لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معبد هندوها در بندرعباس؛ پیوند فرهنگی مردمان هند و ایران
معبد هندوها  در بندرعباس؛ پیوند فرهنگی مردمان هند و ایران

معبد هندوها در بندرعباس؛ پیوند فرهنگی مردمان هند و ایران

استان هرمزگان، سکونتگاه کهن اولین اجتماعات انسانی با تنوع بی نظیری از اقوام و نژاد های مختلف، همواره در طول تاریخ پذیرای فرهنگ های گوناگون با قومیت های متنوع از جمله فارس ها، عرب ها، اتباع آفریقایی و پرتغالی، اهالی حاشیه خلیج فارس، بلوچ ها و هندی ها بوده است؛ معبد بت گوران یا معبد هندوها در بندر عباس تاییدی است بر آنکه فرهنگ های گوناگون در این شهر ضمن همزیستی مثال زدنی، سبک زندگی ای مملو از غذاهای بی نظیر و صنایع دستی متنوع دارند. بندر عباس با پاساژها، رستوران های شیک و باکیفیت و ساحل زیبای خلیج فارس به یکی از پر طرفدارترین مقاصد برای گردشگران تبدیل شده است به گونه ای که رزرو بهترین هتل های بندرعباس مانند هتل هرمز و هتل هما در ایام پرسفر به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. اگر قصد سفر به این شهر را دارید حتما به صورت آنلاین، محل اقامتتان را رزرو نمایید تا در این شهر برای اسکان با مشکل روبه‌رو نشوید.

تجمع بی نظیر اقوام در هرمزگان، هویت های نوینی مانند بندری و مینابی را شکل داده و جمعیت این استان ساختار فرهنگی خاصی را با شاخص های میهمان نوازی، تلاش و کوشش، خونگرم بودن و خوشگذران دارا است. وقتی به این استان و به ویژه شهر بندر عباس سفر کنید بسیار به شما خوش می گذرد و تجربیاتی را کسب می نمایید که به طور معمول در زندگی روزمره مشابه آن را نمی توانید بیابید. گویش مردم این خطه از کشورمان با نام جنوبی و یا بندری شناخته می شود ولی در اصل به فارسی میانه صحبت می کنند. البته در بخش هایی از این استان بلوچی و عربی نیز تکلم می شود و پیوندهایی نیز با زبان مردمان لارستان و فارس دارند.

در کل گویش ساکنین بومی لهجه ای گرم، خوش لحن و شادی را ایجاد کرده است که اگر ریزه کاری هایش را یاد بگیرید بر حلاوت آن هزاران بار افزوده خواهد شد؛ زیرا گاهی یک کلمه در میان صحبت ها می تواند چنان شیرین و به موقع باشد که ممکن است مدت ها به تکیه کلامتان تبدیل گردد. مطمئنا هسته اصلی شکل گیری شهر بندرعباس وجود خلیج فارس و اسکله های اطراف آن است که این شهر را به یکی از مراکز اصلی تجارت و دادوستد تبدیل کرده است. وجود تنگه هرمز و دریای عمان این شهر را به شاهراه جهانی حمل و نقل به ویژه در زمینه صادرات مواد نفتی تبدیل کرده است و خود نیز دارای پالایشگاه های عظیم نفتی می باشد.

اقلیم و آب و هوای بندرعباس

قرار گرفتن در خط استوا و در کنار دریا این شهر را به یکی از گرم ترین شهرهای ایران و حتی جهان تبدیل نموده است و رطوبت بالای 60 درصد در فصل گرم سال که از اواسط اسفند تا اواخر مهر است تجربه ای متفاوت را ایجاد می کند. وجود پاساژهای چند منظوره بی شمار و لوکس که تهویه مطبوع دارند می توانند مکان مناسبی برای شما در طول روز باشند و هنگام غروب تا انتهای شب هوا خنک تر است و می توان از این زمان برای تفریح در کنار دریا و خرید از بازار های سنتی بندرعباس استفاده کرد. بهترین فصل سفر به این شهر از اواسط آبان تا نیمه های اسفند است که هوای بهاری است و باران های موسمی و خروش موج های جوشان خلیج فارس تجربه ای به غایت لذت بخش را برایتان رقم خواهد زد.
معبد هندو ها

اقتصاد این شهر علاوه بر تجارت بر پایه صید محصولات دریایی و وجود صنایع سنگین از جمله فولاد، آلومینیوم، کشتی سازی و امور نظامی در نیروی دریایی معطوف می گردد و کشاورزی این استان را با خرما، مرکبات، سبزیجات، میوه های استوایی و به ویژه لیمو ترش می شناسند. استان هرمزگان با استان های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان از به صورت زمینی وصل است و اگر از این استان ها به این شهر می روید بهترین وسیله نقلیه اتوبوس می باشد. شهر بندرعباس از طریق راه آهن به سراسر کشور مرتبط است و بهترین شیوه سفر به این شهر استفاده از قطار است. توصیه می شود اگر خانوادگی سفر می کنید و برایتان زمان در اولویت نیست حتما با قطار به بندرعباس سفر کنید و مطمئن باشید تجربه ای به یاد ماندنی خواهد بود.
معبد هندو ها

مردم این شهر زندگی خود را از تنوع فرهنگی به ارث برده اند. لباس های زرباف با رنگ های بسیار روشن وشاد برای بانوان و لباس های بلوچی و عربی برای مردان موید این نکته است و نشان می دهد شادی و تکثرگرایی فکری و آزاد اندیشی بخشی از آداب مردمان این قسمت از کشور باشد؛ همچنین مراسمات این مردم از هند و آفریقا تا شرق و غرب را در برگرفته و ساز و آهنگ، رقص و آواز بسیار خاص بوده و گردشگری در این شهر را به همان تندی و آتشینی خواهید یافت که در ظرف های خوشرنگ، غذاهای متنوع و پر ادویه شان می یابید. همین امر موجب شده تا نشانه هایی از فرهنگ های گوناگون در بندرعباس بیابید.
معبد هندوها یا پرستشگاه بت گوران را می توان یکی از همین نشانه ها دانست و یقین داشت که احترام به ادیان و عقاید در این شهر سنتی دیرینه و استوار بوده است. شما می توانید از مسیر خیابان امام خمینی (ره)، در مقابل بازار روز که مسیری بسیار سر راست است به این محل دسترسی پیدا کنید. این معبد در سال 1210 در زمانی که حضور تاجران و کارگران هندی در شهر بندرعباس بسیار بود توسط یک تاجر هندی بنا گردید و هر روزه از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر برای بازدید عموم باز است.لازم به ذکر است برای بازدید از این مکان هزینه ای به عنوان ورودی دریافت خواهد شد..

ویژگی های معماری معبد هندو ها

معبد هندوها به عنوان پرستشگاه هندوها یکی از آثار تاریخی شهر بندرعباس است که از جذابیت های ویژه ای برخوردار بوده و توسط تاجران و کارگران بامهارت هندی و هدایای آن ها در دوران حکمرانی محمد حسن خان سعد الملک ساخته شد. به حیاط این بنا که وارد شوید یک بنا با گنبدی بزرگ می بینید و در ورودی ساختمان اصلی یک اتاق مربع شکل قرار دارد که طاقچه هایی در اطراف آن بنا شده است. این سالن با راهروهایی که دارای حجره هایی برای طلاب است احاطه شده و در داخل طاقچه ها نقاشی هایی با مضامین مذهبی در آیین برهمن دیده می شود که با اهمیت ترین آن ها را می توان تصویری از کریشنا خدای فلوت زن در این آیین دانست. راه پله مارپیچی در راهروی غربی وجود دارد که به پشت بام معبد می رسد و در آن نورگیرهایی تعبیه شده است و اطراف راه پله دیواره های پس رونده به فضای گنبد ختم می شود که در آن سازه های ذوزنقه ای و نمادهایی از این آیین دیده می شود.
معبد هندو ها
برجک حول میله بزرگی که نماد تلاقی زمین و آسمان است در اطراف این گنبد وجود دارد و این برجک ها هر کدام نماینده نماد خاصی در آیین هندو می باشند که اعتقادات و فلسفه ای را در این دین نمایندگی می کنند. این گنبد با همه گنبدهایی که در ایران وجود دارند فرق می کند و دلیل آن نوع معماری خاصی است که از کشور هند و معماران این کشور تاثیر گرفته است. این بنا دارای اهمیت خاصی در کشورمان است زیرا پیوند تاریخی با مردمان کشور هند برقرار می نماید . با اینکه در هند معابد به صورت سنگی بنا می شوند اما معبد بت گوران در ایران از ساروج، گل و سنگ های مرجانی ساخته شده است. سازنده این معبد فردی ثروتمند از تاجران هندی بوده که در سال 1334 ایران را ترک نمود. البته بت هایی که در طاقچه های این بنا قرار داشتند را به همراه خود از ایران خارج نمودند و این بنا بعدها بارها تخریب شد و در معرض آب و هوای گرم و مرطوب قرار گرفت اما به همت سازمان میراث فرهنگی در چندین مرحله ترمیم گردید و به عنوان آثار تاریخی از آن نگهداری می شود.

معبد هندوها در بندرعباس

صنایع دستی کاربردی به وسعت زندگی روزمره

در شهر بندرعباس صنایع دستی فقط جنبه تزئینی یا پر کردن فروشگاه های صنایع دستی را ندارند و در واقع صنایع دستی این شهر عجین شده با زندگی روزمره مردم است. زندگی در این شهر بر پایه سنت های به جا مانده از گذشتگان است و همین امر موجب شده تا بندرعباس به یک گالری زنده صنایع دستی تبدیل شود. شما می توانید با خرید این وسایل کاربردی هم هوشمندانه سفر کنید و هم دست پر به خانه برگردید. در خانه های این شهر به راحتی حصیرها و بادبزن ها کاربرد دارند، ناندانی های حصیری با ظروف سفالی جزو سرویس وسایل نو عروسان هستند و قلیان را از روی طاقچه جلوی میهمان می گذارند و در گلدانی که ماه پیش لعاب زده اند گلی زیبا کاشته اند؛ بانوان همان لباس هایی که تزییناتش را به عنوان سرگرمی و با نام های گلابتون و خوس با نخ های براق رنگی می بافند را به تن دارند.

خرسک و جاجیم رنگ، روشنی و گرمی بی همتا به فضای خانه ها بخشیده و ظرف میوه، سینی و قابلمه از سفال ساخته شده است در حالی که درب آن حصیری است و تا پارسال برگ های درخت خرمای وسط حیاط بوده اند. خوس دوزی، بادله دوزی، سوزن دوزی، خرسک بافی، حصیر بافی، سفالگری، قاليبافی، شيريکی پيچ، چنته بافی، صنايع دستی دريايی و چادرشب بافی ازجمله صنایعی هستند که دست شما را برای سوغاتی خریدن خالی نخواهند گذاشت. هرچند که اگر سری به بازار ماهی فروش ها بزنید و کیفیت و تنوع محصولات دریایی را ببینید دیگر هیچ پولی را صرف خرید چیز دیگری نخواهید کرد.

معبد هندوها در بندرعباس

غذاهای جنوبی؛ رقص طعم ها در حس چشایی

اگر بگوییم اصلی ترین جاذبه گردشگری شهر بندر عباس غذاها و خوراک های جنوبی است که به سبک شهرهای جنوب هند با محصولات دریایی مانند ماهی، میگو و چاشنی های تند و ادویه دار درست شده اند سخن گزافی نگفته ایم. چلو ماهی یا هواری که از ماهی، میگو و اسکلت ماهی های بزرگ تهیه می شود تا ترشی انبه جشنواره طعم ها را برایتان رقم خواهد زد . لازم به یاد آوری است غذاهایی مانند موفلک شما را تا شمال آفریقا می برد و برنج دیشو که طعم شیرین خرما را با طعم ماهی می آمیزد. مهیاوه و ساروغ بر روی نان داغ طعم تند دریا را به شما هدیه می دهند و بلالیت که غذایی برای صبحانه است را می توان از غذاهای این شهر دانست. البته قلیه میگو و ماهی و انواع کباب های دریایی را نباید از قلم انداخت ضمن اینکه با رزرو هتل می توانید از شاه میگو، لابستر، هشت پا و غذاهای لوکس دریایی که در هتل های مجلل این شهر سرو می شوند استفاده نمایید و این هتل ها پیشنهادات ویژه ای برای آنان که طرفدار دریا و نعمت های بی شمارش هستند ارائه می کنند.

یکی از رستوران هایی که با فضای دلپذیر و تحویل سریع غذا بهترین های غذاهای محلی را به شما ارائه می کند رستوران بادگیران است که بشقاب دریایی اش بسیار طرفدار دارد. رستوران سنتی فانوس بندر را برای فست فود هایی که از غذاهای دریایی درست شده اند انتخاب کنید و تا سواحل ایتالیا و اسپانیا سفری زمینی بر سر میز شام داشته باشید. اگر به دنبال طعم غذاهای لوکس و چشم نواز و البته خوش طعم هستید سری به رستوران سامکو بزنید. در رستوران امپراطور در حالیکه به موسیقی زنده بندری گوش می کنید از سوخاری های بی نظیر دریایی به همراه سیب زمینی و سالاد لذت ببرید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
شهر های دیدنی استان هرمزگان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر