لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی استان مازندران
جاهای دیدنی استان مازندران

جاهای دیدنی استان مازندران

استان مازندران خطه سرسبز شمال کشور، پرشده ازگل‌های لاله و سنبل است. تنفس هوای پاک و خوشگوار با قدم زدن بر زمین پرنگار اش که در آن خستگی معنا ندارد روح انسان را جلا می‌بخشد. به استان مازندران که سفر می‌کنید جنگل‌های زیبا، آبشارهای خروشان، عالمی را حیران خودکرده است. از شرق با استان گلستان، از غرب با استان گیلان و قزوین، از جنوب با استان تهران و سمنان و از شمال با دریای خزر که گاه آرام و گاه خروشان است، همسایه شده است. ساری، سوادکوه، آمل، بابل و… را که مقصد سفر خودکرده باشید تفاوتی ندارد چون هر نقطه زیبایی خاص خود را دارد.

1. استان مازندران
استان مازندران که در ضلع جنوبی دریای خزر واقع‌شده است مرکز آن شهر ساری است. استان مازندران 22 شهرستان دارد که بابل به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های استان مازندران شناخته می‌شود. استان مازندران در همسایگی با استان‌های قزوین، تهران، سمنان، گلستان و گیلان قرار دارد.
مطالعات باستان‌شناسی غارهای هوتود زیست انسانی در استان مازندران را مربوط به 9500 سال پیش می‌دانند. استان مازندران به‌عنوان بخشی از سرزمین فراشوراگر و پتیسخوارگر است که با داشتن موقعیت استراتژیک خوب از موقعیت اقتصادی ویژه‌ای برخوردار شده است.
استان مازندران به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص منطقه ازجمله وجود جنگل‌های هیرکانی، علفزارها و بیشه‌های متعدد، جلگه‌ها، آب‌وهوای کوهستانی و شاید مهم‌تر از همه وجود آتش‌فشان معروف دنیا یعنی دماوند در شهر آمل بسیار قابل‌توجه گردشگران و محققان بوده است.

رشته‌ کوه البرز که استان مازندران را از بخش مرکزی کشور عزیزمان جدا کرده است دارای رشته‌کوه‌های فرعی متعددی است. قله دماوند که در بخش مرکزی این رشته‌کوه جای گرفته است جزء یکی از هفت آتش‌فشان معروف جهان محسوب می شود و در شهرستان آمل قرار دارد؛ اما این تنها قله مرتفع استان مازندران به شمار نمی‌رود.
موزه طبیعی استان مازندران یعنی جنگل‌های مختلط هیرکانی که در کشور عزیزمان ایران و جمهوری آذربایجان قرارگرفته است با دو نوع آب‌ وهوای معتدل مرطوب و کوهستانی یک زیست‌ بوم فوق‌العاده است که مساحتی بالغ‌بر 50 هزار کیلومترمربع دارد.
هیرکانی

در استان مازندران رودهای دائمی هراز، بابل رود، تجن، رود چالوس، چشمه کیله، تالار و رود چالوس جاری‌ شده‌اند تا با وفای عهد خود بزرگ‌ترین دریاچه جهان را سرزنده نگاه‌ دارند. از دل زمین رودهای کوچکی طغیان می‌کند تا کشاورزی و صیادی همچنان رونق داشته باشد و اما این پایان قصه پرماجرای رودها و چشمه‌های استان مازندران نیست. وجود چشمه‌های آب‌معدنی فراوان بخش دیگری از جاذبه‌های گردشگری استان است که دارای خاصیت‌های درمانی متفاوتی هستند.

دراستان مازندران کجا بریم؟

در سفر به استان مازندران فرصت را غنیمت بشمارید و از جاذبه‌های طبیعی تاریخی و مذهبی متعدد آن بازدید کنید.

دریاچه عباس‌آباد
دریاچه عباس‌آباد در محله خرگوران از دامنه رشته‌کوه البرز جای گرفته است و دارای بخش‌هایی ازجمله دوبرج آجری، آسیاب آبی، سد، گل باغ است. باغ غیر کویری عباس‌آباد در شهرستان بهشهر و جنگل‌های پرتراکم منطقه واقع‌شده است که مساحت آن 500 هکتار است و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان بهشهر میزبان گردشگران زیادی است.
باغ عباس‌آباد
مسیر دسترسی: استان مازندران، 9 کیلومتری شهرستان بهشهر

اقامتگاه: هتل نگین بهشهر، شهرستان بهشهر

گوهر تپه
گوهر تپه منبع گنجینه‌ ها و آثار ارزشمندی بوده است که به دست انسان ایجاد شده‌اند زمانی که انسان‌ها قبلاً در غارهای هوتو، گمیشان و کمربند زندگی می‌کردند با رها کردن غارها، این تپه را به وجود آوردند و در دوره مفرغ و برنز حالت شهرنشینی پیدا کرد. گوهر تپه در 2 کیلومتری شهرستان بهشهر و شمال غربی شهر رستمکلا قرار دارد.
گوهر تپه
مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان بهشهر، 2 کیلومتری شمال غربی شهر رستمکلا

اقامتگاه: هتل مروارید صدرا بهشهر، 35 کیلومتری جاده راغمرز

پارک جنگلی سی‌سنگان
پارک جنگلی سی‌سنگان دارای فضای تفریحی و طبیعی از ساحل و جنگل برای دوست داران طبیعت است. این پارک دارای مساحت 602 کیلومترمربع است که در شمال با دریای خزر و از جنوب به کوه البرز منتهی شده است. در سفر به پارک جنگلی سی‌سنگان چشم‌اندازهای بی‌نظیر از دریا و جنگل پیش روی شما خواهد بود.
پارک جنگلی سی‌سنگان
مسیر دسترسی: استان مازندران، جاده نوشهر- نور، پارک جنگلی سی‌سنگان

اقامتگاه: هتل آپارتمان شادی نوشهر، میدان لتینگان، روبروی دانشگاه آزاد اسلامی

مشهد میر بزرگ
بنای تاریخی میر بزرگ متعلق به شخصی به نام “میر قوام الدین مرعشی ” ملقب به میر بزرگ است که نسب ایشان به امام چهارم می‌رسد. آرامگاه ایشان دارای یک معماری چهارضلعی است که در دوره صفویان بنا شده است؛ بعد از تخریب این آرامگاه به علت‌های مختلف ازجمله زلزله به‌ وسیله قوام الدین فرزند رضی الدین مرمت‌ شده است.
مشهد میر بزرگ
مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان آمل، مصلی آمل

اقامتگاه: هتل شهر آمل، شهرستان آمل، خیابان انقلاب

پل معلق بابلسر
پل معلق که توسط مهندسین آلمانی و سوئدی طراحی‌شده است با طول 80 متر، عرض 8 متر و ارتفاع 16 متر بر روی بابل رود ساخته‌ شده است این پل اولین پلی بود که بخش شرقی و غربی شهرستان بابلسر را به هم متصل کرد که هم‌اکنون بسیار پرتردد است و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های شهر بابلسر محسوب می‌شود.

پارک جنگلی قرق گرگان
ادامه مطلب

پل معلق بابلسر

مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان بابلسر، خیابان پاسداران

اقامتگاه: هتل پنج ستاره میزبان بابلسر، كيلومتر ۳ كمربندي
در سفر به شهر بابلسر در هتل ساحلی میزبان که هتلی نوساز است و همچنین هتل چهارستاره میزبان بابلسر که جنب هتل 5 ستاره میزبان قرار گرفته نیز می توانید اقامت داشته باشید.

پل محمدحسن خان
وقتی محمد حسن خان قاجار در جنگ با کریم‌خان زند پیروز شد به‌ پاس این پیروزی پلی را با ارتفاع 11 متر احداث کرد که امروزه ازنظر اقتصادی و ارتباطی حائز اهمیت است و به پل محمدحسن خان شهرت دارد که در میان 5 محله قرار دارد. در این پل 7 چشمه اصلی و 2 چشمه فرعی دیده می‌شود.
پل محمدحسن خان
مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان بابل، رودخانه بابل رود

اقامتگاه: هتل نگین بابل، 23 کیلومتری بابل – جاده بابل‌کنار – شهر مرزیکلا

آرامگاه میرحیدر علی
فضای تاریخی و قدیمی با یک حیاط فوق‌العاده زیبا موجب شد تا مقبره سه سید یا میرحیدر علی نماد معماری آرامگاه سازی در کشور باشد. بانی این آرامگاه سید بهاءالدین عزالدین آملی است که در سده 9 هجری قمری آن را بنا کرده است و بعدها چندین مرتبه مورد مرمت واقع‌ شده است اما آنچه قابل‌ تأمل است به خاک سپرده شدن جد ابوالقاسم رویانی آملی در آرامگاه میرحیدر علی است که در کتیبه به آن اشاره‌ شده است.
آرامگاه میرحیدر علی
مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان آمل، محله پائین بازار، چاکسر

اقامتگاه: هتل شهر، خیابان انقلاب، رو به روی شهرداری، جنب پل معلق

دخمه سنگی کافر کلی
وقتی در مسیر جاده هراز به سمت آمل حرکت می‌کنید در کوه سوراخ‌هایی دیده می‌شود که نباید ساده از کنار آن‌ها عبور کرد. این سوراخ‌ها همان پناهگاه‌های کوهستانی هستند که در کتاب طبرستان به آن‌ها اشاره‌ شده است و سفالینه‌های پیدا شده در برخی از این سوراخ‌ها خبر از اوایل دوران اسلامی می‌دهد. دسترسی به این سوراخ‌ها یا به‌ اصطلاح «وَرْها» که در میان عامه مردم با کافر کلی شناخته می‌شوند تا حدودی سخت و در برخی صعب‌العبور‌است.
دخمه سنگی کافر کلی

مسیر دسترسی: استان مازندران، جاده هراز- آمل، کوه‌های لاریجان و رویان، نما رستاق، پنجاب، نیاک

آتشکده آمل
نوع معماری آتشکده در مقایسه با سایر برج‌های دوره ساسانی وسعت بیشتری دارد و در بنای آن بدنه چهارگوش و گنبد مخروطی دو پوش دیده می‌شود و در بخش فوقانی با مقرنس‌هایی تزئین شده است. در بنای آتشکده آجرهایی با ابعاد مختلف استفاده‌ شده است و به خاطر شباهت‌هایی که با برج‌ها و آتشکده‌ها دوره ساسانی به تاریخ هشتم یا نهم هجری مربوط می‌شود.
آتشکده آمل
مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان آمل، محله پائین بازار، شهر قدیم عوام کوی

اقامتگاه: هتل شهر، خیابان انقلاب – رو به روی شهرداری – جنب پل معلق

قلعه ملک قلاع
این قلعه که به قلعه ملک بهمن نیز شهرت دارد در سال 1005 به دستور شاه‌عباس صفوی فتح می‌شود. ملک قلا از قلعه‌های بزرگ البرز است که بر روی صخره‌ای حدود 220 متر بنا شده است و در جاده زیبای هراز به روستای شاهان‌ دشت مشرف است. قلعه ملک بهمن متعلق به حاکمان پادوسبانیان بوده است.
قلعه ملک قلاع
مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان آمل، روستای شاهان‌دشت.

اقامتگاه: هتل المپیک شمال، کیلومتر 5 جاده آمل به تهران

کاخ مرمر رامسر
کاخ مرمر رامسر با نام‌های باغ رامسر، کاخ‌ موزه مرمر، کاخ سلطنتی و… شناخته می‌شود کاخ مرمر که جزء نفیس‌ ترین میراث دوران پهلوی به شمار می‌رود با طراحی معماران آلمانی و ایرانی در مساحت شش‌ صد متر ساخته‌ شده است. کاخ مرمر در مساحت 60 هزار متری باغی که شامل مرکبات اصلاح‌شده و گیاهان کم یاب است قرار دارد و محل اقامت خانواده پهلوی بوده است.
کاخ مرمر رامسر
مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان رامسر

اقامتگاه: هتل آپارتمان لیان، بلوار معلم

کاخ چای خوران
کاخ چای خوران در دوره پهلوی اول در محوطه‌ای با مساحت 4 هزار مترمربع ساخته‌ شده است. کاخ چای خوران دارای دو ورودی است که یکی در ضلع شرقی و دیگری در ضلع غربی قرار دارد. در بدو ورود به کاخ شاهد یک بخش اصلی و یک بخش خدماتی خواهید بود که توسط یک راهروی میانی به هم وصل می‌شوند. بخش اصلی با گچ‌ بری‌های زیبایی مزین شده است.
کاخ چای خوران

مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان چالوس، میدان معلم، جنب دادگستری.

مجموعه بناهای افغان نژاد

این مجموعه بر روی تپه افغان نژاد در سه‌ طبقه با سه عمارت زیبا و یک حمام به سبک قاجاریه ساخته‌ شده است. در عمارت افغان نژاد پنجره‌های زیبای ارسی در کنار درهای زیبای شیشه‌ ای جلوه خاص به عمارت بخشیده است. حمام عمارت که در ضلع جنوبی آن قرار دارد دارای تزئینات زیبای آهکی گل و گیاه در سربینه، راهروی ورودی بینه است.
مجموعه بناهای افغان نژاد

مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان بهشهر، روستای قره تپه.

اقامتگاه: هتل بهشهر بهشهر، بلوار شهید هاشمی نژاد – نرسیده به میدان قدس – نبش خیابان قائم

برج هشتل
قرار گرفتن برج‌ها به شکل مثلثی در کنار یکدیگر برج هشتل را جزء خاص‌ترین مکان‌های طبرستان کرده است. بنای اصلی برج چهارضلعی است که در هر ضلع یک طاق نمای بلند دیده می‌شود. چهارضلعی با چهار گوشواره گود به دایره تبدیل‌شده است که بر روی آن گنبدی بلند نوک‌تیز ساخته‌ شده است. میان هریک از اضلاع بیرون برج هشتل طاق‌نمای بزرگی است که در بالای هر بدنه سیزده قرنیز سینه کفتری قرار دارد و در نمای مخروطی دیده می‌شود.
برج هشتل
مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان آمل

اقامتگاه: هتل نیلوفر، کیلومتر 4 جاده آمل به محمودآباد

قلعه کنگلو
قلعه کنگلو که به عقاب مازندران شهرت دارد در نمای خارجی خود دارای یک باروی عظیم است که در کناره‌ها و میان آن برج‌های دیده‌بانی تعبیه‌ شده است و برای استحکام از سنگ و ملات آهک پرشده‌اند تا باروها پا بر زمین کوبیده باشند و باصلابت اقتدار قلعه را نشان دهند. قلعه کنگلو که در دوطبقه ساخته‌ شده است دارای فضای مدور است که به‌ نوبه خود در میان دژهای ایران منحصربه‌فرد است.
قلعه کنگلو
مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، 12 کیلومتری شهر پل سفید، 13 کیلومتری جاده دوآب ،خطیر کوه، روستای کنگلو

اقامتگاه: کلبه جنگلی سوادکوه

مسجد جامع آمل
مسجد جامع آمل به دستور شاه سلطان حسین صفوی که به‌وضوح در کتیبه تاریخ‌ دار به آن اشاره‌ شده در سال 1106 بنا شده است. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که مسجد جامع آمل در طی زمان دچار تغییراتی شده است و قدمت آن به قرن‌های اولیه هجری قمری برمی‌گردد.
مسجد جامع آمل

مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان آمل، راسته‌بازار، مسجد جامع آمل.

موزه حیات‌وحش خشکِ داران

موزه حیات‌ وحش طبیعی خشکِ داران با مساحت 260 هکتار تنها بازمانده جنگل‌های جلگه‌ای شمال کشور است و به‌ عنوان تاکسیدرمی گونه‌های مختلفت گیاهی و جانوری (حواصیل، پلیکان، خرس قهوه‌ای و…) میزبان گردشگران و محققان عزیز کشور است.
موزه حیات‌وحش خشکِ داران

مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان تنکابن، منطقه خشکِ داران

اقامتگاه: هتل پارسیان کلاردشت: نرسیده به حسن کیف، جنب شهرک نگین

دریاچه ولشت

اگر عاشق کوهنوردی و لذت بردن از یک آب‌ وهوای مطبوع در کنار دریاچه کوهستانی هستید به دیدن دریاچه ولشت بروید. دریاچه ولشت جزء دریاچه‌های آب شیرین کشور است و به‌عنوان ۷۱ اُمین اثر طبیعی ملی در سال 1388 به ثبت رسیده است.
دریاچه ولشت

مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان چالوس، شمال شرق کلاردشت
اقامتگاه: هتل باغ چمن کلاردشت: رودبارك- جنب پارك شهرداري

شیرگاه سوادکوه، طبیعتی وصف ناپذیر در استان مازندران
ادامه مطلب

نمک‌آبرود
نمک‌آبرود که شهرک توریستی- مسکونی شمال کشور است دارای مجموعه‌ ای از امکانات (تله‌کابین، سورتمه، چشم‌اندازهای وسیع، زیپ لاین، پارک ماجراجویی و…) است که طعمی متفاوت در تعطیلات به شما هدیه می‌دهد. نمک آبرود با داشتن شمشادهایی 700 ساله و درختان افرا و توسکا یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی ایران است.
نمک‌آبرود
مسیر دسترسی: استان مازندران، شهرستان چالوس، تنکابن
اقامتگاه: هتل چالدره تنکابن، کیلومتر 18 جاده دو هزار

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر