لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دهکده جهان نما گرگان، دهکده ای جهانی
دهکده جهان نما گرگان، دهکده ای جهانی

دهکده جهان نما گرگان، دهکده ای جهانی

استان گلستان یکی از زیباترین استان های کشور است که جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی را در خود گنجانده است. همسایه بودن این استان با استان های دیدنی مازندران و خراسان شمالی، سبب شده تا این منطقه در شاه راه دیدنی های کشور قرار گیرد. دهکده زیبای جهان نما نیز در این خطه سرسبز قرار دارد. نمای این روستا، جلوه ای زیبا را در ذهن تداعی می کند.
علاوه بر گردشگران داخلی، بسیاری از گردشگران خارجی و توریست ها نیز به این دهکده ییلاقی سفر می کنند. آب و هوای مناسب، مناظر بکر و دست نخورده، مردمانی خون گرم و مهمان نواز و منابع طبیعی و ارگانیک سبب شده تا نام این منطقه در کشور و حتی جهان دارای شهرت زیادی باشد. هر فصل از این دهکده توریستی جلوه و رنگ منحصر به فردی دارد که سبب جذب بازدید کنندگان، در تمام فصول خواهد شد.

این دهکده زیبا، در منطقه ای به همین نام در استان گلستان قرار گرفته است. فاصله نسبتاً طولانی بین دهکده جهان نما و شهرستان های توابع، این منطقه را بکر و دست نخورده نگه داشته است. عدم وجود دغدغه های زندگی شهر نشینی، آرامشی خاص را بر فضای آن حاکم ساخته است. وجود رشته کوه های زیبا در اطراف این منطقه، هر توریست خارجی را به یاد دهکده های سوئیسی در رشته کوه آلپ می اندازد. دشتی وسیع در میان انبوه درختان جنگل هیرکانی که در بین حصار رشته کوه های البرز، قرار گرفته اند. عدم استفاده از سبک معماری شهری در ساختمان سازی این دهکده، سبب شده تا معماری بومی و سنتی آن بیشتر جلب توجه کند. این دهکده زیبا وسعتی ٣١٧٤٧ هکتاری دارد. ارتفاع منطقه جهان نما از سطح دریا بین ٦٠٠ تا ٣٠٨٦ متر است.
دهکده جهان نما گرگان

هیچ یک از اهالی منطقه به درختان جنگل آسیب نمی رسانند. به همین دلیل دهکده جهان نما در بین دست نخورده ترین جنگل کشور قرار گرفته که زیستگاه مناسبی برای ببرها محسوب می شود. این منطقه از ١٣٥٢ به بعد، زیر نظر سازمان محیط زیست قرار گرفته و دومین منطقه وسیع حفاظت شده در استان است. به دلیل قدمت درختان منطقه، جهان نما جزو قدیمی ترین جنگل های دنیا محسوب می گردد. ارتفاع بلندترین نقطه جهان نما به اندازه ای است که می توان از آن شهرهای گرگان و کردکوی را به خوبی مشاهده کرد. به همین دلیل است که منطقه جهان نما را بام استان می نامند.

اما در مسیر سفر به دهکده جهان نما می توان از جاذبه گردشگری دیگری نیز بازدید نمود:

اگر در شهر کردکوی قرار دارید و عازم سفر به دهکده جهان نما هستید، بعد از گذر از روستای رادکان، بنایی را به همین نام در بر روی تپه ای مشاهده خواهید نمود. این بنای تاریخی، راهنمایی برای مسافران بوده است. این سازه در سال ٤٠٧ هجری قمری به دستور ابو جعفر محمد بن وندر بن باوندی ساخته شده و سپس پیکر او نیز در این بنا آرام گرفته است. این میل ٣٥ متری، با چیدن معمولی خشت در کنار هم ساخته شده است.
دهکده جهان نما
وجود خانه هایی با سقف شیروانی، مه های صبحگاهی، مواد خوراکی ارگانیک و محلی، عدم آنتن دهی تلفن همراه، نبود آب لوله کشی و برق و غیره، انسان را از محیط پر هیاهوی شهری، به فضایی بی دغدغه و زیبا می کشاند. تجربه اقامت در این مکان هیچ گاه از ذهن افراد پاک نمی شود. آب و هوای عالی و بدون آلودگی این دهکده، هر فردی را ناخودآگاه به دامان دشت و جنگل های منطقه می کشاند. طبیعت سر سبز و زیبای روستا، سال های سال است که توسط بومیان منطقه حفاظت می شود تا به درستی به دست آیندگان برسد. این فضای زیبا سال های زیادی است که افرادی گوناگون را از سراسر کشور به خود جذب می کند.
دهکده جهان نما گرگان

آداب و رسوم مردم منطقه در ایام مختلف :
مردم منطقه جهان نما اغلب کشاورز و یا دامدار هستند. آنها با کشت گندم، جو، سبزیجات و سیب زمینی، روزگار می گذرانند. همچنین عده ای از اهالی با دامداری، محصولات متنوعی را تولید می کنند. اما آداب و رسوم و عقاید این منطقه منحصر به فرد و جالب است که توضیح برخی از آنها خالی از لطف نیست.

عید نوروز یکی از بزرگترین اعیاد در منطقه محسوب می شود. مردم جهان نما قبل از شروع سال جدید به خانه تکانی مشغول هستند. در این عید بزرگ، خواهران و مادر دامادهایی که تازه ازدواج کرده اند، با سینی های بزرگی که البسه، شیرینی و میوه در آن چیده شده است، به خانه تازه عروس می روند. قاشق زنی یکی دیگر از این مراسم است که در آن بانوان برای گرفتن حاجت خود، با پوشاندن صورت به در خانه ها می رفتند و با ضربه زدن قاشق بر روی کاسه از صاحب خانه تقاضای آذوقه خشک می کردند. مراسم لاسر، به عید سیاه معروف است. طبق این آداب، افراد پس از ساعاتی از تحویل سال به منزل کسانی می روند که در سال گذشته یکی از عزیزان خود را از دست داده اند و برای از دست رفته فاتحه ای قرائت می کنند.
دهکده جهان نما گرگان
یکی از مراسم مردم منطقه در ماه مبارک رمضان، چلک یا ضربه زدن به سطل فلزی است که در این مورد، افراد برای آگاه کردن مردم منطقه از زمان افطار و سحر، به سطل های حلبی بزرگی ضربه می زدند. مردم معتقدند که این کار ثواب زیادی دارد.

راه های رسیدن به دهکده جهان نما :
برای رسیدن به این دهکده جذاب و دیدنی می توانید از دو مسیر جاده هراز و فیروزکوه حرکت کنید. هر دوی این جاده ها به شهر کردکوی ختم می شوند. پس از ورود به شهر کردکوی، فلکه شهرداری این شهر را پیدا کرده و به سمت راست آن که به روستای درازنو منتهی می شود، حرکت کنید. پس از عبور از مناظر بکر و زیبا و گذشت حدود یک ساعت، می توانید میل رادکان را مشاهده کنید. پس از گذشتن از روستای حاجی آباد، با توجه به راهنماهای موجود در جاده، به راحتی دهکده جهان نما را پیدا خواهید نمود. این روستا به دلیل بافت سنتی که دارد، هیچ نوع تکنولوژی را در خود جای نداده است. عدم وجود رستوران ها و فست فودهای شیک و مدرن، از جذابیت این دهکده کم نکرده است. مسافران می توانند برای غذا خوردن، به منازلی که غذای محلی ارائه می دهند، مراجعه کنند و یا قبل از سفر، آذوقه مناسب را تهیه نمایند. لبنیات و محصولات دامی منطقه جهان نما، به سبب تغذیه دام ها از مراتع سر سبز، دارای کیفیت بسیار عالی است. پس می توان از این محصولات برای مصرف شخصی و یا به عنوان سوغات محلی استفاده کرد.
دهکده جهان نما گرگان
برای اسکان در این دهکده می توان از کلبه هایی که جهت کرایه به مسافران ساخته شده است، استفاده کرد. اما اگر مدت زمان بازدید شما از منطقه جهان نما، بین صبح تا بعد از ظهر است، می توانید به شهر کردکوی برگشته و در هتل های کردکوی مثل هتل بهمن کردکوی اقامت کنید. هتل بهمن کردکوی با بیش از ٢٠ سال سابقه، مدت ها است که پذیرای مسافران بوده و امکانات زیادی را در اختیار آنها قرار داده است. این هتل در بلوار امام رضا غربی، جنب فرمانداری واقع شده است. هزینه اقامت در این هتل برای یک شب، در اتاق یک تخته، حدود ١٤٥٠٠٠ تومان و برای اتاق دو تخته حدود ٢٢٨٨٠٠ تومان است.

جاهای دیدنی رامیان استان گلستان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر