لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> قلعه دختر فیروزآباد فارس
قلعه دختر فیروزآباد فارس

قلعه دختر فیروزآباد فارس

شهر گور
شهر گور اولین شهر دایره ای شکل ایران است. این شهر در دوره بهرام گور آباد شد و به همین دلیل “گور” نام گرفت. شهر گور که در 6 کیلومتری فیروز آباد قرار دارد پایتخت ساسانیان بوده است. این شهرستان محل بناهای تاریخی و گردشگری بسیار ارزشمند، اماکن مذهبی و طبیعتی ناب و تماشایی است. تمام جاهای دیدنی این شهر کوچک در نزدیکی هم قرار دارند، بنابراین از لحاظ گردشگری جای مناسب و به صرفه ای است. با سفر به این شهر ذائقه ی خود را همزمان در چند مورد با هم بسنجید.

قلعه دختر
پیرترین دختر دنیا این قلعه است که گنبدش کهنه ترین گنبد تاریخ است. قلعه ای با دیوارهای ویران اما هنوز با شکوه و دیدنی که برای تماشای آن از یک جاده صعب العبور با شیب بسیار تند باید گذشت. اما ضمن فتح قله این مسیر سخت به اعجازی باورنکردنی دست پیدا می کنید و انگشت به دهان خواهید ماند.
در گذشته به کنایه از باکرگی دختران معمولا بناهایی که به راحتی قابل دسترس نبوده را ” دختر” نامگذاری می کردند واما دلیل احتمالی دیگر برای این نامگذاری این است که این بنا معبد آناهیتا ( خدای آب و پاکی ها ) بوده است و از آنجا که الهه آناهیتا مونث است بنابراین این بنا به قلعه دختر معروف شده است.
معماران رومی کهن ترین بنای گنبد دار دنیا را با اتاقک های چوبی چهار گوش در اطراف و سقف های مدور با نمایی از قلوه سنگ های رودخانه ای ساخته اند. این بنا سه سطح دارد که از طریق پلکانی مارپیچ به هم متصل شده اند. طبقه اول اتاق نگهبانان و دیده بانان بوده که از طریق روزنه هایی قابلیت تیراندازی از داخل به خارج را داشته است. در طبقه دوم تالار بزرگی است که استراحتگاه محافظان بوده وطبقه سوم هم شاه نشین و تالار مهمانان بوده است.
یک غار بزرگ در دهانه قلعه دیده می شود که محل فرار اهالی قلعه ضمن حمله ناگهانی دشمن بوده است که از طریق آن می توانستند با شهر ارتباط داشته باشند و غذا و نیروی انسانی لازم را وارد قلعه کنند.
جالب است بدانید قلعه ای به نام پسر که با این بنا یک زوج را تشکیل می دادند نیز روبه روی قلعه دختر قرار داشته ولی در حال حاضر تخریب شده است .
این قلعه در 6 کیلومتری جاده فیروز آباد به شیراز و در دل کوه واقع شده است.

سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر در تنگاب فیروز آباد فارس
ادامه مطلب

کاخ اردشیر بابکان یا آتشكده فیروزآباد
اردشیر در این کاخ هزار و هشتصد ساله به تخت سلطنت می نشیند بنابراین تاریخدان ها اهمیت این بنا را هم تراز تخت جمشید می دانند. این بنا در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید و در حال حاضر برای ثبت در آثار جهانی نامزد شده است. وجود چهار عنصر طبیعی آب، باد، خاک و آتش امتیار ویژه‌ای به این منطقه داده‌ است.
پادنا
پادنا
پادنا یا همان “پای کوه دنا” یکی از قطب های تولید سیب در کشور است. درختان جنگلی منطقه شامل پسته وحشی، زالزالک، زیتون، بادام کوهی و … است. قوچ و میش، گرگ، کفتار، شغال، روباه و گربه وحشی از پستانداران این ناحیه هستند. در آسمانش کبک، قمری، هدهد، دارکوب، کبوتر جنگلی و… دیده می شود. این منطقه ممنوعه انسان را ترغیب می کند که نه به خاطر چشم انداز بی نظیرش بلکه برای لمس محیطی آغشته به حیات وحش به دیدارش برود. اما خطر تهدید کننده او را محتاط می کند و معمولا از رفتن در دل این منطقه زیبای سراسر پوشیده از درختان سبز و پرندگان جورواجور و حیوانات گو نا گون باز می دارد.
نقش تنگاب
نقش تنگاب
در سینه کوهی رو به روی قلعه دختر نقشی برجسته دیده می شود که مراسم تاج گذاری اردشیر بابکان است و در آن الهه میترا( مهر) حلقه قدرت را به اردشیر می دهد، ضمن اینکه کودکی پشت سر اردشیر ایستاده است که نشان انتقال قدرت موروثی در خاندان وی می باشد.
تلاش برای حفظ قدرت و دست به دست شدن آن در بین هم خون ها یک تلاش ابدی است و از ازل هم وجود داشته است که در اینجا یکی ازآنها به تصویر در آمده است.
نقش پیروزی
نقش پیروزی
در همان حوالی نقش دیگری به چشم می خورد که به نقش تن به تن ( دف و چنگ) معروف است و در آن تصویر پیروزی اردشیر بابکان بر حریفش ” شاپور” برجسته شده است. این نقش ها از لحاظ هنری بسیار ظریف و زیبا هستند. اینکه شاپوری که شکست می خورد چه کسی بوده و آیا این تصویر نشات گرفته از داستانی واقعی دارد مشخص نیست.
جاده ساسانی
جاده ساسانی
در دوره ساسانی برای سهولت در رفت آمد قسمتی از کوه های اطراف را تراشیدند و جاده ای به صورت سنگفرش ساختند که به جاده ساسانی شهرت یافت. همه جور نقل و انتقالات از این مسیر به سایر مناطق صورت می گرفته است. جالب است بدانید به آن جاده هنوز هم جاده ساسانی می گویند .
گنبد نمکی جهانی
گنبد نمکی جهانی
دودکش جن به غارهایی گفته می شود که بر اثر انحلال مواد سازنده گنبد نمکی به وجود آمده اند. تماشای غاری که بین مردم آن زمان به دودکش جن معروف شده بود بسیار هیجان انگیز است و شاید آنان این قسمت از کوه را ترسناک و سیاه می دیدند و برای همین تصور می کردند که آنجا محل عبور و مرور جن هاست. این کوه نمکی شبیه بیضی است و یکی از بزرگترین برون رانی های فعال نمکی در کوه های زاگرس محسوب می شود. در بلورهای نمک آن می توان عکس چهره خود را دید و از شفافیت آن لذت برد. این گنبد اسمی زیبا و ظاهری زیباتر دارد.مناره میلو

مناره میلو
به جای خشت، سنگ خارا موارد سازنده این مناره است و همین دلیل منحصر به فرد بودن این بناست. برخی معتقدند این مناره نقش نمادین داشته است و بیان گر یک نوع ایدئولوژی حکومت از طرف خدا بوده که باید با مرکزیت پادشاه اداره می شده است.

تنگه هایقر

تنگه هایقر
نام دیگر تنگه هایقر«گرند کانیون ایران» است. در این ناحیه می توان از کنار هم بودن جنگلی سر سبز به همراه نوای آواز پرندگان مهاجر و خروش رودخانه ای کم عمق لذت برد. این رودخانه انسان را وسوسه میکند که کفش های خود را بکند و از آب خنک و همیشه جاریش استفاده کند. ضمن این که می توان مسیر را در جاده ای با پستی و بلندی فراوان ادامه داد و به رنگ های متنوع دیواره صخره ها خیره شد و کیف کرد. بیشمار بودن مناظر طبیعی دست نخورده و ناب این تنگه اینقدر زیاد است که انسان دچار وسواس می شود نکند یکی از آنها را از دست بدهد .
رصدخانه شهر گور
رصدخانه شهر گور
رصد خانه شهر گور قدیمی‌ترین رصدخانه ایران است. این رصدخانه به دلیل اهمیتی که اخترشناسی در آن برهه تاریخی داشت ساخته شد. در این رصد خانه هم به کشف و شهود کهکشان ها و ستاره ها می پرداختند و هم به دلیل اعتقاد به قدرت پیش بینی ستارگان، گاها آینده ای را برای شاهنشاه پیش گویی می کردند.
امامزاده اسماعیل (ع)
امامزاده اسماعیل (ع)
امام زاده اسماعیل از نوادگان امام جعفر صادق است. بر گچبری داخلی این بقعه ایشان نام 14 معصوم برجسته شده است. به نظر می آید این بقعه تنها مکانی است که نام 14 معصوم را یکجا کنده کاری کرده اند. بنابراین آنجا معتقدان زیادی را می بینید که هر کدام به دلیل اعتقاد راسخ به یکی از این عزیزان آنجا به نیایش مشغولند. فضای معنوی حاکم بر این امامزاده به دلیل حسن نیت و صداقت مردمی که آنجا هستند عجیب و دیدنی است.

معرفی جاهای دیدنی اطراف شیراز با عکس و آدرس
ادامه مطلب

خلق و خوی مردم فیروز آباد
بیشتر مردم این شهر فارسی زبانند و گویش آنها تاجیکی و لری است و گروه دوم ترک زبانان هستند که شغل اکثرشان کشاورزی است. همزیستی مسالمت آمیزی که بین اقشار مختلف در این شهر برقرار است مثال زدنی است. درعین این که هر گروه برای بهره برداری بیشتر و بهتر زندگی کردن تلاشش را می کند اما در بین آنها رفاقت جای رقابت را گرفته است و همین فضای صمیمی باعث می شود گردشگر هنگام قدم زدن در کوچه پس کوچه های آنجا احساس راحتی بیشتری بکند .
انار
آب و هوا
وجود ارتفاعات اطراف باعث شده این منطقه آب و هوای معتدلی داشته باشد. بنابراین محصولات کشاورزی متنوعی را می توان در این شهر یافت. گردو و انار و حبوبات از آن جمله هستند و چون آب و هوا معتدل است این شهر در هر فصلی از سال می تواند پذیرای مسافران و گردشگران عزیز باشد .

غذاهای محلی
اگر به رستوران رفتید یا به خانه ای محلی دعوت شدید حتما بریشلیگ و ماسافا را تجربه کنید. غذاهایی که در هیچ کجا نظیرشان را نخواهید چشید، انگارکه دستور پختشان سال ها و نسل به نسل چرخیده و در حال حاضر به خوشمزه ترین و بهترین حالت خود رسیده است.
1683369673 615 قلعه دختر فیروزآباد فارس
سوغات
عرقیجات گیاهی و گلاب و صنایع دستی محلی مانند گبه و جاجیم و قالیچه از سوغاتی های دوست داشتنی و خوب فیروز آباد است. قیمت ها بسیار مناسب است و به دلیل اینکه صنعت دست مردم هنرمند این شهر است بسیار زیبا و با دوام اند.

معرفی هتل زندیه شیراز – هتلی لوکس با سبک معماری متفاوت
ادامه مطلب

اقامت
در هر سفر با رزرو هتل مناسبی می توان به اطمینان خاطر رسید . از طریق رزرو مهمانسرا جهانگردی فیروزآباد واقع در میدان گاز ( هنگ) با آرامش خیال به گردشگری بپردازید. این هتل رستوران بسیار شیک و مجهزی را داراست و در آن سرویس دهی در بهترین حالت خود انجام می شود.

دسترسی
نود و شش کیلومتری جنوب شیراز شهر فیروز آباد واقع شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر