لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی فومن
جاهای دیدنی فومن

جاهای دیدنی فومن

 

جاده فومن-سراوان

این بار که به شمال کشورسفر کردید نرسیده به جاده رشت، فرعی سمت چپ که به فومن می‌رود را انتخاب کنید. وارد جاده فومن که می شوید از تماشای حجم درختان بی همتایش به وجد خواهید آمد. اگر در ساعات اولیه صبح چه در زمستان و چه تابستان به این جاده برسید با دیدن مه صبحگاهی که به رنگ قهوه ای است خوش آمد گویی بسیار زیبایی را از جانب شهرستان فومن و فومنیان دریافت خواهید کرد. از دیدنی‌های این جاده “موزه بزرگ روستایی” گیلان و نمونه‌هایی از خانه‌های روستایی را می توان نام برد که در دل جنگل‌های بکر “سراوان” پنهان اند.
جاده فومن-سراوان “فومن” سرزمینی تاریخی با باغ ها، مجسمه ها و درختان چنار است. این شهر زیبای شمالی به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل، غذاهای محلی خوشمزه، سوغات و صنایع دستی منحصر به فرد، آثار تاریخی و چشم اندازهای طبیعی بی نظیر یکی از پرطرفدارترین مناطق شمالی کشور محسوب می شود.

ریشه نام فومن
“فوم” به معنای “سیر” است و پسوند “ن” نیز به معنای “جایگاه کشت ” است. به دلیل کشت فراوان سیر در این منطقه، این خطه سرسبز و شاداب شمال به فومن شهرت یافته است. هر چند از دیدگاه عده ای دیگر “فومن” به معنای “پناهگاه اندیشمندان” است و از ریشه کلمه “بهمن” می آید. تاریخ این شهر پر از ادیبان و شاعران و فرهیختگان ایرانی است. به عنوان مثال ” کیومرث صابری فومنی” (بنیان گذار مجله گل آقا ) که به “گل آقا” شهرت یافت از طنزنویسان به نام فومنی بود.”شیون فومنی” نیز از شاعران محبوب و معروف فومن بوده است. از علمای این خطه می توان از “آیت الله فومنی حائری” و “آیت الله محمدتقی بهجت فومنی” نام برد. ضمن اینکه عارف بزرگ معاصر “مشاهری ” نیز زاده این شهر است.
قلعه رودخان
قلعه رودخان

این قلعه تنها بنایی است که در زمان پویایی اش هیچ دشمنی نتوانست به آن وارد شود و همین مهمترین دلیل شهرت این قلعه باستانی است. در گذشته این بنا در کنار رودی به اسم «دژ روگان» ساخته شد. این مجموعه در گذر زمان به «قلعه ی رودخان» تغییر نام داد. نام های دیگر آن که در بین مردم شناخته شده است: «دژ روخان»، «قلعه ی حسامی»،«قله رخون»، «قلعه ی هزارپله» می باشد. آنچه این بنا را ویژه و مهم می کند عدم امکان نفوذ و دسترسی به داخل آن توسط دشمنان است.
قلعه رودخان
قلعه رودخان
این بنا شامل “قورخانه” که برای سکونت سربازان استفاده می شده است و دو “ارگ” که محل سکونت حاکم و خانوده اش بوده، می باشد. قسمت های دیگر این قلعه شامل : برج دیده بانی، زندان ، سردخانه، حوض، آبریزگاه، چند واحد مسکونی و … می باشد.

گشت رودخان و سیاه مزگی

منطقه ی محفاظت شده ی «گشت رودخان و سیاه مزگی» به دلیل داشتن اقلیمی مرطوب و معتدل و پوشش گیاهان بومی، رودهای خروشان، جنگل های هیرکانی، جلگه ها، مراتع ییلاقی و باغ های زیبای چای به ناحیه ای بسیار مناسب برای گردشگران و مسافران تبدیل شده است.
گشت رودخان و سیاه مزگی
جالب است بدانید این ناحیه زیستگاه گونه های مختلف جانوری نیز می باشد، به طوری که کمی آن طرف تر از منطقه حفاظت شده، قرقاول، سیاه گوش، گربه جنگلی، خرس قهوه ای، شغال و پلنگ، گورکن و روباه را می توان در این منطقه دید. دره های عمیق و آبشارهای مرتفع از ویژگی های گردشگری این قسمت به حساب می آید. وجود یک نیم رخ کامل از جنگل‌های کم نظیر هیرکانی از جلگه تا مراتع ییلاقی از ویژگی‌های منطقه به شمار می‌رود. وجود تنوع زیستی بالا و اثر باستانی قلعه رود خان زمینه پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم ساخته است .

پارک فومن

مجسمه های بسیار زیبایی در این پارک ساخته شده است که از معروف ترین آنها می توان از ” مجسمه های چهار دختر ” نام برد. این مجسمه ها نماد زحمت بی دریغ زنان و دختران روستاهای فومن هستند که در عین حال که به کشاورزی مشغولند ولی لبخند به لب دارند و سرزندگی و تلاش را به نمایش می گذارند. بخش دوم و هیجان انگیز مجسمه ها ” مجسمه کودکان بازی گوش ” است. این بچه ها با چهره هایی خوشحال و خندان، بازی های محلی این شهرستان را به نمایش می گذارند.
پارک فومن
اگرخواستار یک مجموعه تفریحی کامل هستید این پارک، محل بسیار مناسبی است زیرا در کنار فضای سبز و آرامش بخش و مجسمه های حیرت انگیز، دستگاه های بازی نیز برای کسانی که خواهان هیجان هستند وجود دارد.

روستای فوشه

در این روستا می توان نظاره گر پوشش گیاهی بسیار متنوع بود و از حضور درختانی مانند افرا، راش، خرمندی، توسکا لذت فراوان برد. وجود کوهستان های مرتفع و جنگل های زیبا از جمله ویژگی های دوست داشتنی این روستا به حساب می آید.
روستای فوشه
طبیعت دوستان زیادی به این روستا سفر می کنند و روزهای زیادی در آنجا می مانند و از سرسبزی و رایحه ی روح نواز گل های خوش بو به هیجان می آیند.

غار خون فوشه

این غار سه هزار ساله و از نوع ریزشی است. طول آن 300،عرضش 30 و در ارتفاع 930 متری قرار گرفته است. یک شیب ملایم به سمت داخل غار وجود دارد که در این مسیر می توان خرد شدن سنگ‌ها و رنگ خاک قرمز را که به علت هوازدگی فیزیکی و شیمیایی به وجود آمده اند مشاهده کرد.
غار خون فوشه
بعد از طی این مسیر بایستی تا طول یک متر را سینه خیز رفت. جاذبه های بکر طبیعی و مناظر خارق العاده در مسیر دسترسی به این غار باعث می شود سختی و شیب تند راه فراموش شود و چیزی جز خاطره ای جادویی از دیدن غاری عجیب در خاطر نماند.

بقعه سبز قبا
در روستای “شنبه بازار” شهرستان فومن “آستان مقدس امامزاده سبزقبا (ع)” واقع شده است.

بقعه سبز قبا یک از اماکن گردشگری مذهبی شهرستان فومن به حساب می آید.
بقعه سبز قبا
همچنین آرامگاه چند تن از شهدای جنگ تحمیلی نیز در محوطه آن قرار دارد. از جمله شهدای دفن شده در این قسمت می توان از پیکر “شهید سید جواد موسوی” نام برد.

 

درخت آقادار
درخت آقادار

«درخت مزار» یا «درخت آقادار» درختی تنومند و کهنسال است که در نزدیکی این امامزاده قرار دارد که هنوز تعدادی از مردم به تبعیت از باورهای قدیمی با بستن پارچه ای سبز رنگ به درخت، امید به برآورده شدن حاجات خود دارند.

معرفی هتل یاس بندرانزلی با چشم اندازی بکر از طبیعت گیلان
ادامه مطلب

ییلاق آندره

بخش “سردار جنگل فومن “در مرز بین گیلان و زنجان، در مسیر جاده ماسوله به خلخال دارای یک ییلاق بسیار زیبا و به یاد ماندنی است.
ییلاق آندره
طبیعت خارق العاده این ییلاق، آرامش روحی فراوانی را به انسان شهرنشین خسته از دود و دم می بخشد و دل کندن از آن منطقه جادویی را بسیار سخت می کند.

ییلاق زودل سر

در شهرستان فومن معمولاً مردم هر روستا ییلاق مخصوص به خود را دارند. این ییلاق به اهالی “روستای خانوانه “اختصاص دارد. این ییلاق در مسیر “قله تراشوم ” قرار دارد.
ییلاق زودل سر

اسم این ییلاق از روستایی به همین نام که در همان حوالی است گرفته شده است. پسوند “سر” که بلافاصله بعد از نام روستا آمده است به معنای بالاتر می باشد. یعنی این ییلاق بالای سر روستای “زودل” قرار گرفته است. اگر قصد کوهنوردی دارید این ییلاق پیشنهاد می شود.

رودخان پلنگ ور
رودخان پلنگ ور

این رودخانه از کوه های تالش در قسمت جنوب ده “آلیان” می آید و مزرعه های کشاورزی روستای ” سه سار” را آبیاری می کند و از سمت دیگر روستا خارج می شود . روستای سه سار در شرق شهرستان ” صومعه سرا ” واقع شده است .

مناطق کوهستانی
مناطق کوهستانی

در جنوب شهرستان فومن نواحی کوهستانی قرار گرفته اند که شامل : ارتفاعات ماسوله، گسگره، ماکلوان، فوشه و … می باشند. در نواحی جنگلی و قلل هر کدام از کوهستان های نام برده می توان زاویه ای از طبیعت خدادادی فومن را نظاره گر بود.

چشمه ی علی زاخونی

طعم آب چشمه “علی زاخونی” به دلیل نزدیکی به معدن آهن ، تلخ و نامطلوب است اما به علت سرشار بودن از “بیکربنات ” فواید درمانی بسیار زیادی به خصوص در درمان بیماری های ریوی و گوارشی دارد.
چشمه ی علی زاخونی
به همین دلیل ساکنین منطقه، آب را با شکر مخلوط می کنند و می نوشند. این موهبت الهی در “ماسوله” از توابع شهرستان فومن قرار دارد و نکته بسیار عجیب در مورد آن این است که رنگ آب این چشمه نارنجی است.

آبشار لارچشمه
چشم انداز آبشار لارچشمه در میان درختان

چشم انداز آبشار لارچشمه در میان درختان

شهرستان فومن مملو از جاذبه های طبیعی زیبا و چشم نواز است. در این بین آبشار لارچشمه یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه است. این آبشار زیبا در شهرستان فومن و در نزدیکی ماسوله قرار دارد. اگر مسیر فومن به ماسوله را پیش رو بگیرید قبل از رسیدن به روستای ماسوله این آبشار زیبا را خواهید یافت.
در اطراف آبشار رستوران ها و غذاخوری های متعددی به چشم می خورند. طبیعت زیبای اطراف آبشار نیز چشم هر رهگذری را خواهد ربود. بهتر است دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید. در پای آبشار حوضچه های کوچکی تشکیل شده و بر زیبایی آن افزوده است. این آبشار در فاصله هشت کیلومتری روستای ماسوله قرار دارد و تنها یکی از آبشارهای زیبای شهرستان فومن است.

موزه گالری دیدی ایزدشهر
ادامه مطلب

پارک جنگلی ماسوله

“پارک جنگلی ماسوله” یکی از زیباترین پارک های خاورمیانه است. در این پارک انواع درختانِ راش، توسکا، فندق، درخت آزاد و گیاهان علفی و دارویی وجود دارد. شرایط اقلیمی و امکانات رفاهی در این منطقه باعث جذب گردشگران زیادی شده است.
پارک جنگلی ماسوله
از این پارک می توان به مشاهده ساختمان های سنتی ماسوله که با اصول مهندسی سنتی و معماری خاص به سمت کوهپایه بنا شده اند ( از کوه به سمت دره ) و تصویری پلکانی را به دیدگان گردشگران هدیه می کنند ، پرداخت .

 

سوغات
سوغات
از سوغاتی های خوراکی فومن می توان از کلوچه ی سنتی فومن – چای و برنج – ماهی -ماهی دودی – ماهی شور -سیر ترشی -هفت بیجار ولاکو – رشته خشکار نام برد و از سوغاتی های غیر خوراکی می توان به دستباف پشمی – محصولات حصیری – شالبافی اشاره کرد .

دیدنی های اطراف
از جاذبه های دیگر شهرستان فومن می توان به سراگوراب و کهنه گوراب، تالاب خطیب، روستای سرسبز گسکره، امامزاده ولی (ع)، روستای مردخ، امامزاده سیدابراهیم (ع) ، ابرود و آبشار دوقلو اشاره کرد.

رستوران خاله خاور

رستوران “خاور خانم ” رستورانی بسیار معروف است که گردشگران زیادی را چه از داخل و چه از خارج کشور جذب کرده است. از ورزشکاران ایرانی ” بهداد سلیمی ” و از هنرمندان نیز “بیژن بیرنگ” را می توان از هواداران این رستوران دانست. خاور خانم کدبانوی شمالی است که غذاهای سنتی شمالی را با همراهی دوستان و افراد خانواده اش در آشپزخانه دو طبقه خانه خودش طبخ می کند. “میرزا قاسمی “، “مرغ شکم پر” و “کباب ترش ” از پر طرفدارترین غذاهای این رستوران است.
رستوران خاله خاور
این رستوران گرچه زرق و برق یک رستوران مجلل را ندارد اما به دلیل کیفیت بالای غذای سرو شده در یک خانه ساده و خودمانی ، غذایی که در داخل یک سینی بزرگ با کاسه و بشقاب های گل گلی جذاب سرو می شود و در کنارش نیز، ماست محلی و زیتون پرورده قرار می گیرد. این مکان را به جایی دنج و عالی برای صرف نهار تبدیل کرده است. این شرایط برای خیلی ها، از سرو غذا در رستوران های لوکس پنج ستاره جذاب تر است. مخصوصاً که بر روی اجاق های گازی کوچک قدیمی طبخ شده باشند. یعنی هم پخت غذا به سبک سنتی است و هم توزیع و عرضه آن. در رستوران خاور خانم، گویی در خانه یک خانم خانه دار شمالی قدم می زنید. همه چیز سنتی و حال و هوای خودمانی دارد. شاید توجه و تعهد به سبک زندگی سنتی و خودمانی بود که سبب معروفیت و شهرت کسب و کار این زن جوان گیلانی را فراهم کرده است. کسی که همواره، نظر مشتریان را درباره کیفیت و طعم غذا می پرسد و در فرهنگ کسب و کار خودمانی اش، فرقی بین خواهر زاده و دیگر کارگران و دستیارانش قائل نیست. برای او، طعم عالی غذا و تحویل دادن طعامی با بهترین کیفیت، اولویت اول و آخر است.

اقامت
برای رزرو هتل های فومن و انتخاب هتل های مناسب مانند هتل معین فومن می توانید از طریق سایت ایران هتل آنلاین اقدام کنید.

جاده چالوس - پرخاطره ترین جاده ایران
ادامه مطلب

دسترسی

فومن در فاصلهٔ ۲۷ کیلومتری رشت، ۳۵۶ کیلومتری تهران و در فاصلهٔ ۵ کیلومتری صومعه‌سرا (نزدیک‌ترین شهر به آن) قرار دارد.

سخن آخر

شهرستان فومن به دلیل برخورداری از طبیعتی سرشار از زیبایی های بکر و سرکش، بناهایی اصیل و باستانی، مردمی صبور و زحمت کش و آب و هوایی بی نظیر از جمله جاهایی است که باید دید و از امکان حضور در چنین فضایی شاکر بود و خاطره ای خوش را به ورق های سفرنامه ی خود افزود. طعم سفرتتان مانند کلوچه های فومنی شیرین باد .
توصیه می کنیم حداقل زمان یک هفته ای را برای سفر و گشت و گذار در فومن برنامه ریزی کنید به دلیل اینکه از هیچکدام از این مناطق گردشگری و جاهای دیدنی بی نظیر فومن نمی توان به آسانی گذشت.
هر کدام از این مناطق دیدنی فومن هر گردشگری را به خود جذب می کند علاوه بر این چه کسی است که تنفس در هوای پاک و گشت و گذار در طبیعتی چشم نواز را دوست نداشته باشد؟

 

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر