لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> 5 بیماری عجیب كه امكان دارد در طول مسافرت به آنها مبتلا شوید
5 بیماری عجیب كه امكان دارد در طول مسافرت به آنها مبتلا شوید

5 بیماری عجیب كه امكان دارد در طول مسافرت به آنها مبتلا شوید

از مسافری كه در هواپیما در ردیف پشت سر شما نشسته و در حال هك كردن اطلاعات شماست گرفته تا تكه های یخ موجود در مناطق استوایی، تنها سوغاتی ها و یادگاری هایی نیستند كه مسافران با خود به خانه می آورند. این احتمال برای شما وجود دارد كه به هنگام برگشت به خانه به یكی از بیماری های عجیب و غیرعادی زیر مبتلا شده باشید.
بیماری های عجیبی كه احتمالا در طول سفر به آنها مبتلا شوید
اینكه پس از بازگشت از مسافرت به یك سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا شده باشید، چیزی عجیب و غیرعادی نیست، اما این بدترین اتفاقی نیست كه می تواند رخ دهد. این بیماری های عجیب كه در مورد آنها در ادامه خواهید خواند، باعث خواهند شد كه آرزو كنید بزرگترین مسئله ای كه به خاطرش شكایت می كنید، استفاده از دسته مشترك صندلی در هواپیما باشد.
مریضی
– فراموشی مسافر: فراموشی فراگیر گذرا

علائم: در مكانی از خواب بیدار می شوید كه اصلاً نمی توانید به خاطر بیاورید كه چگونه به آنجا آمده اید یا اینكه اصلاً چه كسی هستید.
چگونه این اتفاق رخ می دهد: دانشمندان هنوز نمی توانند نظر قطعی در این مورد ارائه نمایند. از هر 100000 نفر، ‌حدوداً 3 الی 10 نفر به این بیماری مبتلا می گردند و نتایج یك كار پژوهشی در سال 2006 نشان داد كه 96 درصد از موارد ابتلا در سنین بین 51 تا 80 سال مشاهده می شوند كه سهم زنان و مردان از این نتایج تقریباً برابر است. دانشمندان دریافتند كه این بیماری در كسانی كه به میگرن مبتلا بوده و مستعد ابتلا به بیماری های قلبی هستند، بالاتر است.

چگونگی پیشگیری از آن: شاید خودِ مسافرت نباشد كه باعث بروز این بیماری می شود، بلكه دلیل ابتلا مواردی است كه افراد به خاطر فرار از آنها سعی می كنند به مسافرت بروند – مانند درگیری ها و دعواهای داخل خانه و محل كار یا فشارهای مالی. همچنین می تواند به علت مصرف داروی تریازولام (كه اغلب به خاطر كاهش اثرات اختلاف زمان بین مبدأ و مقصد از آن استفاده می شود) باشد، گزارشاتی هم در رابطه با ابتلا به بیماری فراموشی فراگیر گذرا در بین افرادی كه به مدت طولانی از داروهای خواب آور استفاده می كنند، به چشم می خورد.

– پشیمانی شناگران: شیستوزمیازیس یا تب حلزونی
علائم:
جوش و خارش پوستی اولین علائم قابل بیان به هنگام ابتلا به این بیماری است. زمانیكه علائم مذكور با تب، لرز، سرفه یا درد عضلات همراه بود، آن را جدی بگیرید.
چگونه این اتفاق رخ می دهد: استخر یا بركه آبی را می بینید كه به نظر دلچسب و طراوت بخش است و بدون اینكه لحظه ای فكر كنید، وارد آن می شوید. نباید این كار را می كردید. بیماری تب حلزونی زمانی به وجود می آید كه خود را در معرض آب آلوده قرار دهید (مانند رودخانه ها، دریاچه ها، بركه ها).

چگونگی پیشگیری از آن: این بیماری عجیب و غریب در نواحی خاصی از افریقا، خاورمیانه، امریكای جنوبی، آسیا و منطقه كارائیب شایع است. پیش از عزیمت،‌ با دكتر خود در رابطه با برنامه سفرتان صحبتی داشته باشید. هیچگونه درمان پیشگیرانه ای برای این بیماری وجود ندارد، اما درمان سریع به محض برگشت می تواند باعث بهبودی عظیمی گردد. البته این را در نظر داشته باشید كه هنوز هم بهتر است برای شنا از استخر آب یا اقیانوس استفاده نمائید.
Hookworm

– كابوس های پای پیاده: كرم قلابدار
علائم:
خارش پا یا دردهای ناشی از تاول، علائمی از وجود مشكل هستند. فرض می كنیم كه به یك منطقه استوایی سفر كرده اید، احتمالاً علائمی كه گفته شد با دردها یا خارش های ناشی از گزیدگی توسط حشرات اشتباه گرفته می شوند – اما ورم هایی كه اندكی بعد به وجود می آیند، آشكارا نشانگر این بیماری هستند.
چگونه این اتفاق رخ می دهد: پیاده روی با پاهای پیاده بر روی ساحل می تواند منجر به پشیمانی شما شود. حشره كرم قلابدار در داخل شن زندگی می كند و در حین اینكه قدم می زنید، پوست شما را سوراخ می كند. خبر خوب این است كه به محض تشخیص، در طی یك تا سه روز قابل درمان است. خبر بد؟ كرم هایی وارد پاهای شما شده و مسلماً دچار بیماری شده اید كه نمی توان آن را پنهان نمود.

چگونگی پیشگیری از آن: با دمپایی های انگشتی بر روی ساحل قدم گذاشته و از تماس مستقیم پوست با نواحی كه ممكن است حاوی این نوع حشرات باشند، خودداری نمائید.
African Trypanosomiasis

– بیماری خواب آلودگی: تریپازونومیاز افریقایی
علائم:
علی رغم اسم مستعار آن، بیماری مزبور در حقیقت چرخه های خواب را در صورتیكه وارد مرحله دوم آن شود، مختل می نماید. علائم اولیه به احتمال زیاد شامل تب، خارش، درد مفصل و سردرد می باشند.
چگونه این اتفاق رخ می دهد: قربانیان از طریق گزیدگی توسط یك نوع مگس خاص ناقل این بیماری به نام تسِت دچار آن می شوند. تریپازونومیاز در حقیقت نوعی انگل است؛ گزیدگی مگس به سادگی منجر به انتقال این بیماری می شود. وجود این مگس ها در منطقه جنوبی صحرای افریقا عادی است. در صورتیكه بیماری تریپازونومیاز افریقایی معالجه نگردد، می تواند باعث بروز آسیب های عصبی جبران ناپذیر و یا حتی مرگ گردد.
چگونگی پیشگیری از آن: از یكی از انواع روش های پیشگیری از گزیدگی توسط مگس استفاده نمائید. اسپری های دی ای ای تی (ضدحشره) و لباس های با رنگ روشن می تواند از این امر جلوگیری به عمل آورند.

اما حتی پیراهن های آستین بلند و شلوار نیز ممكن است در صورتی كه از حداقل مواد پارچه ای با وزن متعادل تولید نشده باشند، كافی نباشند؛ مگس می تواند از روی لباس نازك نیش بزند.
Ciguatera

– خوراكی های ماهی: سیگواترا – مسمومیت ناشی از خوردن ماهی
علائم:
پس از چند ساعت از خوردن ماهی، به وجود این بیماری پی خواهید برد. حالت تهوع، استفراغ و اسهال برخی از معمولی ترین اثرات جانبی آن هستند. اما می تواند از این هم بدتر شود: مشكلات عصبی مانند دندان درد و تاری دید از دیگر علائم آن می باشند.
چگونه این اتفاق رخ می دهد: در كنار اقیانوس هستید، بنابراین بهترین غذا برای خوردن، ماهی تازه است. علاقه مند به خوردن ماهی گروپر، ماهی خاردار، ماهی خاویاری و ماهی سرخو هستید، مگه نه؟ آنچه شما نمی دانید این است كه در حال خوردن جانداران میكروسكوپی سمی هستید كه در اطراف صخره های مرجانی زندگی می كنند. خطر این بیماری در ماهی های دریای كارائیب و اقیانوس های آرام و هند در بالاترین میزان خود قرار دارد.
چگونگی پیشگیری از آن: متأسفانه، هیچ گونه بو یا نشانه بصری قابل بیانی به منظور كمك به جلوگیری از بروز خطرات وجود ندارد. بهترین تصمیم؟ با آن ماهی های زیبا غواصی كنید. اما در صورتیكه یك غذای دریایی انتخاب می كنید، سعی كنید از خوردن بدترین انواع آنها (باراكودا و مارماهی) و نیز قسمت های مختلف بدن ماهی كه سطح سم در آنها چندین برابر است، خودداری نمایید.
آیا تا به حال به یكی از این بیماری های عجیب و غریب مبتلا گشته اید؟

چرا باید سالی يك برنامه سفر با مادر خود داشته باشيم؟
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر