لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> كاخ هشت بهشت اصفهان، نمو زیبایی
كاخ هشت بهشت اصفهان، نمو زیبایی

كاخ هشت بهشت اصفهان، نمو زیبایی

مناظر طبیعی، ابنیه های ساخته شده به سبک معماری سنتی ایرانی، آینه کاری و کاشی کاری های زیبا و سایر موارد این چنینی می توانند افراد زیادی را برای بازدید جذب نمایند؛ بر اساس این نکته می توان پیشنهادات زیادی را برای مسافران در نظر داشت.

کاخ هشت بهشت اصفهان یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است که افراد می توانند از آن دیدن کنند. هر ساله هزاران نفر از داخل و خارج کشور برای دیدن از این کاخ، به پایتخت فرهنگی کشور یعنی اصفهان سفر می کنند. در حکومت های مختلف گذشته، بناهای تاریخی مختلفی ساخته شده اند که هر یک کاربرد ویژه و مخصوصی داشته اند؛ اما کاخ ها و عمارت های ساخته شده در اغلب دوره ها، مکان زندگی اشراف و بزرگان حکومت بوده اند. سبک معماری هر دوره دارای ویژگی های منحصر به فردی است که تشخیص زمان ساخت بنا را ساده می کند. کاخ هشت بهشت نمونه ای از تلفیق معماری سنتی و بومی منطقه است که زیبایی چشم نوازی دارد و دارای حیاط بزرگ و سرسبزی نیز است.

پیشینه ساخت کاخ هشت بهشت اصفهان

شاه سلیمان صفوی، در سال ١٠٨٠ ه.ق دستور ساخت بنایی به نام کاخ هشت بهشت را صادر نمود. محل ساخت این کاخ در نزدیکی باغ بلبل انتخاب شد و بنا به خواسته شاه اسماعیل، به شیوه اصفهانی طراحی و ساخته شد. محوطه حیاط این کاخ، بخشی از باغ نقش جهان بوده و تعداد زیادی از درختان باغ نقش جهان در زمان شاه صفی به آن افزوده شدند. لازم به ذکر است که صاحب اصلی این باغ شاه سلیمان صفوی بوده که آن را به هشت تن از همسران خود اختصاص داده بود.
زیبایی طبیعت اطراف و معماری آن، این کاخ را برای مدتی، زیباترین کاخ جهان لقب داد؛ این کاخ را با نام های “هشت به هشت” و “هشت در بهشت” نیز می شناسند. کاخ هشت بهشت پس از سال ها از طرف ناصرالدین شاه قاجار به بانو عظمی افتخار الدوله واگذار شد که پس از فوت مرحومه، وارثان او تغییراتی را در کاخ ایجاد نمودند. از سال ١٣٤٣ به بعد وزارت فرهنگ وهنر، رسماً این کاخ را در مالکیت خود قرار داد.
کاخ هشت بهشت
کاخ هشت بهشت

سبک معماری کاخ هشت بهشت

دوره صفویه، دوره شکوفایی هنر معماری در ایران به شمار می رود. معماران صفوی از هنرهای گچ کاری، کاشی کاری و آینه کاری برای تزئین ساختمان های آن دوره استفاده می کردند. بنای کاخ در مرکز باغ به صورت چهار صفه ساخته شده است. ایوان کاخ رو به شمال بوده و سقف بنا دارای مقرنس های گچی زیبایی است. این عمارت در ابعاد ٣٠×٣٥/٢٦ متر ساخته شده و دو پله کان ١٠ پله ای در ضلع شرقی و غربی این کاخ وجود دارد. نقاشی و طلاکاری این کاخ به ارزش آن افزوده است و چنارهای موجود در داخل باغ دارای عمر طولانی هستند. باغچه موجود در گوشه باغ نیز توسط بوته های گل رز و یاسمن تزئین شده است. طبقه اول کاخ دارای اتاق هایی است که در گوشه ها بنا شده اند و با گچ بری و نقاشی تزئین گشته اند. طبقه دوم عمارت، مجموعه ای از رواق ها، اتاق ها و طاق ها است؛ در این طبقه راهروها و اتاق های بسیاری وجود دارند. نکته جالب در ساخت و تزئین این اتاق ها آن است که در برخی از آن ها حوض آب و در برخی دیگر بخاری دیواری تعبیه شده است. آینه کاری دیوارها و استفاده از موزاییک های باکیفیت در ساخت سقف، نمای داخلی کاخ را منحصر به فرد کرده است.
کاخ هشت بهشت
کاخ هشت بهشت
یکپارچگی فضای داخلی کاخ در عین وسعت زیاد آن، نکته قابل تأملی است. تمام اتاق ها و فضاهای کاخ تزئین شده و به وسیله راهروهایی با هم در ارتباط هستند. این زیبایی و ساخت یکپارچه بنا در دوره صفویه بسیار معروف است. نرده های چوبی زرنگار، قاب ها، جام های بلور و سایر لوازم این چنینی در دوره بعد از صفویه، یعنی در زمان حکومت قاجار از این کاخ حذف شدند. در اواخر دوره قاجار، افراد مختلفی این کاخ را به عنوان ملک شخصی خود در اختیار گرفتند و اشیاء گرانبهای آن را چپاول نمودند. با تمام این تغییرات و کاستی ها هنوز هم این کاخ جزو زیباترین بناهای جهان تلقی می شود و افراد زیادی از جلوه بصری بی نظیر آن تمجید می کنند. بعدها معماری کاخ هشت بهشت بارها و بارها مورد تقلید قرار گرفت و این بنا در سال ١٣١٣ در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید. گردشگران خارجی معتقدند که کاخ هشت بهشت، از بسیاری از کاخ های اروپایی زیباتر است. اکنون کاخ هشت بهشت به عنوان موزه در روزهای کاری از ساعت ٩ الی ١٨:٣٠ برای بازدید عموم دایر است.
کاخ هشت بهشت
کاخ هشت بهشت

موقعیت جغرافیایی کاخ و نحوه دسترسی به آن

کاخ هشت بهشت در بافت شهری اصفهان قرار دارد. این عمارت بی نظیر در غرب خیابان چهار باغ پایین، شرق خیابان متأخری و جنوب بازارچه بلند قرار گرفته است. رفتن به کاخ هشت بهشت نیاز به صرف زمان زیادی ندارد؛ چراکه قرارگیری کاخ هشت بهشت در داخل شهر سبب شده تا بتوان علاوه بر وسایل نقلیه شخصی، از وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس و تاکسی های مسافربری نیز استفاده نمود.
کاخ هشت بهشت
وجود مراکز رفاهی در سطح شهر باعث شده تا مسافران نیازهای خود را به راحتی تامین کنند. گردشگران پس از بازدید از کاخ هشت بهشت می توانند به راحتی به مراکز خرید مراجعه کرده و محصولاتی نظیر گز، پولکی، ظروف میناکاری و غیره را به عنوان سوغات سفر تهیه نمایند. رستوران ها و فست فودهای زیادی در تمام نقاط شهر وجود دارند که آماده پذیرایی از مسافران هستند؛ منوی هر یک از این رستوران ها شامل غذاهای سنتی و فرنگی است و در این میان بریانی بیش از همه طرفدار دارد. با توجه به اینکه اصفهان قطب گردشگری ایران محسوب می شود، تعداد هتل های اصفهان و مهمان پذیرهای این شهر بسیار زیاد است. برای مثال هتل عباسی اصفهان در فاصله کمی از کاخ هشت بهشت واقع شده است. از دیگر مراکز اقامتی این شهر می توان به هتل کوثر اصفهان، هتل آسمان و هتل آپارتمان خاتون اصفهان را نام برد.

کلام پایانی

اصفهان از گذشته تاکنون مورد توجه بوده و در حال حاضر یکی از زیباترین و اصلی ترین شهرهای کشور محسوب می شود. این شهر دارای جاهای دیدنی متعددی است و آثار باستانی بسیاری دارد که یکی از آن ها كاخ هشت بهشت اصفهان نام دارد. این کاخ چشم نواز در سال 1080 ه.ق به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شد و بازدید از آن برای بسیاری می تواند جالب توجه باشد.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
شهر رویاها اصفهان؛ تجربه نشاط و آدرنالین
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر