لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> هتل ها >> تنگ تامرادی یاسوج
تنگ تامرادی یاسوج، قطعه ای دست نیافتنی

تنگ تامرادی یاسوج

تنگ تامرادی یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده و یکی از جاذبه های معروف این استان به شمار می آید. اگر در گذشته تصمیم به دیدن این مکان می گرفتید، بازدید از این منطقه کار بسیار دشواری بود. مسیر قدیمی تنگ تامرادی بسیار ناهموار بود ولی با پروژه های راه سازی که در یاسوج انجام شد، دسترسی به آن آسان تر شد؛ به طوری که شما می توانید به راحتی با وسیله نقلیه خود از این مکان زیبا و سرسبز دیدن کنید.

دلیل اینکه مردم به جاهای دیدنی سفر می کنند آن است که می خواهند اوقات خوشی را برای خود و خانواده شان رقم بزنند. در وهله اول مکان هایی که برای گردشگری به ذهنمان می آید جنگل، دریا و یا رودخانه هایی است که از دل جنگل می گذرند. شما نیز اگر می خواهید لحظات خوشی را داشته باشید، بهتر است یکی از این مکان ها را انتخاب کنید. در یاسوج جاذبه های زیادی برای گردشگران وجود دارد که یکی از آن ها تنگ تامرادی است.

این تنگ بسیار زیبا و خوش آب و هوا است و می تواند که برای اولین سفر مکانی عالی باشد. عاملی که باعث می شود تنگ تامراد بهترین و مهم ترین مکان برای گردشگران به حساب آید، طبیعت سرسبز و آبشار زیبای آن است. اگر تا به حال به مکانی که دارای آبشار بوده نرفته اید، بهتر است همین حالا اقدام کرده و تنگ تامراد را برای سفر خود انتخاب کنید. اگر قصد سفر به تنگ تامراد را دارید پیشنهاد می کنیم،

از مقبره ای که قدمت آن به زمان هخامنشیان باز می گردد نیز دیدن کنید. این مقبره در روستای حسین آباد واقع شده و مربوط به یکی از سرداران نجیب زاده هخامنشیان است. بعضی از افراد معتقدند آریو بزرن که یکی از سرداران شجاع دوران هخامنشیان بوده، برای مقابله با اسکندر مقدونی سپاه خود را به این مکان آورده بود. هنوز شواهد محکمی در این رابطه ارائه نشده و برخی این ادعا را اشتباه می دانند. به هر حال در آن زمان اسکندر برای رسیدن به تخت جمشید دو راه بیشتر نداشت، که یکی از آن ها تنگ تامراد بود.

تاریخچه تنگ تامرادی یاسوج

روستای تنگ تامراد در نزدیکی استان یاسوج واقع شده و همانطور که همه می دانند جنگجویان استان گهکیلویه و بویراحمد از شجاعت و قدرت چیزی کم نداشتند و همیشه در مقابل ظلم و ستم ایستادگی می کردند. در زمان شاهنشاهی ظلم حکمای دولتی و نظامی بر مردم بویراحمد زیاد و زیادتر شده بود؛ به طوری که طاقت اهالی این منطقه از آن همه ظلم طاق شده بود.

جاهای دیدنی سی سخت یاسوج
ادامه مطلب

در آن زمان اشخاصی همچون کی لهراسب بویراحمدی نمی توانستند این ظلم ها را تحمل کنند؛ به همین دلیل در مقابل نیروهای شاهنشاهی که به فرماندهی امیر لشکر حبیب الله شیبانی بود مقابله نمودند. کی لهراسب بویراحمدی فرماندهی طوایف ایل بویر احمد را بر عهده داشت.

تنگ تامرادی یاسوج

در سال ۱۳۰۹ جنگ بزرگی بین این دو نیروی قدرتمند در تنگ تامرادی به وقوع پیوست و نتیجه آن پیروزی مردم بویراحمد در تنگ تامراد بود. با اینکه نیروهای ارتش دارای سلاح های مختلفی همچون توپ، تانگ و تفنگ بودند نتوانستند بویر احمدی ها را شکست بدهند.

آن ها حتی از هواپیماهای جنگی نیز در این نبرد استفاده کردند، ولی فایده چندانی برایشان نداشت. تلفاتی که نیروهای شاهنشاهی در این جنگ دادند بسیار بیشتر از نیروهای بویراحمدی بود. فرمانده شیبانی فکر می کرد می تواند با سلاح ها و افراد زیاد از عهده این نبرد برآید، ولی این باور کامل اشتباه بود، زیرا موقعیت مکانی تنگ تامرادی و هوش فرمانده بویر احمدی ها را دست کم گرفت و این عامل باعث شکست وی شد.

کی لهراسب بویراحمدی فرمانده بویراحمدی ها با استفاده از تاکتیک های جنگی و همچنین استفاده از موقعیت مکانی تنگ تامرادی توانست نتیجه این جنگ را به نفع خود تمام کند. بعد از این جنگ تمام مردم کی لهراسب بویراحمدی را به عنوان فردی باهوش و شجاع که در تاکتیک های جنگی نظیر نداشت، می شناختند.

تنگ تامرادی یاسوج

اطلاعات جغرافیایی و مکان های دیدنی

تنگ تامراد در مکانی قرار دارد که دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب بوده و بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار و تابستان است. در این فصول تنگ تامراد دارای بهترین آب و هوا است و در فصول پاییز و زمستان این منطقه به شدت سرد شده و لذت بردن از طبیعت تقریبا غیرممکن خواهد بود؛ در نتیجه بهتر است در این ایام به این مکان سفر نکنید.

هنگام سفر به تنگ تامرادی می توانید زیبایی های آن را از ابتدای جاده مشاهده نمایید. در مسیر خود از میان دشت ها، کوه ها، جنگل و جاده های پر پیچ و خم می گذرید به طوری که نمی خواهید چشم روی چشم بگذارید. برای استراحت و خستگی راه به راحتی می توانید در اطراف جاده اتراق کنید و چادر بزنید، اما باید به محیط زیست و طبیعت آنجا صدمه ای نزنید.

پارک ساحلی رود بشار یاسوج
ادامه مطلب

تنگ تامرادی یاسوج

تنگ تامرادی دارای پوشش گیاهی متنوع و آبشارهای زیبا و دیدنی است و در اطراف آن ارتفاعات مختلفی دیده می شود. زمانی که نور خورشید به این مکان تابیده می شود باعث بخشیدن جلوه ای خاص به آن خواهد شد.

اگر شما دوستدار طبیعت و محیط زیست هستید، باید حتما به این مکان سفر کنید. تنگ تامراد ۱۴۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. این منطقه در میان کوه های زرآور و ساور قرار دارد و با سفر به تنگ تامراد می توانید از زیبایی های چشم نواز آن بهره ببرید. این سفر می تواند به عنوان یکی از سفرهای فراموش نشدنی برای شما محسوب شود. تنگ تامراد دارای دیدنی ها و تفریحات متفاوتی است که با سفر به آن می توانید آن ها را از نزدیک مشاهده کنید. در زیر به چند مورد اشاره می کنیم.

آبشارهای تنگ تامرادی

آبشارها یکی ازمهم ترین جاذبه های تنگ تامرادی هستند و ارتفاع مهم ترین آن ها به ۵۰ متر نیز می رسد. این تنگ دارای ۴ آبشار با ارتفاع های کمتر از ۵۰ متر است که هر کدام از آن ها بین ۸ الی ۱۰ متر ارتفاع دارند. هر کدام از این آبشار‌ها در بخشی از تنگ قرار گرفته اند که این امر باعث زیبایی دوچندان آن می شود.

با وارد شدن به این تنگ می توانید در میان چشمه های آن آب تنی کنید و یا در طبیعت آن وقت خود را با پیاده روی بگذرانید. عکاسی از این منظره های زیبا را به هیچ عنوان از دست ندهید. عکس ها می توانند برای شما خاطرات مختلفی را ثبت کنند. امکان ندارد که شما به این تنگ بیایید و هیچ خاطره ای را ثبت نکنید.

تنگ تامرادی یاسوج

غارها

همیشه غارها آدم را به ماجراجویی دعوت می کنند. یکی از جلوه های دیگری که تنگ تامراد دارد غارهایی است که در اطراف آن قرار دارد. اگر به این غارها وارد شوید می بینید که قطره های آب از میان سوراخ های سقف غار به داخل آن وارد می شود که این تصویر را در هر کجا نمی توان دید. اگر شما اهل کوهنوردی هستید، این سفر می تواند فرصت بسیار مناسبی برای شما باشد؛ همچنین می توانید تجربه های زیادی را بدست آوردید. صعود به ارتفاعاتی که آبشار از میان آن ها می گذرد هیجان زیادی دارد که شما می توانید آن را برای اولین بار در این سفر کسب کنید.

جاهای دیدنی یاسوج
ادامه مطلب

غار

چشمه بلوط عسلی و جنگل بلوط

یکی از تفرجگاه های تنگ تامراد چشمه بلوط عسلی است که درمیان اهالی روستا از معروفیت بالایی برخوردار است. این چشمه دارای حوضچه های متعددی است که گردشگران بسیاری از آن ها دیدن می کنند. یکی دیگر از دیدنی های تنگ تامراد جنگل بلوط آن است که در اطراف تنگ قرار دارد. این جنگل به این منطقه جلوه ای بسیار زیبا بخشیده است.

چشمه بلوط عسلی و جنگل بلوط

اقامت در تنگ تامرادی یاسوج

گردشگران و توریست ها می توانند در هتل ها و مهمان سراهای شهرهای اطراف اقامت داشته باشند؛ زیرا در روستایی که تنگ تامراد قرار دارد مکان مناسبی جهت اسکان مسافران وجود ندارد. اگر می خواهید تجربه جدیدی نیز داشته باشید،

می توانید در طبیعت چادر بزنید و برای خود کمپی ایجاد نمایید و در آن شب را سپری کنید. برای این کار باید چادر مسافرتی با خود همراه داشته باشید؛ همچنین تمام وسایل مورد نیاز از قبیل غذا، آب و غیره را برای این سفر از قبل آماده کنید. رزرو آنلاین هتل بهترین شیوه برای تهیه یک مکان مناسب جهت اسکان موقت است. هتل های یاسوج دارای کیفیت و ارائه خدمات مناسبی هستند که برای بهره مندی از این امکانات باید رزرو هتل را از مدت ها قبل از سفر انجام داد.

راه دسترسی به تنگ تامرادی یاسوج

تنگ تامراد در استان کهکیلویه و بویراحمد و در ۵۰ کیلومتری از شهر یاسوج قرار دارد. برای رفتن به تنگ تامراد اول باید از یاسوج وارد جاده بابا میدان شده و سپس به سمت گچساران حرکت کنید. بعد از طی مسیر ۲۵ کیلومتری به سه راهی سپیدار می رسید، که باید وارد جاده فرعی شوید.

سپس بعد از طی مسافتی ۱۰ کیلومتری، به سه راهی دیگری می رسید که جاده تنگ تامراد در آن قرار دارد. بعد از عبور از جاده پر پیچ و خم تنگ تامراد شما باید مقداری از مسیر را با پای پیاده طی کنید، زیرا این مسیر برای وسایل نقلیه مناسب نیست. پس از پیاده روی کوتاه مدت می توانید از زیبایی های تنگ زیبای تامراد دیدن کنید.

کلام آخر

همانطور که می دانید یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است و دارای جاهای دیدنی بیشماری بوده و هر ساله نظر گردشگران متعددی را به سوی خود جلب می کند. یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی یاسوج تنگ تامرادی نام دارد که آب و هوایی مطلوب دارد. این تنگ که از تاریخچه طولانی برخوردار است برای بومیان منطقه از اهمیت به سزایی برخوردار است.

3/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر