لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> مسجد خضر زنده در دل سنندج
مسجد خضر زنده  در دل سنندج

مسجد خضر زنده در دل سنندج

مقدمه

احتمالا در مورد حضرت خضر که به خضر زنده معروف است شنیده اید. ایشان پیامبری از پیامبران الهی بودند که به هر مکان سفر می کردند با خود آبادانی و سرسبزی و شادابی به همراه می بردند و آن مکان را تقدس هدیه می دادند. یکی از این مکان های مقدس، در شهر زیبای سنندج قرار دارد. مکانی که هنوز با گذشت زمان سرسبزی خود را با تمام وجود حفظ کرده و چیزی از آن کاسته نشده، چه بسا بسیار بر آن افزوده گشته است.
یک مکان تفریحی بی نظیر با آبی گوارا، چشم اندازی زیبا و مسجدی رعنا که بر دامنه ی کوه آبیدر بزرگ جا خوش کرده است. مسجدی که با گشودن دربی آبی، با نورانیتی وصف ناپذیر آرامشی مطلق بر لوح دل آدمی نگارش می کند. مسجدی که محرابش تقارنی دل نشین و فضای تنفسش حالی عجیب دارد. با این اوصاف گردش در این مکان زیبا هم سیر است و هم سیاحت.

محراب مسجد خضر زنده

معرفی کلی
منطقه ی خضر زنده که در زبان کردی از آن تحت عنوان «خیرزنه» یاد می شود یک مکان تفریحی بکر است که به سبب وجود مسجد روح انگیزش گردش در آن هم سیر است و هم سیاحت و علاقه مندان علاوه بر گردش به زیارت قدمگاه حضرت خضر هم می پردازند. این مکان خوش آب و هوا در قلب شهر سنندج از استان کردستان واقع شده است و در نزد شهروندان سنندجی از جایگاه بسیار والایی برخوردار است.
شاید به جرأت بتوان گفت هیچ فرد بومی نیست که حداقل برای یکبار هم که شده از این مکان بی نظیر دیدن نکرده باشد چون که ورود به آن علاوه بر اینکه خاطره ی شیرین یک گردش روزانه را در کلبه ی ذهن می سازد حال دل را هم به شدت خوب می کند. معمولا خانواده ها به صورت دسته جمعی و در تعطیلات آخر هفته برای گردش به این مکان زیبا پناه می آورند تا هم جسمشان را صفا دهند و هم روحشان را سیقل بخشند.
درخت های تنومند اطراف خضر زنده

درخت های تنومند اطراف خضر زنده

درخت های تنومند قدیمی، حوضچه های پرآب، آبی گوارا که زلالیت را به تمامیت دارد و به عقیده ی مردم بومی شفابخش هم هست، مناظر طبیعی بی نظیر و مسجدی واقعا دلپذیر که روح آدمی را سیقل می دهد. مسیری پر پیچ و خم اما رهرو که میزبان قدم علاقه مندان به پیاده روی و کوه نوردی است. مسیری کاملا بکر با تپه های سرسبز اطراف، باغ های شاداب و مراتع فراوان، اینها تنها بخشی از جذابیت های نظرگاه خضر زنده است که در قالب کلام بیان می شود.
نمای بیرونی مسجد خضر زنده

نمای بیرونی مسجد خضر زنده

تاریخچه
خضر زنده یا بهتر بگوییم حضرت خضر علیه السلام با توجه به فرمایش خداوند در آیه 65 سوره ی مبارکه کهف از قرآن کریم صاحب دانشی از جالب پروردگار خود بوده است. طبق آیات 66 تا 82 از همین سوره، حضرت موسی در سفری با ایشان همراه می شود و کارهایی را از ایشان می بیند که به ظاهر شایسته نیست اما در باطن رازی در دل نهفته دارد و بهترین کار ممکن است.
حضرت خضر که پیامبری از پیامبران الهی بوده است به خاطر یکتاپرستی اش از سرزمین خود تبعید می شود و از آن پس هیچ کس محل زندگی ایشان را نمی داند، فقط به هر مکان که پا می گذارد آنجا را طراوت و سرزندگی و تقدس می بخشد. تا کنون کسی از فوت ایشان خبر نداده است و شاید به همین دلیل است که ایشان را خضر زنده می نامند، شاید هم به دلیل آبادانی ابدی مکان های توقفشان باشد.

تعداد این مکان های خوش آب و هوا و مقدس کم نیست. مردم تمام آن ها را تحت یک نام و آن هم «خضر زنده » می شناسند. یکی از معروف ترین آن ها در شهر زیبای سنندج قرار دارد که در نزد مردم از قداست و احترام خاصی برخوردار است. قدمت این مکان همان طور که اشاره شد به زمان حضرت موسی بر می گردد و تا امروز در کمال تعجب محفوظ مانده است.

اطلاعات جغرافیایی و شرایط اقلیمی منطقه
خضر زنده یک مکان تفریحی سیاحتی است که بر دامنه ی کوه بلند قامت آبیدر در شهر سنندج از استان کردستان در غرب کشور ایران قرار دارد. کوه آبیدر با قامتی به بلندای 2550 متر تفرج گاه مناسبی برای گردشگران و علاقه مندان به کوهنوردی است که از جاذبه های طبیعی بسیاری برخوردار است که خضر زنده تنها یکی از این جاذبه های طبیعی است که البته با فراهم شدن یک سری امکانات رفاهی در آن آماده ی پذیرایی از گردشگران شده است.
مردم بومی که کرد زبان اند خضر زنده را «خیرزنه» می خوانند و برای آن ارزش و احترام خاصی قائل اند. تنها خود خضر زنده نیست که محل تفریح و گردش است بلکه مسیر رسیدن به آن نیز از مراتع سرسبز، تپه های بلند و کوتاه، چشم اندازی زیبا و باغ هایی شاداب برخوردار است. گردشگران بیشتر در فصول خوش آب و هوای سال مانند بهار و تابستان به سمت خضر زنده روی می آورند، اما کوه نوردانی هم هستند که زیبایی پاییز و زمستان را از دست نمی دهند و پا بر جاده ی خضر زنده می گذارند. چهره ی پوشیده از برف خضر زنده در فصل زمستان واقعا دیدنی است.

راه های رسیدن به خضر زنده
برای رسیدن به منطقه ی زیبای خضر زنده و مسجد دلربای آن بایستی به سمت شهرستان سنندج از استان کردستان در غرب کشور ایران سفر کنید. سپس به میدان معروف گاز که خود یکی از جاهای دیدنی سنندج است بروید. میدانی که شلعه ی آتش در بالای آن قد برافراشته در حالی که آب از اطراف آن فرو می ریزد. جاده ی منتهی به خضر زنده در سمت راست این میدان در ابتدای تفرجگاه آبیدر بزرگ قرار دارد. جاده ای خاکی که از همان ابتدای کار بکر بودن منطقه را نشان می دهد و طولی به اندازه ی حدودا دو کیلومتر دارد. البته این راه جاده ی ماشین روی منطقه است. چنانچه کسی بخواهد از مسیر دیگری به خضر زنده برسد می تواند پا بر دل کوه آبیدر بگذارد و خود را به خضر زنده برساند که معمولا کوه نوردان این شیوه ی رسیدن را انتخاب می کنند.
شیوه اقامت در جوار خضر زنده
معمولا افرادی که به نیت لذت بردن روحشان از فضای مسجد گیرا و جسمشان از طبیعت زیبا و آب شفا به خضر زنده می روند بعد از صرف شام در تاریکی هوا در جوار روشنایی منورها برای خواب به داخل شهر باز می گردند. بعد از یک روز تنفس اکسیژن خالص در دامنه ی یک کوه بلند قامت، خواب واقعا می چسبد. آن هم خواب در یک هتل مجلل که از قبل رزرو شده و شماره اتاق مشخص گشته است. خوشبختانه از خضر زنده تا یکی از هتل های سنندج به نام «شادی» و یا هتل سه ستاره ی «جهانگردی» سنندج که امکان رزرو آنلاین هم دارند راه زیادی در پیش نیست چون هر دو هتل در ورودی اصلی شهر از طرف غرب قرار دارند و این دو ستاره ی شهر با فاصله حدودا پانصد متر از هم می درخشند. می توان با اقامت در هر یک از این دو هتل علاوه بر جای خواب خوب و غذاهای لذیذ رستوران ها از سایر امکانات آن ها مانند مجموعه های ورزشی و استخر و سونا و جکوزی و … لذت برد و پایانی بسیار شیرین برای داستان یک روز گردش عالی در یک مکان فوق العاده را به بهترین شکل ممکن رقم زد.
هتل چهارستاره شادی سنندج
هتل چهارستاره شادی سنندج

عمارت مشیر دیوان و عمارت آصف در سنندج
ادامه مطلب

هتل سه ستاره جهانگردی سنندج

هتل سه ستاره جهانگردی سنندج

هزینه های سفر به خضر زنده و بازدید از آن
هزینه رفتن به این طبیعت بکر، زیبا، دل انگیز، روحانی، مقدس و مملوء از اکسیژن خالص بستگی به مبدا حرکت گردشگر دارد و با توجه به انتخاب هواپیما، اتوبوس، ماشین شخصی و … کاملا متفاوت است. بعد از رسیدن به شهر سنندج و رفتن به ابتدای جاده ی اصلی خضر زنده چنانچه جاده را پیاده طی کنید مستلزم پرداخت هیچ هزینه ای نیستید اما اگر با خودروی شخصی بروید تنها هزینه ای که متحمل می شوید هزینه ی سوخت است! چون در این سبز سرزنده بابت ورودی و پارک ماشین هیچ هزینه ای دریافت نمی شود. علاوه بر پیاده روی و خودروی شخصی می توان از مینی بوس، ماشین دربست و آژانس هم برای عبور از جاده ی اصلی خضر زنده و رسیدن به این بهشت کوچک زمین استفاده کرد که هزینه ی استفاده از هر یک از این ها با دیگری تفاوت دارد.
هزینه بعدی هزینه ی خوراک است. در طبیعت بکر و شاد خضر زنده خبری از مغازه و رستوران و حتی غذاخوری نیست و در آنجا تنها شمایید و سایر گردشگران و طبیعتی که با زبان بی زبانی با شما سخن می گوید. لذا بایستی قبل از طی جاده اصلی منتهی به خضر زنده، خوراک و مایحتاج مورد نظر خود را تهیه کنید و به همراه داشته باشید که باز هزینه ی آن بسته به انتخاب شما تعیین می شود.
در خضر زنده سکوهایی برای گردشگران ساخته شده که جای مناسبی برای استراحت و لذت بردن از مناظر اطراف است، سکوهایی که بابت استفاده از آن متحمل پرداخت هیچ هزینه ای نیستید. در حالی که بر این سکوها استراحت می کنید و از تماشای مناظر اطراف لذت می برید سقف شما آسمان، زیراندازتان سنگ فرش، سایبانتان سایه درختان و آنچه صدای سکوت را می شکند نوای آبی است که به شکل فواره از حوضچه ها خارج می شود. آبی کاملا طبیعی که از دل سخاوتمند طبیعت جاری می شود و طعم واقعی آب را به شما ارزانی می دارد. علاوه بر این سکوها آلاچیق های زیبایی هم وجود دارند که دارای طرح چوبی اند و زیبایی منطقه را دو چندان کرده اند.

سد قشلاق سنندج
ادامه مطلب

3/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر