لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی زنجان
جاهای دیدنی زنجان

جاهای دیدنی زنجان

شاید بارها در مسیر سفرهای خود از زنجان این استان ترانزیتی عبور کرده باشید. اما به نظرتان زیاد هم جذاب نیامده باشد و فقط چند ساعتی را در یک استراحتگاه که اغلب یا در ورودی شرقی شهر و یا در پایانه غربی شهر برای مسافران تدارک دیده شده سپری کرده و بعد به مسیر خود ادامه داده باشید. اما اگر کمی تامل کرده باشید متوجه تغییر محسوس آب و هوای این شهر با سایر نقاط همجوار آن خواهید شد. آب و هوای مطبوعی که خصوصا در اواخر بهار و اوایل تابستان خودنمایی می کند. همجواری زنجان با هفت استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، همدان، گیلان و قزوین سبب شده تا مسافران زیادی از این استان زیبا عبور کنند و حتما در مسیر عبور از این استان شما هم شاهد زیبایی های بکر طبیعت آن شده اید. در هر حال از هر مسیری که زنجان را پشت سر بگذارید دیدنی های فراوانی در انتظار شماست که بازدید از آن ها قطعا خاطره خوشی برای شما بر جای خواهد گذاشت. اگر از سلطانیه عبور کنید حتما آوازه گنبد خشتی و فیروزه ای آ ن را شنیده اید. بعلاوه معبد تاریخی داش کسن هم در پهنه یک دشت زیبا شما را به خود فرا می خواند. اگر از ماهنشان گذر می کنید این شهر گلوگاه تاریخ است گواه این مدعا قلعه بهستان یا همان کهن دژ است، با دودکش های معروف و پرآوازه اش و البته سایر جاذبه های این شهر تاریخی همانند آلا داغلار یا روستای قوزلو با طبیعتی زیبا و معماری خاص و حتی قلعه لک لک ها که همه و همه اوقات خوشی را به یادگار خواهند گذاشت. اگر از طارم عبور کنید روستای سحرانگیز شیت و یا طبیعت وحشی شیلاندر شما را مسحور خواهد کرد. غار کتله خور این اعجاز الهی در دل کوه هم در شهر گرماب آنقدر زیباست که اگر با عبور از شهر سری به آن نزنید قطعا پشیمان می شوید. اما این بار با گذر از همه این زیبایی ها شما را در سفری کوتاه به داخل شهر تاریخی زنجان راهنمایی می کنیم. شهری که تاریخ و گذر زمان زیاد با آن مهربان نبوده و روزگاری این شهر ثروتمند و با رونق با هجوم مغول ها ویران گشته اما با همت مردمانش باز سر از خاک برآورده است. و اکنون زنجان، شهری با مردمان خون گرم و مهمان نواز با گویشی آذری و هوایی مطبوع و دلکش و طبیعتی ناب که با آغوش باز پذیرای میهمانان خود است.


مسجد جامع زنجان
مسجد جامع شهر که در بین اهالی به مسجد سید معروف است در دور قاجار بنا نهاده شده است. این مسجد در سبزه میدان، خیابان امام و در مرکز بافت تاریخی شهر و در مجاورت بازار قیصریه زنجان قرار دارد. این مسجد بر اساس معماری چار ایوانی ساخته شده که ایوان ها قرینه یکدیگر هستند مسجد سید سال ها محل تحصیل علم و همچنین اقامه نماز بوده و هم اکنون هم محل مراجعه بسیاری از اهالی است.
مسجد خانم
مسجد خانم

مسجد خانم هم یکی از بناهای دوران قاجار است این مسجد توسط یکی از بانوان متمکن آن دوران ساخته شده است. مسجد خانم مناره های قطور اما کوتاهی دارد. سردر مسجد نیز با کاشی کاری بسیار زیبا خودنمایی می کند. این مسجد نیز با فاصله کمی از مسجد جامع در خیابان امام و در کوچه فخیم الدوله واقع است.
بنای رختشویخانه

بنای رختشویخانه

بنای رختشویخانه در تمام جهان بی نظیر و یا حداقل بسیار کم نظیر است. سال ها پیش به علت زمستان های بسیار سرد و همچنین تامین امنیت زنان این بنای سرپوشیده ساخته شد تا برای شست و شو مورد استفاده ی شبانه روزی بانوان بدون دریافت هیچ وجهی قرار بگیرد. معماری این بنا متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی است. امروزه این بنا به عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. بنای رختشویخانه از خیابان سعدی وسط، کوچه فرهنگ قابل دسترس است.
موزه مردان نمکی

موزه مردان نمکی

در سال 1372 در معدن نمک چهرآباد زنجان بقایای جسدی رویت شد که شکل و شمایل عجیبی داشت. این آغاز کشف شش جسد مومیایی معروف نمکی است. سه تن از این مومیایی ها در عمارت ذوالفقاری زنجان واقع در خیابان طالقانی نگهداری می شوند. از این شش مومیایی سه جسد متعلق به دوران هخامنشی و و دو جسد متعلق به دوران ساسانی است.
عمارت ذوالفقاری

عمارت ذوالفقاری

عمارت ذوالفقاری متعلق به حکمران زنجان بوده است. این عمارت در خیابان طالقانی و در یکی از محلات قدیمی زنجان واقع شده که قبلا دالان آلتی نامیده می شد و متعلق به دوران قاجار است. این عمارت هم اکنون محل نگهداری مردان نمکی است.
بازار زنجان

بازار زنجان

بازار سرپوشیده زنجان طولانی ترین و بزرگترین بازار جهان است. ساخت این بازار در اوایل دوران قاجار آغاز شده و در زمان فتحعلی شاه به پایان رسیده است. بازار راسته های متعددی دارد که هرکدام مخصوص یک صنف است. مساجد، سراها، تیمچه ها و همچنین گرمابه های قدیمی متعددی با معماری های خاص در درون بازار قرار دارد. این بنا به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شده است. بازار از مسیرهای متعددی قابل دسترسی است اما اگر سری به مسجد جامع زدید یکی از خروجی های مسجد شما را به ورودی بازاردر خیابان امام و بازار قیصریه یکی از انشعابات اصلی بازار می رساند.

حمام یا گرمابه حاج داداش

حمام یا گرمابه حاج داداش

در قلب بازار سنتی و تاریخی زنجان گرمابه های متعددی وجود داشته است که یکی از زیباترین این گرمابه ها از حیث معماری حمام حاج داداش است. این بنا قدمتی صد ساله دارد و امروزه با مرمت و پاکسازی آن به عنوان سفره خانه مورد استفاده قرار می گیرد. این بنا بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته و تنها گرمابه ستون سنگی بازار می باشد.

سرای ملک

سرای ملک

در راسته بازار پایین از هر کس که بپرسید سرای ملک را نشانتان خواهد داد. حیاط بنا دارای معماری چهار ایوانه است و سرا سه دالان ورودی دارد. این بنا در ضلع غربی حمام حاج داداش واقع شده است و ورودی اصلی آن از بازار پایین است. این سرا به عنوان بازارچه صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

بنای توفیقی

بنای توفیقی متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است. این بنا به دستور حکمران خوشنام و پرآوازه شهر علی اکبر خان توفیقی ساخته شده است. این بنا در غریبیه بالا یا خرابه رجی و در خیابان خواجه نصیر طوسی واقع است. بنای توفیقی هم اکنون به عنوان موزه شهدا مورد استفاده قرر می گیرد.
عمارت دارایی

عمارت دارایی

عمارت دارایی در خیابان طالقانی کمی پایین تر از موزه مردان نمکی قرار دارد. این عمارت متعلق به اوایل دوران پهلوی است کاملا تحت تاثیر تحولات معماری در اروپا و به دست سه معمار ارمنی در باغ دارایی ساخته شده است. امروزه این بنا به عنوان موزه صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد و انواع ظروف متعلق به دوران قاجار، گلیم، ملیله و بسیاری از صنایع دستی زنجان در معرض دید عموم قرار دارد.
موزه حیات وحش

موزه حیات وحش

موزه تاریخ طبیعی یا حیات وحش زنجان در سال 1373 افتتاح شده است. در این موزه انواع پوشش گیاهی و جانوری و همچنین انوان کانی ها و سنگ های معدنی قرار دارد. در این موزه می توان تاکسیدرمی بز، قوچ، عقاب طلایی، یوز پلنگ ایرانی، مار و … را مشاهده کرد.
مجموعه ائل داغی

مجموعه ائل داغی

مجموعه تفریحی ائل داغی واقع در کوه گاوازنگ در پنج کیلومتری زنجان قرار دارد. این مکان زیبا در دامنه کوه با آب و هوای مطبوع خود همواره محل مناسبی برای دورهمی خانواده های زنجانی در شب های بهار و تابستان است. در این مجموعه آلاچیق، شهربازی کودکان و کافه و رستوران تعبیه شده تا مسافران لحظات خوشی را در دامنه کوه تجربه کنند.
1683369892 250 جاهای دیدنی زنجان

پیست اسکی پاپایی

در چهل و پنج کیلومتری شمال غربی زنجان مجموعه پاپایی قرار دارد. این مجموعه دارای بالابر، کافه، رستوران می باشد و همه ساله با شروع فصل سرما میزبان اسکی بازان حرفه ای و آماتور است.
صنایع دستی زنجان
صنایع دستی زنجان
صنایع دستی زنجان
حتی اگر به زنجان سفر نکرده باشید حتما آوازه صنایع دستی مردمان صنعتگر و هنرمند آن به گوشتان خورده است. فرش زنجان با طرح و نقش اصیل و رنگبندی زیبا، مس و ظروف مس کنده کاری شده، ورشو سازی، ملیله-کاری چشم نواز و حیرت انگیز، نقره کاری، چاروق دوزی، گلیم بافی و چاقوی معروف زنجان همه و همه نشان از هنر مردمان این دیار است.

اقامت در زنجان
اگر قصد اقامت در زنجان را داشتید ایران هتل آنلاین لیستی از تمام هتل های زنجان به همراه آخرین قیمت و و امکانات و همچنین لیست تخفیفات به همراه امکان رزرو آنلاین هتل در اختیار شما قرار می دهد. برخی از هتل های زنجان به همراه آدرس عبارتند از:
• هتل بزرگ زنجان واقع در ورودی شرقی در میدان بسیج
• هتل جهانگردی واقه در خیابان خرمشهر جنب صدا و سیما
• هتل پارک واقع درتقاطع خیابان امام و خیابان فدائیان، بلوار آزادی
• هتل سپید واقع در خیابان امام، چهارراه انقلاب

هتل سپهر زنجان واقع در جاده گاوازنگ
رستوران و غذاخوری های زنجان
رستوران و غذاخوری های زنجان
رستوران و غذاخوری های زنجان

رستوران ها و غذاخور های متعددی در سطح شهر اعم از سنتی و مدرن قرار دارند که با غذاهای با کیفیت و خوش عطر و طغم پذیرای حضور گرم مسافران هستند. تعدادی از این رستوران ها عبارتند از:
• مجموعه تالارهای ایرانیان واقع در ورودی شرقی شهر، میدان بسیج
• رستوران پلو خیابان خرمشهر، خیابان معلم
• رستوران دورچین خیابان خرمشهر نرسیده به بلوار آزادی
• دیزی سرای عابدینی واقع در امیرکبیر، میدان ورک چی
• سفره خانه سنتی زرتشت واقع در خیابان خرمشهر، روبروی پارک میثم
• رستوران سنتی مشاهیر نبش میدان رسل
هر آنچه ذکر شد فقط بخشی از زیبایی های تاریخی و طبیعی زنجان است. زنجان این شهر مهجور در صنعت گردشگری ایران، برای گردشگران خارجی شناخته شده تر است تا گردشگران داخلی. امیدوارم سفری خوب و دلچسب به این استان زیبا داشته باشید.

معبد داش کسن زنجان، مأمن دو اژدهای همیشه بیدار
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر