لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> سفرهای پیشنهادی >> 10 مورد از معروف ترین بنا های تاریخی هند
10 مورد از معروف ترین بنا های تاریخی هند

10 مورد از معروف ترین بنا های تاریخی هند

از معابد باستانی در جنوب هند ، تا مجسمه های جذّاب ساخت گورکانی ها ، در اینجا لیستی از ده مورد از مشهورترین ساختمان ها و دیگر سازه های تاریخی هند برای شما تدارک دیده ایم. با معماری های چشمگیر و تاریخچه های بی مانندشان ، این بنا ها برای تکریم پیشینه و میراث پیچیده و عمیق هندوستان ساخته شده اند.

*نالاندا ، بیهار
با اینکه در حال حاضر تبدیل به مخروبه شده است ، ولی نالاندا در گذشته ( از 700 سال قبل از میلاد مسیح تا سال 1200 میلادی ) از مراکز آموزشی مترقّی دوران خود به حساب می آمده و دانش آموزان و پژوهشگران زیادی را از سر تا سر شبه قاره و حتّی از دوردست هایی مانند ؛ تبت ، چین ، کره و آسیای مرکزی به خود جذب می کرده است.

مخروبه های این مکتب خانه حدود 12 هکتار از زمین را فرا گرفته است ، ولیکن طبق تخمین های زده این بنا وسعت بسیار بیشتری در گذشته داشته است. تالار هایی برای عبادت ، کلاس های درس ، معابد و خوابگاه هایی برای بیش از 10 هزار دانش آموز و 2000 معلّم ، از فضا های موجود برای خدمت رسانی در این دانشگاه بوده است.
Vittala Temple Complex, Hampi, Karnataka

*مجموعه معابد ویتالا ، همپی ، کارناتاکا

شهر تاریخی معابد همپی ، در دوران اوج خود از بزرگ ترین و ثروتمند ترین شهر های جهان بوده است. امروزه ، این شهر از میراث جهانی یونسکو به حساب می آید و یکی از نقاط کلیدی جذب توریست برای هند به شمار می رود. واقع شده در ویرانه های ویجایاناگارا ( شهر پیروزی ) ، این شهر از سال 1336 تا 1646 میلادی ، پایتخت فرمانروایی حکومت ویجایاناگارا بوده است. در میان این مجموعه ی عظیمی که این ویرانه ها را تشکیل می دهد ، مقبره ویتالا شناخته شده تر می باشد و ارابه ی سنگی مشهور این شهر را به همراه ستون های موسیقی و مجسمه هایی زیبا ، در خود جای داده است. به همه ی علاقه مندان به تاریخ کهن جهان توصیه می شود که حداقل یک بار از این معبد حیرت بر انگیز دیدن کنند.
Konark Sun Temple, Orissa

*معبد خورشید کونارک ، اوریسا

این معبد چندین بار توسط منابع خبری مختلف ، به عنوان یکی از عجایب هفتگانه هند شمرده شده است. ساخته شده در 1255 سال پیش از میلاد مسیح ، این معبد شگفت انگیز به شکل یک ارابه ی عظیم الجثه ی تزئین شده ای ساخته شده است که دوازده جفت چرخ تراشیده شده از سنگ آن توسط 7 رأس اسب کشیده می شوند ، همانند الهه ی خورشید بودائیان سوریا. یک نکته ی تحسین برانگیز دیگر درباره ی این معبد ، این است که این بنا طوری طرّاحی شده است که اوّلین اشعه های نور طلوع خورشید ، دقیقاً بر دروازه ی اصلی آن می تابد.
Tawang Monastery, Arunachal Pradesh

*صومعه تاوانگ ، آروناچال پرادش

از نظر بزرگی ، رتبه ای اوّل را در هند و دومین را در جهان داراست. صومعه ی تاوانگ که در استان آروناچال پرادش قرار دارد ، در سال های 1680 و 1681 میلادی به درخواست دالای لامای پنجم ساخته شد. این بنا که در ارتفاع 10 هزار فوتی واقع شده است ، چشم انداز فوق العاده ای از رود تاوانگ و دامنه ی کوهستان های اطراف دارد. این عمارت سه طبقه ی با شکوه ، دارای جزئیات ساختاری بسیار قابل توجّه و رنگارنگ و هوشمندانه ای است و تصویر 18 فوتی بودای درون آن هم بسیار حیرت انگیز می باشد. این صومعه یک کتابخانه ی تحسین آمیز نیز دارد که شامل بعضی متون خطّی با ارزش باستانی است.
Makkah Masjid, Hyderabad, Telengana

*مسجد مکّه ، حیدر آباد ، تلنگانا

مسجد مکّه ، واقع در شهر حیدر آباد ، یکی از قدیمی ترین مسجد های کّل کشور می باشد و در قرن شانزدهم به دست ” محمّد قلی قطب شاه ” ساخته شده است. ستون اصلی این مسجد از آجر هایی ساخته شده که خاک آن از شهر مکّه ( مقدّس ترین شهر در اسلام ) تأمین شده است و دلیل نام گذاری این مسجد نیز از همین مسئله ریشه گرفته است . ساخت و ساز این بنا توسط 8000 کارگر انجام شده است و با اینکه محمّد قلی قطب شاه در زمان ساخت بنیان این مسجد حضور داشت ، این امپراطور ” آرانگزب ” بود که بعد از تصرف حیدر آباد ، ساخت آن را به پایان رساند.

Hawa Mahal, Jaipur, Rajasthan
*کاخ هوا محل ، جیپور ، راجستان

این بنای تاریخی پنج طبقه هرمی شکل یکی از جاذبه های اصلی شهر جیپور در استان راجستان به شمار می آید و دلیل اصلی ساخت آن این بوده که زنان خاندان سلطنت ، بدون آنکه لازم باشد که از خانه بیرون بیایند ، بتوانند فستیوال ها و جشن ها و زندگی عادی روزانه مردم را در خیابان ها تماشا کنند. در نمای این عمارت قرن هجدهمی از ماسه سنگ های قرمز و صورتی رنگ استفاده شده است و طراحّی پیچیده و خیره کننده ای دارد. اگر که قصد دارد از استان راجستان دیدن کنید ، اصلاً این بنا را از دست ندهید.
Taj Mahal, Agra, Uttar Pradesh

*تاج محل ، آگرا ، اوتار پرادش
تاج محل نه تنها یکی از شناخته شده ترین بنا های تاریخ هند و یکی از محل های میراث جهانی یونسکو بلکه یکی از عجایب هفتگانه جهان نیز به شمار می آید. ساخته شده در سال 1632 و به دستور شاه جهان ، پادشاه گورکانی ، این بنا به عنوان آرامگاهی برای همسرش ممتاز محل در نظر گرفته شد و امروزه تاج محل را به نمادی جهانی از عشق تبدیل کرده است.

این شاهکار معماری ساخته شده از مرمر سفید برّاق ، نمونه ای از بهترین آثار هنری عصر گورکانی ها و میراثی با ارزش برای هند شمرده می شود و هرساله 7 تا 8 میلیون بازدید کننده دارد.
Rani Ki Vav

* رانی کی واو

به عنوان یادبودی از همسر فقید خود ، ملکه ی قرن یازدهم هند این چاه پلّه دار را در شهر پاتان و در استان گوجارات ساخت. به طراحی موشکافانه و ظریف این شاهکار معماری می توان ساعت ها خیره شد. این چشمه ی مصنوعی به شکلی ساخته شده است که شبیه به یک معبد معکوس به نظر برسد. این کار برای برجسته شمردن اهمّیّت و پاک و مقدّس بودن آب انجام شده است. دیوار های کناره های آن نیز با مجسمه ها و دیگر آثار پیچیده ای مزین شده اند.

Brihadeeswarar Temple, Thanjavur, Tamil Nadu
*معبد بریهادیسوارار ، تانجاوور ، تامیل نادو
این پرستشگاه مشهور که در سال 1010 قبل از میلاد مسیح و در شهر تاریخی تانجاوور بنا شده ، به خدای دین بودا ، شیوا ، اختصاص داده شده است و از مراکز میراث جهانی یونسکو به شمار می رود.

یکی از پر جاذبه ترین نقاط استان تامیل نادو حساب می شود و گفته شده که از 60 هزار تن گرانیت درست شده است. این سازه ی شگفت انگیز شامل نقاشی های دیواری ، تابلو های آبرنگ و مجسمه هایی که زبردستانه ساخته و طرّاحی شده اند ، می شود. این معبد به طور همزمان می توانید طرفداران معماری ، هنر و تاریخ را محو خود کند.
Qutub Minar, Delhi

*قطب مینار ، دهلی

قطب مینار بلند ترین منار آجری در جهان حساب می شود. این برج 240 فوتی در اوایل قرن 13 میلادی توسط قطب الدّین آیباک ، بنیان گذار مسلمان قلمرو سلطنتی پیش از گورکانیان ، ساخته شده که در آن دوران بر اکثر نواحی شمال هندوستان حکومت می کرده است. آجر های این بنا با حکاکی هایی از جنس آهن و آیاتی از قرآن پوشیده شده اند. پیشنهاد می کنیم که فرصت بازدید از آن را از دست ندهید.
کشور هند، کشوری است سر تا سر شگفتی و زیبایی. از طبیعت زیبا و بی نظیرش تا آثار باستانی هند همگی عامل جذی تمامی توریستان است.
تاریخ هند کتابی پربار و پر از رمز و راز است که تنها با دیدار از این آثار باستانی بی نظیر دست یافتنی است. مقبره و نیایشگاه ها، همه و همه تاریخ هزاران سال سرنوش را در دلشان جای داده اند. همین شگفتی هاست که هر ماجراجویی را به این خطه می کشاند تا از راز های سر به مهرش پرده برداری کند. در این مقاله تنها با مرور بر 10 مکان شگفت انگیز کشور هند با شما بودیم اما این اعداد بی شک بیشتر خواهند بود.

4.9/5 - (20 امتیاز)
بهترین غذاهای هندی در مناطق مختلف
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر