لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی شیراز با عکس و آدرس معرفی بیش از 10 مکان جذاب_ ایران هتل آنلاین
جاهای دیدنی شیراز با عکس و آدرس معرفی بیش از 10 مکان جذاب_ ایران هتل آنلاین

جاهای دیدنی شیراز با عکس و آدرس معرفی بیش از 10 مکان جذاب_ ایران هتل آنلاین

شاید کمتر کسی پیدا شود که مسافرت کردن را دوست نداشته باشد و همه آدم ها دنبال یک موقعیت هستند تا چمدان های خودشان را ببندند و سفر کنند. امروز قصد داریم که جاهای دیدنی شیراز را به شما معرفی کنیم تا با آشنایی بیشتری به این شهر دل‌انگیز سفر کنید. توجه داشته باشید برای اقامت در شهر یاد شده بهترین گزینه، رزرو هتل های شیراز است و برای هر فرد با هر بودجه و امکاناتی مناسب می‌باشد.

دروازه قرآن

اولین جایی که می خواهیم به معرفی آن بپردازیم دروازه معروف و قدیمی به اسم دروازه قران است. اگر از سمت اصفهان وارد شیراز شوید اولین چیزی که مورد توجه تان قرار می گیرد دروازه قدیمی است که قرآنی به وزن 51 کیلوگرم در آن قرار گرفته است که البته این قران اکنون به موزه منتقل شده است. در کنار این دروازه زیبا مقبره خواجوی کرمانی نیز قرار گرفته است که با پیموندن چندین پله می توان به مزار این شاعر بزرگ رسید و هم چنین شیراز را ازبالا نظاره کرد.

آرامگاه خواجوی کرمانی

کوه صبوی که در کنار دروازه قرآن واقع شده ، آرامگاه بابا کوهی و خواجوی کرمانی نیز است .
خواجو جمال‌الدین ابوعطاء محمود بن محمود کرمانی معروف به خواجوی کرمانی، یکی از شاعران بلند آوازه این مرز و بوم و به ویژه کرمان است ، اما از آن جا که بخش اعظم عمر خود را در سفر و پای درس اساتیدی چون عبید زاکانی به سر برد ، مجال بازگشت به وطن را نیافت و در شیراز به سمت خالق زیبایی شتافت .
ارامگاه خواجوی کرمانی
خوش زمانی است نشستن در دامنه ی کوه صفایی ، لب جوی چشمه رکناباد و مشرف به دروازه قرآن ، در جوار همچون خواجو و باباکوهی هایی و دل کندن از آن ، بی گمان سخت خواهد بود. آرامگاه بابا کوهی اما قدری بالاتر است ، آنجا که اگر برسی می توانی شهر را در یک نظر از چشم بگذرانی … باستان شناسان قدمت این بنا را مربوط به دوران آل بویه می دانند . برای رسیدن به آن حدود 2 کیلومتر پیاده روی نیاز است که البته به واسطه شیب مناسب آن ، کار زیاد دشواری نیست ؛ اما این ارتفاع پتانسیل منحصر به فردی برای دیدن شیراز فراهم آورده است .
حالا که تا این ارتفاع امده اید باید بگویم علاوه بر دروازه قرآن و خواجوی کرمانی و باباکوهی ، فرصت های بیشتری نیز در اختیارتان است . در کوه صفایی و در جوار آرامگاه باباکوهی دو غار واقع شده است ، یکی از این غار ها محل خلوت و سکونت یکی از عارفان و دیگری آرامگاه ال باکویه یا ابوعبدالله محمد بن عبدالله است ، ایوان جلو این غار از گچ و سنگ ساخته شده است .

در جوار آرامگاه باباکوهی ، مکان و اتاق هایی برای نشستن و لذت بردن از لحظات دیدن شیراز کنار چشمه آب زلال فراهم آمده است که گفته می شود مربوط به زمان قاجار و از آثار نوه فتحعلیشاه ، مویدالدوله طهماسب میرزا ، حاکم قدیم فارس است . در پایین دست آرامگاه حوضی سنگی نیز وجود دارد که بعد از آن برای رسیدن تا خود بقعه نیاز است از مسیری خاکی و گاهی پله پله ای عبور کنید . آرامگاه باباکوهی از جمله مکان های گردشگری است که مورد استقبال شیرازی ها به خصوص در روز های تعطیل و گردشگران در همه ایام سال است .

آرامگاه شاهچراغ شیراز

آستان مقدس حضرت شاه چراغ که همچون گوهری تابناک در شهر شعر و ادب شیراز می درخشد ، متعلق به میر سید احمد ، فرزند امام موسی کاظم (ع) ، معروف به شاه چراغ و برادر امام رضا (ع) می باشد . روایت شده که ایشان در راه ملحق شدن به برادر خود به سوی خراسان عزم سفر نمودند،ولی در راه توسط افراد مامون خلیفه عباسی در شهر شیراز به شهادت رسیدند.آرامگاه این حضرت در کنار میدان احمدی شیراز و در بافتی تاریخی – فرهنگی و در واقع یکی از قدیمی ترین مناطق این شهر واقع شده است.
برای معرفی بیشتر آرامگاه شاهچراغ شیراز به مقاله مرتبط خودش مراجعه کنید

آرامگاه شاعران شیراز

شهر شیراز یکی از زیباترین و منحصر به فردترین شهرهای کشور است که شاعران و عارفان زیادی در آن به خاک سپرده شدند؛ بعضی از آن ها بسیار شناخته شده و برخی ناشناس ماندند. جالب است بدانید این آرامگاه ها هر سال میزبان بیشترین تعداد گردشگران و علاقمندان به فرهنگ و ادب هستند
در ادامه دو شاعر و عارف بزرگ که آرامگاه آن ها در شهر شیراز واقع شده است را عنوان کرده‌ایم برای مشاهده آرامگاه شاعرفان و عرفای دیگری که در شهر شیراز هستند میتوانید مقاله مرتبط خودش (آرامگاه شاعران و عرفای شیراز) مطالعه کنید.

مقبره لسان الغیب حافظ شیرازی

یکی دیگر از جاذبه گردشگری شیراز که سالانه تعدادی زیادی مسافر و توریست را به این شهر می کشاند مقبره حافظ شیرازی است. این آرامگاه در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازه قرآن قرار گرفته است.بیشترین چیزی که در این ارامگاه مورد توجه قرار می گیرد درختان زیبای نارنج و دو حوض بسیار بزرگ در این ارامگاه است. مزار جناب حافظ درست وسط این ارامگاه قرار گرفته و این نکته هم باید اضافه کرد که این آرامگاه دارای دو تالار مجزا و زیبا است که در دوره زندیه ساخته شده اند و نمی توان از زیبایی و معماری خاص این آرامگاه سخن نگفت.
مقبره لسان الغیب حافظ شیرازی

آرامگاه سعدی شیرازی

یکی دیگر از شاعران بزرگی که در این شهر شاعر پرور آرمیده است استاد سخن سعدی شیرازی می باشد. مقبره این شاعر و عارف بزرگ هم در شمال شرق شهر شیراز واقع شده است. ارامگاهی که در آن چشمه ی آبی قرار گرفته است و در گذشته مردم برای شست و شوی لباس های خود به آنجا می رفتند و این عقیده را داشته اند که این آب باعث پاکی و صفای روح می شود. این ارامگاه زیبا که به دست معماران ایرانی ساخته شده است به خوبی هنر ایرانیان را نشان می دهد و دارای تالاری است که شاعر بزرگ در آن دفن شده و دیوار های تالار به شعرهای دلکش شیخ اجل مزین شده است و شایان ذکر است که بزرگان بسیاری از جمله شوریده شیرازی با خواست و وصیت خود در کناره این ارامگاه دفن شده اند.
آرامگاه سعدی شیرازی
نکته جالب دیگری که در باره ی ارامگاه سعدی شیرازی وجود دارد وجود حوض زیبا و پراز سکه در وسط آرامگاه است. شاید وجود این همه سکه در این حوض این سوال را در ذهن هر بیننده ای به وجود بیاورد که دلیل وجود این همه سکه چیست؟ در باور و اعتقاد مردم گذشته این بوده است که اگرشخصی در کنار این حوض آرزویی کند وسکه در این حوض بیندازد آرزویش برآورده می شود به همین دلیل است که این حوض زیبا و پراز ماهی اکنون پراز سکه های گوناگون است.

باغ های شیراز

شهر شیراز یکی از شهرهای زیبایی است که مورد توجه همگان برای سفر خصوصا در اردیبهشت است. وجود باغ های دل انگیز و زیبا، آب و هوای بهاری، آرامگاه عارفان مشهور، نارنج و نارنجستان ها همگی دلیل بر این امر هستند. باغ های شیراز که یکی از عوامل مهم محسوب میشوند به لذت بخشیدن سفر شما نیز کمک زیادی میکنند در ادامه دو باغ معروف شیراز را معرفی کرده‌ایم برای مشاهده و آشنایی بیشتر با باغ های شیراز به مقاله مرتبط خودش مراجعه کنید

باغ دلگشا

باغی که در کنار آرامگاه سعدی شیرازی قرار گرفته است این باغ که دارای قدمتی زیاد است که به دوران ساسانیان باز می گردد، باغی با درختان انبوه نارنج که از اواسط فروردین به بار می نشینند و هرکسی رابا بوی دل انگیز بهار نارنج مست می کنند این باغ دارای چند ساختمان با آینه کاری های بسیار زیبا و نقاشی های قدیمی که به دست ایرانیان خوش ذوق کشیده شده اند است که زیبایی های این باغ را دوچندان کرده اند.
باغ دلگشا

باغ جهان نما

باغ جهان نما شیراز قدیمی‌ترین باغ این شهر زیباست که در دوره‌های مختلف تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. این باغ در 2 کیلومتری آرامگاه حافظ قرار دارد. مساحت باغ جهان‌ نما حدود 8 هکتار می‌باشد و انواع درختان و گیاهان به اضافه یک عمارت که به نام عمارت کلاه فرنگی معروف است، در آن قرار دارند.
در داخل عمارت چهار شاه نشین وجود دارد که در گذشته محل استراحت مهمانان ویژه بوده است. در بخش‌های مختلف عمارت چند حوض از جنس مرمر قرار دارند که دارای فواره‌های سنگی می‌باشند. باغ جهان نما شیراز از آنجایی که برای میزبانی از مهمانان خارجی مورد استفاده قرار میگرفته، دارای اهمیت ویژه‌ای در طول تاریخ برای پادشاهان بوده است.
باغ جهان‌ نما از این جهت یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز می‌باشد که بعد از اینکه یک بار به طور کامل ویران شده، مجددا توسط لطفعلی خان زند بازسازی شده و تا به امروز در طی اعصار مختلف چندین بار تغییراتی در آن ایجاد شده است. برای آشنایی بیشتر با باغ جهان نما شیراز پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله مربوط به آن را به طور کامل مطالعه فرمایید؛ زیرا توصیف زیباهای آن در اینجا نمیگنجد.

باغ جهان نماباغ عفیف آباد شیراز

شیراز شهر باغ‌های زیبا و دوست داشتنی است. در این شهر باغ‌های زیادی وجود دارند که یکی از آنها باغ عفیف آباد است. این باغ به قدری زیباست که به راستی بایستی در مقاله جاهای دیدنی شیراز بخشی را به خود اختصاص دهد. در ادامه شرح مختصری از این باغ را برای شما آورده‌ایم.
باغ عفیف شیراز به دوران صفویه برمیگردد. این باغ در زمان قاجار رونق گرفت و رسیدگی‌های بسیار زیادی به آن شد. بعد از روی کار آمدن حکومت پهلوی، این باغ توسط خواهر زاده میرزا علی محمد خان به این خاندان هدیه شد. باغ عفیف آباد بیشترین شهرت را به خاطر عمارت زیبای داخل باغ دارد.
در حال حاضر در داخل عمارت باغ عفیف آباد، موزه بزرگ نظامی وجود دارد. شما می‌توانید انواع سلاح‌های قدیمی را در این موزه مشاهده کنید. دیگر بخش‌های این باغ زیبا عبارت‌اند از: موزه زندگی، قهوه خانه و حمام قدیمی. برای آشنایی بیشتر با بخش‌های مختلف باغ عفیف آباد شیراز می‌توانید مقاله‌ی جداگانه‌ای که در سایت ایران هتل آنلاین وجود دارد را مطالعه بفرمایید.

باغ عفیف آباد شیراز باغ ارم

یکی دیگر از باغ های زیبایی که در شیراز قرار گرفته است و به جرات می توان گفت تکه ای از بهشت خداوند است همان باغ ارم می باشد. که در شمال غرب شیراز واقع شده است باغی بسیار زیبا با ساختمان هایی بسیار مجلل و گج بری های قدیمی و منحصر به فرد که اکنون به باغ گیاه شناسی هم تبدیل شده است. فقط سرو ناز ها نیستند که در این باغ مشغول جلوه گری اند بلکه درختان سر به فلک کشیده ی نخل هم زیبایی این باغ را به سر حد کمال رسانده اند.
باغ ارم

ارگ کریم خان زند

این مکان که به نوعی نماد ومعرف دوره زندیه می باشد درست در مرکز شیراز و در پر رفت و آمد ترین منطقه شیراز قرار گرفته است واین ارگ مکان زندگی کریم خان زند بوده است که با دیوارهای آجری و بلندی که دارد زیبایی و هیبت خاصی به آن منطقه داده است. ارگ بسیار زیبا است و دارای حوض ها با فواره های بسیار زیبا و شاه نشین ها و حمام پادشاهی و زندان های تاریخی می باشد که به خوبی نشان دهنده آداب زندگی دوره زندیه است.
ارگ کریم خان زند

خانه زینت الملوک

در نزدیکی ارگ و در خیابان لطفعلی خان زند عمارتی بسیار زیبا به نام مالکش یعنی زینت الملوک قرار دارد و متعلق به دوره قاجار می باشد. این باغ از زیر زمین به نارنجستان قوام راه داشته و دارای گچ بری ها و نقوش، نگار و آینه کاری هایی می باشد که هنر و معماری ایرانی را به رخ همگان می کشد.
خانه زینت الملوک

حمام وکیل

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز حمام وکیل است که در جوار مسجد و بازار وکیل واقع شده است. این حمام در دوران زندیه (۱۱۸۷ هجری قمری) و به دستور مستقیم کریم خان زند احداث شده است. جالب است بدانید که به دلیل علاقه کریم خان زند به هنر ایرانی، حمام وکیل تنها مبتنی بر معماری ایرانی طراحی شده و در هر نقطه از آن می توان شاهکاری از هنرمندان ایرانی را مشاهده نمود. این حمام عمومی در گذشته دارای قسمتی مخصوص پادشاه بوده است.

مسجد وکیل شیراز

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز که نبایست از دیدن آن غافل شوید، مسجد وکیل شیراز است. این مسجد در مجموعه ارگ شیراز قرار دارد و بخشی از بازار وکیل است. مسجد تاریخی وکیل از معماری متمایزی برخوردار است و تنها مسجدی در ایران است که فاقد گنبد می‌باشد.
قدمت مسجد وکیل به دوره‌ی کریم خان زند برمیگردد. این مسجد 11000 متر مربع مساحت داشته و یکی از بزرگ‌ترین مسجدهای ایران به شمار می‌آید. کاشی‌کاری‌ها، حجاری‌ها و ستون‌های این مسجد در نوع خود بی‌نظیر هستند و باعث شده‌اند تا مسجد وکیل رنگ و نقشی متفاوت داشته باشد.
قسمت‌های مختلف مسجد وکیل عبارت‌اند از: حیاط و حیاط خلوت مسجد، طاق مروارید مسجد، دروازه ورودی، ایوان شمالی و جنوبی. برای آشنایی بیشتر با بخش‌های مختلف این مسجد می‌توانید مقاله مسجد وکیل شیراز را مطالعه فرمایید تا اطلاعات بیشتری در مورد این بنای تاریخی به دست آورید.
مسجد وکیل شیراز

مکان های تفریحی شیراز

يراز شهر گل های رنگارنگ، بناهای قدیمی، شهر شاعران بزرگ و باغ های باشکوه است. این کلانشهر آثار باستانی، پارک های بزرگ، مراکز خرید سنتی و جدید و مکان های تفریحی متعددی نیز دارد. به جرات می توان گفت که هرگز در مدت کوتاهی نمی توانید از تمام مکان های تفریحی شیراز بازدید کنید. طبیعی است که در چنین شهری هتل های مجلل و باکیفیتی وجود داشته باشد

بازار وکیل

در کنار ارگ کریم خان بازار وکیل قرار گرفته است که آن هم به دستور وکیل الرعایا ساخته شده است. بازاری که در آن جشنواره رنگ ها برپا است. بازار به سبک قدیم دارای حجره های متعدد می باشد. هرچند هرچیزی که بخواهید می توانید در این بازار پیدا کنید، اما محل مناسبی برای خرید پارچه هایی با نقش و نگار های بسیار زیبا است که شاید هیچ جای دنیا نتوانید مثل آن هارا پیدا کنید.
بازار وکیل
پارچه هایی که زیبایی شان حتما شما را مجذوب می کنند و یک دفعه به خودتان می آیید و می بینید چند دقیقه ای است که قدم هایتان جلوی این مغازه ها ثابت مانده و به تماشای هنر دست مردمان این شهر ایستاده اید. این بازار سر پوشیده که بسیار بزرگ است دارای محوطه و حیاتی است که اگر در فصل بهار به این مکان بیایید حتما شور نشاط خاصی را تجربه خواهید کرد.

گهواره دید

یکی دیگر آثار باستانی شیراز که کمتر در موردش گفته شده است گهواره دید یا گنبد عضد(گهواره زید) است که متعلق به دوره دیلمیان است.این مکان تاریخی در سمت چپ تنگ الله اکبر قرار گرفته است و جزو آثار ملی هم به شمار می آید.گهواره دید یک اتاق گنبد دار از سنگ است که به دستور عضد الدوله ساخته شده است و جایگاهی برای دیده بانی بوده است و اما حالا وقتش رسیده است که به سراغ فرهنگ وتمدن ایرانی برویم و به معرفی تخت جمشید بپردازیم.
گهواره دید
درست است که تخت جمشید و مقبره کوروش هخامنش در خود شیراز قرار نگرفته است،اما نیازی به طی کردن مسافت زیادی برای رسیدن به این مکان نیست. تماشای این منطقه باشکوه که بیانگر هنر و خلاقیت و هوش و ذکاوت ایرانی است را از دست ندهید.

تخت جمشید

اگر بخواهیم یک توصیف کلی از این مکان تاریخی داشته باشیم باید بگوییم، پایتخت یکی از پر افتخار ترین حکومت ها، یعنی هخامنشی بوده است که دارای کاخ های باشکوه، سنگ نوشته ها و نقاشی هایی است که هر کدام نماد یک آداب و رسوم ایرانیان بوده است و این کاخ به خوبی می تواند قدرت و هیبت ایرانی را به همگان نشان دهد.
تخت جمشید

نقش رستم

اگر چند کیلومتر از تخت جمشید فاصله بگیریم به محوطه باستانی دیگری می رسیم که نقش رستم نام دارد و پادشاهان بزرگ و پر افتخاری مثل داریوش بزرگ، خشایار شاه ، داریوش دوم و اردشیریکم در آن آرام گرفته اند . در این منطقه باستانی نشانه هایی از دوره پر افتخار هخامنشی و سامانیان به چشم می خورد و این محوطه جزء آثار ملی به ثبت رسیده است. باید بگویم مناطق باستانی و تاریخی شیراز تمامی ندارند .

کعبه زرتشت

که شاید اسمش به گوشتان خورده باشد جایگاهی برای روشن کردن آتش که برای زرشتیان بسیار مقدس بوده است می باشد وهمچنین مکانی برای عبادتشان بوده است.این مکان در کنار نقش رستم قرار دارد. درست است که هنوز بسیاری از مکان های گردشگری و جذاب شیراز برای دیدن باقی مانده است اما ما همه تلاشمان را کرده ایم که هیچ کدام از مکان های زیبا و مهم گردشگری شیراز را از قلم نیندازیم و همه آنها را به طور خلاصه اما جامع برای خوانندگان و همه کسانی که قصد سفر به شیراز دارند را شرح دهیم.

شهرهای دیدنی استان فارس

به طور کلی در این مطلب سعی شد به صورت گسترده تمامی مواردی که برای یک سفر لذت بخش در شیراز ممکن است به شما کمک کند را عنوان کردیم
جدا از مکان های تفریحی، باغ ها، آرمگاه ها و… در شهر شیراز شهرستان های کوچک در استان فارس هستند که به لذت سفر شما کمک میکنند پس توصیه میکنیم حتما در حین سفر به شیراز به دیگر شهرهای دیدنی استان فارس نیز سر بزنید

رزرو و اقامت در هتل های شیراز

اگر جزو افرادی هستید که به نیت دیدن جاهای دیدنی به شهرهای مختلف سفر می‌کنند، شیراز بهترین گزینه برای شماست. این شهر زیبا علاوه بر باغ‌های باصفا، آب و هوای دلپذیر و طبیعت زیبایش، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان و متنوعی است. از بناهای تاریخی گرفته تا جاذبه‌های طبیعی. نمونه این جاذبه‌ها دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی، آرامگاه شاهچراغ، مقبره لسان الغیب حافظ شیرازی، آرامگاه سعدی، باغ دلگشا، باغ ارم، ارگ کریم خان زند، خانه زینت الملوک، حمام وکیل، بازار وکیل، تخت جمشید، نقش رستم و کعبه زرتشت است. البته که نمی‌توان از این همه شگفتی به سادگی گذشت! از همین رو پیشنهاد می‌کنیم به قصد اقامت چند روزه راهی سفر به شیراز شوید. برای اقامت در این شهر بزرگ و زیبا هتل های بسیاری وجود دارد. نمونه هتل های شیراز هتل بزرگ شیراز، هتل چمران شیراز و هتل زندیه شیراز است که دارای امکانات و خدمات رفاهی در شأن میهمانان این شهر هستند.
کلام آخر
اما نکته مهم و حائز اهمیت که باید به آن اشاره کرد این است که این شهر در کنار تمام جذابیت های گردشگری و باستانی که دارد امکان اقامت در هتل های چند ستاره و بسیار خوب از جمله هتل بزرگ شیراز را دارد که می توان به راحتی و با رزرو آنلاین هتل سفر هوشمندانه و راحتی را تجربه کنید و سفر خود را به یاد ماندنی ترکنید.

صنایع دستی شیراز - میراث گذشتگان و تمدن ایران
ادامه مطلب

2.3/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر