه‌های آن به حساب می‌آیند و نشان دهنده اصالت هر شهر هستند. اصفهان به‌ عنوان یکی از شهرهای ایران که مقصد گردشگری کشور و جهان شناخته‌ شده است هر ساله پذیرای شمار زیادی از گردشگران است به همین خاطر انواع رستوران‌های ایرانی (جم نشین، شب ‌نشین، خوان‌سالار) و فرنگی (هرمس، طهران) در آن قابل‌ مشاهده است.

آداب ‌و رسوم اصفهان

اصفهان به‌عنوان مهد فرهنگ و هنر دارای آداب ‌و رسوم خاص خود است. از مرسوم‌ترین آداب شهر اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

آتش‌ افروزی و جل جلانی

در شب‌های هفدهم تا نوزدهم دی‌ ماه کودکان شهر با تشکیل گروه‌هایی دریکی از تپه‌های روستا با سوزاندن هیزم و شعله‌های آن روستا را روشن می‌کنند؛ چون باور آن‌ها این است که روشنایی این آتش‌ افروزی اگر به درخت‌های میوه روستا برسد حتماً در آن سال ثمره باغات روستا افزایش پیدا می‌کند و موجب رونق روستای آن‌ها خواهد شد. گروه‌های دیگر به قبرستان می‌روند و سنگ‌های کوچک و بزرگ را جمع‌آوری می‌کنند به امید آنکه ثمره درختان باغ افزایش یابد بر شاخه درختان آویزان می‌نمایند.

ازدواج

آداب و رسوم اصفهان

مراسم ازدواج در شهر اصفهان جذابیت خاص خود را دارد. اگر خانواده دختر رضایت خود را ابراز کنند، داماد، خوانچه (شامل یک جلد قرآن، آیینه، شیرینی، حنا، دارچین، میخک، کندر، نمک، اسپند، تخم‌مرغ و…) را در شبی مبارک برای خانواده عروس می‌فرستد. در همین شب و موقع تحویل خوانچه قصیده‌ای در مدح ائمه اطهار و ذکر صلوات بر مراسم ازدواج طنین‌انداز می‌شود. در حضور خویشاوندان مراسم عقد برگزار می‌شود و یک نفر از خانم‌های حاضر با کشیدن ابریشم هفت‌ رنگ به سر عروس خانم و آقا داماد به‌وسیله سوزن خیاطی پیوند آن‌ها را ابدی می‌کند. صبح روز بعد دو خانم و دو نفر از آقایان که از وابستگان عروس و داماد هستند برای صرف چای و شیرینی، مردم را دعوت می‌کنند و یک خانم حلقه‌ای به دست عروس و کفشی را به‌ پای او می‌کند. مجلس سیمان سه روز بعد برگزار می‌شود و خانم‌ها در خانه عروس و آقایان در خانه داماد گرد هم می‌آیند و به شادی و سرور می‌پردازند.
بردن عروس در قالب مراسم زفاف ممکن است چند روز، ماه یا سال طول بکشد که در یک روز قبل از آن، آنان به آرایش عروس و داماد می‌پردازند تا مراسم حنابندان با شور و شادی برگزار شود. وقتی همه به خانه عروس رفتند، عروس از پدر و مادر خود خداحافظی می‌کند و به سمت خانه داماد راهی می‌شوند. در مقابل خانه داماد، عروس می‌ایستد تا داماد پاانداز را تقدیم او کند و با پرتاب چند سیب و انار به سمت عروس، او را به آغوش می‌کشد.

مراسم ماه محرم

محرم که فرا می‌رسد ساکنین اصفهان با سیاه‌ پوش کردن تکیه‌ها و حسینیه‌ها، مقدمات عزاداری را برای امام شهدا فراهم می‌کنند. در اصفهان هر محله دسته عزاداری، با نام آن محله شناخته می‌شود (چهارسو، طوقچی، لومبان). این دسته‌ها با رفتن به محله دیگر، مراسم عزاداری را برکنار یکدیگر برپا می‌کنند. در روز عاشورا همه دسته‌ها با جمع شدن در میدان امام عزاداری می‌کنند. خانم‌های اصفهان با جمع شدن در خانه زرگرباشی به ادای نذورات خود می‌پردازند. از بخش‌های مهم عزاداری ماه محرم در شهر اصفهان، سقا خوانی و تعزیه‌خوانی است که لوازم موردنیاز این بخش از نذورات ساکنین اصفهان است.
میناکاری

سوغات اصفهان

جذاب‌ترین بخش هر سفری خرید سوغات آن شهر است و با این اقدام وابستگانتان را در شیرینی سفرتان شریک می‌کنید. وقتی برای خرید سوغاتی در شهر اصفهان قدم برمی‌دارید تنوع سوغاتی این شهر در دسته خوراکی و صنایع‌ دستی بسیار است. برای مثال گز که در انواع مختلفی از آردی، سکه‌ای، برشی، انگشت‌پیچ و لقمه‌ای است و یا پولکی که در انواع پسته‌ای، نارگیلی، کنجدی، لیموعمانی، عسلی و زنجبیلی و نعنایی دیده می‌شود. از صنایع ‌دستی اصفهان میناکاری، خاتم‌کاری، پارچه قلمکار، ملیله سازی و آثار متعدد دیگری که می‌توانید در بازارهای اصفهان مشاهده و خرید کنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
تله سیژهای ایران
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر