لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> 11 رسم حیرت انگیز از سراسر دنیا
11 رسم حیرت انگیز از سراسر دنیا

11 رسم حیرت انگیز از سراسر دنیا

یکی از چیزهایی که انسان را از سایر نوع جانوران جدا می سازد، میل شدید انسان به ایجاد آداب و رسوم است: از آیین ها و تشریفات زیبایی گرفته تا عادات جنسی. در حقیقت، عشق انسان ها به انجام آداب و رسوم به اندازه ای است که از آغاز مدنیت و شهرنشینی، هزاران فرهنگ مختلف در جهان شکل گرفته است. بی هیچ شکی، یکی از جنبه های مهم هر فرهنگی، قوانین مرتبط با آداب و رسوم آن فرهنگ است. در این مقاله، 11 رسم حیرت انگیز از سراسر دنیا آورده شده است.

اشاره با لب ها در نیکاراگوئه

در حالی که معمولا حرکات دست در فرهنگ های مختلف معانی متفاوت و متنوعی دارد اما تنها تعداد کمی از فرهنگ ها می توانند ادعا کنند که مقصودشان را با کج و کوله کردن دهانشان می رسانند. در نیکاراگوئه، بر خلاف اکثر کشورها که از انگشت شست یا انگشت سبابه برای اشاره استفاده می کنند، معمولا از لب هایشان برای اشاره استفاده می کنند. اما واقعا چطور یک نفر میتواند با لبهایش اشاره کند؟ این کار با غنچه کردن لبها شروع می شود. وقتی که یک نیکاراگوئه ای لبهایش را غنچه میکند، می تواند لب هایش را به جلو یا طرفین حرکت دهد تا به چیزی که می خواهد اشاره کند. هنگامی که طرفین گفتگو می خواهند به دیگری بفهمانند که در اطرافشان چیزی در حال اتفاق است از اشاره با لب استفاده می کنند.


بوسیدن در فرانسه

تقریبا هر فرهنگی، شیوه خاص خودش را برای سلام و احوالپرسی دارد. در آداب و رسوم کشورهای آمریکای لاتین و کشورهایی نظیر فرانسه، اسپانیا یا … که زبانشان ریشه لاتین دارد، رسم مشترکی برای بوسیدن افراد وجود دارد (چه افراد نزدیکی که دوستشان دارند و چه آشنایان جدید): بوسیدن گونه افراد بعنوان سلام و ادای احترام. با این وجود، بنظر می رسد بخاطر پیچیدگی ها و ظرافت هایی که در شیوه بوسیدن فرانسوی ها وجود دارد، این کشور بوسیدن را به سطحی کامل جدید رسانده است. اولا که قواعد بوسیدن برای زنان و مردان متفاوت است. دوما، تعداد بوسه های سلام و احوالپرسی در هر منطقه متفاوت از سایر مناطق است. بعلاوه، فرانسوی ها انتظار دارند تا در مهمانی ها و دورهمی ها با هر کسی که از در وارد میشود سلام و احوالپرسی کنند، حالا مهم نیست که فرد را می شناسند یا نه.

تف انداختن به عروس در مراسم ازدواج در یونان

این رسم بخاطر پخش فیلم “عروسی یونانی چاق چله من” در سال 2002محبوب شد. تف کردن در فرهنگ یونانی نوعی طلسم خوشبختی است که تصور می شود برای حفاظت در برابر شیطان کمک کننده باشد. در حال حاضر، مهمانان بر روی تازه عروس تف نمی اندازند و بجای آن، درحرکتی سمبلیک تری، با شدت می گویند: “تف، تف، تف”. یونانی ها در سایر مراسم خاص نیز انجام می دهند، مثلا در مراسم غسل تعمید، تا زیبایی و سلامت نوزاد را تصدیق کنند. حتی در مکالمات معمولی نیز ممکن است از تف کردن بعنوان معیاری خرافی برای حفاظت در برابر شیطان استفاده شود.


12 سپتامبر روز آبستن شدن در روسیه است

معمولا فرهنگهای مختلف با شیوه های خاصی به روابط جنسی، ازدواج و تولید مثل می پردازند. روسیها در خصوص چنین مواردی، از کیک به عنوان تاییدیه ی نهادینه و پذیرفته شده ای استفاده می کنند. این کار به چندین دلیل انجام می شود: کاهش نرخ تولد در روسیه که با نسبت نابرابر زنان به مردان نیز همراه شده است، و طول عمر کوتاه و هشدارآمیز مردان روسی که موجب نگرانی جدی جامعه شده است. بنابراین، دولت روسیه تعطیلات عمومی وضع کرده است که مختص ایجاد اوقات فراغت برای زوج هاست تا بتوانند در این فرصت رابطه جنسی منجر به بارداری داشته باشند. والدینی که نوزادشان دقیقا 9 ماه بعد بدنیا بیاید حتی می توانند بدلیل کمک به ادامه یافتن اصل و نسب روسی، جایزه دریافت کنند.


روز موش خرمایی در ایالات متحده
بسیاری از کشورها تعطیلات عجیب و غریبی دارند که یادآور گذشته و تاریخ مخصوص آنهاست. اگرچه ایالات متحده، کشوری نسبتا جدیدی است ولی به اندازه کافی قدمت دارد تا تعطیلات عجیبی بنام روز موش خرمایی داشته باشد. از سال 1887 میلادی، مردم آمریکا در روز دوم فوریه منتظرند تا ببینند که آیا موش خرمایی (Punxsutawney Phil: نام موش خرمایی کوهی در پنسیلوانیا) سایه خودش را می بیند یا نه. اگر موش خرمایی سایه خودش را ببیند یعنی زمستان تا شش هفته دیگر نیز ادامه خواهد یافت. مورد عجیبتر، دار و دسته مردانی است که در کلاب موش خرمایی پونسوتانی عضو هستند و بر اساس سنت ها به موش خرمایی علاقه دارند و هر ساله در جشن شاد و مفرح روز موش خرمایی با کت و شلوارهای مشکی و کلاه حاضر می شوند.

رسم و رسومات جالب در سراسر دنیا
ادامه مطلب

انعام دادن در ایالات متحده

رسم عجیب دیگری که در ایالات متحده وجود دارد، فرهنگ پیچیده انعام دادن است. برعکس بسیاری از کشورهای دیگر که یا اصلا انعام داده نمی شود یا فقط زمانیکه غذا خوب باشد مقدار اندکی انعام داده می شود، انعام دادن در بیشتر رستوران های آمریکا تقریبا اجباری است. در واقع، انتظار میرود تا مشتری بین 10تا20 درصد صورتحساب غذا را انعام بدهد. خدمه رستوران برای گذران زندگی به این انعام احتیاج دارند چونکه حقوق قانونی پیشخدمتان کم است. بعلاوه، قوانینی برای انعام دادن به کارکنان بارها، افراد تحویل دهنده کالا و سایر کارکنان بخشهای خدماتی وجود دارد. هرچند بعضی از افراد این رسم را غیرمنطقی می دانند ولی شکی نیست که فرهنگ انعام دادن در آمریکا، مشوقی برای پیش خدمتان جهت ارائه خدمات بهتر است.

وقت گذرانی در گورستان ها در دانمارک

درحالی که در بسیاری از کشورها، قبرستان ها مکان هایی وهم آور بشمار می روند، در کشور غیرمذهبی دانمارک چنین نیست.ممکن است بسیاری از مردم ترجیح دهند تا در پارک ها وقت بگذرانند ولی دانمارکی ها در حال تبدیل قبرستان هایشان به محلی برای امور اجتماعی هستند که به نوعی استفاده عملی از فضاهای موجود است. این قبرستان ها به خوبی آراسته شده اند و زمانی که هوا شروع به گرم شدن کند، مملو از مردم محلی می شوند. قبرستان Assistens Kirkegard در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، بهترین نمونه است. در عین حال، شما می توانید در محلی وقت بگذرانید که بسیاری از دانمارکی های معروف مانند هانس کرریستین آندرسن در آنجا دفن شده اند.

اشاره با انگشت شست در مالزی

در برخی کشورها، اشاره با انگشت میانی زننده و بی ادبانه محسوب می شود. اگرچه در بیشتر فرهنگ ها اشاره با انگشت، چه به صورت لفظی و چه مجازا، بهترین کار در جهان نیست ولی در کشورهایی نظیر مالزی و اندونزی این حرکت به شدت توهین آمیز است. در عوض، اشاره به اشیا با انگشت شست روش مودبانه تری به شمار می رود. در بسیاری از کشورهای آفریقایی، تنها به اشیای بی جان اشاره می کنند نه انسانها.

ملچ و ملوچ کردن و هورت کشیدن در ژاپن

جوامع زیادی در سراسر دنیا، قوانینی درباره آداب میز غذا دارند. در جوامع غربی با سروصدا غذا خوردن بی ادبی حساب می شود. اما در ژاپن، ملچ و ملوچ کردن حین غذا خوردن معنی کاملا متفاوتی دارد. احتمالا این موضوع به این خاطر است که در کشورهای غربی، قبل از گذاشتن نودل ها در دهانشان آنها را در قاشق قرار میدهند. درحالیکه در ژاپن، نودلها را سر می کشند و آنها را قبل از آن با قاشق فشرده نمی کنند. طبیعتا این کار از با قاشق خوردن، سروصدای بیشتری تولید می کند. هورت کشیدن و ملچ و ملوچ کردن حین خوردن نودل در ژاپن به معنی لذت بردن واقعی شما از غذاست. حتی برخی از دانشمندان معتقدند که هورت کشیدن نودل ها باعث می شود تا هوا در دهان جریان یابد و طعم نودل را بهتر کند.
Slurping in Japan

زانو زدن یا به خاک افتادن هنگام سلام و احوالپرسی در نیجریه

برای اعضای گروه یوربو، گروهی قومی که عمدتا در نیجریه ساکن هستند، آداب سلام و احوالپرسی کاملا جدی است. این موضوع به خصوص در مورد سلام کردن به افراد مسن تر صادق است. زمانیکه بزرگترها نزدیک می شوند، جوانان یوربا باید برای سلام کردن زانو بزنند. به بیان دقیق تر، زنان هنگام احوالپرسی زانو می زنند و مردان معمولا به خاک می افتند. این حرکت نشانه ی احترام و حرمت گذاشتن به افراد مسن جامعه است. جالب اینکه، این رسم مردم یوربا آنها را از سایر گروه های قومی نیجریه، مانند بینی و کالاباری، متمایز می سازد.

استفاده از دست چپ برای انجام کارها
در برخی کشورها استفاده از دست چپ برای غذا خوردن و یا انجام کارهای دیگر کاملا بی ادبی و توهین آمیز است. اغلب در فرهنگ این کشورها از دست چپ برای شستن خود بعد از دستشویی کردن استفاده می کنند و بنابراین آن را کثیف فرض می کنند. این قانون در چندین کشور مانند بیشتر کشورهای خاورمیانه، سریلانکا، هندوستان و بخشی از آفریقا صادق است. برای اینکه خیالتان راحت باشد، هنگام احوالپرسی، داد و ستد، تبدیل پول و صدالبته برای غذا خوردن در این کشورها، همیشه از دست راست استفاده کنید. درآخر بهتر است برای دیدن و اطلاع پیدا کردن از رسوم جالب مناطق مختلف ، در برنامه ی سالانه زندگیتان ، رزرو هتل در مقصد مورد نظر و یک سفر پر از تجربه را بگنجانید.

جشن کریسمس در کشورهای مختلف
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر