لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> ارگ کلاه‌فرنگی بیرجند
ارگ کلاه‌فرنگی بیرجند

ارگ کلاه‌فرنگی بیرجند

مقدمه
استان خراسان جنوبی که با داشتن مساحت 151 هزار کیلومتری، سومین استان وسیع ازنظر مساحت است با داشتن 11 شهرستان که پیش‌تر قهستان نامیده شده است در شرق کشور با مرکزیت بیرجند واقع‌شده است. برای وجه‌ تسمیه شهر بیرجند اتفاق‌نظر میان صاحب‌نظران وجود ندارد. شهر بیرجند به‌عنوان اولین شهر دارای سازمان آب‌رسانی، مطرح بوده است. این شهر دارای موقعیت سیاسی خاصی بوده به‌ نحوی‌که تا قبل از جنگ جهانی دوم، کنسولگری‌های روسیه و انگلستان در بیرجند فعال بوده‌اند. بیرجند علاوه برداشتن نقاط گردشگری متعدد، دارای آثار تاریخی فراوانی است. ارگ کلاه‌ فرنگی به‌عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر، در دوران قاجار ساخته‌ شده است. هم‌اکنون ارگ کلاه‌ فرنگی در محل فرمانداری شهر بیرجند قرار دارد.

معرفی
بیرجند یکی دیگر از شهرستان‌های تاریخی در کشور ایران است. این شهرستان با توجه به قدمت تاریخی و باستانی که دارد همواره مورد توجه باستان شناسان و گردشگران بوده است. همان‌طور که می دانید به خاطر دارا بودن برخی ویژگی‌ها و اماکن مشهور، مورد توجه بوده است. شهرستان بیرجند هم به دلیل داشتن ارگ کلاه‌ فرنگی‌اش مشهور است این ارگ نام‌های دیگری نیز دارد مانند: “ارگ سرکار”، “قصر بی‌بی عروس”، “ارگ حسام الدوله”.

از دیگر نکات مورد توجه و شگفت‌انگیز ارگ کلاه‌فرنگی می‌توان به معماری جالب و شگفت‌انگیز این ارگ اشاره کرد که به دوران زندیه بر می گردد. این نگین شهر بیرجند دارای شش طبقه است که قبلا در کناره ها دو بادگیر داشته است اما در مرمت حذف شده اند. درحال حاضر فقط از طبقه همکف و اول آن استفاده می شود و دیگر طبقات فقط به دلیل شکل ظاهری این ارگ بنا شده است. به همین منظور از منظر معماری با سایر آثار تاریخی تفاوت دارد.

در ورود به مرکز ارگ با جلوه بسیار زیبا و آرامش بخش از آب نما در حوضخانه مواجه می شوید که معماران کف این حوضخانه را به اندازه یک متر پائین تر از کف اصلی عمارت ساخته اند. همچنین قرار داشتن ارگ کلاه فرنگی درمیان باغی سرسبز، زیبایی عمارت ارگ را چندبرابر کرده است.

امکانات ارگ کلاه فرنگی

شما درفضای ارگ کلاه فرنگی می توانید از اقامتگاه های آن، رستوران ها و پوشش شبکه بهره مند شوید.

مسیر دسترسی، اقامتگاه و ساعت بازدید
در خراسان جنوبی، شهر تاریخی بیرجند، خیابان مطهری، استانداری، بهترین مسیر دسترسی به ارگ کلاه‌ فرنگی است. جهت داشتن اقامت در شهر استراتژیک بیرجند، امکان رزرو آنلاین هتل های بیرجند و اقامتگاه های بوم گردی در سریع‌ترین زمان ممکن برای بازدیدکنندگان فراهم‌شده است.
ارگ کلاه فرنگی

شایان ذکر است که شما می توانید در ساعت اداری به بازدید از فضای منحصر به فرد قصر بی بی عروس بپردازید.

آداب‌ورسوم
مردمان هر استان و شهرستانی آداب‌ورسوم خاص خود رادارند این آداب‌ورسوم شامل برگزاری جشن‌ها و مراسم سوگواری است. مردمان پرمحبت بیرجند برای شروع سال جدید همانند مردمان دیگر شهرها، نوروز را با رعایت آداب خاصی جشن می‌گیرند. شیرینی پزان، نان پزان، کدورت‌زدایی، پرداخت دین، خانه‌تکانی و… از آداب‌ورسومی است که بیرجندی‌ها برای شروع سال نو رعایت می‌کنند.
بیل‌زنی تنها رسم ماه محرم در شهرستان بیرجند است که در هیچ‌یک از شهرهای دیگر کشور به چشم نمی‌خورد.
ارگ کلاه فرنگی

این مراسم در شهرستان بیرجند و فقط در شهر خوسف و تنها سالی یک‌بار در ظهر عاشورا بر پا می‌شود. مراسم بیل‌زنی سابقه طولانی داشته است. برای برپایی این مراسم در هریک از دو هیئت خوسف، دودسته پانزده‌نفری که مجموعاً چهار دسته هستند تشکیل می‌شود. هر یک از نفرات بیل به دست دایره‌ وار و به هم چسبیده بیل‌هایشان را به‌ طرف آسمان می‌گیرند و در هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه‌ی بیل اش را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه باهم و یک‌صدا می‌گویند: ” حیدر علی …”، حیدر علی را با آهنگ مخصوصی بیان می‌کنند ولی بیل‌ها نامنظم و با شتاب به همدیگر می‌خورند. مردم این شهر معتقدند اگر بیل نزنند آن سال برای آن‌ها سال خوبی نخواهد بود و به محصولاتشان آسیب خواهد رسید. مراسم بیل‌زنی نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی اسد در صحرای کربلاست. پس‌ازاین که پیکر شهدا سه روز و سه شب در بیابان بود با ” بیل ” و یا ابزار دیگری که در دست داشتند، آن عزیزان را به خاک سپردند.

سوغاتی‌های با طعم ماندگار

بیرجند دارای سوغاتی‌های خوشمزه و محبوب زیادی است که طرفداران زیادی در بین شهروندان بیرجندی و در بین مردمان دیگر استان‌ها دارد. از معروف‌ترین سوغاتی‌های می‌توان عناب، زعفران و زرشک را نام برد.
ارگ کلاه فرنگی
البته این استان زیبا سوغاتی‌های دیگری نیز دارد مانند کشک قره‌قروت، شیرینی سنتی، برگه هلو و توت خشک و… .از صنایع‌دستی بیرجند می‌توان به قالی‌بافی، پلاس بافی، رودوزی و حصیربافی اشاره کرد.

رستوران‌ها

بعد از یک بازدید در شهر زیبا و خوش آب‌وهوای بیرجند برای رفع خستگی و استراحت و همچنین خوردن غذاهای لذیذ و خوشمزه‌ی بیرجندی می‌توانید به رستوران‌های سنتی و کلاسیک این شهرستان سر بزنید.
ارگ کلاه فرنگی

رستوران ایتالیایی پای: این رستوران مکان مناسبی برای آن دسته از گردشگرانی است که به غذاهای فست فودی علاقه شدیدی دارند.
آشکده و رستوران طوبی(طوبا): لذت وصف‌نشدنی طعم غذاهای کشک سالاری و قوروت بادمجان در محیط دل‌نشین رستوران سنتی طوبا در کنار رفتار دوستانه کارکنان اش تجربه‌ای ماندگار برای شما خواهد ساخت.

بهترین هتل های بیرجند کدامند؟ جزئیات دقیق و تصاویر
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر