لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> غار سهولان مهاباد، جلوه زیبای طبیعت
غار سهولان مهاباد، جلوه زیبای طبیعت

غار سهولان مهاباد، جلوه زیبای طبیعت

غار سهولان که دومین غار آبی بزرگ و مسکن 7 هزارساله حیات بشری کشور عزیزمان ایران است در آذربایجان غربی قرار دارد. در میان محلیان به کونه کوتر شناخته می‌شود و مأمن کبوتران بی‌شمار است. در زبان کردی سهولان به معنای یخبندان آمده است. ارتفاع بالای سقف غار سهولان مهاباد از کف دریاچه این امکان را می‌دهد که در آن بر قایق‌های کوچک سوار شوید و از فضای آن با دمای 10 تا 15 درجه دیدن کنید. غار همان پناهگاه امنی است که جان پیامبر خدا را در کنار صدیق جهان قرارداد و تداعی‌گر مکانی است که کلام خدا بر پیامبر مهربانی‌ها نازل گشت.

غار سهولان
غار سهولان مهاباد در روستای سهولان آذربایجان غربی و جنوب شهر مهاباد در رشته‌کوه‌های قوترر قرار دارد. فاصله این غار از شهر مهاباد 42 کیلومتر و از شهر بوکان 28 کیلومتر است. غار سهولان مهاباد از جاذبه‌های طبیعی شمال غرب کشور محسوب می‌شود و به‌عنوان دومین غار بزرگ آبی کشور خوبمان ایران شناخته می‌شود. دو دهانه ورودی که ارتفاع دهانه اول 1765 متر و دهانه دوم 1795 متر است در کنار آب با عمق 30 متر از ویژگی‌های شگفت‌انگیز غار سهولان مهاباد به شمار می‌روند.
اولین کسی که موفق شد غار سهولان ارومیه را کشف کند یک شخص فرانسوی تبار به نام ” جک دمورگان ” بوده است. بعد از ایشان گروه تحقیقاتی از غارشناسان برای بازدید از غار راهی روستای سهولان شدند و در بررسی‌های به‌عمل‌آمده متوجه حیات بشری 6 الی 7 هزارساله در این غار که به دوران قبل از میلاد است می‌شوند.

فضای داخلی غار سهولان ارومیه شامل دو بخش است در بخش اول که شامل کریدورهای بزرگ است نیمی از آن‌ها پوشیده از آب است اگر قصد دارید که در این فضا گردش کنید حتماً می‌بایست از قایق‌های موجود استفاده کنید. بخش دوم درواقع بین آخرین دهلیز غار و صحن ورودی ارتباط برقرار می‌کند و محل عبور این بخش کاملاً خطی است.
غارسهولان

چطور بریم غار سهولان؟ کی بریم؟
برای داشتن یک بازید چند ساعته از این غار زیبا شما می‌بایست با توجه به مبدأ حرکت خود در فصل بهار یا تابستان به استان آذربایجان غربی سفر کنید و در 42 کیلومتری جنوب شرقی مهاباد در بین روستای سهولان و عیسی کندی در یک مسیر آسفالته و هموار به تماشای آن بنشینید و برای گشت‌وگذار در فضای غار با آب‌وهوای خنک به خرید بلیت اقدام کنید.

تصاویری از درون غارهای منحصر به فرد ویتنام
ادامه مطلب

در غار سهولان چی می‌بینیم؟
شما در غار سهولان مهاباد بر روی بالکن‌ها و سنگ‌های آن لانه‌هایی می‌بیند که متعلق به تعداد زیادی از کبوترهای درون غار است اما این تنها موجود زنده درون غار نیست بلکه در آن شاهد یکی از مهم‌ترین پستانداران یعنی خفاش‌ها خواهید بود.
غار سهولان
در سهولان کجا بمونیم؟ کجا رو ببینیم؟
در سفر به روستای سهولان اقامتگاه خاصی در نظر گرفته نشده است اما شما می‌توانید با رزرو آنلاین هتل کویستان یا رزرو هتل در مهاباد با آسودگی خاطر سکنی گزینید و به بازدید از جاذبه‌های تفریحی کمتر شناخته‌شده آن بروید. روستای سهولان نیز مانند سایر روستاهای که بخشی از جاذبه‌ها را در دل خود جای‌داده است دارای ویژگی‌های بالقوه ایست.

و اما غار سهولان تنها مکان دیدنی شهر مهاباد نیست. فرصت سفر به شهر مهاباد را غنیمت شمرید و به بازدید از این مناطق بروید:

دریاچه سد مهاباد
سد مهاباد که توسط طراحان و مهندسان یوگسلاوی قبل از انقلاب اسلامی ملت سلحشور آذربایجان غربی در شهر مهاباد ساخته‌شده است. 47 متر ارتفاع و 700 متر طول دارد و جزء پرآب‌ترین سدهای کشور به شمار می‌رود و شما می‌توانید در محیط دریاچه ورزش شنا را در محیط باز تجربه کنید. در پیرامون دریاچه سد مهاباد حتماً از قاضی آباد، تاقه دار و جزیره نیز بازدید کنید.
مسیر دسترسی: برای بازدید از دریاچه سد مهاباد می‌توانید از جاده ارتباطی مهاباد- سردشت و پیرانشهر استفاده کنید
غار سهولان
تالاب کانی برازان
تالاب کانی برازان که مساحت آن بالغ‌بر 900 هکتار است به‌عنوان اولین سایت پرنده‌نگری کشور توسط کمیته طبیعت‌گردی معرفی‌شده است. رودخانه مهاباد که از سد مهاباد سرچشمه می‌گیرد منبع تأمین آب تالاب کانی برازان است و باجان بخشیدن به این تالاب به دریاچه ارومیه می‌ریزد.
مسیر دسترسی: آذربایجان غربی، 30 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد
سهولان
گور دخمه فخریکا
گور دخمه فخریکا متعلق به دوره مادها است و در مسیر مهاباد- میاندوآب واقع‌شده است. نوع معماری گور دخمه فخریکا با سایر مقبره‌های موجود در تاریخ باستان ایران در یکپارچگی بین ایوان تا انتهای مقبره متفاوت است به‌گونه‌ای که مدخل ورودی ندارد اما در ایوان دو ستون با پایه‌های گلدانی معکوس قرار داشته است که هم‌اکنون از ستون‌ها اثری برجای نمانده و تنها شاهد پاستونها و سرستون‌ها خواهید بود.
گور دخمه
در هنگام ورود به گور دخمه فخریکا با یک سالن به عرض ایوان مواجه می‌شوید که در آن سه قبر به چشم می‌خورد. قبر بزرگ‌تر به‌صورت افقی و دو قبر کوچک به‌صورت عمودی در عمق 50 سانتیمتری سنگ تراشیده شده‌اند.

مسیر دسترسی: آذربایجان غربی، شمال شرقی شهر مهاباد، ورودی جاده مهاباد- میاندوآب

حمام تاریخی میرزا رسول
حمام میرزا رسول در دوره صفویان در مرکز شهر احداث‌شده است. ازنظر نوع معماری به‌مانند سایر گرمابه‌های قدیمی کشور است و شامل بخش‌های از قبیل سربینه، گرمخانه و فضای انتقالی است. تفاوت ارتفاع گنبدها بخش متمایز حمام تاریخی میرزا رسول است و جلوه خاصی به‌وسیله گنبدها به خود گرفته است. در هر سربینه حمام تاریخی میرزا رسول 4 نورگیر در کناره‌ها و یک نورگیر در مرکز قرارگرفته است و زیبایی آن را چند برابر کرده‌اند.
مسیر دسترسی: آذربایجان غربی، شهرستان مهاباد، خیابان سید نظام
حمام تاریخی میرزا رسول
در سفر چی بخریم؟ کجا بخریم؟

شهر مهاباد که در جنوب استان آذربایجان قرار دارد شهری با جاذبه‌های گردشگری بسیار است به همین خاطره امروزه پاریس کوچولو خطاب می‌شود. شهر مهاباد هرساله میزبان سیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی از اقصی نقاط ایران و جهان است و دغدغه تهیه سوغاتی در میان آن‌ها از دیرباز وجود داشته است؛ اما در شهر مهاباد این دغدغه وجود ندارد و آنچه به‌عنوان سوغات شهر مهاباد مورداستفاده قرار می‌گیرد صنایع‌دستی آن است.
وجود صنایع‌دستی متنوع در میان شهر مهاباد و روستاهای اطراف آن نشان از اهمیت آن دارد. از عمده‌ترین محصولاتی که در شهر مهاباد تولید می‌شود جاجیم، پولک‌دوزی، سجاده بافی، خراطی و… است. یکی از محصولاتی که به‌طور عمده در بین کردهای کشور و سراسر دنیا استفاده می‌شود کلاش یا همان گیوه است که باظرافت خاصی به‌وسیله مردان اورامان ساخته می‌شود و به‌صورت فصلی و صرفاً در مراسمات خاصی مانند عروسی استفاده می‌شود.
گیوه
نقشه‌های به‌کاررفته در فرش‌های دست‌بافت تولیدشده در شهرستان مهاباد به درخواست تجار شهرهای مختلف ازجمله تبریز در طرح گل فرنگ، شاه‌عباس و… در رنگ‌های کرمی، پوست‌پیازی آماده می‌شود و بعضاً به اروپا صادر می‌شوند.

اما قیمت‌های مناسب و تنوع کالا در بازار مرزی شهر مهاباد از عواملی است که موجب ترغیب گردشگران در سفر به این شهر بوده است درواقع مهاباد یک شهر مرزی نیست اما رونق بازار در این شهر آن را در کنار بازارهای مرزی قشم و آذربایجان قرار داده است. برای خرید به بازارهای مرزی (مرکز تجاری نوین، اصغری و نور) مهاباد بروید، زیرا اینجا همان‌جایی است که پاسخگوی عاشقان به خرید است.

اطلاعات ضروری؟
با شناختی که از شهر مهاباد و آثار دیدنی آن کسب کردید بدون شک برنامه‌ریزی خواهید کرد به این شهرستان سفر کنید و از آثار دیدنی آن بازدید کنید. اگر قصد شما سفر با هواپیما است باید با پرواز خود به بناب بروید و ازآنجا با راه زمینی به شهرستان مهاباد سفر کنید؛ اما اگر به سفر زمینی علاقه‌مند هستید می‌توانید از مسیر 676 کیلومتری پایتخت به شهرستان مهاباد سفر کنید که مزیت سفر زمینی لذت بردن از سایر مواهب طبیعت و آثار تاریخی است که در مسیر شما قرار دارد.
سفر
با توجه به این‌که جسم و روح مکمل یکدیگر هستند و با سفر کردن طراوت روح انسان حاصل می‌شود باید برای سلامت جسم نیز تدابیر خاصی اندیشیده شود و از آن غافل نشوید زیرا برخورداری از یک جسم سالم آرزوی هر انسان است. اگر در سفر خود به مشکل جسمی برخورد کردید بیمارستان امام (ره) با کارکنان مجرب برای برگرداندن سلامت جسم شما همراهان مطمئنی هستند.

ارومیه
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر