لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه کیو خرم آباد، نگین کبود لرستان
دریاچه کیو خرم آباد، نگین کبود لرستان

دریاچه کیو خرم آباد، نگین کبود لرستان

مقدمه
دریاچه کیو که در گویش لری سراو کیو گفته می‌شود در شمال غرب خرم‌آباد قرار دارد که در گویش خرم‌آباد، کیو به معنی کبود رنگ است. این دریاچه با مساحت 7 هکتار ، دارای عمق متفاوتی بین 3 تا 7 متر است و به‌عنوان یکی از دریاچه‌های طبیعی استان لرستان شناخته می‌شود. منبع تأمین آب این دریاچه از چشمه‌های متفاوتی مانند چشمه گلستان، چشمه‌های کوه مخملکوه و چشمه‌های کف دریاچه است. دریاچه کیو با داشتن امکانات تفریحی دارای ارزش توریستی درون‌ شهری است.

1. معرفی

این نماد سرزندگی و زیبایی درگذشته صرفاً چشمه‌ای به نام ” سراب کیو ” بوده است که در سال 1355 از سوی شهردار خرم‌آباد جهت توسعه این چشمه، دستور احداث دریاچه فعلی، صادر می‌شود.
کیو
علاوه بر چشمه سراب کیو که در شمال شرقی دریاچه است و بخشی از آب دریاچه را تأمین می‌کند چشمه‌های دیگری مانند چشمه گلستان و چشمه مخملکوه نیز در تأمین آب دریاچه نقش‌آفرینی می‌کنند.
چشمه گلستان

1-1. چشمه گلستان

این چشمه که در کنار تپه قلعه فلک الافلاک قرار دارد و یک چشمه دائمی است در مرکز شهر خرم‌آباد واقع‌شده است. علاوه بر این‌که چشمه گلستان منجر شد تا دریاچه کیو از حالت فصلی خارج و تبدیل به یک دریاچه دائمی شود از منابع مهم تأمین آب شهر خرم‌آباد است.
چشمه مخملکوه

1-2. چشمه مخملکوه
مخملکوه که در شمال شرق خرم‌آباد قرار دارد دارای چشمه‌های متفاوتی است. آب چشمه‌های مخملکوه از راه چشمه‌های آهکی کف دریاچه که نقش سیفونی دارند به دریاچه منتقل می‌شود.
کیو

2. امکانات دریاچه کیو

2-1. شهربازی

تحرک و جنب‌وجوش کودکانتان را در شهربازی دریاچه کیو به نظاره بنشینید. بدون شک این شهربازی با وسایل نشاط‌آوری مانند چرخ‌وفلک غول‌پیکر، رنجر، سفینه و… موجب تقویت جسم و ذهن کودکانتان خواهد شد و هیجانی باورنکردنی را به کودکانتان هدیه می‌کند.
2-2. تفریحات مهیج آبی

2-2-1. قایق‌سواری
قایق‌سواری به‌عنوان یکی از مهیج‌ترین سرگرمی‌ها، در لیست تفریحات دریاچه دیده می‌شود. با قایق‌سواری کردن در دریاچه لذتی وصف ناشدنی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.
2-2-2. جت اسکی
اگر عاشق سرعتی متفاوت هستید، با انتخاب جت اسکی در دریاچه کیو لذت خودتان را چند برابر کنید.
جت اسکی
تفریحات آبی دریاچه کیو به اینجا ختم نمی‌شود. در کنار این تفریحات، سایر تفریحات اسکی روی آب، شاتل و جت بات وجود دارد. اگر در فضای دریاچه و فضای سبز پیرامون اش گشت‌وگذار کرده اید و متمایل بودید که در کنار جمع خانواده یا دوستان، یک نوشیدنی خنک در فصل گرما یا یک نوشیدنی گرم در فصل سرد سال میل کنید، از بوفه‌ها و فست فودهای کنار دریاچه باقیمت‌ها باورنکردنی لذت آن را از دست ندهید.

جاهای دیدنی سواد کوه مازندران، بهشتی در همین نزدیکی
ادامه مطلب

3. زمین گلف

گلف یا گوی چال که جزء ورزش‌های فضای آزاد است در فضای سبز پیرامون دریاچه کیو در ضلع غربی آن شرایطی را فراهم کرده است تا شما ‌بتوانید به‌صورت فردی یا گروهی به این ورزش بپردازید.

4. از دریاچه کیو کجا بریم؟
دریاچه، محدود به فضای دریاچه نیست. شما می‌توانید با یک پیاده‌ روی چنددقیقه‌ ای به سمت ضلع جنوبی آن از دریاچه ماهی و فضای سبز پیرامون آن‌که به زیباکنار معروف است نیز بازدید کنید. در جنوب غربی دریاچه بر بلندای یک صخره پارک دیگری وجود دارد که نام اش ” پارک صخره‌ای ” است. پارک صخره‌ای در بلندای زمین، چشم‌انداز وسیعی از شمال و جنوب شهر خرم‌آباد به شما هدیه می‌کند.
اقامتگاه
5. مسیر دسترسی و اقامتگاه
اگر به استان لرستان سفر می‌کنید برای بازدید از این مکان فوق‌العاده زیبا به شهر خرم‌آباد، خیابان ساحلی خرم‌آباد، میدان مادر، دریاچه کیو بروید. اگر در ایام نوروز میهمان مردم خون گرم و باصفای شهر خرم‌آباد باشید در فضای دریاچه برای اقامت شما گردشگران به‌ وسیله شهرداری کمپ‌های ارائه می‌شود. در غیر این صورت شما می‌توانید در هتل جهانگردی سراب کیو خرم آباد و یا هتل ارشیا خرم آباد که مشرف بر دریاچه هستند اقامتی را با آسودگی خاطر تجربه نمایید.

6. سوغات لرستان
صنایع‌دستی هر استان نشان از ذوق هنری ساکنین آن منطقه دارد که با توجه به نیاز در زمان پدید آمده است. لرستان نیز مانند سایر استان‌های کشور در بخش صنایع‌دستی و خوراکی دارای سوغاتی‌های متنوعی است. در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود. از مهم‌ترین آثاری که توسط هنرمندان خطه لرستان تولید می‌شود ورشو سازی، جاجیم، نمدمالی، حصیر، گیوه و… است.
سوغات لرستان

از نان و شیرینی‌های محلی که در استان لرستان مرسوم است می‌توان عسل، روغن حیوانی، کاک، نان ساجی، شیرینی آردی، کلوچه بروجردی، سمنوی بروجردی و… را نام برد.

7. از بازارهای سنتی تا مدرن خرم‌آباد
خرید همیشه بخش جذاب هر سفری را تشکیل می‌دهد و شادی شما را در سفر به‌طور ناباورانه‌ای افزایش می‌دهد. به دلیل اینکه شهر خرم‌آباد ارتباط‌ دهنده شمال و جنوب کشور است هرساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی از اقصی نقاط ایران و جهان است، همین امر باعث شده است در کنار بازارهای سنتی، مراکز خرید مدرن برای پاسخ به نیاز و سلایق متفاوت در نظر گرفته شود.
یکی از بازارهای سنتی خرم آباد، بازار خرم‌آباد است. این بازار که درگذشته کاروانسرای برای استراحت کاروان‌ها بوده ، امروزه به‌عنوان قلب تپنده شهر خرم‌آباد محلی برای داد وستد یکی از با ارزش‌ترین فلزات جهان (طلا) است. این بازار در میان بومیان منطقه با بازار طلا فروشان شناخته می‌شود که مساحتی بیش از 2 هزار متر دارد و یادگاری از دوران قاجار است.
از بازارهای سنتی تا مدرن خرم‌آباد
با افزایش جمعیت و گسترش بازارها، بازارهای هفتگی نیز در خرم‌آباد مانند سایر شهرهای کشور با استقبال مردم از رونق خوبی برخوردار شدند و متناسب با ایام هفته در محلات خرم‌آباد برپا می‌شود.

انسان در رفع نیازهای خود و همسو شدن با بازارهای جهانی به احداث بازارهای نو و عرضه محصولات متنوع پرداخته است. از مجتمع‌های تجاری- تفریحی شهر خرم‌آباد، مجتمع تجاری بعثت در خیابان انقلاب شهر خرم‌آباد با معماری جذابی که دارد مورد توجه قرارگرفته است. در مجتمع تجاری بعثت، 130 مغازه وجود دارد که به ارائه خدمات می‌ پردازند. در این مجتمع شهربازی و 4 رستوران آن، مکان های مناسبی برای رفع خستگی و تجربه یک نوشیدنی دلپذیر هستند.
از بازارهای سنتی تا مدرن خرم‌آباد

آداب‌ورسوم لرستان

لرستان دارای مردمانی با گویش لری و لکی است که دارای آداب‌ ورسوم خاص مربوط به هرکدام است. این آداب‌ ورسوم در لرستان برخلاف سایر نقاط کشور فقط در نوع پوشاک خلاصه نمی‌شود بلکه در موسیقی، غذاهای محلی، زبان و گویش، پوشاک زنان و مردان با سایر مناطق تفاوت اساسی دارد.
آداب و رسوم

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر