لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بابا کوهی در شیراز
بابا کوهی در شیراز

بابا کوهی در شیراز

تاریخچه
علی ابن باکویه که به بابا کوهی شهرت دارد در سال 337 هجری در شیراز به دنیا آمد .

در جوانی به عرفان و یزدان شناسی، طریقت و تصوف علاقه مند شد. به قصد کسب دانش وآگاهی بیشتردر این زمینه از شیراز رفت و به جهانگردی پرداخت و با بسیاری از بزرگان نامی آن دوره از جمله ابو سعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری دیدار کرد.
وی پس از سال ها سیروسلوک در احوالات درونی خویش و راز و نیاز و نیایش و کسب معرفتی والا و بصیرتی ستودنی به شیراز بازگشت و در مغازه ای در” کوه صبوری “عزلت گزید و در صد و پنج سالگی فوت کرد . پیروانش او را در خانقاهی که اکنون مقبره اوست به خاک سپردند. جامی و سعدی از شاعرانی هستند که در وصف صفات انسانی باباکوهی اشعاربسیاری را سرودند . سعدی میگوید :

ندانی که بابای کوهی چه گفت به مردی که ناموس را شب نخفت
برو جان بابا در اخلاص پیچ که نتوانی از خلق بربست هیچ
کسانی که فعلت پسندیده‌اند هنوز از تو نقش برون دیده‌اند
چه قدر آورد بنده حور دیس که زیر قبا دارد اندام پیس
نشاید به دستان شدن در بهشت که بازت رود چادر از روی زشت

همچنین نقل قول ها و سخنان عارفانه و عاشقانه فراوانی در باب حکمت وشور زندگی از بابا کوهی به جای مانده است.برخی وی را شاعر و برخی او را یک عارف بزرگ می دانند. گروه دوم معتقدند باباکوهی سراینده نبوده و هرگز شعری نگفته و دیوانی که به او نسبت داده‌اند، از آن صوفی دیگری است که گویا در اشعارش تخلصش را گاهی “کوهی” و گاهی “انسان” عنوان می کرده و در یکی از دو غاری که در دل کوه صبوری واقع شده می زیسته است . ظاهرا این کوهی (شاعر) در سده های بعد از فوت باباکوهی از مریدان وی شده و بر مزارش به گوشه نشینی پرداخته و نام دیوانش را “باباکوهی” گذاشته است و درهمانجا نیز مرده و به خاک سپرده شده است.
بابا کوهی در شیراز
در زمان دیلمیان در دامنه کوه صبوری در قسمت محل دفن باباکوهی آرامگاهی ساختند .از حدود پنج سال پیش نیزبه بازسازی این منطقه مشغولند تا آن را تبدیل به یک فضای گردشگری، باستانی و سرگرمی بزرگ کنند. تا حدود زیادی هم موفق عمل کرده اند. به عنوان مثال در گذشته برای رسیدن به این محل باید حدود دو کیلومتر کوهنوردی می شد اما اکنون راه ماشین رو تا آن جا احداث شده است.

معماری
در جلوی غار ایوانی وجود دارد که از گچ و سنگ ساخته شده است. در این مجموعه کهن ترین چشمه ایران که هنوز هم جاری است قرار دارد. در اطراف این چشمه چندین اتاق از دوره قاجار بر جای مانده است. مقبره باباکوهی بالاتر از این اتاق ها قرارگرفته و فاقد هرگونه تزئینی است. در این مجموعه یک حوض سنگی نیز وجود دارد که دورتا دور آن را درختان پیر و زیبا فرا گرفته است.
طاق قرآن
طاق قرآن
در سمت چپ این مجموعه دروازه قرآن که در گذشته به آن طاق قرآن می گفتند قرار دارد. این دروازه تنها دروازه به جای مانده از شش دروازه ای است که در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شده است. در دوره زندیه
دو اتاقک در قسمت بالای آن ساخته شد و دو جلد قرآن که به “قرآن هفت من” معروفند در آنجا گذاشته شد. این قرآن ها از شاهکارهای نگارش کتب آسمانی مسلمانان جهان اند که در حال حاضر در موزه پارس نگهداری می شوند. به دلیل اعتقاد مذهبی مردم، این دو قرآن در آن اتاق ها جای داده شد تا مسافران با گذر از زیر آن متبرک شوند. جالب است بدانید مردم اول هر ماه از شهر خارج می شدند و از زیر این طاق عبور می کردند تا خود را در برابر بلاها و خطرها بیمه کنند. آنها اعتقاد داشتند مسافرباید حتما از زیر قرآن عبور کند و پشتش آب ریخته شود. اینگونه از سلامت جان عزیزانشان اطمینان می یافتند.
در کنار دروازه قرآن آب انباری نیزساخته شد که از آب رکن‌آباد پر می‌شد تا مسافران از راه رسیده بتوانند آبی بنوشند و استراحت کنند.
در دوره قاجار این دروازه به دلیل وقوع زلزله بارها آسیب دید و در سال 1315 به دستور شهرداری شیراز به منظور توسعه راه با دینامیت ویران شد. اما بعد به دلیل نبود دروازه و نگرانی مردم شیراز از این موضوع دروازه کنونی کمی پایین تر از دروازه پیشین ساخته شد. دروازه جدید کمی بزرگتراست و یک دهانه قوسی و یک اتاق مستطیل شکل دارد. ابتکار جالب توجهی که در این بنای بازسازی شده به کاررفته نوشتن آیاتی از قرآن در حواشی ستون ها و دور تا دور بنا است. بنا به وصیت نگارنده این آیات، اتاق مستطیل شکل به آرامگاه وی اختصاص داده شد .
تندیس طاووس
تندیس طاووس
روبه روی دروازه، در میدان ورودی شهرتندیس طاووس زیبایی است که گویی به مسافران تازه از راه رسیده خوش آمد می گوید. از تلفیق رنگ این طاووس که در تمام فصل های سال سبز است با گل های رنگارنگی که در فصول مختلف در میدان کاشته می شود قاب عکس باشکوهی به وجود می آید که از طریق آن شیراز به مسافرانش سلام و دیدگانشان را با این تصویر زیبا نوازش می کند.
خواجوی کرمانی
خواجوی کرمانی
سمت شرق باباکوهی آرامگاه خواجوی کرمانی است؛ بنای ارزشمند دیگری که گردشگران از آن هم می توانند دیدن کنند. خواجوی کرمانی برجسته ترین شاعر کرمانی است. وی زادگاهش را ترک کرد و به سفر پرداخت و در اواخر عمرش به کوه صبوری شیراز رسید و در همانجا نیز درگذشت. آرامگاه وی در دامنه کوه و مشرف به دروازه قرآن ساخته شد. آرامگاه در محوطه ای ساخته شده که سقف ندارد و در وسط آن سنگ قبری محدب و برآمده است با دو ستون سنگی کوتاه که بالا و پایین آن قرار دارد (در زمان قدیم ساختن ستون برای قبورعرفا و شعرا رسم بوده است).
در سال 1337 اداره باستان شناسی فارس یک اتاق در قسمت شمالی محوطه آرامگاه ساخت که در حال حاضر این اتاق به فرهنگسرای خواجوی کرمانی تبدیل شده است. سپس برنامه ای اتخاذ شد تا بازسازی هایی در آن حوالی صورت بگیرد که از آن جمله انجام کارهای هنرمندانه ای چون نوشتن غزلیات خواجوی کرمانی بر کاشی های درب ورودی و ساختن مجسمه ی سنگی از سر و صورت او است.
کمی بالاتر از مقبره خواجو 2 غار وجود دارد . یکی از آنها غارعبادت و ریاضت زاهدان و مشایخ بوده که خواجو نیز مدتی در آنجا به نیایش مشغول بوده است. غار دیگر که طاقی کجاوه ای از جنس سنگ و آجر دارد محل قبر وزیر معروف شاه ابواسحاق اینجواست که نقوش بسیار زیبایی بر دیواره آن برجسته شده است، از جمله جنگ رستم و شیر و نقش نا تمامی از فتحعلی شاه قاجار و دو پسرش کنده کاری شده است.
لونا پارک
لونا پارک
اگر در این بین دلتان هوای هیجان و سرعت کرد می توانید صد قدم پایین ترازهتل “لونا پارک” را ببینید و از اسباب بازی های هیجان انگیزش لذت ببرید ضمن اینکه مراقب میزان ترشح هورمون آدرنالین خونتان باشید .بعد از خروج از پارک و برای به دست آوردن آرامش خود از یک شیرازی بخواهید غزلی ازحافظ را برایتان بخواند . در آنجا افراد زیادی هستند که کتاب حافظ در دست دارند و مشغول خواندن اند. بچه هایی که فال حافظ می فروشند و پیرزن و پیرمردهایی که حافظ را از حفظند.

مقایسه هتل ارگ و هتل سنتی نیایش شیراز
ادامه مطلب

درمیدان طاووس همواره تاکسی هایی به صف ایستاده اند تا مسافران و گردشگران را به محل های مورد نظرشان ببرند. رو به روی ایستگاه تاکسی ها پلکان هایی با چراغ های روشن و درختانی سرسبز و آب نمای فوق العاده آرامش بخش قرار دارد. صدای شر شر آب به همراه دیدن منظره منحصر به فرد این مجموعه از لذت های فراموش نشدنی هر مسافری است.
گاهی عکاس های ماهر در ایستگاه های کوچک و متحرک خود عکس های به یادماندنی از شما و این پدیده های معنی دار و خاص می گیرند که شاید ماندگارترین سوغات شما از شیراز باشد .
رستوران هفت خوان
غذای خوشمزه
بعد از بازدید از مکان های تاریخی و گردشگری این منطقه احتمالا باید به دنبال یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز باشید و آن هم یافتن رستورانی جهت خوردن غذاهایی فراموش نشدنی است . یکی از شاخص ترین رستوران های شیراز که در آن حوالی است : رستوران هفت خوان که اسمش را وامدار شاهنامه و مجموعه ای از 5 رستوران ودو کافی شاپ است که در هر طبقه غذای به خصوصی سرو می شود . یک طبقه مخصوص گیاهخوارها است ، طبقه ی دیگر بر وفق ذائقه کسانی است که عاشق خوردن غذاهای دریایی هستند ، در طبقه ی دیگر انواع و اقسام کباب ها سرو می شود و برای ساندویچ و پیتزاخورها و به طور کلی علاقمندان به غذای فرنگی نیز رستوران ملل اختصاص داده شده است.
ویژگی بارز این رستوران این است که همیشه موسیقی زنده در آن برقرار است و کارکنانی خوش برخورد و آداب دار دارد .اینجا هر چقدر پول بدهید آش می خورید . البته به دلیل زیاد بودن مقدار هر پرس غذا دو نفری هم می توان سیرشد بنابراین در این ضیافت پرزرق و برق غذا می توان جوری خرج کرد که به جیب فشار نیاید. در محوطه بیرونی و روبه روی رستوران هم جگرسراهای نابی است که ضمن خوردن باید مراقب انگشتان خود باشید. در بیرون رستوران هم فالوده شیرازی با آبلیمو به وفور یافت می شود .

مقایسه هتل چمران با هتل بزرگ شیراز
ادامه مطلب

شب های روشن
اگر در نیمه های شب در هتل حوصله تان سر رفت می توانید کفش و کلاه کنید و به هر کدام از بلوارهای اطراف که خواستید بروید ، از امنیت و آب و هوای مطبوع و درختان سبزآن حوالی به وجد خواهید آمد.
در این مجموعه گردشگری و تفریحی چراغ های بسیار زیادی در دل کوه، روی پر طاووس، کنار تندیس های سنگی، روی آب نما و زیر پله ها تعبیه شده تا شب به شکل زیبایی روشن شود و دیدن سایه روشن هایی که روی درخت ها می افتد از لذت های گشت و گذار شبانه است.
شاید علاقه هرجهانگرد و گردشگری بازدید از چنین مجموعه ای باشد. به این دلیل که هم به دلیل وجود آرامگاه باباکوهی بوی عرفان از آن به مشام می رسد، هم به واسطه حضور آرامگاه خواجوی کرمانی می توان تنی به آب پاک شعر و شاعری زد و هم به واسطه وجود طاق قرآن از دروازه اعتقادات مذهبی یک قوم عبور کرد. این مجموعه جزء معدود مجموعه های گردشگری است که همه امکان ها را یک جا درخود دارد.
آنجا کوه هایی را می توان دید که صبورانه تغییر شکل یافتگی را متحمل شدند تا تبدیل به گذرگاه های راحت تری برای عابران شوند. درختانی که با سکوت خود شما را به عمق روح سبزشان می برند. آنجا می توان از آب ها پرسید چرا سعدی همه عمرش را ترک وطن کرد اما حافظ هرگز از شهرش دل نکند؟ آنجا می توان با عبوراز زیر طاق قرآن به رسم مردم آن زمان با خود اطمینان خاطر به یادگار برد و به حرمت اشتیاقی که باباکوهی به دانستن داشت و هیجانی که لونا پارک دارد، خود را با خیالی آسوده سپرد به لحظات زیبایی که در سفر به شیراز منتظر شماست.
هتل بزرگ شیراز
اقامت
از طریق رزرو هتل های در سطح شهر می توان محل مناسبی برای اقامت خود برگزید. همچنین می توان از طریق اقدام برای رزرو هتل های نزدیک این مجموعه از جمله هتل بزرگ شیراز و هتل رویال شیراز از امنیت و کیفیت محلی که برای استراحت خود در نظر دارید اطمینان خاطر حاصل کرد. نکته ای که در مورد این دو هتل حائز اهمیت است این است که جغرافیای ساخت هر دو مجموعه به گونه ای است که مشرف بر زیباترین مناظر ورودی شهر شیراز هستند. از سویی دروازه قرآن و میدان طاووس را می توان دید، از طرف دیگر باباکوهی و از سمت دیگر آرامگاه خواجوی کرمانی را. ضمن اینکه می توان نیمچه نگاهی هم به شیرازی هایی که پتو و فلاسک چایی به دست دارند و به سمت سنگفرش های دروازه می روند تا شبی را در کنارهم بگذرانند انداخت. درهمان نزدیکی پارکی قرار دارد که در آن امکان برقراری چادرهای مسافرتی و استراحتگاه های گردشگری هم می باشد. وسایل بازی کودکان ، نمازخانه، وسایل ورزشی، بوفه مواد غذایی و سرویس بهداشتی در اختیار مسافران است.

دریاچه مهارلو شیراز، از شکوه تا نمکزار
ادامه مطلب

زمان مناسب
بهترین زمان بازدید از این مجموعه بهار و پاییز است. بهار به دلیل گل های رنگارنگی که در بلوار و میدان و تمام باغچه های آنجا می توان دید و پاییز به دلیل هوای بسیار مناسب برای کوهنوردی و پیاده روی های طولانی.

دسترسی

ورودی شهر شیراز

سفر به شیراز و رزرو هتل های شیراز

اگر بازدید از بناهای تاریخی کهن برای‌تان جذابیت دارد می‌بایست یکبار هم که شده خودتان را برای سفر به شیراز آماده کنید. یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های باستانی در این شهر وجود دارد که به بابا کوهی معروف است. علاوه بر آن مکان‌هایی مانند طاق بستان، تندیس طاووس و خواجوی کرمانی از دیگر جاذبه‌های گردشگری شیراز است که بد نیست به آنها نیز سر بزنید. برای استراحت و رفاه بیشتر هتل های شیراز گزینه خوبی هستند. بنابراین هنگام برنامه ریزی برای سفر بهتر است به فکر رزرو یکی از هتل های شیراز باشید. نمونه بهترین و لوکس‌ترین اقامتگاه‌های شهر شیراز، هتل زندیه شیراز و هتل چمران شیراز است. این هتل ‌ها دسترسی خوبی به اماکن گردشگری دارند. بخصوص اگر با وسایل نقلیه عمومی به این شهر سفر کرده باشید، موقعیت مکانی ایده‌آل این هتل ها به شما اجازه می‌دهد با وسایل نقلیه شهری مانند اتوبوس و مترو به بازدید جاهای دیدنی شیراز بروید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر