لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای ییلاقی آب اسک
روستای ییلاقی آب اسک

روستای ییلاقی آب اسک

گردشگري درماني و بهداشتي امروزه از رو به رشدترين بخش‌هاي صنعت گردشگري جهان است که باعث شده سازمان‌هاي دست‌اندرکار در کشورهاي علاقمند به توسعه‌ گردشگري توجه خود را به اين بخش از صنعت توريسم جلب و براي آن برنامه‌ريزي کنند. به همين دليل است که در نقاط مختلف جهان روش‌هاي درماني طبيعي مانند استفاده از چشمه‌هاي آب‌گرم بسيار مورد توجه قرار مي‌گيرد و تمامي اقشار مردم اعم از کم درآمدها و پردرآمدها به سمت اين نوع از گردشگري ابراز تمايل مي‌نمايند.

چشمه‌هاي آب گرم قابليت درمان بيماري‌هاي زيادي مانند پوست، اعصاب و روان، گوارشي، کم‌خوني، ريوي و قلبي را دارند. در صورت شناسايي و احياء اين چشمه‌ها، سالانه شاهد حضور گردشگران داخلي و خارجي بسياري در اين مناطق خواهيم بود.
چشمه‌هاي درماني ناحيه آب اسک، به دليل دارا بودن خواص درماني متعدد، هر ساله گردشگراني را به سوي خود جذب مي‌نمايند.
راه دسترسي به روستاي اسک

روستاي اسک از توابع بخش لاريجان شهرستان آمل در 76 کيلومتري جنوب غربي آمل، 160 کيلومتري ساري و در 90 كيلومتري شمال شرق تهران، در جاده تهران- آمل قرار دارد.
دسترسي به ناحيه تفريحي آب اسک به واسطه موقعيت منحصر به فرد اين ناحيه نسبت به جاده ارتباطي تهران – آمل (محور هراز) و نيز در دسترس بودن امکانات گسترده حمل و نقل به سهولت امکان پذير است.
روستای آب اسک
آب‌هاي معدني و چشمه‌هاي آب اسک
بر اساس برآوردهاي انجام شده، کشورهاي آسيايي تا سال 2012 ميلادي مي‌توانند، 4/4 ميليارد دلار از محل گردشگري درماني کسب درآمد کنند، اما کشور ايران در ابتداي راه قرار دارد و علي‌رغم وجود پزشکان ماهر و کارآمد و وضعيت نسبتاً مناسب بهداشتي و سلامتي در کشور، هيچگاه ديدگاه جذب گردشگر براي انجام فعاليت‌ها و خدمات پزشکي وجود نداشته است و تنها در سالهاي اخير، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت بهداشت، اقدام به برنامه‌ريزي و مطالعه در اين زمينه کرده‌اند
شايد به جرأت بتوان اظهار داشت که با شناسايي بيش از يک هزار چشمه آب معدني، ايران در حوزه آب‌درماني جزو نخستين کشورها قرار دارد.

انجام مطالعه براي شناسايي مراکز آب درماني و خواص درماني آنها و تلاش براي جذب سرمايه‌گذاري در ساخت اين مراکز و همچنين ساخت مکان‌هايي براي بهره‌گيري از نور خورشيد و آب براي درمان بيماران پوستي و مفصلي در کنار استفاده از آب هاي معدني گرم، لجن‌ها و صدف‌هاي دريايي که در درمان دردهاي مفاصل و روماتيسم، خاصيت معجزه‌آسايي دارند، به طور حتم ايران را در زمره کشورهايي قرار مي‌دهد که از منابع طبيعي درماني، در کنار علم روز پزشکي مي‌تواند بيشترين بهره‌وري را از توريسم سلامت داشته باشد
آب درمانی

در داخل روستای آب اسک حدود 9 چشمه معدنی وجود دارد. با بررسي خصوصيات فيزيکي و شيميايي چشمه‌هاي آب اسک و مواد معدني موجود در آنها اين نتيجه حاصل شد که چشمه‌ها پتانسيل زيادي در شفاي بيماران دارند و طيف گسترده‌اي از بيماري‌ها را مي‌توان به کمک آنها درمان نمود. خواص درماني آبهاي اين ناحيه در رابطه با ترکيبات آن که حاوي کلرور، بيکربنات‌ها، هيدروژن سولفوره و گوگرد مي‌باشند، شامل توانايي درمان عفونت‌هاي مجاري تنفس مانند تورم مزن مخاط بيني ، التهاب مزمن حلق ، ترشحات گوش درون، کري، لارنژيت مزمن، برونشيت مزمن، اتساع برونش‌ها و اسکلروز ريوي، بيماري‌هاي جلدي مانند عفونت‌هاي سرکش جلدي حاصله از استافيلوکوک‌ها، استرپتوکوک‌ها، کورک، زرد زخم و اگزماهاي مزمن، بيماري‌هاي مفصلي مانند رماتيسم مزمن و يا رماتيسم‌هاي تورمي يا دردناک و سرانجام توانايي درمان در برخي از عفونت‌هاي زنانگي مي‌باشند.
نتيجه گرفتن از خواص درماني چشمه‌ها، نياز به فراهم بودن شرايطي دارد که اين مسأله خود باعث بروز پيچيدگي‌هايي در فرآيند درمان مي‌شود. از جمله اين شرايط مي‌توان به آماده بودن بيمار از لحاظ رواني، فراهم بودن شرايط فيزيکي و شيميايي مناسب براي آب و روش صحيح درمان اشاره کرد. افرادي که به ايستگاه‌هاي آب درماني مراجعه مي‌کنند، ممکن است با مشکلاتي از قبيل سردرد، کوفتگي، خستگي، بدخوابي، اضطراب، بي‌اشتهايي، عدم اشتياق به فعاليت و ديگر مشکلات مواجه شوند، به اين ترتيب، اين‌گونه درمان بايد زير نظر پزشک متخصص و قوانين وضع شده در آن حيطه انجام پذيرد و بيمار بايد از درمان‌هاي سرخود خودداري کند.
نام برخي از اين چشمه ها عبارتند از زاغ چشمه، چشمه آب نادعلي، قاي بال چشمه، چشمه قل قله سر، چشمه هشتي کنا و ….
به جز چشمه هایی که در داخل روستا هستند، دو چشمه به نام های زنانه اسکو و مردانه اسکو وجود دارد که اين چشمه‌ها در محلي واقع شده‌اند که به اسکلا معروف است. اسکلا در قسمت فوقاني چشمه‌هاي اسکو قرار دارد و مکان پيشين روستاي اسک بوده است.گازهاي کربنيک و اسيدسولفوريک در مظهر چشمه‌ها متصاعد مي‌شود و آن را جوشان نشان مي‌دهد.
از آنجا که اهالي روستا جهت استحمام و درمان از اين آب استفاده مي‌کنند، آب اين چشمه‌ از طريق لوله کشي به دو بخش زنانه اسکو و مردانه اسکو هدايت مي‌شود.
دریاچه آب اسک
ساير جاذبه هاي گردشگري اسک عبارتند از: رودخانه هراز، مرتع مرغوب و زيباي اسک وش که در نزديکي محل برف چال قرار دارد و چشما نداز باغه ا و بافت سنتي آن بسيار جالب توجه است، درياچه امام زاده علي (ع)که اين درياچه محل زندگي ماهي قزل‌آلاي خال قرمز و رنگين کمان است. کف درياچه پر از درختان و گياهان باقي‌مانده از آثار قبل از رانش کوه مي باشد و غار اسک.
غار
جاذبه هاي تاريخي اسک
کافر کلي: که از دور به شکل زاغه و دخمه مشاهده مي‌شود. هينريش بروگش آلماني در حدود 140 سال پيش آورده است: “در راه در نزديکي اسک غارها و شکاف‌هايي در ديواره‌هاي کوه وجود داشت که شبيه به قصرهاي فراعنه مصر بودند و در حقيقت اين غارها و شکاف‌ها به عقيده مردم اين نواحي قبور قديمي متعلق به چند هزار سال قبل و دوران فريدون ضحاک بوده‌اند”.

فيل سنگ: که بر اثر ريزش آب آن چشمه رسوب‌گذاري جالب و قابل توجهي بر روي سنگ زيرين صورت گرفته است که بر اثر اين رسوب گذاري سنگ فوقاني به شکل فيل در آمده است. به همين دليل به فيل سنگ معروف شده است.


سرآسياب اسک

از آنجايي که آب اسک در نزديکي فضاي جرياني و محور گردشگري ملي – بين المللي جاده هراز قرار گرفته است. امکان دسترسي از اين محور به ناحيه، چشم‌انداز زيباي منطقه، جاذبه چشمه‌هاي آبگرم، آب‌هاي معدني، قله و دامنه‌هاي زيباي دماوند موجبات جلب بخشي از مسافران و گردشگران عبوري (به طور عمده از استان تهران و استان‌هاي مرکزي کشور) را فراهم ساخته است. همچنين مراسم سنتي ورفچال موجب جذب بخش عمده‌اي از گردشگران، به ويژه خويشان و آشنايان مردم محلي مي‌گردد که در شهرهاي بزرگ به ويژه تهران زندگي مي‌نمايند. انگيزه اغلب گردشگران ورودي به منطقه استفاده از آب گرم و آب معدني، تفريح، طبيعت‌گردي و استفاده از آب و هواي مفرح و چشم انداز زيباي ناحيه است.
مراسم سنتی ورف چال

صنايع دستي و هنرهاي سنتي مردم ناحيه اسک
در ميان صنايع دستي که در ناحيه وجود دارد مي‌توان از نوعي حصير به نام “کوب” نام ببريم که براي زيرانداز استفاده مي‌شود که براي بافت آن از گياهان خودرو چون “گاله” و “واش” که در باتلاق ها و آب‌بندها مي‌رويد استفاده مي‌شود. از ديگر صنايع دستي مي‌توان از زنبيل و سبد نام برد که با استفاده از علف‌هايي به نام “وران” و “سازير” بافته مي‌شود. صنايع دستي ديگري مانند قالي‌بافي، سوزن‌دوزي، جاجيمچه بافي نيز در سطح محدودي که بيشتر جنبه خود مصرفي دارند نيز استفاده مي‌شود.
کوب
اقامت و پذيرايي
اين ناحيه داراي يک هتل آپارتمان مي‌باشد که فهرست مشخصات آن در جدول زير آورده شده است.
هتل آپارتمان مهرگان در منطقه تفريحي آب اسک قرار گرفته است. اين قسمت از آب اسک نقش يک کانون خدماتي بين راهي را براي گردشگران و مسافران به عهده دارد و به همين دليل همواره تعدادي گردشگر و بازديدکننده در اين محل حضور دارند و آستانه تقاضاي لازم براي احداث تأسيسات اقامتي وجود دارد.

جاهای ماهیگیری در بابلسر، مدیتیشن در طبیعت
ادامه مطلب

مشخصات هتل آپارتمان مهرگان روستاي اسک
در روستاي آب اسک 2 رستوران وجود دارد که اولي به نام گلشن هراز و درجه 2 است و دومي به نام مهرداد و درجه 3 مي‌باشد. اين رستوران‌‌ها، تنها رستوران‌هاي موجود در ناحيه آب اسک بوده که از گردشگراني که به اين ناحيه سفر مي‌کنند، پذيرايي مي‌نمايند. همچنين کافي‌شاپي نيز در اين ناحيه وجود دارد. شما می توانید برای هتل مورد نظر رزرو آنلاین هتل انجام دهید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر