لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار کبودوال علی آباد کتول، جلوه طبیعت
آبشار کبودوال علی آباد کتول، جلوه طبیعت

آبشار کبودوال علی آباد کتول، جلوه طبیعت

گریز از هیاهوی زندگی شهری و پناه بردن به طبیعت، ذهن هر انسانی را تزکیه خواهد نمود. نمایش زیبایی های طبیعی، صدای آب، سایه درختان انبوه و سرسبزی دشت ها، مهم ترین دلایل سفر اغلب مردم به شمال کشور است. تنوع پوشش گیاهی و جانوری مناطق شمالی ایران، عامل جذب گردشگران فراوانی است که هر ساله برای لذت بردن از آن، به استان های گلستان، مازندران و گیلان سفر می کنند. اما روستاهای زیبا و سرسبزی در این استان ها وجود دارد.

روستای کبودوال از توابع شهر علی آباد کتول است که زیبایی های زیادی را در خود جای داده است. جنگل کبودوال گلستان، یکی از جاذبه های معروف این استان به شمار می رود. اما آبشار کبودوال گلستان، نگین بی بدیل این روستا است که هر ساله افراد زیادی را به خود جذب می کند. ویژگی های منحصر به فرد این آبشار، آن را جزو یکی از خاص ترین آبشارهای ایران و حتی جهان قرار داده است. انبوه درختان جنگل کبودوال و جریان ممتد آب در آبشار کبودوال، این منطقه را به مکانی دیدنی تبدیل نموده است.
آبشار کبود وال
دانستنی های جالب در مورد آبشار کبودوال :

آبشار کبودوال گلستان، تنها آبشار تمام خزه ای در ایران است. تمام مسیر ریزش آب از ارتفاع را خزه های سبز رنگ پوشانده است. این ویژگی جالب سبب منحصر به فرد شدن این آبشار شده است. قرار گرفتن آبشار در دل جنگل انبوه کبودوال، آب جاری را در میان درختان سر به فلک کشیده به نمایش گذاشته است. ساخت گذرگاه های باریک در اطراف مسیر عبور آب، رفتن به این آبشار را لذت بخش نموده است.
آبشار کبود وال

چشمه های جنوبی منشأ این آبشار زیبا هستند که آب آنها قابل آشامیدن است. دره ای که آب از بالای آن به پایین سقوط می کند در دل جنگل، این آبشار را ایجاد نموده است. استان گلستان به دلیل وجود این مناطق بکر و دست نخورده در کشور معروف است. وجود بیش از ٢٠٠٠ جاذبه گردشگری در این استان، گلستان را به مکانی تفریحی برای مردم تبدیل نموده است. وجود سکوهایی برای برپایی چادر در مسیر این آبشار، محیطی مناسب را برای اسکان های کوتاه مدت فراهم نموده است.
آبشار کبود وال

رودخانه ای که از امتداد آبشار کبودوال ایجاد شده است، تعداد زیادی آبشار کوچک و بزرگ را در خود گنجانده است. وجود محیطی حوضچه مانند در زیر هر آبشار، فضایی مناسب برای آب تنی جوانان را فراهم آورده است. شفافیت آب این آبشارها یکی دیگر از ویژگی های جالب است. هر ساله علاوه بر گردشگران داخلی، بسیاری از گردشگران خارجی نیز از این منطقه دیدن می کنند. آب و هوای مناسب منطقه کبودوال عامل دیگری در جذب گردشگر است. بهار و تابستان، فصولی هستند که در آن فضای جنگل کبودوال بسیار سرسبز و دیدنی است. در فصل پاییز، تنوع رنگ ها در این جنگل خودنمایی می کنند. برگ های درختان به زرد و نارنجی تغییر رنگ داده و تصویری نو را ایجاد می کند. هوای منطقه در این فصل کمی سرد خواهد شد و پوشیدن لباس های گرم را الزامی می کند. پوشیده شدن جنگل توسط دانه های سفید برف و یخ زدن آبشار کبودوال در فصل زمستان، یک فضای کاملا جدید را ایجاد می کند. پوشیدن لباس زمستانی و گرم تنها راهکار برای گرم ماندن در این منطقه در زمستان است.
آبشار کبود وال

برای سفر به این منطقه، عبور از جنگل و رسیدن به آبشار، باید کفش های مناسب پیاده روی را به همراه داشت. دوربین عکاسی یکی از لوازم ضروری دیگر است که می تواند تکت تک خاطرات شما را ثبت نماید. به همراه داشتن مواد خوراکی و تنقلات مناسب می تواند بخشی از انرژی شما جهت پیمودن مسیر را تأمین نماید. اما خواسته بیشتر طرفداران طبیعت از مسافران این منطقه این است که زباله های هود را درون کیسه های زباله ریخته و با خود حمل کنند، تا تصویر زیبای طبیعت منطقه حفظ شود. همچنین حکاکی کردن بر روی تنه درختان می تواند سبب آسیب رساندن جدی به آنها شود، در نتیجه از این کار خودداری کنید.
سدکبودوال

احداث سد کبودوال یکی دیگر از پروژه های عمرانی استان گلستان بوده است که علاوه بر تسهیل آبرسانی منطقه، به ایجاد یک فضای گردشگری مناسب کمک نموده است. حجم مفید این سد در حدود ١٧ میلیون متر مکعب است. ارتفاع این سد در حدود ٣٣ متر است. سد کبودوال علاوه بر تأمین آب مزارع کشاورزی منطقه، به کنترل سیلاب ها و تنظیم جریان های مازاد آب می پردازد. فضای اطراف سد به دلیل وجود طبیعت بکر و نزدیکی آن به حجم انبوه آب، برای گذراندن اوقات فراغت مناسب است.

مسیرهای دسترسی به آبشار کبود وال :
منطقه کبودوال در فاصله ٥ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی آباد کتول در استان گلستان قرار گرفته است. این آبشار در دامنه کوه هارون قرار دارد که از ابتدای پارک جنگلی کبود وال تا محل آبشار حدود ٢٠ دقیقه پیاده روی نیاز دارد. همچنین سد کبودوال در انتهای کمربندی قدیم گرگان به مشهد و در ١/٥ کیلومتری جنوب علی آباد ساخته شده است.

برای رفتن به پارک جنگلی کبودوال علاوه بر اتومبیل شخصی، می توانید از تاکسی های مسافری استفاده کنید. اما مسیر پارک جنگلی تا آبشار فقط برای تردد انسان ساخته شده و هیچ وسیله نقلیه ای قادر به گذر از آن نیست. پس تنها راه دستیابی به آبشار، پیمودن مسیری مشخص است.

آبشار کبود وال

امکانات رفاهی منطقه :

پارکینگ مناسب و بزرگ موجود در ابتدای پارک جنگلی، امکان پارک خودروها را به مسافران می دهد. ساخت سرویس های بهداشتی در مسیر این آبشار در سال های گذشته صورت گرفته است. تمام مسیر پیاده روی سنگ فرش شده است و افراد می توانند در نمازخانه ای که در مسیر ساخته شده، فرایض خود را به جا آورند. محوطه سازی در منطقه کبودوال بسیار مناسب صورت گرفته است و آلاچیق ها و سکوهایی دارای تأسیسات برقی در این منطقه ایجاد شده اند تا مسافران در صورت نیاز، در آنها استراحت نمایند
اما فروشگاه و مغازه های عرضه مواد غذایی و سوغات این استان در مسیر آبشار وجود ندارد و برای تهیه مواد مورد نیاز، باید به ابتدای پارک جنگلی و شهر علی آباد مراجعه نمایید. همچنین محوطه جنگل به دلیل وجود حیوانات وحشی برای اسکان طولانی مدت و اقامت شبانه مناسب نیست. در نتیجه برای اقامت در شب باید به شهر علی آباد برگشت و در یکی از هتل ها و یا مهمانسراهای این شهر اسکان نمود.

وجود سه هتل بزرگ، در علی آباد کار اقامت را برای مسافران آسان نموده است. هتل کانیار علی آباد کتول، هتل پارمیس و اقامتگاه بوم گردی سرونوش از جمله مراکز مناسب جهت اسکان گردشگران هستند. هتل کانیار علی آباد کتول در خیابان امام رضا قرار دارد و هزینه یک شب اسکان در آن برای یک نفر معادل ١٩٥٠٠٠ تومان است. هتل پارمیس یکی دیگر از هتل های این شهر است که در خیابان امام رضا قرار گرفته است. هزینه اقامت در یکی از اتاق های دو تخته این هتل معادل ١٧٧٠٠٠ تومان است.

حقایقی جالب درباره ارمنستان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر