لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> گردشگری داخلی روسيه از مزايای برگزاری رويداد جام جهانی فوتبال بهره مند شد
گردشگری داخلی روسيه از مزايای برگزاری رويداد جام جهانی فوتبال بهره مند شد

گردشگری داخلی روسيه از مزايای برگزاری رويداد جام جهانی فوتبال بهره مند شد

به تازگی جام جهانی فوتبال در كشور روسیه به پایان رسید كه منجر به جهشی بزرگ در زمینه گردشگری محلی گردید. در سال های گذشته مسئولین رسمی و مقامات این كشور توجه و احترامی ویژه برای مقوله گردشگری داخلی قائل بوده اند. هدف كشور روسیه، افزایش 75 درصدی درآمد گردشگری تا سال 2024 و دستیابی به عدد 5/15 میلیارد دلار تعیین گردیده است.
آقای مِدوِدوف نخست وزیر روسیه، به مقامات فدرالی و مسئول دستور داده تا بر روی پروژه ای با عنوان “همكاری ها و صادرات بین المللی” كار شود. هدف از این پروژه، تحریك جریان گردشگری داخلی وارده از كشورهای مختلف است.

موسكو و سن پترزبورگ همچنان در بالاترین جایگاه
معروف ترین و شناخته شده ترین مقاصد گردشگری در روسیه شهرهای سن پترزبورگ ، موسكو، بایكال، شهرهای موسوم به حلقه طلایی،‌ كاماچاتكا یا ناحیه قرار گرفته در امتداد راه آهن سیبری می باشند.
پترزبورگ و موسكو با داشتن تاریخچه ای غنی و جاذبه هایی متعدد، نظر مردمان خارجی را به خود جلب می كنند. بایكال و كاماچاتكا برای گردشگرانی كه علاقه مند به محیط زیست و بوم شناسی بوده و عاشق تنوع طبیعی هستند، مناسب است، حال آنكه قطارهای راه آهن سیبری فرصتی كمیاب برای تجربه سفری ویژه و خاص با قطار را برای علاقه مندان فراهم می آورند.با رزرو آنلاین هتل و لذت بردن از منابع طبیعی مقصد مورد نظرتان، تجربه ای خاطره انگیز را در قاب لحظاتتان ثبت کنید.

علاوه بر این، در آتلای، كازان و سوچی هم گردشگران حضور دارند؛ و حتی در قطب شمال. منطقه مورمانسك یكی از نمونه های واقعی می باشد كه از نظر جذب گردشگران خارجی، دارای رشدی انفجاری بوده است. در سال های اخیر، تعداد بسیار زیادی از گردشگران چینی از این ناحیه بازدید به عمل آورده اند. با این حال، اكثر گردشگران خارجی، به مسكو، سن پترزبورگ و بایكال سرازیر می شوند.

رشد بازار آسیایی
در سال 2017، 24 میلیون گردشگر خارجی وارد كشور روسیه شدند كه این رقم منجر به افزایشی قابل توجه در زمینه گردشگری داخلی گردید. این رقم در مقایسه با سال 2016، نشانگر افزایشی 7/1 درصدی بود.
مبدأهایی كه می توان بر آنها تمركز نمود، بدون شك چین، ایالات متحده امریكا و یا مثلاً‌ كره جنوبی می باشند. در سال 2017، 7/1 میلیون نفر گردشگر چینی وارد روسیه شدند،‌ كه این رقم در مقایسه با سال قبل از آن حكایت از رشدی 7/13 درصدی دارد.
گردشگران امریكایی با رشدی 7/17 درصدی به 293 هزار نفر در سال 2017 رسیده اند، حال آنكه كره ای ها با افزایش 8/52 درصدی به عدد 276560 نفر دست یافته اند. تایلند (5/63 درصد)، تركیه (51 درصد)، برزیل (1/29 درصد) و هند (2/20 درصد) كشورهای دیگر این لیست هستند كه در زمینه فرستادن گردشگر به كشور روسیه رشد بالایی را به ثبت رسانیده اند. به طور كلی همانگونه كه از روی آمارها نیز مشخص است، بالاترین رشد مربوط به كشورهای آسیایی بوده است.
از سوی دیگر، جریان ورود گردشگر از برخی از كشورهای اروپایی كاهش داشته است، به عنوان مثال از كشور فنلاند (8/22- درصد) یا لهستان (5/27- درصد). با این حال این دو گروه همچنان با وجود آمارهای كاهشی، جایگاه دوم و سوم بازارهای مبدأ را به خود اختصاص داده اند. گردشگری در حوزه خدمات مربوط به صادرات به منظور ارتقاء آن مشاركت دارد
بر اساس آمارهای “انجمن جهانی گردشگری و سفر”، در سال 2018 صادرات مربوط به خدمات گردشگری در روسیه برابر با حدود 4/14 میلیارد دلار بوده است. این رقم نشان دهنده 6/3 درصد از كل خدمات است. این موسسه همچنین پیش بینی كرده كه تا انتهای سال 2018 صادرات خدمات گردشگری در روسیه تا حدود 4 درصد افزایش خواهد داشت.
تا سال 2028، صادرات خدمات گردشگری به رقم 32/1 تریلیون روبل روسیه (معادل 8/22 میلیارد دلار) خواهد رسید كه معادل 9/4 درصد از كل صادرات این گونه خدمات خواهد بود. در این پیش بینی خوشبینانه برای سال 2028 فرض بر آن است كه صادرات خدمات گردشگری می تواند به عدد 956/1 تریلیون روبل روسیه در آن سال دست یابد.
russia
تأثیرات جام جهانی فوتبال
روند رشد بخش گردشگری در طی برگزاری رویداد جام جهانی فوتبال نیز مشاهده شد، اگرچه ذكر این نكته ضروریست كه این مسئله مربوط به اثرات شگفت انگیز در دوره ای كوتاه مدت بوده است. شهرهای روسیه میزبان حضور 3 میلیون گردشگر بودند كه تقریباً نیمی از آنها را گردشگران خارجی تشكیل داده اند. جریان ورود گردشگر از میزان 15 درصد به 70 درصد در سراسر كشور افزایش داشته است.
در شهر كازان، تعداد گردشگران خارجی چهار برابر گردیده اند. در كالینینگراد 6/1 برابر شده و در ولگوگراد این رشد حدود 70 درصد بوده است. ضمناً شهر سارانسك در طی برگزاری این رویداد جهانی پذیرای 200 هزار گردشگر بوده كه این رقم بیشتر از كل آمار سال قبل می باشد.
طبق آمار ارائه شده توسط مسئولین محلی، موسكو در طول برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال میزبان سه میلیون گردشگر بوده است. این آمار در مواقع عادی سال، معمولاً در طی دو ماه ثبت می گردد. 2/1 میلیون نفر از این گردشگران مربوط به مسافران خارجی و بیشتر متعلق به كشورهای چین، ایالات متحده، ‌آلمان، هلند و فرانسه بوده اند.
غیر از این حقیقت كه صنعت گردشگری در طول جام جهانی فوتبال به شدت رشد كرده، گردشگران از سطح سازمانی این رویداد هم بسیار راضی و خشنود بوده اند. در فرانسه یك نظرسنجی انجام گرفت كه نتایج آن حاكی از این بود كه 87 درصد از طرفداران فوتبال، نسبت به سفر مجدد به این كشور ابرار تمایل نموده اند.
چنین شاخص هایی فقط مربوط به فرانسوی ها نبوده است. بر اساس گفته های خانم مایا لومیدزه، مدیر اجرائی انجمن آژانس های مسافرتی، در سال 2019 تعداد گردشگران خارجی در روسیه رشد 20 درصدی را تجربه خواهد نمود – یعنی 30 میلیون نفر.
russian
سیاست ارائه ویزا مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.
پس از اتمام رویداد جام جهانی فوتبال، مشخص شد كه “روسیة با درب های باز برای تمام جهانیان” نه تنها از نظر سیاسی جذاب است، بلكه دارای مزایا و منافع بسیاری نیز می باشد. در حال حاضر مقامات رسمی این كشور برای بازبینی و تسهیل شرایط اخذ ویزا برای خارجیان، شدیداً تحت فشار قرار گرفته اند.
در همین حال پارلمان روسیه سفرهای بدون ویزا را برای خارجیان تا آخر سال جاری تمدید نموده اند. اما برخی به دنبال تغییرات دیگری هستند.
فرماندار شهر سن پترزبورگ، آقای جورجی پولتاوچنكو، خواستار معرفی ویزاهای الكترونیكی برای گردشگران بوده كه مشابه با ویزاهایی است كه توسط طرفداران فوتبال در طی جام جهانی فوتبال مورد استفاده قرار می گرفت. طبق نظر وی چنین عملی جریان ورود گردشگران را به پایتخت شمالی سه برابر كرده و بیش از 200 میلیارد روبل را به بودجه ایالتی خواهد افزود.
مقامات مسئول دیگر خواستار اقدامات جدی تر دیگری هستند. معاون فرماندار ایالت دوما، آقای ایگور لِبِدِف، بر این اعتقاد است كه شهر موسكو به خاطر رشد گردشگری نیازمند لغو رویه های جاری اعطای ویزا به كشورهای غربی با توجه به افزایش سریع جریان ورود گردشگر از كشورهای اتحادیه اروپا است.
بیشتر بخوانید:

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
تورهای ویژه ای برای گردشگران مسن تر فراهم گردیده اند
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر