لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> 7 مورد از رسوم منحصر به فرد
7 مورد از رسوم منحصر به فرد

7 مورد از رسوم منحصر به فرد

دنیا پر از فرهنگ های منحصر به فرد است. این سنت ها و رسوم در تمام جوامع محلی و حتی خارج از آن ها گسترش یافته اند. برخی از این رسوم خوشایند هستند اما برخی دیگر ممکن است ناخوشایند و نادرست باشند.
تعارف

تعارف حرکت و رفتاری است که ایرانی ها برای ادای احترام و نشان دادن ملاحظه انجام می دهند، اگرچه در حالت کلی قابل فهم است که باید از چنین رفتاری امتناع کرد. برای مثال، در برخی مغازه ها صاحب مغازه باید برای حفظ ادب از یک مشتری که رتبه اجتماعی بالاتری دارد، پول نگیرد. با این وجود، مشتری می داند که واکنش صحیح به این رفتار مغازه دار، اصرار به پرداخت پول است. مغازه دار احتمالا چندین بار قبل از اینکه مشتری او را متقاعد به پذیرش پول کند، از گرفتن پول سرباز بزند. این رفتار برای خریداران بینوای خارجی ممکن است خیلی گیج کننده باشد.

تعارف ممکن است تا مرز دعوت های اجتماعی هم گسترش پیدا کند. در فرهنگ ایرانی چنین برداشت می شود که دعوت به منزل یک شخص صرف نظر از اینکه چقدر مشتاق رفتن هستیم، یک دعوت فرمالیته از روی رودربایستی است. اگر شخص مدعو دعوت را قبول کند، سهوا میزبان را ( که احتمالا اصلا راضی به آمدن آن ها نیست ) در موقعیت ناخوشایندی قرار می دهد.برای دیدن آیین ها و رسوم مختلف در ایران می توانید با رزرو هتل در کیش و یا رزرو هتل در مشهد تجربه ای بی نظیر را برای خود رقم بزنید.
مانو پو
مانو پو

مانو پو یا پاگ مامانو (رفتاری احترام آمیز در فرهنگ فیلیپین است که به نشانه احترام به افراد مسن و طلب دعای خیراز آن ها انجام می شود) نشان دهنده ی احترام به بزرگترها است. این رفتار شبیه تعظیم است به اضافه اینکه باید دست فرد بزرگتر را گرفته و روی پیشانی خود فشار داد. این رفتار عمدتا در فیلیپین، بخش هایی از مالزی و اندونزی وجود دارد. گفته می شود که این رفتار برگرفته از فرهنگ چینی قرن ها پیش است، یعنی زمانیکه فیلیپینی ها خود را با فرهنگ مسافران و بازرگانان وفق دادند. در دورهمی های خانوادگی کاملا رایج است که کودکان را تعلیم می دهند تا با این روش از بستگان مسن تر طلب دعای خیر کنند.

سنتی مشابه این یعنی با احترام خطاب کردن فرد مسن تر، با استفاده از کلمات ” پو” و ” اوپو ” انجام می شود. برای مثال ، “Ano yun؟” ( آن چیست ؟) یک عبارت رایج است. با این وجود، اضافه کردن پو (“Ano po yun?”) نشان دهنده احترام به فردی است که او را خطاب قرار می دهید. وقتی یک فرد مسن یا یک فرد با رتبه بالاتر سوالی از شما می پرسد، باید به جای ” او ” یعنی کلمه رایج فیلیپینی به جای بله، بگویید “اوپو” تا جمله بار مثبت بیشتری بگیرد. در برخی موارد، پو و اوپو برای نشان دادن محبت نسبت به افراد با رتبه برابر استفاده می شوند.
عروسی با حنا و سیاه کردن
عروسی با حنا و سیاه کردن

عروسی های اسلامی غرق در سنت ها و آداب و رسوم قرن ها پیش هستند. به یک دلیل، باور کلی بر این است که بهترین روز برای برگزاری جشن پنجشنبه است، چون روز جمعه بین مسلمانان روز مقدسی است. سنت دیگر برگزاری شب حنا است. دو شب قبل از مراسم عروسی، زن های فامیل عروس دور او را می گیرند و طرح هایی با حنا روی دست ها، بازو و پای او نقاشی می کنند. این حرکت سمبلی برای نشان دادن ورد عروس به دنیای زن های متاهل است. برخی نمادها نیز به معنی شانس و باروری برای عروس است.

با اینکه شب حنا یک نمایش هنری و زیبا است، نمی توان گفت سنتی که در برخی قسمت های اسکاتلند با نام سیاه شدن اجرا می شود نیز همین زیبایی را دارد. در این مراسم دوستان عروس و داماد آن ها را داخل وان حمام، جعبه های بزرگ و یا پشت وانت به هم می بندند و سپس آن ها را دور شهر می چرخانند تا رهگذران سمت ان ها مواد کثیف پرتاب کنند. پر پرندگان، رنگ سیاه دوده، تخم مرغ گندیده، کاری، واکس کفش و گل تنها برخی از این مواد ناخوشایند هستند که به سمت آن ها پرتاب می شوند. باور بر این است که این سنت خنده دار ارواح شیطانی را دور می کند و عروس و داماد را به هم نزدیک تر می کند چون سمبلی است برای نشان دادن مشکلات پیش روی آن ها و اینکه باید در زندگی آینده در کنار هم بر این مشکلات غلبه کنند.
مودارس
مودارس

مودارس مهرها، نشانه ها و حرکاتی مختص به فرهنگ هندوها و بودایی ها است که بیشتر در هند است. روشی که یک فرد دست و انگشت های خود را حرکت می دهد، می تواند 500 معنی متفاوت داشته باشد. باور بر این است که این حرکات به فرد کمک می کنند تا جریان پرانا یا انرژی زندگی را کنترل کند و توجه خود را روی یک هدف خاص متمرکز کند. این حرکات در مجسمه ها، نقاشی ها، رقص ها، نمایش ها، یوگا و تکنیک های مدیتیشن دیده می شوند.

گفته می شود gyana mudra که در آن انگشت های شست و اشاره روی هم قرار می گیرند و سایر انگشت ها از کف دست دور می شوند، باعث افرایش شفافیت ذهنی و آرامش در انسان می شود و به همین دلیل این حرکت یکی از محبوب ترین حرکات برای مدیتیشن است. حرکت abhaya mudra ( دست راست با کف باز بالا برده می شود و انگشتان از هم باز می شوند ) یک معنی تقریبا جهانی دارد و با حرکات سمبلیک فرهنگ ها و مذاهب مختلف هم خوانی دارد. این حرکت مربوط به چاکرای قلب است و نشانگر رو راستی و صداقت است. حرکت agni mudra ( انگشت شست روی انگشت وسط قرار می گیرد و سایر انگشت ها از کف دست دور می شوند ) سمبل آتش است و گفته می شود به پروسه گوارش غذا کمک می کند.


الکل و شیطان
الکل و شیطان

با اینکه افکار عمومی و تصورات مردم همیشه درست نیست اما این موضوع واقعیت دارد که روسیه یکی از پر مصرف ترین کشورهای دنیا در زمینه ی مصرف الکل است. علاقه مردم این کشور به ودکا دلیل اصلی مرگ و میر آن ها است چون الکل می تواند باعث ایجاد بیماری های کبدی، مسمومیت های الکلی، تصادفات کشنده و جرایم مرگ بار شود.

روسی ها همپنین عاشق دشنام دادن هستند اما این سنت آن ها ریشه در خرافات دارد . گفته می شود که وقتی علیه سلامتی فرد دیگری بدون منظور دشنام می دهید، باید سه بار روی شانه چپتان آب دهان بیندازید. انگار این آب دهان به صورت سمبلیک در چشم شیطان انداخته می شود و اینگونه از طالع بد و سرنوشت ناخوشایند جلوگیری می شود. اگر دشنام کتبی باشد، باید صدای انداختن آب دهان به شکل “Tfu, tfu, tfu!” نیز نوشته شود.
بوشیدو و سپوکو
بوشیدو و سپوکو

بوشیدو حرکتی مربوط راه و رسم سامورایی در ژاپن است که روی قدرت، وفاداری و درستکاری تاکید دارد. برخی تحلیل گران و محققان پیشنهاد کرده اند که به کار گیری این رسم در دنیای تجارت باعث می شود بی نظمی هایی که شرکت ها در گذشته و حال با آن روبرو بوده اند، برطرف گردد. هدایت یک تجارت که الهام گرفته از بوشید و باشد به معنی کار کردن صادقانه و موثر و همراه با نیت خود برای افرا عالی رتبه و درک عموم مردم است.
سپوکو نوعی مراسم خودکشی تشریفاتی است که توسط سامورایی ها به عنوان جایگزینی برای شکست معرفی شده است و محبوبیت کمتری دارد. بخصوص از زمان شروع جنگ جهانی دوم وقتی هزاران سرباز ژاپنی این حرکت را اجرا کردند تا به جای تسلیم شدن به دشمن، جان خود را بگیرند، این حرکت مورد انتقاد واقع شد اما تا به امروز این رسم در برخی قسمت های آسیا در حال انجام است. مثال های قابل توجه شامل خودکشی ” یوکیو میشیما ” در سال 1970 است یعنی زمانی که بر علیه سیاست های نظامی ژاپن اعتراض کرد، انجام گرفت و همچنین خودکشی ” ماساهارو نوناکا ” در سال 1999 بعد از اخراجش از شرکتی که در آن کار می گرفت صورت پذیرفت.

در کره، بسیاری از افراد در زمان اتفاق افتادن تراژدی های بزرگ، احساس شرمساری و عذاب وجدان می کنند و هیچ راهی جز پایان دادن به زندگی شان نمی بینند. وقتی کشتی کره ای MV Sewol در 16 آوریل 2014 غرق شد و صدها دانش آموز کشته شده یا ناپدید گشتند، معاون مدیر به شدت عذاب وجدان داشت تا جائیکه دست به خودکشی زد.
هاکا
هاکا

رسم هاکا یکی از رسوم مردم مائوری ( بومیان سرزمین نیوزلند ) است. این رسم شامل حرکات صورت تهدید آمیز، خرخر کردن، زوزه کشیدن از ته گلو، با صدای بلند آواز خواندن، پا روی زمین کوبیدن، بهم زدن دست ها، مشت زدن به سینه و زبان درازی کردن به قصد انداختن ترس و وحشت در قلب دشمنان قبیله می باشد.
امروزه، این رسم بیشتر توسط تیم های ورزشی ملی نیوزیلند انجام می گیرد. تیم راگبی آنان که همه لباس مشکی به تن دارند قبل از انجام مسابقه رسم هاکا را اجرا می کنند ( همانطور که در ویدئوی بالا قابل مشاهده است ). در طول مسابقات فیفا 2014، تیم بسکتبال با نام مستعار ” سیاهپوشان قد بلند ” بیشتر برای بهم ریختن و وحشت زده کردن رقبای آمریکایی این رسم را اجرا کردند.
اما این رسم چیزی بیشتر از یک رقص جنگ یا یک چالش برای نبرد است. این رسم می تواند برانگیزنده شعرسرایی، به هنر درآوردن جزئیات تاریخ و یا فرهنگ قبیله باشد و یا برای انتقال صلح، یک استقبال گرم یا نمایشی از احرام به کار برود. یک نمونه از این اجرا بعد از فیلمبرداری فیلم سه گانه ارباب حلقه ها که در جزیره ساخته شد و بازیگران محلی زیادی در آن ایفای نقش کردند ، انجام گرفت. ویگو مورتنسن بخاطر اجرای بسیاری از بدلکاری های مرگ بار این فیلم مشهور شد و بخاطر کارش مورد احترام تیم فیلمبرداری قرار گرفت، بنابراین در آخرین روز فیلمبرداری، بازیگران بومی این فیلم رسم هاکا را برای او و یکی دیگر از اعضای تیم اجرا کردند.

بهترین فستیوال های بوداپست
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر