لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> آموزش روش های زنده ماندن در هوای سرد
آموزش روش های زنده ماندن در هوای سرد

آموزش روش های زنده ماندن در هوای سرد

استان مانیتوبا، کانادا
هوای بیرون به -8 درجه رسیده است و تیم گردشگری در حال بر پا کردن چادر بر روی سطحی از یخ سفت شده هستند تا آماده ی رویارویی با شرایط آب و هوای سرد شبانه شوند. به آموزش سفر در مناطق قطبی خوش آمدید!
این شرایط خلاف زمانی که رزرو هتل انجام می دهید کمی نیازمند به برنامه ریزی است.دوازده جهانگرد از کشور های مختلف به استان مانیتوبا در کانادا سفر کرده اند تا در طول سفر به مدت یک هفته در اطراف دریاچه وینیپگ (Lake Winnipeg ) چادر زده و اسکی کنند. گفتنی است که شرایط آب و هوای سفر در قطب شمال با این تمرین ها شبیه سازی شده است.
اریک لارسن، مکتشف حرفه ای قطبی و راهنمای سفر به قطب شمال و اطراف آن هدایت این تیم گردشگری را بر عهده دارد. اریک تجربه ی سفر در شرایط سخت زمستانی را دارد. لارسن بیست سال گذشته را با بازدید از برخی سرد ترین مکان های روی زمین سپری کرده است.
در حقیقت این مربی حرفه ای تنها کسی است که در یک دوره مستمر یک ساله بدون استفاده از اکسیژن با سختی و آهستگی از راه خشکی به سوی قطب شمال و قطب جنوب حرکت کرد و به قله کوه اورست نیز صعود کرد.
اریک دوره ی آموزش مرحله یک قطبی را در کانادا برگزار کرده است تا به آماده سازی دیگر ماجراجویان برای لذت از چالش های کمپینگ و سفر آهسته و سخت در شرایط آب و هوای سرد قطبی کمک کند.

امسال سازمان دیدبان شهروندی از اریک دعوت کرده است تا در کنار آموزش، نکاتی راجع به بقا در کمپ های زمستانی را با جهانگردان به اشتراک بگذارد.


راهنمایی برای بقا در آب و هوای سرد
تعداد اندکی از گردشگران علاقه به پیاده روی و چادر زنی در برف و یخ دارند. برای علاقمندان به طبیعت بکر که در آرزوی رویارویی با چالش ها هستند سفرهای زمستانی فرصت مناسبی بوده و یک تجربه کاملا متفاوتی در طبیعت می باشد.

در امان ماندن در شرایط آب و هوای یخ زده برنامه ریزی با دقتی نیاز دارد و این سفر مهارت های خاصی را نیز برای زنده ماندن در شرایط انجماد را می طلبد. اگر گردشگران مانند اریک لارسن درست برنامه ریزی کنند در واقع سرما را که لذت ماجراجویی های زمستانی را از افراد می گیرد، را احساس نخواهند کرد. آمادگی برای شرایط آب و هوای سرد تفاوت بین یک سفر عالی و سفر بسیار بد را رقم می زند.

پوشش لایه ای لباس بسیار حیاتی است
مفهوم لایه بندی در سفر چیست؟ بطور اساسی تنظیم دمای بدن با افزودن یا کم کردن لایه های مختلف لباس های پوشیده شده صورت می گیرد. افراد دوست ندارند سرما بخورند یا احساس گرمای شدید و عرق کنند. عرق حرارت را از بدن بیرون کرده و بدن را خنک تر می کند.
بنابراین در گرما ماندن به عمل متعادل کننده نیاز دارد. به همین دلیل پوشش چند لایه ای لباس می تواند کمک زیادی کند و گردشگران با توجه به نوع فعالیتی که در طول سفر قطبی انجام می دهند امکان کم یا زیاد کردن لایه های لباس را دارند.
اریک پوشش سه یا چهار لایه ای را توصیه می کند، بهتر است لباس زیرین را از الیاف مصنوعی عرق گیر انتخاب کنند تا عرق بدن را جذب کند. مرحله بعد پوشش لایه ای از عایق گرما می باشد که بهتر است از پشم گوسفند استفاده کنید. اگر واقعا هوا خیلی سرد باشد شاید انتخاب لایه ای ضخیم تر زیر پشم گوسفند بهترین گزینه باشد.

در پایان گردشگران بهتر است که یک ژاکت بادگیر، ضدآب با لایه ای تنفس پذیر مانند پارچه گرتکس (Gore-Tex) را برای محافظت در برابر عناصر بیرونی انتخاب کنند. اریک لارسن در سفر های قطب شمال و جنوب، یک ژاکت مسافرتی با سایز بزرگ نیز همراه داشت تا در زمان استراحت و توقف که گرمای بدن به شدت کاهش می یابد از این لباس اضافی استفاده کند.

Keep Your Feet Warm

بهتر است پاهایشان را گرم نگه دارند
زمانی که جهانگردان قطبی روی برف و یخ راه می روند بهتر است از پاهایشان مراقبت کنند. در صورت نداشتن عایق محافظتی مناسب، زمین یخی به سرعت گرما را از قسمت پاها دریافت می کند و خطر بروز یخ زدگی در بافت انگشتان پا وجود دارد.
بهتر است که گردشگران پوتین های مناسب زمستانی به پا کنند. این پوتین ها یک لایه عایق قابل جابجایی دارند که در صورت نیاز می توان آنها را در زمان مناسب بیرون آورده و خشک کرد. از پوتین های خیلی تنگ استفاده نکنید، توجه کنید که فضا برای پوشیدن حداقل دو جفت جوراب ضروری می باشد. با پوشیدن چکمه های تنگ خون کمتری در انگشت های پا در جریان خواهد بود.
اریک لارسن پوشش لایه های نازکی از جوراک در مرحله اول و سپس پوشش جوراب پشمی ضخیم تر را پیشنهاد می کند. و همچنین جهانگردان بهتر است که دو جفت جوراب اضافی همراه داشته باشند تا در طول استراحت و خواب بپوشند و جوراب های دیگر را خشک کنند.

در دماهای بسیار شدید و سرد بهتر است که کیسه های پلاستیکی را در پای برهنه پوشاند و سپس جوراب پوشید. این پلاستیک مانع بخار شده و گرما را در پاها حبس می کند همچنین جلوی عرق کردن و خیس شدن جوراب ها را نیز می گیرد.

Remember To Hydrate

گردشگران آبرسانی به بدن را فراموش نکنند
اکثر افراد از روی عادت در آب و هوای گرم احساس تشنگی می کنند ولی فراموش نکنید استفاده از آب آشامیدنی در سرما بسیار مهم است. آبرسانی مناسب به بدن یکی از مهم ترین قسمت های ماجراجویی زمستانی به شمار می رود.
لارسن استراحت برای نوشیدنی در هر یک ساعت در زمان فعالیت های مختلف پیاده روی، اسکی و غیره را توصیه می کند. این روش را به طور منظم انجام دهید. آبرسانی مناسب موجب گردش خون بهتر شده و نیز عملکرد خوب دیگر اعضای بدن را به دنبال دارد و به گرم ماندن گردشگران نیز کمک می کند.
پر کردن بطری ها از آب گرم جلوی یخ زدگی آب را می گیرد و همچنین استفاده از ظروف عایق دار یا مانند آن در طول سفر قطبی مفید می باشد. نوشیدن آب گرم بدن را از درون گرم نگه می دارد.

گفتنی است که انواع متفاوت آب و هوای سرد وجود دارد. برای نمونه در قطب شمال آب و هوا مرطوب و نمناک است احساس سردی بیشتری به مسافران دست می دهد. اما سرزمین قطب جنوب بطور کلی مانند یک بیابان خشک می باشد و آبرسانی به بدن در چنین محیطی بسیار سخت تر است.


طبق برنامه زمانی مشخص عمل کنید
در شرایط آب و هوای سرد و در کمپ زمستانی، بر پا کردن و جمع کردن چادر نسبت به تابستان زمان بیشتری نیاز دارد. آگاهی از ساعت و گذر زمان مهم می باشد. برای مثال، بهتر است کمی زودتر از غروب خورشید برای برپایی چادر توقف کنید تا در تاریکی و سرمای بیشتر نمانید.
خوردن خوراک و سوپ در فواصل زمانی مشخص در طول روز گردشگران را گرم نگه می دارد. گفتنی است که مدت زمان استراحت اگر طولانی شود مسافران دچار سرماخوردگی شدیدی خواهند شد. استفاده از ساعت مچی سیتیزن با قابلیت اندازه گیری زمان و نیز بدنه ی ضد آب تا عمق صد متر کمک زیادی خواهد کرد. اریک لارسن در طول سفر های قطبی برای اطلاع از زمان از این ساعت استفاده کرده است. این ساعت با دمای 40 درجه فارنهایت در قطب شمال کار کرده است. همچنین به دلیل باتری شارژی ساعت که با نور خورشید شارژ می شود نیاز به باتری معمولی ندارد و نگران خالی شدن باتری نخواهید بود.

از دیگر ویژگی های این ساعت قطب نما و ارتفاع سنج را می توان نام برد. داشتن چنین وسیله ای در مچ دست در هنگام ماجراجویی و اطمینان از اینکه باتری در هوای سرد از کار نمی افتد در طول سفر قطبی آرامش بخش خواهد بود.

Head & Neck Protection

محافظت از سر و گردن
رگ های زیادی نزدیک سطح پوست سر و گردن وجود دارند. در صورتی که این رگ ها در معرض آب و هوای یخبندان قرار گیرند خون بدن را به سرعت خنک می کنند و جریان خون در قسمت های دیگر بدن موجب کاهش دمای کلی بدن می شود.
به طور قطع استفاده از یک کلاه مناسب زمستانی که گوش ها را نیز بپوشاند ضروری می باشد. کلاه های خز دار یا ژاکت کلاه دار در چنین شرایطی مناسب می باشند. به همین دلیل کاربرد این نوع کلاه ها در مکان هایی مانند سیبری و آلاسکا رایج می باشد.

وسیله ی دیگری که اریک استفاده آن را پیشنهاد کرده است ماسک اسکی است که تنها بخشی از صورت را نشان می دهد. پوشیدن چرم گاومیش از روی دیگر لباس ها، سر و بدن را با هم گرم نگه می دارد و چرم یک لایه محافظتی دیگر بر روی لباس های قبلی بشمار می رود. اهمیت لایه ها را فراموش نکنید. اگر آب و هوای سرد همراه با باد شدید باشد استفاده از عینک حفاظ دار زمستانی و ماسک از صورت ماجراجویان محافظت خواهد کرد و بدون هیچ مشکلی امکان تنفس نیز وجود دارد.

Winter Shelter Systems

سیستم محافظت زمستانی
شاید باور نکنید که تا چه حدی نایلون نازک دیوارهای چادر از گردشگران در طول زمستان محافظت می کند. در واقع حتی وجود پناهگاهی از برف می تواند مسافران زمستان را زنده نگه دارد. هنگامی که برای سفر در دماهای پایین و زنده ماندن در چنین شرایطی به دنبال خرید چادر مناسب هستید دقت کنید تا چادرهای چهار فصلی را انتخاب کنید. نوعی چادر که به طور مخصوص برای کمپ در بهار، تابستان ، پاییز و زمستان ساخته شده است.
چادرهای چهار فصل نسبت به مدل های دیگر تورهای کمتری دارند در نتیجه گرما را در داخل بهتر نگه می دارند و فضای درونی بیشتری نیز دارند که پوتین های برفی و لباس ها را می توانید در داخل چادر نگه دارید.
برای برپایی چادر در سطحی مسطح و محکم برف را جابجا کنید . در ورودی چادر را به صورت ایستاده و عمودی در جهت باد قرار دهید. پس از نصب برف را در کناره های چادر انباشته کنید تا در برابر باد مانع ایجاد کند.

برف بهترین عایق است. پس اگر در طبیعت و چنین شرایطی بدون چادر بودید ساختن یک خانه ی برفی جان تان را در طول شب نجات خواهد داد.

Fuel Your Body

بدنتان را تقویت کنید
سفرهای اریک، همراه با اسکی به قطب های زمین حدود دو ماه طول کشید و وزن بار همراه او نزدیک به 300 پوند بود. افزایش کالری غذایی در کوله و کاهش وزن آن بسیار مهم می باشد. برای کارآمدی بیشتر اریک غذا ها را از بسته بندی های اصلی جدا کرده و آنها را درون کیسه های پلاستیکی قرار داده بود تا فضای کمتری بگیرند. همچنین برای دسترسی سریع و راحت غذای هر روز را جدا کنار هم گذاشته بود.
خوردن غذا مانند افزودن سوخت بر روی آتش است. با خوردن غذا سوخت و ساز بدن شروع به هضم کرده، دمای درون بدن با این عمل زیاد می شود، و این گرما در درون رگ های خونی گردش پیدا می کند.

سوپ یکی از غذاهای معمولی در رژیم غذایی اریک می باشد. هر صبح لارسن سوپ را آماده می کند، و در یک فلاسک عایق دار برای مصرف ذخیره می کند. خوردن سوپ گرم حمایت عاطفی، آبرسانی به بدن و گرمای فوق العاده به همراه دارد.
Sleeping In The Cold

خوابیدن در هوای سرد
اگر یک گردشگر نتواند کمبود خواب شبانه خود را جبران کند، اوقات خوشی را هنگام ماجراجویی در هوای سرد نخواهد داشت. به همین دلیل حمل لوازم خواب راحت و گرم اهمیت زیادی دارد.
زمین نسبت به هوای اطراف مان، گرمای بیشتری از بدن می گیرد. بنابراین در طول دوره ی آموزشی از دو نوع تشک خواب استفاده شد یکی از جنس فوم بسته و دیگری از نوع عایق با دوام پلاستیکی که قبل از استفاده با هوا پر می شود. استفاده از این دو نوع تشک جلوی انتقال گرمای بدن به زمین را می گیرد.
بهتر است که گردشگران برای گرم ماندن در دمای -26 درجه از کیسه خواب با ویژگی های 27- درجه استفاده کنند که صورت را پوشانده تا گرمای داخل کیسه را گرم نگه دارند و همچنین کیسه خوابی با -6 درجه بر روی تشک اول استفاده کنند. در این صورت اگر حتی داخل چادر یخ هم بزند، نمی تواند به داخل کیسه خواب اصلی نفوذ کند.

قبل از خوابیدن، یک بطری‌ نالژن را از آب جوش پر کنید و در داخل کیسه خواب قرار دهید. این آب گرم به مدت 5 ساعت در اطراف بدن گرما تولید می کند.

Frostbite & Hypothermia

یخ زدگی و هیپوترمی یا کاهش خطرناک دمای بدن ( hypothermia)
خطرات مسافرت در هوای سرد واقعی هستند، و شامل یخ زدگی و هیپوترمی یا کاهش خطرناک دمای بدن می شود. بنابراین به این موارد و نحوه مقابله با آنها می پردازیم. یخ زدگی زمانی رخ می دهد که پوست زیر نقطه انجماد قرار گرفته و منجر به ایجاد کریستال های یخ در سلول ها شده و آنها را از بین می برد. رنگ پوست به قرمز و سپس به رنگ سفید تغییر می یابد و در نهایت سیاه می شود.
گرم نگاه داشتن تدریجی پوست بسیار مهم می باشد. در آب گرم قرار دادن انگشتان دست و پا اوضاع را وخیم تر نیز می کند. در مقابل، سعی کنید انگشتان را در زیر بغل گرم کنید و یا آنها را در آب ولرم نگه دارید.
هیپوترمی (Hypothermia) زمانی اتفاق می ‌افتد که بدن سریع ‌تر از توان تولید حرارت، گرما از دست بدهد و دمای بدن به زیر 35 درجه سانتی‌ گراد کاهش یابد. هیپوترمی اگر درمان ‌نشود می ‌تواند کشنده باشد.
علائم و نشانه ‌های هیپوترمی معمولاً به آرامی ظاهر می شوند و شامل لکنت زبان، گیجی یا عدم هماهنگی ، لرزش غیر قابل کنترل ، کاهش هوشیاری یا سردرگمی ذهنی می باشد.
برای درمان هیپوترمی مهم است که لباس مرطوب را به ‌آرامی از تن شخص خارج کنید و با لباس یا پتوی گرم و خشک جایگزین کنید. فرد را درون کیسه خواب قرار دهید ، آتش روشن کرده و فرد را به آرامی از سرما دور نگه دارید و غیره. سریع تر فرد را گرم کنید.
از نظر اریک لارسن در طول ماجراجویی در شرایط آب و هوای سرد ، خوب است که افراد خودخواه باشند. و این رفتار به کل اعضای تیم کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند. هر فرد بهتر است که به سلامت و راحتی خود اهمیت بیشتری داده و دقت کند.

پس اگر کمی احساس سرما کردید نگه داشتن دیگر اعضا و پوشیدن یک لایه لباس دیگر کار عاقلانه ای می باشد، قبل از اینکه مشکل خیلی جدی شود و مانند شرایط یخ زدگی و کاهش خطرناک دمای بدن همه اعضا را تحت تاثیر قرار دهد.

Emergency Cold Weather Gear

لوازم اورژانسی و مهم در آب و هوای سرد زمستانی

شاید در حال برنامه ریزی برای پیاده روی در قطب شمال نیستید، یا حتی نمی خواهید یک شب را در کمپ زمستانی صرف کنید. اما هنگام پیاده روی در روزهای معمول زمستانی و یا سفر با ماشین، بهتر است که همچنان لوازم اورژانسی و مهم در آب و هوای یخبندان زمستانی را با خود به همراه داشته باشید:

– بسته لوازم برای روشن کردن آتش با کبریت و فندک ضد آب
– 3 یا 4 قطعه از فوم عایق پلاستیکی
– کیسه خواب نجات و پتو نجات
– کلاه و دستکش اضافی
– لباس اضافی از جنس پشم گوسفند

– پاکت شیمیایی گرم کننده دست یا بسته های حرارتی

شانس زنده ماندن در یک شب زمستانی بدون این لوازم ضروری به شدت کاهش می یابد بنابراین همراه داشتن موارد ذکر شده کاری عاقلانه محسوب می شود. احتمال زخمی شدن در چنین شرایطی وجود دارد. شاید آب و هوا تغییر کند و یا شاید در طبیعت گم شوید و یا حتی ممکن است ماشین تان خراب شود.

هیچ کسی برای ایجاد و رویارویی با دردسر و مشکل برنامه ریزی نکرده است. این یک اتفاق است و ممکن است برای هر فردی رخ دهد!

North Pole: The Last Degree

قطب شمال: آخرین درجه
پیاده روی در اطراف دریاچه منجمد مانیتوبا در وینپیگ و یادگیری مهارت های قطبی از مربی حرفه ای اریک لارسن، شور و شوق زیادی برای ماجراجویی در آب و هوای سرد زمستانی، برای گردشگران به همراه دارد.
بسیاری از شاگردان اریک سفر به قطب شمال، قطب جنوب و حتی گذر از قله یخی گرینلند را برنامه ریزی کرده اند. همراهی با این افراد پر انرژی الهام بخش است. توصیه های اریک به آمادگی این جهانگردان کمک شایانی می کند.
گفتنی است که هم اکنون اریک در حال برنامه ریزی و حرکت به سوی آخرین درجه قطب شمال می باشد. شرکت کنندگان در این سفر به سوی مدار جغرافیایی 89 درجه حرکت می کنند و سپس 60 مایل دریایی تا رسیدن به نقطه جغرافیایی قطب شمال اسکی می روند. این سفر حدود 12 روز طول خواهد کشید.

8 تِله اسكی برتر جهان
ادامه مطلب

2/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر