لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دره راگه رفسنجان کرمان
دره راگه رفسنجان کرمان

دره راگه رفسنجان کرمان

دره راگه که عنوان بهشت کویر را دارد جاذبه‌ای توریستی طبیعی کمتر شناخته شده در دل کویر استان کرمان است. این دره همان جایی است که سال‌ها چشم‌ انتظار آب است. دوروبرتان را که نگاه می‌کنید آرک‌ها، ستون‌ها، مخروط‌های کله‌ قندی و گلدان های کویری را می‌بینید که زینت‌ بخش کویر شده‌اند. اینجا همان‌جایی است که مهم‌ترین رخداد زمین‌شناسی به وقوع پیوست تا جلوه‌گاه فرسایش خاک در مقابل دیدگان شما باشد. اگر به دره راگه رفسنجان سفر کنید، شاهد طبیعتی بکر در استان کرمان خواهید بود. دره راگه از نادرترین پدیده‌های زمین‌شناسی 20 هزارساله است که بر اثر فرسایش آبرفتی در کویرهای حاشیه رفسنجان شکل گرفته است. دره راگه تا چند وقت پیش چندان شناخته‌ شده نبود و در میان بومیان منطقه از آن صحبتی به میان نمی‌آمد تا اینکه در مراحل یکی از اکتشافات معدنی شخصی به نام محمدرضا صادق زاده با آن مواجه شده و برای معرفی آن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. نتیجه تلاش‌های مسئول طرح ژئو پارک در چند سال اخیر موجب شده تا این دره با استقبال گردشگران زیادی مواجه شود و جزو ژئو پارک‌های کشور به شمار آید.

آشنایی بیشتر با دره راگه رفسنجان

دره راگه 20 کیلومتر طول دارد و با عمق 70 متری در دل زمین و وجود چشمه‌ سارهای متعدد از بکرترین نقاط دیدنی کویر استان کرمان محسوب می‌شود. در میان دره راگه رودخانه دائمی گیودری جاری است، رودخانه‌ای که به سمت آینده جاری شده است. درست است که اینجا یک منطقه کویری است اما زندگی جاری بوده و باید رفت و از نزدیک به نظاره نشست که زندگی به وسعت دریا ادامه دارد. دره راگه به‌ قدر زیبایی آهوی منطقه محافظت‌ شده بدوئیه زیبا است و باید در برابر خالق این زیبایی‌ها سجده شکر بجا آورد. در کویر حاشیه رفسنجان یعنی دره راگه که قدم می‌گذارید عقاب با چشمان تیزش نگهبان جانتان می‌شود و دراج و کبک امید روزهای سختتان بوده و به شما جان تازه می‌دهند. فرسایش آبی در منطقه کویری رفسنجان موجب شده تا شکل‌های زیبایی ایجاد شود. همه پدیده‌های موجود در دره راگه موجب شده اند تا این منطقه رفته‌ رفته به یکی از قطب‌های گردشگری شهر رفسنجان در استان کرمان مبدل شود.
دره راگه

مسیر دسترسی به دره

برای بازدید از زیبایی‌های ستونک های فرسایشی دوره چهارم زمین‌شناسی می بایست به سمت شمال غربی استان کرمان سفر کنید. اینجا بهشت کویر است اما پایان نقاط دیدنی شهر رفسنجان نیست و برای بازدید از سایر مناطق بکر شهر رفسنجان و استان کرمان با داشتن اقامتی چند روزه در بهترین هتل های رفسنجان مانند هتل هیلان رفسنجان یک میزبانی خوب را در کویر تجربه نموده و لذت خود را در سفرتان به شهر رفسنجان چند برابر کنید.
کلوت

جاذبه های دیدنی اطراف دره راگه

زیبایی مناطق شهر رفسنجان تمام‌شدنی نیست و در مسیر دره راگه از دیگر جاذبه‌های توریستی استان می‌توان به روستای میمند و کلوت های شهداد اشاره کرد. روستای میمند از توابع شهربابک استان کرمان است و در 30 کیلومتری از آن قرار دارد. این روستا به دلیل کنده شدن خانه‌های آن در دل کوه با یک معماری صخره‌ای به‌عنوان میراث جهانی در سال 1394 در یونسکو به ثبت رسیده است.
 دره راگه
این بار خبر از فرسایش آب نیست بلکه فرسایش باد کوه‌های شنی را در مسیر عبور به سمت دره راگه در کویر لوت به وجود آورده که به کلوت های شهداد معروف‌اند و بازدیدکنندگان را انگشت‌ به‌ دهان نگه می‌دارند. اینجا شهری خالی از سکنه، شهر جن و پری و شهر گلدان‌های کویری به طول 10 متر است که حتی در صحرای آفریقا هم دیده نمی‌شود و موجب شده گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان برای بازدید از آن به ایران سفر کنند. شهر شهداد تا شهر کرمان 100 کیلومتر فاصله دارد و شما برای دیدن وسعت 11 هزار کیلومتری کلوت های شهداد می‌بایست از این شهر، 40 کیلومتر به قطب گرمایی زمین سفر کنید.
شهداد

اقلیم آب و هوایی رفسنجان

شهر رفسنجان کاملاً یک شهر کویری محسوب نمی‌شود و اگر به آن سفر کنید متوجه خواهید شد که تابستان‌های این منطقه گرم و زمستان‌های بسیار سردی دارد. شهر رفسنجان با توجه به اینکه دارای مناطق کوهستانی زیادی است آب‌ وهوای آن تحت تأثیر سیستم هوای مونسون قرار می‌گیرد به‌ نحوی که در فصل تابستان شاهد بارش باران خواهید بود. آداب‌‌ورسوم شهر رفسنجان از استان کرمان جدا نیست. هر مراسمی از قبیل اعیاد و مراسمات سوگواری در نزد مردم شهر رفسنجان نیز محترم شمرده می‌شود و در اجرای آن‌ها کوتاهی نمی‌شود. مردم در اعیاد ازجمله نوروز لباس‌های نو خود را بر تن می‌کنند و به بازدید از بزرگان فامیل و دوستان خود می‌روند. در مراسمات سوگواری پوشیدن لباس سیاه به نشانه شریک بودن در غم عزیزان خود موجب تسلی خاطر بازماندگان می‌شود.
رفسنجان
مردم ساکن رفسنجان در باورهای مذهبی، زیارت اهل قبور را محترم می‌دانند و از خیرات کردن برای شادی روح عزیزان خود کوتاهی نمی‌کنند. آن‌ها در خصوص زیارت امام‌ زاده بی‌بی حیات معتقد بودند که می‌بایست فقط بانوان به حرم وارد شوند و ورود آقایان را به حرم برای زیارت ممنوع می‌دانستند. از دیگر رسوم مردم رفسنجان چهارشنبه‌ سوری و یا جاخالی‌ با رفتن است. در مراسم چهارشنبه‌ سوری همه همسایه‌ها با جمع شدن در یک مکان، کسی از آن‌ها که صوت خوبی دارد به خواندن اشعاری در مایه غریبی می‌پردازد و از حاضرین می‌خواهد که نیت کنند و به شعر خواندن ادامه دهند. مراسم چهارشنبه‌ سوری به همین منوال ادامه می‌یابد تا درنهایت از روی آتش بپرند و با خواندن زردی من از تو، سرخی تو از من مراسم به پایان برسد. در مراسم جاخالی‌ با رفتن کادویی که درگذشته قند و نبات بود، افرادی که به زیارت‌خانه کعبه یا کربلا رفته باشند میزبان می‌شوند.
رفسنجان

سوغات منطقه

یکی از عمده‌ترین محصولاتی که می‌توان به‌ وفور در شهر رفسنجان مشاهده کرد و شهرت داخلی و خارجی دارد، پسته است. منطقه نوق در شهر رفسنجان که مهم‌ترین قطب تولیدکننده پسته در ایران است با صادرات این محصول نقش عمده‌ای در درآمدهای غیرنفتی کشور ایفا می‌کند. علاوه بر تولید پسته در شهر رفسنجان، به دلیل خاک مرغوب برای تولید کاشی و سرامیک، کارخانه‌های متعددی در تولید کاشی تأسیس‌ شده‌اند و در حال فعالیت هستند. معدن مس سرچشمه نیز که بزرگ‌ترین معدن مس جهان است در شهر رفسنجان قرار دارد و به اقتصاد استان کرمان رونق بخشیده است. برای خرید سوغات از شهر رفسنجان به مجموعه بازار رفسنجان در محله علی‌آباد، خیابان انقلاب بروید چون هم می‌توانید ضمن بازدید از این اثر ملی مربوط به دوره قاجار یک خرید خوب از سوغاتی‌های شهر رفسنجان ازجمله پسته مرغوب داشته باشید
کرمان

دیگر مکان های دیدنی شهر رفسنجان

حال اگر فرصت آن شد و به استان کرمان سفر کردید برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی راهی شهر رفسنجان شوید و ضمن بازدید از دره راگه و روستاهای پیرامون آن به بازدید از قلعه‌ها، کاروانسراها، بازارها، مراکز فرهنگی- مذهبی، بادگیر معین، خانه حاج‌آقا علی و آب‌انبارها، سرچشمه، داوران، امام‌زاده بی‌بی گوهر، امام‌زاده رضا و غیره بپردازید.
خانه باستانی حاج علی آقا: یکی از رایج ترین اماکن دیدنی در کشورمان ایران، خانه های باستانی است که از روزگاران قدیم به جای مانده‌اند. خانه حاج علی آقا یکی از چشم نوازترین خانه های خشتی در کشور محسوب می‌شود که حدود 7 هزار مترمربع زیربنا دارد. این خانه که در دوران قاجار ساخته شده متعلق به یکی از تجار معروف آن زمان بوده است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
کویر ابوزیدآباد اصفهان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر