لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> ریشهر بوشهر
ریشهر بوشهر

ریشهر بوشهر

مقدمه
ریشهر یا لیان به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد پل ارتباطی میان تمدن شرق و تمدن غرب بوده است. اردشیر بابکان در زمان فرمانروایی خود شهرهای متعددی را ایجاد کرد و ریشهر که در جنوب شهر بوشهر قرار دارد خلاصه‌شده ریوارد اردشیر است و با تجدید بنای شهر لیان حاصل‌شده است. منطقه‌ای که از هنر، ادب و مراکز علمی بسیاری لبریز است و کتاب‌های درزمینهٔ فلسفه، روایات مذهبی، علوم طب در آن تدوین‌ و به ثبت رسیده است. مطالعه تاریخ در اسناد پرتغالی‌ها نشان می‌دهد که ریشهر به‌عنوان یکی از مراکز تجاری بزرگ بعد از اسلام محسوب می‌شده است. ویژگی‌ها و آثار کشف‌شده در این منطقه موجب شد که در سال 1310، ریشهر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شود.

1. معرفی

استان بوشهر که در جنوب کشور و حاشیه دریای خلیج فارس قرار دارد به دلیل موقعیت استراتژیک خود از اهمیت اقصادی فراوانی برخوردار است. پایتخت انرژی ایران دارای 10 شهرستان است که در شمال با استان خوزستان و بخش هایی از استان کهگیلویه و بویر احمد، در جنوب و غرب با دریای خلیج فارس، در شرق با استان فارس همجوار شده است. استان بوشهر با موقعیت ویژه ای که دارد در بعد اقصادی بسیار حائز اهمیت است و مبارزه مردم سلحشور تنگستان در برابر نیروهای خارجی از شاخص های مهم تاریخی آن در صد سال اخیر است.

1-1. شهر باستانی ریشهر
شهر باستانی ریشهر که ترکیب تاریخ، سر سبزی طبیعت و موج های خروشان آب های نیلگون خلیج فارس است در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر قرار دارد و به عنوان اثر تاریخی استان بوشهر شناخته شده است. در مطالعات باستان شناسی که توسط باستان شناس فرانسوی ” پزار ” در سال 1914 میلادی صورت گرفته، نشان داده شده است که آثار کشف شده در این شهر باستانی به هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد می رسد. فعالیت های باستان شناسی پزار موجب شد تا کتیبه های میخی مربوط به عهد شوتروک ناهونته یافت شود و ثابت کند که شهر باستانی ریشهر از شهرهای مهم امپراطوری عیلام از هزاره دوم بوده است.

آجر نوشته هایی که در این شهر باستانی بدست آمده است نشان می دهد که این شهر در آن زمان با نام ” لیان ” شناخته می شده است. آن گونه که مشهود است مرزهای جنوبی فلات ایران بخاطر همجواری با دریا، مجوز تجارت فلات هند با تمدن ایران و سرزمین بین النهرین بوده است و همچنین پل ارتباطی میان تمدن شرق و غرب محسوب می شده است.
ریشهر بوشهر

اردشیر بابکان در زمان حکومت خود شهرهای متفاوتی را بنا کرد که از آن جمله ریواردشیر می باشد. شهرباستانی ریشهر که خلاصه شده ” ریواردشیر ” است از تجدید بنای شهر لیان در زمان امپراتوری عیلام به شمار می آید. موقعیت این تفرجگاه تاریخی موجب شده بود که با داشتن جمعی از دانشمندان (پولس ایرانی: فیلسوف ایران باستان) و نویسندگان در زمان ساسانیان به عنوان یکی از مهم ترین مراکز علمی و ادبی محسوب شود و تا سده هایی چند بعد از اسلام از رونق خوبی برخوردار باشد.
1-2. از غروب بی نظیر ساحل ریشهر کجا بریم؟
غروب بی نظیر ساحل ریشهر
1-2-1. موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس
این موزه که در سال 1858 در استان بوشهر و منطقه سبز آباد تأسیس شده است در فاصله کوتاهی به سرکنسول گری انگلیس تبدیل می شود. و بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1325 با انتقال سیاسی نمایندگی انگلیس به بحرین، این عمارت در اختیار نیروی دریایی دولت جمهوری اسلامی قرار می گیرد.
موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

معرفی بهترین هتل های بوشهر برای تجربه سفری عالی
ادامه مطلب

1-2-2. عمارت ملک شهر

عمارت ملک شهر که متعلق به محمد مهدی ملک التجاره از ثروتمندان بوشهر است با زیربنای 4000 مترمربع به وسیله معماران فرانسوی در دوره قاجار در محله بهمنی احداث شده است.

عمارت ملک شهر

1-2-3. عمارت کازرونی
عمارت کازرونی متعلق به محمدرضا کازرونی در دوره قاجار است و در محله بهبهانی احداث شده است. این اثر تاریخی در سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی کشور توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

2. طبیعت

استان بوشهر که در ادامه ارتفاعات رشته کوه زاگرس با نام گچ ترش قرار دارد و در ناحیه جنوبی ارتفاعات به دریا نزدیک می شود که به آن ارتفاعات نوکند گفته می شود. به طور کلی فضای استان بوشهر از دو بخش جلگه ای ساحلی و کوهستانی تشکیل شده است. در استان بوشهر در ناحیه سواحل دریای نیلگون همیشه خلیج فارس، آب و هوای گرم و مرطوب آدمی را نوازش می دهد، در سایر نقاط آب وهوای استان گرم و خشک است. این ویژگی ها موجب شده است که پوشش گیاهی متفاوتی از گونه های بومی درختان آکاسیا، گز، کهور ایرای و کنار در مناطق مختلف استان مشاهده شود. در کنار رودهای جاری نی و لوئی آن چنان روئیده شده است که به مانند یک نقاشی بی مانند می مانند و دریا بی کران خلیج فارس گونه های مختلف از ماهیان، دوزیستان و خزندگان در آب های خلیج فارس مشاهده می شود که سواحل امن بوشهر را برای تخم گذاری خود انتخاب کرده اند. دل آدمی که گرفته میشود جنگل های حرا در این منطقه مکان امن و خلوتگاهی برای راز و نیاز با معبود هستی است.

ریشهر بوشهر

3. آداب و رسوم استان بوشهر
زبان مردم استان بوشهر گویش بوشهری است و تنوع قومیتی در این استان بسیار جالب توجه است و این تنوع گویش های قومیتی در میان مردمان ساده زیست روستا پررنگ تر است. زبان فارسی در میان بوشهریان با گویش های بردستانی، تنگستانی، کازرونی، اچمی و دشتی مشاهده می شود. اکثر ساکنین استان بوشهر پیرو اسلام هستند و بیشتر آن ها از مذهب شیعه بوده و اهل سنت در جزیره شیف و شهرستان کنگان و عسلویه درکنار سایر برادران و خواهران دینی خود زندگی می کنند.
استان بوشهر که لقب پایتخت انرژی ایران را دارد سرشار ار منابع نفت و بخصوص گاز است و اقتصاد استان بوشهر به حوزه های کشاورزی، دامداری، شیلات و تا حد زیادی به صنعت وابسته است و در حوزه تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار موفق عمل کرده است.
اگر در استان بوشهر گوجه را در فصل خارج از کشت مشاهده کردید تعجب نکنید چون این استان مهمترین مرکز کشت گوجه خارج از فصل است. دومین محصول ناب حاصل از کشاورزی درختی در استان بوشهر، خرما است که در نوع خود بسیار اعلا است و شهرت دارد.
محصولات زراعی استان بوشهر

مهمترین محصولات زراعی استان بوشهر پیاز، کنجد، گندم، تنباکو و سبزیجات، صیفی جات است و علاوه بر این محصولات صید ماهی و میگو از عمده ترین فعالیت های اقتصادی به شمار می آیند.

4. صنایع دستی
به دلیل ساحلی بودن استان بوشهر یکی از صنایعی که در آن بسیار رونق دارد کشتی و لنج است. اما این تنها محصول تولیدی استان نیست و سفال، گلیم، گبه، کوزه، توربافی در میان صنایع دستی استان مشاهده می شود. بوشهر به عنوان نخستین ایرانیانی هستند که با روزنامه و مجله آشنا شدند و کارخانه چاپ سنگی را به کشور وارد کردند.
لنچ

5. بازارهای استان بوشهر
شهرهای جنوب کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی آن ها و شهرت آن ها در مبادلات تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس و دسترسی آسان گردشگران به لوازم موردنیاز وسوسه داشتن یک خرید خوب در بازارهای جنوب را در گردشگران زنده می کند. مراکز خرید استان بوشهر از این مغوله جدا نیستند و در سفر به این استان نیز لازم است بازدیدی از بازارهای قدیم این شهر داشته باشید.
بازار قدیم بوشهر
5-1. بازار قدیم بوشهر

بازار قدیم بوشهر که یادگار دوره قاجاریه است به عنوان قلب تپنده شهر بوشهر شناخته می شود و شما درآن علاوه بر تأمین مایحتاج روزانه خود می توانید به خرید سوغات استان بوشهر و کالاهای وارداتی از کشورهای همسایه بپردازید اما فراموش نکنید که حمایت از کالای ایرانی، رفاه ایرانی را به دنبال دارد.

مسیر دسترسی: استان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان شهدا
5-2. پاساژ نادر

اگر تمایل دارید که از مکان های با بافت قدیمی خرید به یادماندنی داشته باشید، پاساژ نادر گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در این پاساژ که یکی از مراکز قدیمی برای خرید در شهر بوشهر است گشت و گذار کنید و حتما با خرید خرما و انواع حلواهای بی نظیر بوشهر لذت ببرید.
پاساژ
با پیشرفت فنّاوری و توسعه شهرنشینی لازمه به‌ روز بودن و کارآمدی به‌خصوص در بازارها احساس می‌شود به همین منظور بازارهای مدرن در کنار بازارهای قدیمی شهر بوشهر احداث‌شده است تا پاسخگوی افراد با تنوع و سخت پسند باشد. مجتمع تجاری زیتون در دسته بازارهای نو اولین مرکز خرید مدرن شهر بوشهر در خیابان شهید مطهری محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی: استان بوشهر، شهر بوشهر، خیابان صفوی

6. راه‌های ارتباطی به استان بوشهر
اگر با مطالعه این نوشتار مصمم شدید که حتماً از استان بوشهر و جاذبه‌های گردشگری آن بازدید کنید و برگ دیگری بر خاطرات زندگی خود بی افزاید، این امکان به از طریق راه هوایی، زمینی و بندرها برای شما میسر شده است.
استان بوشهر دارای پنج فرودگاه در شهرستان‌های خارک، عسلویه، بوشهر، بندر امام حسن و جم است که فرودگاه بندر بوشهر قدیمی‌ترین فرودگاه این استان است. در آینده‌ای نه‌چندان دور برای رفاه حال هم‌میهنان عزیز و کمک به صنعت گردشگری، فرودگاهی با پنج هزار هکتار وسعت در 25 کیلومتری بندر بوشهر احداث خواهد شد.
راه زمینی که به‌عنوان امن‌ترین مسیر ارتباطی نسبت به سایر راه‌های ارتباطی دانسته شده است سعی شده که در استان بوشهر پروژه‌های جهت تسهیل ارتباطات در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آن‌ها بزرگراه بوشهر- شیراز از محور چغادک- برازجان و مسیر اهرم- فراشبند است.

اگر با خودروی شخصی سفر می کنید متناسب با مبدأ حرکت شما مسیرهای متعددی وجود دارد اما بهترین مسیر دسترسی به شهر باستانی ریشهر، پیرامون تأسیسات آب شیرین کن بوشهر است.


7. اقامتگاه
داشتن اقامت در هتل های بوشهر نظیر هتل جهانگردی دلواربوشهر و…شهر ساحلی با موج های شکوهمند و صدف های با صلابت در کنار یک غروب دل انگیز با دریای بیکران خلیج فارس حس غرورتان را بر می انگیزد تا با افتخار فریاد بزنید، این خلیج همیشه فارس خواهند ماند.

تالاب حله بوشهر، نگینی در نزدیکی خلیج فارس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر